Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Val av stav?


garmin

Recommended Posts

Behöver nya stavar. Hade ett par ct1 or men undrar om det finns något alternativ som är likställt men billigare. Tycker 2500: är för mycket. Såg att lindells hade en KV2 CH1 för 1495:-. Hur är den mot ct1:an. Knixet är att jag behöver stavana snabbt.....om en vecka så är det DM här i skåne, annars så hade oslo varit ett alternativ. Vad säger panelen?

Tacksamm för snabbt svar då jag behöver beställa imon.

 

/Garmin

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply
vet inget om brottstyrkan på KV2, men SWIX brukar vara brottsstarka och ett säkert kort annars hörde ja i helgen i tunneln av en junior ja träffa där att STARs stav ska vara brottstarkast på marknaden. kasnke värt att testa för en rullskidsfantom:)
Link to comment
Share on other sites

finn2 kan du kanske förklara varför så få använder Swix Force? Om den nu är deras värsting så borde ju åkarna använda den också, men det är det väl ingen som gör numera. Jag har själv bara känt på den i en affär inget annat, men den känns ju superstyv, men konstig.

En fråga till....Kraftstaven? har du åkte med den?

Link to comment
Share on other sites

finn2 kan du kanske förklara varför så få använder Swix Force? Om den nu är deras värsting så borde ju åkarna använda den också, men det är det väl ingen som gör numera. Jag har själv bara känt på den i en affär inget annat, men den känns ju superstyv, men konstig.

En fråga till....Kraftstaven? har du åkte med den?

själva "röret" är de inte så mycekt fel på på force staven, bra pendel hyffsat styv. utan handtagslösningen som är problemet, de borde bli vindkänsligt också. känns som en panik grejj för att komma med något nytt till os jag såg den på våren året innan har ja för mig. den är ju inte så mycket lättare än en vanlig CT1a heller. bara neumanova som åkte med staven..

 

kraftstaven är väl enbra tanke men tycker den inte funkar något bra i diagonal eller skating men stakningn är väl ok. men alldeles för dyr! märks att det inte är någon skidåkare som tagit fram den. Jag har åkt med den lite men inget jag gillar men själva konstruktionen är snygg.

 

nä back to basic gör en stav som är snabb styv och en bra handrem så är det den vinnande konstruktionen tycker jag. ibland så kanske man tar i förhårt för att vara "outside the box" och glömmer bort grunderna i alltihopa.

Link to comment
Share on other sites

Nä, men på tors så smäller det i plånboken. Det är VL-träff här i Skåne. Vilken hade du köpt av följande värstingstavar från oneway,excel eller swix? Forfarande kluven, har haft ct1or men är sugen på att testa något annat. Stars stav tror jag inte finns på träffen i Staduimsbutik så den är lagd åt sidan.
Link to comment
Share on other sites

Nä, men på tors så smäller det i plånboken. Det är VL-träff här i Skåne. Vilken hade du köpt av följande värstingstavar från oneway,excel eller swix? Forfarande kluven, har haft ct1or men är sugen på att testa något annat. Stars stav tror jag inte finns på träffen i Staduimsbutik så den är lagd åt sidan.

SWIX det är en helt annan division än ONEWAY som både är mjukar å går av lätt. Exel är väl imellan Oneway och Swix i styvhet och brottstyrka.. men du som åker mycekt rullskidor så är de SWIX av de 3 alternativen tycker jag.

 

ok Synd! Psykar ju alltid nån att ha något som ingen annan har;)

Link to comment
Share on other sites

"Såg att lindells hade en KV2 CH1 för 1495:-. Hur är den mot ct1:an. "

 

/Garmin

För att säga något om KV2 CH1:an. Jag har själv inte provat den, men den duger (åtminstone träningsmässigt, på tävling vet jag inte) åt en kille som åkte in på 35:e plats på Vasan för några år sedan. Dock något mindre styv än ct1, men det märks enligt uppgift inte förrän uppåt 170-175 cm stav.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...