Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

vilken sida vägen??


fr.ol

Recommended Posts

Hej

Vilken sida ska man egentligen åka på??

jag åker på vänster sida , alltså så att jag möter bilarna.

En del bilister verkar inte fatta att man är ganska utsatt där på en del vägar.
Idag höll jag på o bli påkörd av en dum jävla bilförare som trodde sig äga vägen...

blir förbannad när folk inte kan hålla undan ens på en öppen lång raksträcka.!!

vad säger ni????

//Fredrik
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply
Jag körde tidigare på vänstersida men bytte i höstas till höger. Den skillnad jag tyckte mig märka var att bilisterna höll ut bättre när jag körde på höger sida.

Kan tillägga att om jag åker i motljus kör jag på vänster sida för att bilisterna lättare skall upptäcka mig.
Link to comment
Share on other sites

Finns ingen lagstiftning för just Rullskidåkning men däremot rekomendationer enligt trafikkungörelsen. Dessa är: (om det inte ändrats senaste året) Åker man på Cykelväg bör man alltid åka på Höger sida eftersom man räknas som Cyklist. På Bilväg bör man åka på Höger sida om man rör sig snabbare än en fotgängare d.v.s. nästan alltid. Om man är väldigt långsam rekomenderas Vänster sida eftersom man då räknas som Fotgängare. Min erfarenhet är att tillfället får styra vilken sida man åker på, i vissa fall känns det tryggare att möta billarna, d.v.s. åkning på Vänster sida. Roll On.
Link to comment
Share on other sites

Höger sida gäller på grund av hänsyn till gångtrafikanterna. Dom skall inte behöva få nåt snabbare fordon i ryggen. Det är regeln. Men om det inte finns några gångtrafikanter att ta hänsyn till så är det fritt fram att välja. Det finns alltså ingen lag som reglerar hur rullskidåkare skall möta bilar. Tag det som känns bäst.
Link to comment
Share on other sites

Man får åka på den sida som passar bäst vid tillfället. Det kan vara olika beroende på vilken väg man färdas på, pga trafiktätheten, finns det någon vägren mm. Som bilist ska vi visa hänsyn oavsett vilken sida rullskidåkarna färdas på.
Sådant här borde man lära ut på trafikskolorna så att bilisterna inte är totalt borta.
Link to comment
Share on other sites

Man kan ju alltid kolla trafikförordningen: :-)

Från kap. 1, §4
Bestämmelserna om gående gäller även den som åker skidor, rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande och den som för, leder, skjuter eller drar sparkstötting, lekfordon eller liknande fordon. Bestämmelserna om gående gäller även den som leder, skjuter eller drar cykel, moped, motorcykel, barnvagn eller rullstol, den som för ett motordrivet fordon avsett att föras av gående samt den som själv för rullstol om han eller hon färdas med gångfart. Förordning (2001:667).

...och för gående gäller:

7 kap. Bestämmelser för gående på väg

1 § Gående skall vid färd på väg använda gångbanan eller vägrenen.
Om det inte finns någon gångbana eller vägren, skall gående använda cykelbanan eller körbanan. Detsamma gäller sådana trafikanter som avses i 1 kap. 4 § andra stycket om gångbanan är smal eller utrymmet på den är begränsat på annat sätt eller om det finns andra särskilda skäl för det.
Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart skall dock färdas längst till höger om det är lämpligare.
De som går i grupp under uppsikt av en ledare eller i en procession skall om det är lämpligt använda vägrenen eller körbanans högra sida i färdriktningen. Om gruppen består av barn som går högst två i bredd, skall om möjligt gångbana, vägren eller cykelbana användas.

I princip så gäller det Matte skrev.
Link to comment
Share on other sites

Det är direkt livsfarligt att åka rullskidor på vänster sida, kör i princip alltid på höger sida.

Kör man på högersida uppstår väldigt sällan några osäkra/farliga trafiksituationer. Framförallt har man aldrig några möten med bilar på samma sida.

Förundras ständigt över de som åker rullskidor på vänster sida, oftast är det även dessa som klagar på bilisterna. Har testat själv några ggr men det är ju då de farliga situationerna uppstår.
Kör själv alltid på höger sida och jag måste säga att det är väldigt väldigt sällan som jag uppfattar bilisterna som farliga eller ovarsamma.

Tänk på följande scenario:

Du kommer i en nedförsbacke med bra fart och det är trafik på båda sidor av vägen.
Kör du på vänster sida, kommer den mötande bilen att stanna eftersom den inte kan väja då det kommer möte på andra väghalvan. Återstår då för rullskidåkaren att välja diket eller motorhuven....om man inte lyckas få stopp innan. Dessutom tror jag att många bilister blir osäkra vid mötet med rullskidåkare, hur fungerar dom egetnlingen? Finns det broms, kan dem få stopp?

I samma scenario fast du kör på höger sida uppstår aldrig någon fara eftersom du aldrig får möten på din väghalva. Upphinnande trafik får helt enkelt bromsa in och vänta tills omkörningen kan göras. Enklare och säkrare både för rullskidåkare och bilist, svårt att se några lägen där vänstersidan är säkrare.
Link to comment
Share on other sites

Hm, så bilisterna tar alltså större hänsyn mot nån dom ser i ryggen än i ansiktet? Skall tänka på det. Annars blir väl smällen lika stor oavsett om man får en bil i ryggen eller i ansiktet, bättre att kunna se dom ordenligt tänker jag och väljer vänster. Men det är klart, om nu bilisten inte KAN möta eller köra om, utan bromsar in, ja då är det ju bättre på höger... tåls nog att tänka på, för om bilisten inte ser en så är ju vänster fortfarande rätt. Då räddar man livet eftersom man ser den blinde bilisten... men tar bilisten hänsyn till en så => höger....

Jag körde förut på höger, men så höll jag på att bli nerkörd och en del höll obehagligt nära. Jag bytte till vänster eftersom det var bättre att ha uppsikt tyckte jag. Detta har funkat bättre för mig, men jag får kanske tänka om,,,

Bra och intressanta argument för övrigt...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lars_P]Annars blir väl smällen lika stor oavsett om man får en bil i ryggen eller i ansiktet, bättre att kunna se dom ordenligt tänker jag och väljer vänster. Men det är klart, om nu bilisten inte KAN möta eller köra om, utan bromsar in, ja då är det ju bättre på höger... tåls nog att tänka på, för om bilisten inte ser en så är ju vänster fortfarande rätt. Då räddar man livet eftersom man ser den blinde bilisten... men tar bilisten hänsyn till en så => höger....

Jag körde förut på höger, men så höll jag på att bli nerkörd och en del höll obehagligt nära. Jag bytte till vänster eftersom det var bättre att ha uppsikt tyckte jag.[/quote]
Håller med i ovanstående. Det finns ingen absolut sanning som är bäst på alla varianter av vägar.. vägbredd, finns vägren, krön, backar, kurvor, hastighetsbegränsning mm.
Har själv en erfarenhet att när man gör sig liten på vägen som rullskidåkare så kör bilisterna ännu närmare kanten på vägen och risken för påkörning ökar.
Vi bilister har också en tendens att tro att vägskyltarna visar lägsta tillåtna hastighet ;)
Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
Jag anser att det är livsfarligt att åka rullskidor på vänster sida. Som nybörjare trodde jag att det var säkrare att åka på vänster sida men efter ett tag så lärde jag mig att det är på höger sida man ska åka om man vill ha livet i behåll.
Jag håller helt med Kustlöparen. Under ett rullskidpass idag så träffade jag en nybörjare på rullskidor och han berättade att han fick köra av vägen då han i en nerförsbacke fick möte med en bil som inte höll ut tillräckligt. Sådant har aldrig hänt mig under de ca 20 år som jag åkt rullskidor. Jag åker mellan 500-1000 mil rullskidor om året. Jag åker på höger sida och jag har aldrig varit med om någon insident med bilar utmed vägar. På cykelvägar är det värre här måste man vara mycket uppmärksam på andra trafikanter som finns på cykelvägen samt vid korsningar med bilvägar. Att åka rullskidor är ungefär som att cykla och det gör man ju på höger sida.
Link to comment
Share on other sites

På en trafikerad väg (om jag räknar med att möta/bli omkörd av fler bilar än 1 per 15 minuter) så blir det absolut höger sida. Om jag blir påkörd så är det ungefär samma risk som med cykel (som är på höger sida), inte omöjligt men att möta bilister känns betydligt svårare även om jag inte har speciellt branta backar att köra i.

Nu kör jag ofta på mindre trafikerade vägar (varken bilar, rullskidor, cyklar etc.) och då brukar jag försöka köra en del på vänster sida för att slita hjulen jämnt... men det är inte värt säkerheten om det finns trafik.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Stör mig mycket på att många bilister verkar övertygade om att rullskidåkare hör hemma på vänster sida vägen.

 

De tutar ibland, och i vissa fall kör de till och med långt ut till vänster och blinkar (för att indikera att det är där jag ska åka).

Vad som är absolut säkrast är ju att åka på höger sida, för då tar det mycket längre tid innan bilisterna kommer ifatt. Jämför på en 70-sträcka då jag blir ifatthunnen i 50 km/h (åker ofta kring 20 km/h), jämfört med 90 km/h om bilisterna kommer framifrån och jag alltså åker på vänster sida.

 

Kanske dags att skriva en insändare i lokaltidningen?

Link to comment
Share on other sites

Iaf som stockholmare småler jag åt argumentet att bilisterna om de kommer ikapp rullskidåkare (tex i nedförsbacke) och inväntar bakom innan de kör förbi om det är trångt.

bara för att man inte ser faran så innebär det ej att den inte finns. Kanske därför det kan uppfattas som att bilister håller ut mer om man kör på hö sida.

jag föredrar att lita mer på min förmåga att väja än att en sms-ande, ge nappen t barnet, påverkat etc bilist ska undvika komma för nära.

kommer möte i nedförsbackarna o finns inte möjlighet ta sig av vägen med max typ lårkaka o skrubbsår väntar jag. (har hittills aldrig behövts)

det var en poäng att det tar längre tid att komma ikapp rullskidåkare på hö sida. Men om den längre tiden skulle vara av vikt för bilisten skulle jag nog verkligen vilja kunna hålla full koll på densamme och då genom att möta - gm att jag kör på vä sida - o därmed se denne.

lite svårt förstå hur man kan överlämna sitt öde mer än nödvändigt till bilister
Link to comment
Share on other sites

Vissa vill inte förstå att det är /minst/ lika farligt på höger sida. Iaf för de som har ögonen fram.

eller inbillar man sig att, alla, lastbilar snällt inväntar bakom rullskidåkaren.

NÄR den lastbil eller bil kommer som passerar mig ändå vill jag se det. Det gör man bara om man åker på vä sida.

eller förklara gärna varför det skjlle vara ofarligt på hö sida eller ens mindre farligt, jag lyssnar med öppet sinne. - det har givits ngra vettiga argument för hö sida som jag faktiskt tagit intryck av.
Link to comment
Share on other sites

Vissa vill inte förstå att det är /minst/ lika farligt på höger sida. Iaf för de som har ögonen fram.

eller inbillar man sig att, alla, lastbilar snällt inväntar bakom rullskidåkaren.

NÄR den lastbil eller bil kommer som passerar mig ändå vill jag se det. Det gör man bara om man åker på vä sida.

eller förklara gärna varför det skjlle vara ofarligt på hö sida eller ens mindre farligt, jag lyssnar med öppet sinne. - det har givits ngra vettiga argument för hö sida som jag faktiskt tagit intryck av.

Man tittar ju bakåt då och då, och faktiskt hinner man höra de allra flesta i god tid innan just eftersom man åker på höger sida. Om jag skulle köra på vänster sida vore det mycket svårare om jag körde på en mindre landsväg med många kurvor med skog som dämpar buller. Skulle kunna bli riktigt otäckt.

 

Underskatta inte hur stor skillnad 40 km/h gör, det ger gott om tid till att hinna göra något. Dvs. höger sida vs. vänster sida i hur snabbt bilarna når ifatt pga den egna hastigheten 20 km/h.

 

Hur som helst så är  ju trafikförordningen glasklar om vad som gäller om man färdas snabbare än i gångfart: höger sida.

Link to comment
Share on other sites

Tänk följande scenarion;
åker på vä sida. Möter bil som inte ser en i tid. I sista stund ser bilen en o bromsar samt väjer ut. Man upplever en mkt otäck o farlig situation.
. Åker man på höger sida o blir omkörd på precis samma vis upplever man nog bara man blur omkörd med viss maginal i sidled. Men nog är det lika farligt.
.
känns farligt titta bakåt i samband med möte.

kan iofs tänka mig det kan vara annorlunda på kurviga vägar m skymda kurvor. De vägarna skulle jag dock hålla mig ifrån om möjligt. De lär inte vara säkra på ngn sida.

jag åkte senast igår, på hö sida pga åksällskap föredrog det. Kan nog hålla med om det kan upplevas säkrare. Är rätt övertygad det beror på man ej på samma sätt ser döden i form av plåt storma mot en.

trafikförordningen öppnar ju för vä sida. Dessutom, även om det stog i ngn lag jag tex skulle slå min fru, så skulle jag bryta mit den lagen... :-)
Link to comment
Share on other sites

Finns ju massvis med lagar som man inte håller med om men det betyder ju inte att det är rätt att bryta mot dom. Är ju lite så ett gemensamt samhälle fungerar så det är inget argument. Höger sida kör jag på och med argumentet om två mötande lastbilar. Då känns höger sida betydligt säkrare
Link to comment
Share on other sites

Tänk följande scenarion;
åker på vä sida. Möter bil som inte ser en i tid. I sista stund ser bilen en o bromsar samt väjer ut. Man upplever en mkt otäck o farlig situation.
. Åker man på höger sida o blir omkörd på precis samma vis upplever man nog bara man blur omkörd med viss maginal i sidled. Men nog är det lika farligt.
.
känns farligt titta bakåt i samband med möte.

kan iofs tänka mig det kan vara annorlunda på kurviga vägar m skymda kurvor. De vägarna skulle jag dock hålla mig ifrån om möjligt. De lär inte vara säkra på ngn sida.

jag åkte senast igår, på hö sida pga åksällskap föredrog det. Kan nog hålla med om det kan upplevas säkrare. Är rätt övertygad det beror på man ej på samma sätt ser döden i form av plåt storma mot en.

trafikförordningen öppnar ju för vä sida. Dessutom, även om det stog i ngn lag jag tex skulle slå min fru, så skulle jag bryta mit den lagen... :-)

 

Tidsmässigt så får du flera sekunder extra på dig att vidta åtgärder om du åker på höger sida. Inte som att en bil kommer helt ljudlöst bakifrån.

Link to comment
Share on other sites

Vissa vill inte förstå att det är /minst/ lika farligt på höger sida. Iaf för de som har ögonen fram.
eller inbillar man sig att, alla, lastbilar snällt inväntar bakom rullskidåkaren.
NÄR den lastbil eller bil kommer som passerar mig ändå vill jag se det. Det gör man bara om man åker på vä sida.
eller förklara gärna varför det skjlle vara ofarligt på hö sida eller ens mindre farligt, jag lyssnar med öppet sinne. - det har givits ngra vettiga argument för hö sida som jag faktiskt tagit intryck av.

Skrämmande inställning, cyklar du på vänster sida också?
Jag har åkt hundratals mil per säsong i Sthlm i uppåt tio år och stör mig ytterst sällan på att bilar kört om farligt nära/fort (har hänt några ggr) däremot stör jag mig ofta, flera ggr per runda på att bilar och lastbilar lägger sig bakom och väntar med att köra om fast det finns plats.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...