Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Högbo Bruk


Murcas

Recommended Posts

Håller absolut med. Om de la ner en timme om dagen på att åka runt o plocka sten så skulle vi slippa åka på gamla lik till skidor.Vägrar använda bra skidor som det varit i vinter. De tror tydligen att det räcker med snö men under dessa förhållanden måste de uppmana folk att inte åka på bra skidor. Varför står det inte i informationen på hemsidan?Pistmaskinen vispar in singelgrus från grusbädden intill spåret. Traktorer drar med grus in etc men inte fan gör de något för att ta bort det.

Såg bedrövligt ut nu när snön smälte och stenarna kom fram. Fel att ta betalt för skidåkningen som var i torsdags. Var is bitvis med stenars som stack upp och det tog tvärstopp. Jag hade liken på men det gjorde ont ändå. Såg stackare som åkt från Åland och hade nyare skidor. Ujujuj!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply
Gör ju att man börjar undra över kvaliteten på anläggningen och kylslingorna. De måste ju ha räknat med att klara temperaturer på ca 4 grader när de garanterade åkbara spår redan från oktober.

Det är nog snarare hela konceptet med frozen track som är ett feltänk. Snön som smälter fryser till is när det sipprat ned till isskiktet närmast marken. Isskiktet växer då gradvis i tjocklek och till slut klarar inte slingorna att kyla snön och hindra smältning ens vid 4 grader.

Link to comment
Share on other sites

Gör ju att man börjar undra över kvaliteten på anläggningen och kylslingorna. De måste ju ha räknat med att klara temperaturer på ca 4 grader när de garanterade åkbara spår redan från oktober.

Det är nog snarare hela konceptet med frozen track som är ett feltänk. Snön som smälter fryser till is när det sipprat ned till isskiktet närmast marken. Isskiktet växer då gradvis i tjocklek och till slut klarar inte slingorna att kyla snön och hindra smältning ens vid 4 grader.

Tror också att "Frozen track" är feltänkt från början. Har man plussgrader i luften, minusgrader från "undersidan" och därpå regn från "ovan" kan det inte fungera. Någon "glömde" nog att det kan regna.................

 

Nä, en skidtunnel är nog vad som ska till och det är fan i mig skandal att det inte finns en där människor bor. Sedan kan man ju fundera över om en skidtunnel är en form av konstgjord andning på en sport som men tanke på klimatutvecklingen ändå är dömd att dö?

 

Nej, så illa får det inte vara. Snart kommer snön och vi kan njuta i våra skidspår :)

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller tunneln i Täby vet jag inte. Hörde senast i september att projektet "lever". Fram tills att en eventuell tunnel blir av så måste vi göra "tillfälliga" lösningar. Frozen tracks verkar ju tyvärr inte funka något vidare. Har besökt Högbo 4 ggr under hösten. Första gången var värdelöst, de andra gångerna helt OK.

Jag tror att det bästa är att satsa på en effektiv konstsnöanläggning. I dag är till exempel väsjöbacken i Sollentuna öppen med två nedfarter, trots den tropiska värmebölja som har varit. Däremot är det ju dåligt i Högbo.... Det säger allt.

Satsa resurser på EN anläggning. Satsa ordentligt. Se till att få en kort runda åkbar tidigt. En kort runda på 700 m är mycket bättre än ingen alls! Gör en bred (8m) gata i vindskyddad terräng i nordläge. Det är av stor vikt!!! Samt att man lägger anläggningen på en kall och torr plats. i Stockholmsområdet skiljer det väldigt mycket mellan olika platser. I skärgårdskommunerna och centrala stockholm finns betydligt sämre förutsättningar att göra snö tidigt än tex i Vallentunatrakten eller ute vid Lida. Kalla decembernätter kan det skilja 10 grader...

Lägg ut ett TJOCKT snötäcke på en kort runda. Ett tjockt snötäcke håller såklart mycke längre än ett tunt... Plus att det dränerar bättre och isar inte igen lika snabbt. Snökvaliteten blir mycket bättre efter en värmebölja. Underlaget ska vara dränerande.(singel, inte en vattensjuk leråker!) Detta har man ju inte gjort i Högbo, vilket förklarar resultatet... Det enda kylslingorna "hjälper till" med är ju att marken blir frusen när man lägger ut snön...

I januari, när när den korta rundan är i bruk, kan man satsa på att lägga en längre runda.

Naturligtvis ska det kosta att åka. I Mälardalen är folk vana att betala för sina fritidsaktiviteter, så jag är övertygad att en bra konstsnöanläggning skulle gå runt.

Jag ska göra allt i min makt för att påverka så många som möjligt att satsa på en anläggning norr om Sthlm. Jag lägger gärna ner energi på på detta! Längdåkning är världens bästa sport!!!

Link to comment
Share on other sites

Härligt med engagerade människor som du, mmmercury !

 

Jag när en dröm och det är att skapa ett "Träningscenter" eller vad man nu ska kalla det. Centret byggs upp likt en golfklubb vilket då betyder ett klubbhus med liten butik, omklädningsrum och resturang. Runt i omgivningarna skapar med sedan ideala förhållanden för konditionsträning. Löprundor som är exakt uppmätta med intervall rundor, backträningsställe. Orienteringsbanor i terrängen, kanske en kanotbana vid en anliggnade sjö. Vintertid satsar man precis så som mmmercury beskriver det hela, 100% fokus på en rundbana med konstsnö. När kylan kommer massproducerar man konstsnö för att få ut ett tjockt (80-100cm) täcke som sedan förhoppningsvis klarar blidväder. Riktiga maskiner (Stora hjulastare, bra pistmaskiner) och självfallet ett seriöst utfört underarbete. Enligt mina mycket enkla kalkyler skulle en sådan anläggning kosta ca 100 miljoner att skapa, exkl markinköp.

 

Skulle man kunna finasiera detta genom medlemskap och årsavgifter likt en golfklubb? Hur långt är man beredd att åka för att träna? Är vi konditionsidrottare mogna för att "leva lyxliv" i ett "Träningscenter". Frågorna är många, svaren spretiga. Men vann jag 100 milj på Lotto är det till detta pengarna skulle gå. Tänk att få leva och jobba på ett sådant "center". Träna lite på dagarna, jobba med spår, snacka med folk som kommer och tränar. Skulle livet kunna vara bättre ?

Link to comment
Share on other sites

Visst är det så att läget och underlaget är avgörande för hur bra ett konstsnöspår ska hålla. Konstsnöspåret vid Väsjöbacken uppfyller till stor del de krav som mmercury listar. Problemet med Väsjöbacks-slingan är sträckan ute på sportfältet, som är mer utsatt än resten av slingan. Sträckan längs parkeringen och backen ligger skyddad och väldränerad i en nordsluttning och håller hur länge som helst. För ett antal år sedan hade de lagt ut rejält med snö rätt tidigt på säsongen. Sedan kom två veckor med +8, regn och vind, men den skyddade sträckningen var fortfarande åkbar med ett betryggande snölager kvar. Det var visserligen isigt och rätt mycket barr i spåret, men efter en runda med pistmaskinen var det fullt åkbart även med fina skidor. Nackdelen med Väsjöbacks-slingan är kanske det man först skulle se som en fördel, dvs närheten till Väsjöbackens alpina anläggning med tillgång till moderna snökanoner och pistmaskiner. Eftersom Väsjöbacken drivs kommersiellt (jag upplever det så iallafall), och det är lönsamt med en bra park, så läggs allt krut på den, sedan har de en minst sagt omfattande skidskoleverksamhet vilket tar reste av deras engagemang, och det gör att längdspåret får lägsta prioritet. Förra säsongen började de att spruta några snöhögar i längdspåret någon gång i slutet av januari, men det kändes lite halvhjärtat och blev aldrig till något spår.
Link to comment
Share on other sites

Andreas T! Ska man satsa på en konstsnöanläggning vid Väsjöbacken så anser jag att man ska göra det fristående från den alpina anläggningen, med egen pump och park. Den slingan som är idag är OK men inte optimal. Man skulle kunna använda den som en förlängning när man fått till en kortare slinga. Man skulle nog tjäna på att anlägga en ny slinga i skogsområdet norr om dagens slinga, med lite flackare sträckning, och inne i skogen. Anläggningen skulle skötas av engagerade längdåkare/klubbar.
Link to comment
Share on other sites

Andreas T! Ska man satsa på en konstsnöanläggning vid Väsjöbacken så anser jag att man ska göra det fristående från den alpina anläggningen, med egen pump och park. Den slingan som är idag är OK men inte optimal. Man skulle kunna använda den som en förlängning när man fått till en kortare slinga. Man skulle nog tjäna på att anlägga en ny slinga i skogsområdet norr om dagens slinga, med lite flackare sträckning, och inne i skogen. Anläggningen skulle skötas av engagerade längdåkare/klubbar.

Problemet är att Sumpan gav bort sina snökanoner till han som driver Väsjöbacken, i förhoppning att han skulle göra spår. Han har sedan dessutom fått pengar för samma ändamål. Han är trots detta ointresserad av just längdspår. Så här i efterskott kan åtminstone jag tycka att bortslumpningen av snökanonerna var en katastrof!

Link to comment
Share on other sites

Andreas T! Ska man satsa på en konstsnöanläggning vid Väsjöbacken så anser jag att man ska göra det fristående från den alpina anläggningen' date=' med egen pump och park. Den slingan som är idag är OK men inte optimal. Man skulle kunna använda den som en förlängning när man fått till en kortare slinga. Man skulle nog tjäna på att anlägga en ny slinga i skogsområdet norr om dagens slinga, med lite flackare sträckning, och inne i skogen. Anläggningen skulle skötas av engagerade längdåkare/klubbar.[/quote']

Problemet är att Sumpan gav bort sina snökanoner till han som driver Väsjöbacken, i förhoppning att han skulle göra spår. Han har sedan dessutom fått pengar för samma ändamål. Han är trots detta ointresserad av just längdspår. Så här i efterskott kan åtminstone jag tycka att bortslumpningen av snökanonerna var en katastrof!

Då är det dags att vi tar tag i detta!!!! Vi får ta ett snack med Längdkomitten och lägga fram ett förslag hur vi ska dra igång anläggningen igen! Det behövs väl något sorts nätverk och klubbar som är engagerade! Någon annan som är intresserad att engagera sig?

Link to comment
Share on other sites

Andreas T! Ska man satsa på en konstsnöanläggning vid Väsjöbacken så anser jag att man ska göra det fristående från den alpina anläggningen' date=' med egen pump och park. Den slingan som är idag är OK men inte optimal. Man skulle kunna använda den som en förlängning när man fått till en kortare slinga. Man skulle nog tjäna på att anlägga en ny slinga i skogsområdet norr om dagens slinga, med lite flackare sträckning, och inne i skogen. Anläggningen skulle skötas av engagerade längdåkare/klubbar.[/quote']

Problemet är att Sumpan gav bort sina snökanoner till han som driver Väsjöbacken, i förhoppning att han skulle göra spår. Han har sedan dessutom fått pengar för samma ändamål. Han är trots detta ointresserad av just längdspår. Så här i efterskott kan åtminstone jag tycka att bortslumpningen av snökanonerna var en katastrof!

Då är det dags att vi tar tag i detta!!!! Vi får ta ett snack med Längdkomitten och lägga fram ett förslag hur vi ska dra igång anläggningen igen! Det behövs väl något sorts nätverk och klubbar som är engagerade! Någon annan som är intresserad att engagera sig?

Längdkommiten gav årets snöfond-pengar till Jordbänningarna för att skapa snö till Rudan samt slottssprinten. (Det är väl delvis slottssprintens snökanoner som finns där.) Väsjöbacken har fått nog med pengar tycker jag och känns som ett tröstlöst projekt.

Link to comment
Share on other sites

I Rudan finns inga ambitioner att skapa tidig snö. De börjar spruta i slutet av januari och har en säsong på 30-50 dagar. Större ambitioner än så har de inte. Dessutom är det geografiska läget sämre med tanke på temperatur och luftfuktighet än i Uppland... Jag har betydligt högre ambitioner än att ha 1 månads skidsäsong. Det är fullt möjligt att ha tre månaders säsong norr om stan, även ganska milda vintrar. Man måste utnyttja varenda liten köldknäpp om det ska bli något!
Link to comment
Share on other sites

Dessutom GOTT NYTT SKIDÅR!!!!!!

Vi hoppas på en bra vinter och att fler blir engagerade i anläggningsfrågor, så att vi håller sporten vid liv även i södra sverige, och att vi får fler ungdomar att börja med skidor!! All heder ändå åt Sandviken och högbo bruk som ändå försöker!!!!

Successivt kommer vi att ha sämre vintrar framöver, med jag är övertygad om att sporten kommer att överleva, men vi kan inte lita på kung bore i framtiden. Vi måste hjälpa honom på traven...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nä, en skidtunnel är nog vad som ska till och det är fan i mig skandal att det inte finns en där människor bor. Sedan kan man ju fundera över om en skidtunnel är en form av konstgjord andning på en sport som men tanke på klimatutvecklingen ändå är dömd att dö?

Det är fan i mig skandal att människor inte bosätter sig där det finns snö ;)

 

Allvarligt talat så är jag rädd att du har rätt i den konstgjorda andningen. Enda drivkraften för skidåkning i Sverige verkar ju vara Vasaloppet. Det ser man bl.a. på att det blir i stort sett helt dött i skidspåren efter första söndagen i mars. Vasaloppet körs väl 10, kanske 15 år till, sen är det slut. Hur många kommer då att nöta varv i en skidtunnel? Inte många fler än ett fåtal entusiaster tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Vad är Längdkommittén för nåt?

 

Han i Väsjöbacken har väl förefaller det haft ett uppdrag/åtagande att göra skidspår också, men det har nedprioriterats de senaste åren. Det vore ju bra om han fick en summa pengar för att hålla spår (och gör han inte det så får han betala tillbaka) samt att folk får betala en slant för att åka spåret. Då får han ett dubbelt incitament att hålla spår. Men jag vet inte vem han skulle teckna vatal med. Stockholms längdåkningsförbund, eller vad det kan heta?

 

En grundförutsättning för att det skall funka är att folk inte går i spåren. Med stora, tydliga skyltar borde det funka.

 

Vad gäller skidtunnel, så borde det finnas kundunderlag i Stockholmstrakten. När de byggde i Torsby, kunde jag först inte fatta varför de la tunneln så långt bort (förutom skidgymnasiet). Tanken var förstås att få dit norrmän, och det har de visst lyckats bra med. I Stockholm med 15 mils omnejd finns ju rätt många Vasaloppsåkare. Fast de flesta åker nog inte på hösten.

 

I skidtunnelkonceptet skulle en breddaspekt finnas med i upplägget, så att viss tid subventioneras till ungdomsverksamhet. Då kan Kallas fortsatta fina framfarter (hoppas jag) ge draghjälp till en massa ungdomar.

Link to comment
Share on other sites

Vad är Längdkommittén för nåt?

 

Han i Väsjöbacken har väl förefaller det haft ett uppdrag/åtagande att göra skidspår också, men det har nedprioriterats de senaste åren. Det vore ju bra om han fick en summa pengar för att hålla spår (och gör han inte det så får han betala tillbaka) samt att folk får betala en slant för att åka spåret. Då får han ett dubbelt incitament att hålla spår. Men jag vet inte vem han skulle teckna vatal med. Stockholms längdåkningsförbund, eller vad det kan heta?

www.skidor.com/stockholm, är adressen till Stockholms skidförbund. Under längdåkning hittar du info om längdskidåkning.

Vad jag förstår är längdkommitén i princip nåt i stil med styrelsen för stockholms skidförbunds längdsektion.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...