Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Högbo Bruk


Murcas

Recommended Posts

>enklaresport, har du också kört Blixta backarna i blixtföre? :-) jäklar vad det går utför, lite läskiga måste jag säga, har synat terrängen där ett par gånger. Fina korta backar uppför för max körning annars och bra stakträning på 15km spåret.

 

Spar själv med premiären i Högbo tills spåren blir lite längre.

Jo och det jäkligaste var att det var premiäråket kan man kalla det. Jag hade haft ett uppehåll på ca. 12 år med skidåkningen så det var ju inte så smart att starta med dem backarna! :-0 Det var ju en skön start att bara staka lite lätt på de flacka partierna! Men SEN! Fy satan! Jisses vad fort det gick och så ser man den skarpa kurvan längst ned... Jag insåg ju att det inte fanns en chans att jag skulle kunna stå på benen så det var bara att lägga sig men is är hårt.... :-( Det är nog enda gången jag har "ramlat" på längdskidor, iaf som jag kommer ihåg. Fort upp igen med mörbultad kropp så man inte stelnar till. Vill också dit och kolla hur det ser ut nu.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply
Höre rykten om att Mora planerade en frozen track typ Högbo, ligger det nå't i det eller är det bara drömmar?

Nädå, det är långt gånget men har stött på patrull några ggr.

 

Här har du länken: http://www.frozentracks.se/

Och i Moratidningar kan man läsa om lite problem: http://www.dalarnastidningar.se/nyheter/mora/article240586.ece

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
kunde inte låta bli att ta en sväng när vi ändå åkte förbi sandviken. fick med mig mellan grabben, de andra 3 satt kvar i bilen och hade kul:) riktigt bra träningspass ändå, taskigt glid vilket ger bra stakträning. hyfsat klassiskt spår och ett skejtspår utan skräp i (nästan). nu blev det av förståliga skäl ingen långrunda, men 15 varv blir man ändå nästan yr av
Link to comment
Share on other sites

Det var ett repotage i en mindre lokaltidning som inte finns tillgänglig på nätet. Där beskrev spåransvarige att de haft problem pga det ovanligt varma värdet (så ovanligt varm tycker jag inte att det varit) och att de till varje helg försökt göra iordning spåren, men att de snabbt försämrats till söndag em då det blivit isgata av allt. Nu är den sparade snän slut. De har även köpt in kanoner med kylning, men kylningen har inte varit tillräcklig. Vattnet de har tagit av har varit +6 grader, då de kylts har det blivit +1, vilket inte har fungerat för att göra snö av, de har försökt spruta men fårr en sörja som direkt smält bort på marken. Betalstationerna har inte heller kommit, men förväntas komma nästa vecka. De hoppas på lite kyla så ska de på några dagar få ihop ett åkbart spår. Pga av problemen har de vara försökt få igång spåret på 700 m. Dock ångrar de inte någonting och kommer inte senarelägga starten mer än en vecka till nästa år.

 

Tidningen kommer ut en gång i veckan och den kom igår. Jag vet inte när intervjun gjordes, men i helgen kom det lite snö som smälte bort dagen efter, nu snöar det igen ute, någon cm har kommit, men det fortsätter. Jag bor ca 3 mil från Högbo så jag antar att de fått snö även där. Enligt deras hemsida är det bra.

http://www.sandviken.se/kulturfritid/bruksmiljoer/hogbobruk/hogbopayski/sparinformationochvader.4.68b220bc10e7fe49a7d800011441.html

http://www.aventyrarna.se/ - spårinformation

Link to comment
Share on other sites

Det var ett repotage i en mindre lokaltidning som inte finns tillgänglig på nätet. Där beskrev spåransvarige att de haft problem pga det ovanligt varma värdet (så ovanligt varm tycker jag inte att det varit) och att de till varje helg försökt göra iordning spåren, men att de snabbt försämrats till söndag em då det blivit isgata av allt. Nu är den sparade snän slut. De har även köpt in kanoner med kylning, men kylningen har inte varit tillräcklig. Vattnet de har tagit av har varit +6 grader, då de kylts har det blivit +1, vilket inte har fungerat för att göra snö av, de har försökt spruta men fårr en sörja som direkt smält bort på marken. Betalstationerna har inte heller kommit, men förväntas komma nästa vecka. De hoppas på lite kyla så ska de på några dagar få ihop ett åkbart spår. Pga av problemen har de vara försökt få igång spåret på 700 m. Dock ångrar de inte någonting och kommer inte senarelägga starten mer än en vecka till nästa år.

 

Tidningen kommer ut en gång i veckan och den kom igår. Jag vet inte när intervjun gjordes, men i helgen kom det lite snö som smälte bort dagen efter, nu snöar det igen ute, någon cm har kommit, men det fortsätter. Jag bor ca 3 mil från Högbo så jag antar att de fått snö även där. Enligt deras hemsida är det bra.

http://www.sandviken.se/kulturfritid/bruksmiljoer/hogbobruk/hogbopayski/sparinformationochvader.4.68b220bc10e7fe49a7d800011441.html

http://www.aventyrarna.se/ - spårinformation

Stina, tidningen finns visst på nätet!

Kolla på sidan 4.

http://www.annonsbladet.se/

Link to comment
Share on other sites

absolut. tänkte ev ta en sväng i morgon kväll, men det verkar bli busväder. så kanske ska jag överaska frun med att få en egen fm med barna på lördag i stället:) kan nog tänka mig andra helger, men de närmaste två därefter funkar inte, se´n i deceber brukar det köra ihop sig rätt bra, därefter får väl kung bore sett till att ha kommit även till fjollträsk
Link to comment
Share on other sites

, se´n i deceber brukar det köra ihop sig rätt bra, därefter får väl kung bore sett till att ha kommit även till fjollträsk

javisst har han det, 15:december är det ju skidsportloppet i ursvik, gratis anmälan och med motions och elitklass. Då kommer det finnas massor av snö såklart! Jag hoppas att alla Stockholmare här dyker upp. (man måste vara optimist :) )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Nu är det stängt igen...

Var där och åkte i morse. Blött, isigt och lite grus här och var. Ingen höjdare men 24 km blev det i alla fall.

 

Fredrik

Oj, oj, oj! Onekligen en skrämmande utveckling när det inte går att hålla ett konstfruset spår öppet ens i slutet av december. Tror nog inte att man tagit det med i beräkningen när man beslutade om investeringen.

Link to comment
Share on other sites

Gör ju att man börjar undra över kvaliteten på anläggningen och kylslingorna. De måste ju ha räknat med att klara temperaturer på ca 4 grader när de garanterade åkbara spår redan från oktober.

 

Låter pinsamt att spåren är blöta och innehåller grus tycker jag.

Trist, har funderat på att åka upp inom kort men nu tvekar jag.

Att dessutom riskera att förstöra skidorna för att det ligger grus i spåren låter riktigt illa. Betalar man för att åka i deras spår tycker jag man kan kräva att spåren ska hålla hyfsad kvalitet och inte förstöra skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller faktiskt med Willie. Jag har varit däroch åkt 7-8 ggr och det är inte sällan detär gruskorn både där och här. Tar man bra betalt för skidspår borde det vara självklart att man åtminstonde har spårpatruller som åker och tar bort de synliga stenarna och gruset.
Link to comment
Share on other sites

Jag håller faktiskt med Willie. Jag har varit däroch åkt 7-8 ggr och det är inte sällan detär gruskorn både där och här. Tar man bra betalt för skidspår borde det vara självklart att man åtminstonde har spårpatruller som åker och tar bort de synliga stenarna och gruset.

Hittills i år har det inte varit grusfritt en enda gång, har ändå åkt rätt många gånger där, och jag har vid ett flertal gånger stannat och plockat bort stenar ur spåret som varit alldeles lurviga med avskrapat belag. Kostnaden för att åka en tur där är ju "peanuts" jämfört med vad förstörelsen av skidorna kostar.

Ansvariga borde fråga kunderna/skidåkarna vad dom vill ha, inte erbjuda en produkt som dom tror att dom vill ha. Men det blir lätt så här när dom som sköter spåren aldrig har stått på ett par skidor, och aldrig pratar med dom som åker mest i spåren, dom borde ju veta bäst!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...