Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

vilken sida vägen??


fr.ol

Recommended Posts

Total idioti att köra på vänster sida. På norrländska landsvägar där det kommer 2 bilar i timmen spelar det kanske ingen större roll men på vägar där möten förekommer är det direkt livsfarligt att rulla på vänster sida. Att bilar ligger bakom mig vid möte och väntar på att det är klart är mycket vanligt förekommande, de få gånger jag kört på vänster sida har det (av naturliga skäl, svårt att lägga i backen på landsväg) aldrig hänt och varje gång det blir möte mellan två bilar och samtidig passage av mig måste bilföraren som kommer mot mig "sikta in sig" mellan mötande bil och mig, något annat alternativ finns egentligen inte.

 

Finns det en väldigt bred vägren på 1-2meter eller mer skulle man också möööjligen kunna tänka sig att rulla på vänster sida.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Knappen: Sant, jag menar höger sida.

Sen om vi ska räkna sjukhusbesök dikeskörning vs kollision så tar jag nog hellre 1000 dikeskörningar än att bli överkörd av en bil (det kanske inte blir sjukhuset utan direkt ner i kistan)

Tur det finns cykelbanor :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag gick skola utanför Åre i början av 90-talet och åkte då på E14(enda asfalterade vägen) den hade ganska bred väggren vill jag minnas. Åker på vänster sida i en nerförbacke så står i fartställning. Ser en bil med släp som kommer mot mig. Han verkar inte se mig så jag reser mig upp, ingen skillnad. Nu börjar han komma nära, viftar då med armar och stavar och då girar han kraftigt ut mot mitten av vägen.

Jag vill inte tänka på vad som kunnat hända om jag åkt på vänster sida och inte sett honom...

Nu bevisar detta kanske mer att bilföraren inte var så lämplig...

Men jag åker nu ändå oftare på höger än vänster, men att säga att det är total idioti att åka på vänster tycker då jag är lite väl hårt...

Link to comment
Share on other sites

Idoti får väl var och en bedöma :)

 

Men frågan är om det finns så många verkliga argument för vänsterkörning mer än att det "känns bättre att möta trafiken".

Att köra på höger sida har argumenten "lagext" och att det finns en möjlighet för bilar att vänta på omkörningstillfälle (har alltid hänt vid mötessituationer för mig, men det är sällan).

 

Om man hellre tar några dikeskörningar än att bli påkörd bakifrån (vilket händer rätt så sällan, ännu inga exempel här?) är upp till var och en. Jag vet inte ens om det finns straffpåföljd om man kör på vänster sida så att tala om "lagen" är eventuellt att tai för mycket? Själv har jag alltså bestämt mig för att dikeskörning i steniga Småland är inget för mig... så det blir höger sida men med rätt så få mil som erfarenhet (ca 250 mil).

Link to comment
Share on other sites

Idioti är kanske ett passande ord. Mer eller mindre livsfarligt är det i alla fall att köra på vänster sida. Ta en vanlig landsväg som exempel: det är inte det minsta ovanligt att vägen slingrar sig fram och att det är mycket skog som dämpar buller. Om då en bil kör i det högra körfältet, samtidigt som det kommer en mötande bil, så kan det snabbt bli en mycket obehaglig situation. Ifall rullskidåkaren har en skaplig hastighet så sker mötet både snabbt och oväntat.

 

Några av de största riskerna i trafiken är den begränsande reaktionstiden och manövreringsutrymmet. Åker man på vänster sida så blir det markant kortare tid för bilisten att hinna greppa situationen, och någon längre sträcka att vidta åtgärder på finns inte heller.

En rattfull person har klart längre reaktionstid än en nykter sådan (och tenderar att vingla över vägbanan)... Säger sig självt att vänster sida är mycket farligare att åka på.

 

Jag kan inte heller förstå de som tycker det känns bättre att möta trafiken. Snarare mycket obehagligt att de passerar så snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Idioti är kanske ett passande ord. Mer eller mindre livsfarligt är det i alla fall att köra på vänster sida. Ta en vanlig landsväg som exempel: det är inte det minsta ovanligt att vägen slingrar sig fram och att det är mycket skog som dämpar buller. Om då en bil kör i det högra körfältet, samtidigt som det kommer en mötande bil, så kan det snabbt bli en mycket obehaglig situation. Ifall rullskidåkaren har en skaplig hastighet så sker mötet både snabbt och oväntat.

 

Några av de största riskerna i trafiken är den begränsande reaktionstiden och manövreringsutrymmet. Åker man på vänster sida så blir det markant kortare tid för bilisten att hinna greppa situationen, och någon längre sträcka att vidta åtgärder på finns inte heller.

En rattfull person har klart längre reaktionstid än en nykter sådan (och tenderar att vingla över vägbanan)... Säger sig självt att vänster sida är mycket farligare att åka på.

 

Jag kan inte heller förstå de som tycker det känns bättre att möta trafiken. Snarare mycket obehagligt att de passerar så snabbt.

Man vinner sällan några diskussioner på att nedvärdera och idiotförklara de man argumenterar mot.

 

Med det sagt så varför måste man hålla sig på en sida hela tiden? Oftast åker jag på vänster sida för att JAG har kontrollen och ser bilarna som kör närmast mig, eftersom jag oftast skejtar kan jag dessutom "göra mig smalare" genom att gå över till stakning. Jag kör alltid på vänster sida om det är motljus åt det håll jag åker åt. Är det snabb nerförsbacke eller motljus för mötande eller väldigt skarpa/skymda kurvor håller jag hellre höger sida. Allra helst åker jag på cykelbanor med få medtrafikanter och då ligger jag mitt på :)

Största problemet på rullskidor är ju annars dåligt skyltade vägarbeten. Där har jag oftast fått mina skrubbsår genom åren...

 

Petter har PM för övrigt!

Link to comment
Share on other sites

Att möta en gångare som går på sin vänstra sida är aldrig ett problem eftersom det är lätt för gångaren att gå ut åt sidan vid behov. Att däremot möta en rullskidåkare eller cyklist på fel sida ställer till det en hel del och är mycket irriterande.

 

Enligt lagen är det väl fritt fram för dig att växla vilken sida du åker på. Men att byta sida kan skapa stor förvirring för dina medtrafikanter och det gör folk osäkra på vad som gäller. Säg att du gör en missbedömning och ligger på vänster sida och kör på landsväg. I så fall så kan det bli mycket besvärligt.

 

Rullskidåkare håller i regel ungefär samma fart som cyklister och borde därför köra på just höger sida. Att vända sig om är ganska smidigt, och det behöver man göra under skidlopp också. Om jag skulle möta dig (som skejtåkare) och du körde mitt på cykelbanan ifråga så skulle jag naturligtvis hålla höger. Men vad skulle du göra då?

 

 

Lösgrus, sand, löv, hål i vägbanan, och ev. små plastbitar är riktigt irriterande för oss skejtare för övrigt....

Link to comment
Share on other sites

Nu kör jag ju inte zick-zack på vägen för att byta till optimal sida utan håller mig för det mesta till vänster.

 

På cykelbana håller jag dock alltid till höger vid möte.

 

Jag tror att vilken sida man föredrar beror mycket på hur man lärt sig åka från början. När jag började åka rullskidor på senare delen av 80-talet var det vänster sida som gällde på väg och höger sida på cykelbana och det har hängt kvar sen dess.

Link to comment
Share on other sites

Du kanske borde testa att ligga på höger sida vid landsvägskörning så känner du nog att det är bättre. Bilarna smyger inte upp ljudlöst bakifrån, och bilisterna får god tid på sig att se dig i tid...

Finns en viss kategori som ligger för nära när de kör om, vilket är anledningen till att jag i minst 9 fall av 10 stakar när jag blir omkörd. Men samma problem uppstår även om man möter en bil (ifall man åker på vänster sida). Dvs. att vissa bilister har svårt att bedöma avståndet till rullskidåkaren som är närmare passagerarsidan.

Link to comment
Share on other sites

Höger är givet för mig. Ibland kör jag 50 m på vänster sida för att komma in på en ny cykelväg. Dessa 50 m brukar jag köra med en viss skräckkänsla i kroppen. När jag bodde i Umeå på 80-talet, så åkte jag alltid på höger sida.

 

Största skillnaden idag är att jag förr ofta åkte i svarta (eller mörka) kläder. Idag åker jag alltid med relativt lysande kläder, ibland med reflexer samt med betydligt bättre lampor vid mörker. (Även när jag cyklar…) Jag har helt enkelt blivit gubbe sedan gammalt, samt insett att jag vill se mina barn växa upp!

 

Att synas bra på vägen har jag alltså med åren börjat se som lite viktigt… ;)

 

http://www.nvskidor.se/artikel/121 )

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Sedan, det är kanske en viktig poäng, är nog många bilister ovana att möta på vänster sida, och det har nog en stor betydelse. Tyvärr. Annars skulle jag föredra helt klart att SJÄLV ansvara för "separationen" mot biliarna, istället för att överlämna det till dem.

            - detta har trots allt lett till att jag numer mestadels kör på höger sida, "tyvärr".

 

Det fattar jag inte. Bilisten möter ju rullskidåkaren på höger sida, om han kör på vänster sidan, och kör om rullskidåkaren med höger sida åt rullskidåkaren, så i det fallet är det ingen skillnad.

 

Jag körde vänster sida i många år, men när jag väl kommit över på höger sida, kan jag inte tänka mig att byta tillbaka.

Det finns väl bara en situation, då det är att föredra att åka på vänster sida och det är om det skulle komma en idiot, som försökte preja rullskidåkaren pga att han inte tyckte de hör hemma på en trafikerad väg. Jag har varit utför det en gång då jag gick på vänster sida och en mopedist kom rakt mot mig i syfte att preja mig. Jag kastade mig ner i diket och sekunden efter passerade mopedisten just där jag varit.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...