Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet nästa...


Ida86

Recommended Posts

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply
verkligen trist.. hoppas att du inte gjorde illa dig själv i alla fall och att du inte tappat lusten pga detta. Rullskidor är väldigt mycket svårare än att åka på snö, och dessutom ifall man trillar så kan det göra mycket ondare. Ska man som nybörjare ändå ge sig på rullisar är det definitivt att rekommendera att köra på en helt platt sträcka.
Link to comment
Share on other sites

Jag gillar nerförsbackarna bäst!! Då kan man vila... Är ju svinjobbigt att staka!! Jag har noll armmuskler märker jag nu!!! :) Suck!!!

"Nya sättet" att staka är högre frekvens med lite mer böjda samt något "låsta" armar samt med ett drag som slutar ungefär vid höften. Då använder du mer av magmuskler (samt rygg). Det är nog lättare att träna upp sig så dessa förhållandevis stora muskelgrupper blir uthålliga för ett helt vasalopp.

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att många av de flitiga skribenterna på detta forum är elitmotionärer upp till nästan elit, och det som gäller på den nivån behöver inte gälla för en nybörjare och om man är kille eller tjej har också betydelse, samt vilken övrig idrottsbakgrund man har.

T.ex. för hur viktigt detta med stakning är. Ifall målsättningen endast är att klara repen så är man antagligen på en nivå där diagonalåkningen är viktigast och man kanske bara stakar där det är svagt utför. När man efter viss träning förhoppningsvis fått upp lite mer tryck i armarna, och vill omsätta detta i bättre skidåkning, så kan det vara bra att öka inslaget av stakning med frånskjut. Alltså parallella stavtag med benfrånskjut däremellan.

 

Där kan jag rekommendera att göra dubbla frånskjut mellan varje stakning (alltså: parallellt stavtag - höger benfrånskjut - vänster benfrånskjut - repetera). Denna teknik ser man aldrig elitåkarna köra (eller hur, ni som vet?) för de kör inte mer än ett benfrånskjut per staktag, men för en medelmotionär är det en behaglig teknink som ger bra balans mellan över- och underkroppsbelastning.

Jag testade också stakning med dubbla frånskjut på rullskidor första gången idag faktiskt. Körde längs Norr Mälarstrand och det var en jäkla motvind när man åkte västerut, så då var det skönt att komplettera med benen.

Link to comment
Share on other sites

Lite snabba tips från mig också.

 

Kör gärna lugnt och länge på rullisarna och träna gärna stavgång/sprättgång i backe. Så lugna långa rullskidspass och tuffa backpass då du antingen springer i tuff terräng, går stavgång/sprättgång i backe. Får du in lite flåsträning samtidigt som du håller igång kroppen länge ngn gång i veckan så är du bra förberedd.

 

Själv så bor jag snöfattigt och har aldrig haft mer än 20 mil skidor i benen innan Vasan/ÖS och ändå (?) lyckats gå lite under 6 h. Men då har jag sprungit rätt mycket istället. Så det finns goda chanser till ett bra lopp för dig.

 

Tekniken gör mycket så träna gärna på den och sök lite på youtube på teknik och skidor.

Link to comment
Share on other sites

Fy vad snälla nu är allihopa!!! :)

Åhh, då kanske jag slipper staka!! Ska ju faktiskt bara få min medalj! Skiter i tiden... hur lång tid har man på sig egentligen??

Men... en fråga!! Kommer mina rullisar gå sönder om jag håller på att skata med dem?? Det var ju sjukt mkt roligare!!! Hihi!

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att många av de flitiga skribenterna på detta forum är elitmotionärer upp till nästan elit, och det som gäller på den nivån behöver inte gälla för en nybörjare och om man är kille eller tjej har också betydelse, samt vilken övrig idrottsbakgrund man har.

T.ex. för hur viktigt detta med stakning är. Ifall målsättningen endast är att klara repen så är man antagligen på en nivå där diagonalåkningen är viktigast och man kanske bara stakar där det är svagt utför. När man efter viss träning förhoppningsvis fått upp lite mer tryck i armarna, och vill omsätta detta i bättre skidåkning, så kan det vara bra att öka inslaget av stakning med frånskjut. Alltså parallella stavtag med benfrånskjut däremellan.

 

Där kan jag rekommendera att göra dubbla frånskjut mellan varje stakning (alltså: parallellt stavtag - höger benfrånskjut - vänster benfrånskjut - repetera). Denna teknik ser man aldrig elitåkarna köra (eller hur, ni som vet?) för de kör inte mer än ett benfrånskjut per staktag, men för en medelmotionär är det en behaglig teknink som ger bra balans mellan över- och underkroppsbelastning.

Jag testade också stakning med dubbla frånskjut på rullskidor första gången idag faktiskt. Körde längs Norr Mälarstrand och det var en jäkla motvind när man åkte västerut, så då var det skönt att komplettera med benen.

Det är inte meningen att vara spydig, men du kanske borde träna på tekniken i stakning med frånskjut? Grejen är ju att man i stort sett gör precis tvärt om. Just i glidmomentet kör man ju ofta en liten "saxning" med benen för att få ut gliddelen samt att få en bra övergång till att byta ben till nästa frånskjut. När det går för mycket uppför hinner man ju inte med detta, utan man ökar frekvensen mellan staktagen.

 

Självklart är andelen ren stakning mindre hos motionärer på VL än hos elit. Men jag tror att det för många som startar långt bak är bra att kunna växla mellan stakning, stakning med frånskjut samt diagonal. Får man kramp på ett åksätt kan det vara bra att kunna gå över till ett annat. Sedan är det faktiskt energisnålare att staka på platta partier än att diagonala. Så tips om att träna sina svagheter före loppet är bra rekommendationer tycker jag. Även om målsättningen "bara" är att ta sig i mål.

Link to comment
Share on other sites

Fy vad snälla nu är allihopa!!! :)

Åhh, då kanske jag slipper staka!! Ska ju faktiskt bara få min medalj! Skiter i tiden... hur lång tid har man på sig egentligen??

Men... en fråga!! Kommer mina rullisar gå sönder om jag håller på att skata med dem?? Det var ju sjukt mkt roligare!!! Hihi!

Och på snö slipper du kladda med den jobbiga fästvallabiten! (Snacka om tidsbesparande Kustlöparen!!!) Och därför undrar man varför det knappt finns skatespår söder om dalälven? Jag tror att alla söderut är sjukligt fixerade på just VL.

 

Till huvudfrågan. Om du gör det lite grann är det ingen större fara. Men hjulen slits snabbare och det är större risk att de blir snea. Då blir de jobbigare att åka avslappnat på dem klassiskt då de t ex kan dra snett. Om du vill "skejta" lite - växla skidorna lite ofare och helst så jämnt tidsmsässigt som möjligt. Du kanske behöver byta hjulen lite oftare - tex om du fortsätter träna regelbundet även till vasaloppet 2010? Många som pronerar vid rullskidåkningen och som växlar skidor dåligt får dock samma problem med snedslitna hjul. Men visst är det bättre med skaterullskidor om man nu hellre vill skejta. Men du ville ju träna överkroppen för att bli bättre på att staka? ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är inte meningen att vara spydig, men du kanske borde träna på tekniken i stakning med frånskjut? Grejen är ju att man i stort sett gör precis tvärt om. Just i glidmomentet kör man ju ofta en liten "saxning" med benen för att få ut gliddelen samt att få en bra övergång till att byta ben till nästa frånskjut. När det går för mycket uppför hinner man ju inte med detta, utan man ökar frekvensen mellan staktagen.

 

Självklart är andelen ren stakning mindre hos motionärer på VL än hos elit. Men jag tror att det för många som startar långt bak är bra att kunna växla mellan stakning, stakning med frånskjut samt diagonal. Får man kramp på ett åksätt kan det vara bra att kunna gå över till ett annat. Sedan är det faktiskt energisnålare att staka på platta partier än att diagonala. Så tips om att träna sina svagheter före loppet är bra rekommendationer tycker jag. Även om målsättningen "bara" är att ta sig i mål.

Jodå jag har provat och lärt mej alla varianter av stakning med frånskjut och ska man åka fort så visst ska man åka som man ser att eliten gör, med alternerande ben mellan staktagen. Men att hitta en energieffektiv åkstil som gör att man som medelmotionär (jag är kvalificerad för led 6) tar sig lättare igenom 9 mil, det är en helt annan sak.

 

Jag har empiriskt kommit fram till stakning med dubbla frånskjut då är mycket energibesparande i alla fall för mig (men det kan ju vara högst individuellt, även "inom samma led") eftersom frekvensen på stakningarna kan sänkas men man håller ändå farten hyfsat med de dubbla bensparkarna. På köpet får man bra balans mellan över- och underkroppsbelastning, eftersom alla 4 extremiteter belastas en gång per cykel.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte meningen att vara spydig' date=' men du kanske borde träna på tekniken i stakning med frånskjut? Grejen är ju att man i stort sett gör precis tvärt om. Just i glidmomentet kör man ju ofta en liten "saxning" med benen för att få ut gliddelen samt att få en bra övergång till att byta ben till nästa frånskjut. När det går för mycket uppför hinner man ju inte med detta, utan man ökar frekvensen mellan staktagen.

 

Självklart är andelen ren stakning mindre hos motionärer på VL än hos elit. Men jag tror att det för många som startar långt bak är bra att kunna växla mellan stakning, stakning med frånskjut samt diagonal. Får man kramp på ett åksätt kan det vara bra att kunna gå över till ett annat. Sedan är det faktiskt energisnålare att staka på platta partier än att diagonala. Så tips om att träna sina svagheter före loppet är bra rekommendationer tycker jag. Även om målsättningen "bara" är att ta sig i mål.[/quote']

Jodå jag har provat och lärt mej alla varianter av stakning med frånskjut och ska man åka fort så visst ska man åka som man ser att eliten gör, med alternerande ben mellan staktagen. Men att hitta en energieffektiv åkstil som gör att man som medelmotionär (jag är kvalificerad för led 6) tar sig lättare igenom 9 mil, det är en helt annan sak.

 

Jag har empiriskt kommit fram till stakning med dubbla frånskjut då är mycket energibesparande i alla fall för mig (men det kan ju vara högst individuellt, även "inom samma led") eftersom frekvensen på stakningarna kan sänkas men man håller ändå farten hyfsat med de dubbla bensparkarna. På köpet får man bra balans mellan över- och underkroppsbelastning, eftersom alla 4 extremiteter belastas en gång per cykel.

Jag hävdar fortfarande att det är energieffektivare att glida än att sparka...

Link to comment
Share on other sites

Jag hävdar fortfarande att det är energieffektivare att glida än att sparka...

Håller faktiskt med herr Dunderklumpen till fullo...överkroppsarbete är mer energibesparande än benarbete och i skidåkning även snabbare.

Tycker din teknik låter både svår, jobbig och långsammare men det kan ju bero på att jag aldrig testat..kanske är det innovativt!

Link to comment
Share on other sites

Kan väl tillägga också att stakning med dubbelfrånskjut inte är något som jag varken har blivit tillärd eller som jag har klurat ut själv genom någon särskild fundering. Jag haft detta som komplement mellan diagonal och stakning (inkl enkelfrånskjut) så länge jag kan minnas. Antagligen sedan 7-8 årsåldern. Det har bara kommit naturligt.
Link to comment
Share on other sites

Där kan jag rekommendera att göra dubbla frånskjut mellan varje stakning (alltså: parallellt stavtag - höger benfrånskjut - vänster benfrånskjut - repetera). Denna teknik ser man aldrig elitåkarna köra (eller hur, ni som vet?) för de kör inte mer än ett benfrånskjut per staktag, men för en medelmotionär är det en behaglig teknink som ger bra balans mellan över- och underkroppsbelastning.

Oj! Den tekniken tror jag gör att man begränsar fart och utveckling. Det är garanterat en anledning till att man inte ser eliten köra den. Det är typ samma sak som den killen som körde "Passgång" på ett Öppet Spår. Det har man ju sett flera gjort men den här killen körde ändå hyfsat snabbt men det hade garanterat gått fortare med en bättre teknik.

Link to comment
Share on other sites

Jag hävdar fortfarande att det är energieffektivare att glida än att sparka...

Håller faktiskt med herr Dunderklumpen till fullo...överkroppsarbete är mer energibesparande än benarbete och i skidåkning även snabbare.

Tycker din teknik låter både svår' date=' jobbig och långsammare men det kan ju bero på att jag aldrig testat..kanske är det innovativt![/quote']

Håller också med Dunderklumpen och Kustlöparen. Den teknik du pratar om är precis den teknik vi försöker lära alla att INTE använda eftersom den tar för mycket kraft och är inefektiv och gör dig mycket tröttare.

Precis som enklaresport sa.....man ser inte eliten använda den eftersom det inte är bra teknik. Om det vore energibesparande skulle dom också använda den. Jag har utbildat massor av nybörjare på rullskidor/längdskidor och har sett skillnaden när dom lär sig staka med frånskjut som man skall. Det är stor skillnad.

Sen har jag svårt att se hur ditt dubbelfrånsjut skulle fungera bra på snö, det är ju ändå tungdöverföringen som gör att man får ett frånskjut, och det måste vara konstigt och svårt med dubbelfrånsjutet.

Rytmen och balans r ju det viktigaste i skidåkning. Har man det bygger man styrkan lättare och använder rätt muskelgrupper. Då kommer man fram lättare och fortare.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt är jag medveten om att eliten inte använder stakning med dubbla frånskjut och jag har såklart matchat mot övriga tekniker och då kommit fram till att stakning med dubbelfrånskjut ändå är bra att ha ”i arsenalen” utifrån mina fysiska förutsättningar. Jag åkte på detta sätt uppskattningsvis 20% av sträckan på ÖS i vintras.

Tycker det vore absurt att utgå från att den teknik (eller rättare sagt mix av tekniker) som är optimal för led 0-2 åkare skulle vara optimal för mej också som medelmotionär.

 

Har f.ö. noterat att det snackas om att man i långlopp skulle ”koppla bort” stora muskelgrupper för att undvika mjölksyra i dessa.

Det tror jag inte ett smack på eftersom då skulle någon konstruera en ”handtrampad” cykel som körde skiten ur konkurrenterna på Tour de France. Och det lär ju inte hända.

I en intervju med Anders Gärderud hävdade han att man skulle springa mer med vaderna för att undvika syra i låren. Kan säkert vara så att den teknik Gärderud förespråkar är bättre både för elit och motionär, men jag tror inte att det handlar om att koppla bort några stora muskler utan snarare om att sprida belastningen mer propotionerligt mellan tillgängliga muskler och kanske dåligt skolade löpare ofta utnyttjar vaderna för dåligt (?) Vadmuskeln är ju en förhållandevis stark muskel på en normal människa. Betydligt kraftfullare än triceps, t.ex.

 

På VL ser man ju eliten mestadels staka men det är INTE en konsekvens av att detta skulle vara det effektivaste sättet att ta sig fram på skidor. Det är en konsekvens av att det effektivaste sättet är förbjudet, nämligen skejten. Det finns ju många varianter av skejt men i fria långlopp är det huvudskligen så att åkarna använder teknik där varje extremitet används en gång per cykel, och jag förmodar att det är för att det är för att det ger bra fördelning av belastningen mellan de tillgängliga musklerna. Av tillåtna tekniker i klassiskt är det diagonal och stakning med dubbelfrånskjut som har denna fördelning; d.v.s. att varje extremitet används en gång per cykel. Ingen av dessa är den snabbaste tekniken men stakning med dubbelfrånskjut är i alla fall snabbare än diagonal, eftersom man får betyligt mer kraft i stavfrånskjutet då det sker med parallella stavar (pga att man då får mer kraft från magmusklerna, än vid diagonalåkning).

 

Om (när) jag blir bättre fysiskt tränad kommer såklart min teknikmix att bli mer lik lågledsåkarna för då har man råd att använda tekniker som inte ger jämn belastning mellan muskelgrupperna men som är snabbare.

Link to comment
Share on other sites

de där me dubbelt frånsjut är en uråldrig teknink....kolla på filmer från sixtens tid o tidigare!

men de finns oxå en anledning til att man gått ifrån den... man får ju tillräckligt med fart på en benspark o de stoppar bara upp o göra en till.....

 

att de användes för 50 år sen berodde väl på att skidorna inte gled lika bra då!

Link to comment
Share on other sites

Favorit i repris http://www.pfizer.se/Sites/PfizerSE/Templates/Extension____7207.aspx

finns flera anledningar att träna stakning.

 

Har själv tidigare varit relativt sett bättre benåkare men insett att det är begränsande om man vill åka fortare och speciellt då i Vasaloppet. Kört nästan enbart rullskidor i höst och då även stakat i backar som jag tidigare inte ens funderat på att staka i och det har givit resultat och förhållandevis snabbt. Det gäller att träna sina svagheter.

 

Den största anledningen till att man använder stakning är ju att det är det snabbaste och effektivaste sättet i klassisk teknik annars hade man inte använt det. Du liksom jag är "högledsåkare" och skillnaden är väl att vi tidigare börjar diagonala och köra med frånskjut så visst vi använder förhållandevis mkt ben under ett Vasaloppet desto viktgare att spara dem tills man behöver dem, så brukar jag resonera.

Link to comment
Share on other sites

Ifall det handlar om träningsupplägg för mej och dej, Kustlöparen, så håller jag med om att hyfsad tyngdpunkt åt stakträningen är lämpligt (förutom att jag inte kommer att göra om förra vinterns misstag då jag bara tränade skidor på flacka banor och helt missade att förbereda mej för backar).

Men det jag har reflekterat över är att när nybörjare skriver på detta forum om råd för hur de ska förbereda sig för VL, med målsättning att klara repen och ta sig i mål, så får de oftast tips som verkar ligga på lite väl hög nivå.

Exempelvis skrev Dunderklumpen att Ida86 skulle använda ”modern” högfrekvent stakteknik. Jag kör sådan teknik i intervaller nu på rullisar och det är ju apjobbigt. Det ligger nog en bit fram att jag skulle kunna staka så någon större del av ett VL.

 

Ifall det stämmer att Sixten använde stakning med dubbla frånskjut så var det knappast något han gjorde av okunnighet, utan efter en seriös utvärdering av vilken teknikmix som var relevant för honom. Då borde det vara en relevant teknik även idag ned till kanske ~ led 4 nivå. För dagens medelmotionärer borde en jämförelse med Sixten (som åkte på 5:13) vara mer relevant än att jämföra sig med Oscar Svärd.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...