Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skierg concept 2, PM5


Epok

Recommended Posts

Hej,

Köpte lite hastigt och lustigt en Skierg och behöver nu alla era tips och råd om denna maskin. 

Service/underhåll? Kända fel man behöver ha koll på och även era favoritpass på denna. 

 

Ser även att endel kör med "gummiband" i höften, vilket typ av band funkar för det och vad bör de i sådana fall vara för avstånd/längd från fästpunkten. 

Link to comment
Share on other sites

Skiergen är relativt underhållsfri. Någon gång per år ska en kontrollera linorna och även öppna kåpan till fläkten och torka ur den så att det inte är en massa damm i den. Monitorn behovs uppdateras lite då och då.

 

I övrigt är det någ bara att köra på. Concept 2 Sverige har ganska mycket tips på sin Instagram.

Link to comment
Share on other sites

Det står om vedlikehold på nettsidene til Concept 2. F.eks. tvinne ut snoren, som i teorien kan skyve seg en del ganger rundt etter lengre tids bruk. 

Støvsuging er nevnt.

Etterstramme skruer.

 

Sjekk nettsidene.

 

Jeg har kjørt en del Skierg i vinter. Bare intervalltrening. Det er lett å komme opp i puls. Bare kjør de øktene du er vant til fra andre treningsformer, og "oversett" dem til skierg.

 

I kveld kjørte jeg 3000 m terskel + 4x1000 hardt. Forrige økt var 3x10x40/20 sek. Jeg varierer en del, og bruker den aldri mer enn to ganger i uka, og aldri mer enn 45-50 min. Ellers ville jeg blitt lei.

Link to comment
Share on other sites

Skulle säga att både SkiErg och roddmaskin från Concept2 är väldigt underhållsfria. I stort sett outslitliga.

Själv kör jag mest på SkiErg och tycker att det är riktigt kul. Kan varieras mycket och brukar alltid ha musik eller podd i öronen när jag kör på den. Tiden går fortare då. 60min i tröskelfart brukar vara ett återkommande standarpass. Intervaller kan varieras på många sätt. Prova då gärna med riktigt lätt motstånd ibland och försök driva upp höga watt. Man hittar verkligen magmusklerna då!

 

Långpass i måttligt A1-tempo inte fel. Om pannbenet räcker till, och ljudboken är tillräckligt bra, så är en halvmara på 21,1km eller helmara på 42,2km alternativa utmaningar som bygger form och tålighet.

 

Har testa gummiband och man får helt enkelt prova sig fram så att man kan "hänga" lite framåt i draget. Ger väl en viss skillnad, men kör oftast utan. Har inte riktigt fastnat för gummibanden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tips til intervaller: 5x 2000 meter med 2-3 min pause mellom hvert. 2x 5000 meter med 3min pause.

"Kortintervaller"

10x45/15sek intervaller med 3 min pause mellom hvert. x 2 eller 3

 

13x30/15sek intervaller med 3 min pause mellom hvert. x2 eller 3

 

Det er lurt å ikke variere for mye på hvilke økter du gjør, sånn at du heller øker kraft på økta i stedet for å endre protokoll. 

 

Ekstra tips: Sjekk hvor mye Watt du har i snitt på en max 5000 meter. 

Ikke tren over 90% av det på "vanlige" økter som du vil ha flere av i løpet av uka, unntak for de "korte" intervallene, da kan du godt være på 120-130% av max 5000m W.  Kjør en sånn max-sjekk hver måned eller hver andre måned.  

 

Ekstra ekstra tips: Les deg opp på "sykkelteori" med tanke på trening med Watt, og skit fullstendig i "tid pr 500 meter" som er et fullstendig idiotisk vis å måle på. 

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Tips til intervaller: 5x 2000 meter med 2-3 min pause mellom hvert. 2x 5000 meter med 3min pause.

"Kortintervaller"

10x45/15sek intervaller med 3 min pause mellom hvert. x 2 eller 3

 

13x30/15sek intervaller med 3 min pause mellom hvert. x2 eller 3

 

Det er lurt å ikke variere for mye på hvilke økter du gjør, sånn at du heller øker kraft på økta i stedet for å endre protokoll. 

 

Ekstra tips: Sjekk hvor mye Watt du har i snitt på en max 5000 meter. 

Ikke tren over 90% av det på "vanlige" økter som du vil ha flere av i løpet av uka, unntak for de "korte" intervallene, da kan du godt være på 120-130% av max 5000m W.  Kjør en sånn max-sjekk hver måned eller hver andre måned.  

 

Ekstra ekstra tips: Les deg opp på "sykkelteori" med tanke på trening med Watt, og skit fullstendig i "tid pr 500 meter" som er et fullstendig idiotisk vis å måle på. 

 

Lykke til!

 

Men en Skierg räknar väl fram "tid på 500 meter" utifrån effekten, så vad skulle det egentligen göra för skillnad vilket man följer? En Skierg har  ju inget annat sätt att få fram tänkt fart än effekt, den har ju inga variabler för andra faktorer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

PM5 stendöd, kris!

Är det bara att köpa ny monitor som gäller, eller finns det några husmorstips?

Har varit lite knepig på slutet att den inte vaknat med knapptryck. Bytt batterier och testat hålla inne "display" och "unit" samtidigt som gem i återställningshålet. Tagit ut batterier nu och kollar ikväll. Även provat koppla in datorn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 7/15/2023 at 12:29 PM, Vasa said:

PM5 stendöd, kris!

Är det bara att köpa ny monitor som gäller, eller finns det några husmorstips?

Har varit lite knepig på slutet att den inte vaknat med knapptryck. Bytt batterier och testat hålla inne "display" och "unit" samtidigt som gem i återställningshålet. Tagit ut batterier nu och kollar ikväll. Även provat koppla in datorn.

Hittade du någon lösning på detta? Samma sak har precis hänt för mig...

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Vitavidder said:

Hittade du någon lösning på detta? Samma sak har precis hänt för mig...

Jag uppgraderade med ny programvara men det verkade inte hjälpa. Kom och gick lite efter det men nu helt död.

Lånade grannens på Skiergloppet.

Kör nu utan display, har ibland täckt över den fungerande för att göra träningen mindre psykiskt påfrestande. 

Men kollar efter att köpa en. De är ju 1000 kr billigare i både Norge, Tyskland och Nederländerna. Så har avvakta köp därför. De lägger på en ram av bladguld på de svensksålda.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vasa said:

Jag uppgraderade med ny programvara men det verkade inte hjälpa. Kom och gick lite efter det men nu helt död.

Lånade grannens på Skiergloppet.

Kör nu utan display, har ibland täckt över den fungerande för att göra träningen mindre psykiskt påfrestande. 

Men kollar efter att köpa en. De är ju 1000 kr billigare i både Norge, Tyskland och Nederländerna. Så har avvakta köp därför. De lägger på en ram av bladguld på de svensksålda.

Jag löste det efter mycket om och men. Började såklart med det gamla vanliga, att byta batterier och kolla så att sladden satt i. Skruvade isär och kollade så allt stod rätt till, såg inget lustigt. Fick tipset om att trycka ut metallstaven som - polen på batteriet kopplas ihop med. Därefter fungerade maskinen... 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Vitavidder said:

Jag löste det efter mycket om och men. Började såklart med det gamla vanliga, att byta batterier och kolla så att sladden satt i. Skruvade isär och kollade så allt stod rätt till, såg inget lustigt. Fick tipset om att trycka ut metallstaven som - polen på batteriet kopplas ihop med. Därefter fungerade maskinen... 

Hur menar du med att trycka ut metallstaven?

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Vasa said:

Hur menar du med att trycka ut metallstaven?

I batteri hållaren har du en sida med fjäder (- polen går emot den) och en sida med en "metallstav" som + polen går emot. Dra den lite lätt mot fjädern, så att de går mot varanda, sen trycker du i batteriet igen. Hoppas det funkar 🙂

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Vitavidder said:

I batteri hållaren har du en sida med fjäder (- polen går emot den) och en sida med en "metallstav" som + polen går emot. Dra den lite lätt mot fjädern, så att de går mot varanda, sen trycker du i batteriet igen. Hoppas det funkar 🙂

Ok. 😀 nej så enkelt var det inte här. Den har nog gjort sitt. 😥

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 3/6/2024 at 9:01 PM, kalleda said:

Hej! Någon som har erfarenhet av att ha en Skierg utomhus, t.ex. balkong? Det är en helt ”vanlig” balkong i detta fallet, alltså inte inglasad eller uppvärmd.

Bumpar denna, jag undrar samma sak.

Link to comment
Share on other sites

Inte testat att ställa upp den utomhus, men skulle inte rekommendera det. Displayen och elektroniken som får brottas med väderomslag med variationer på både fukt och temp. Rullar, spolar och linor lär också åldras i förtid.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var köper ni era reservdelar till Skiergen? De är ju svindyra i Sverige trots dubbla leverantörer. I Norge kostar t.ex en PM5 1819 överkomliga 2400 kr, i NL och DE 210 euro. Även övriga tillbehör mycket lägre priser.

Tänkte om någon hittat något ställe som går att lägga order utan handpåläggning?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...