Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ultimata burkvallasamlingen


Stefan Sand

Recommended Posts

  • Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har tre olika burkar av Moroten. -2-6, -1-6 och -1-3. De två första är hårdare ung som Swix blå och de använder jag ofta som grundlager invärmt i Vauhti grundvax, Vauhti Morot flour -1-3 är nästan samma som Rode Super och har lite mer trådig konstistens, bra slitstyrka på Vauhtis burkvallor. Därutöver har jag K21 -4-10-15, som jag använder som sistalager på annan kallvalla vid sträng kyla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I min ungdom vilket är rätt länge sedan åkte vi på en blå Rode eller ev. Rex som gick otroligt bra i några dagar gammal kall snö mellan -5 och -20. Kanonfäste och bra glid. Nu är väl det ett före som ofta går bra men den vallan var riktigt bra. Jag har både Rex och Rode för den temperaturen i lådan men är som sagt inte 100 på vilken det var. Lutar dock åt Rode.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

 

Hvilken morot kjøpte du? Jeg har lurt på å skaffe meg en selv, men har ikke helt klart å bestemme meg for hvilken, den vanlige, den med fluor eller den med tjære. Den vanlige er billig og holder sikkert, men tjærevokser lukter jo så godt.
[...]

Kjenner godt til det du skriver om at det er varmere og våtere ved innfallsportene enn lenger inn i skogen. Hvor i Oslo er det du pleier å gå? Selv går jeg mest i Østmarka og litt i Nordmarka. Rex og Start sine klister har jeg ingen erfaring med.

 

 

Østmarka her også, for det meste. På siste tur var det vel 5 minus da jeg startet, og 13 minus på Mariholtet. Da var det kanskje moroten jeg skulle ha brukt (jeg kjøpte den "vanlige" - billig og forhåpentligvis bra). Super Weiss satt litt for godt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...