Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Längd på stavar?


Klippan

Recommended Posts

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply
I princip så stämmer det föregående inlägget. Jag skulle rekommendera samma storlekar men det bör en seriös handlare kunna hjälpa dig med. Om du är osäker och väljer mellan två längder så köp den längre eftersom den är lättare att anpassa om den känns för lång... ;)
Link to comment
Share on other sites

Håller i stort sett med ovanstående svar. Men jag tycker att det lite grann beror på vilken åkare man är och hur banprofilen är. Om du åker mycket med överkroppen kanske du kan gå upp någon cm. Om banprofilen ger mycket stakåkning tycker jag att man kan ha en gnutta längre stavar än om det främst är diagonalåkning som gäller. 5 cm hopp är ju lite grovt ibland, så vem vet - du kanske skulle ha 152cm (eller kanske 154)...

Sen kanske man inte precis har stavar till olika spårprofiler - blir ju lite dyrt om man inte är sponsrad. Det är väl bara italienare (var det Valbosa?) som knäcker nya blåa swix ct1:or i ren glädjeyra. Det jag menar är att har man dyra stavar blir åtminstone jag lite snål med varje cm jag ska kapa... Borde jag inte kapa mina ct1:or 1-2 cm till???
Link to comment
Share on other sites

Jag då? 193cm med 165cm stavar?
Hittade nämligen ett par CT5 i den längden för 200:-, så jag var ju tvungen att köpa dem, oavsett om de passade eller inte.
Körde innan på 160cm, och upplevede dessa som korta ibland(slätåkning).
Går det att kapa composite stavar?, hur gör man isåfall?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Olsson]Jag då? 193cm med 165cm stavar?
Hittade nämligen ett par CT5 i den längden för 200:-, så jag var ju tvungen att köpa dem, oavsett om de passade eller inte.
Körde innan på 160cm, och upplevede dessa som korta ibland(slätåkning).
Går det att kapa composite stavar?, hur gör man isåfall?[/quote]
vadå passar eller inte. du skall ju ja 165cm stavar.

[url]http://www.linkopingssk.se/kalkyl.htm[/url]

eller läs på [url]http://www.swix.no/NorD614.htm[/url]
Link to comment
Share on other sites

[quote name=kustlöparen]Det går bra att kapa compositstavar. Lägg folie runt handtaget och värm med varmluftspistol och ta av det. Därefter mäter du var du skall kapa och tejpa ett varv där snittet skall vara, kapa sedan försiktigt med bågfil.[/quote]
Jag skulle vilja rekommendera att värma av handtagen i en kastrull med varmt vatten istället. Jag har sett flera kvaddade stavar som man värmt med varmluftspistol. Allt funkar dock om man vet vad man gör.
Ett tips som kanske inte gäller oss färdigvuxna, men som definitivt är ett bra tips för växande ungdomar. Köp lite för långa stavar (5-10cm) kapa ner dom till rätt längd. Det går nämligen att med den sparade biten och ett skarvstycke förlånga staven inuti handtaget. Man sparar nån krona iallafall.
Jag tycker att tabellen i Falken länken rekommenderar lite för långa stavar. Börja där men var inte rädd för att korta om det känns så.
Med hopp om snar kyla, ha de´.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=hanriis]Jag skulle vilja rekommendera att värma av handtagen i en kastrull med varmt vatten istället. Jag har sett flera kvaddade stavar som man värmt med varmluftspistol. Allt funkar dock om man vet vad man gör.[/quote]
Håller inte med...
Det är lätt att förstöra korkhandtagen i varmt vatten. Det är möjligt att det funkar om man skyddar korken genom någon plastpåse eller så, men detta har jag inte prövat. Trugorna går däremot utmärkt att byta med varmt vatten.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Figge35, alla inlägg är väl i princip detsamma som ditt??? längden -30. För mig fungerar det bra i klassiskt (187 lång köt på 155 cm), någon cm hit eller dit kan väl justeras efter vad som passar. För den som är osäker går det väl bra att köpa nå't billigt först för att testa ut längden.
Link to comment
Share on other sites

Figge35> Vad körde du vasan på med 150 stavar då?? Det är inte vilken tid man har som avgör, även om man borde ha åkt mycket skidor och VET vad som passar själv bäst när man åker så fort som du gör. Sen har det ju lite med styrka att göra, du kanske har väldigt bra teknik, medans göteborgare (mig själv te.x.) som får 5 timmars skidträning innan loppet mest kör på vilja (och styrka).

Jag inbillar mig att om man orkar staka med längre stavar så går det fortare.
Link to comment
Share on other sites

Om man tittar på världseliten i ett klassiskt lopp så ser man tydligt att det skiljer mycket på vilken relativ längd de har på stavarna (vid stavisättningen). Att påstå att någonting är rätt och det andra är fel tycker jag är lika dumt som att säga att tyskarnas upprätta åkstil är "fel" - "försök istället plagiera Verpalus betydligt vackrare åkstil". Om du Figge väljer att åka på kortare stavar än rekommenderat -30 cm är väl det helt OK om det passar dig. Mig skulle det inte passa. Själv åker jag på -23 cm och det passar mig utmärkt på just Vasaloppet. Jag vet att det kan påverka åkningen lite negativt i diagonalåkningen, men det kan jag ta. Om du skulle ge mig ett par -33 cm stavar att åka med skulle jag få spader... (Igår tog jag ett par lite för långa skatestavar av misstag, -16cm, för klassisk åkning. Men det var lite väl häftigt även för mig som långstavsälskare...)
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Dunderklumpen. Den optimala stavlängden är avhängig vilken kropps/åkartyp man är.

Om man har en bakgrund med friidrott/kampsport/styrketräning (mesomorph kroppstyp - större massa och fler vita muskelceller, kortare, kraftig benstomme) har man förmodligen förmågan (styrkemässigt) att hantera längre stavar men har samtidigt problem att upprätthålla en snabb frekvens under längre tid (oavsett stavlängd).

En ectomorf individ som har den typiska långdistanskroppen (tänk kenyanska långdistanslöparna - lätt benstomme, liten muskelmassa, röda muskelceller) kommer förmodligen att trivas bättre med kortare stavar och högre frekvens.

Själv är jag 169cm, 82kg 11%Bf och har 147.5cm stavar (på Vasaloppet, 144cm på Skinnarloppet, Harsa etc.).

/O.
Link to comment
Share on other sites

[Jag är 176.5cm lång]

Jag köpte mina första moderna stavar 152.5cm (-24) långa och de passade mig inte alls. Det fanns ingen rytm och jag kämpade med axlar och armar i uppförsbacke. Jag lyckades byta dessa till 150cm (-26.5) och Wow, vilken skillnad! Bara 2.5cm och helt plötsligt så hade jag ett par stavar som satt som en "smäck".

Åren gick och jag kompleterade med skating stavar på 157.5 (-19), började köra rullskidor och använde då skating stavarna som ju var överlägsna vid stakning.

Nu har jag 6 vasalopp bakom mig och kommer med stor sannolikhet att återigen köpa mig ett par 152.5 för klassisk. Jag kör mycket mer stakning, och irriterar mig på att jag måste böja mig så mycket i stakning samt att den där sista "stav-kicken" inte riktigt finns där. När jag igår ställde mig på snö kändes det som att köra med barn-stavar efter all rullskide-åkning.

Summa kardemumma:
Längden på stavarna är en högst personlig fråga där kroppslängd bara är en av parameterna. Precis som tidigare inlägg skrivit, så är erfarenhet, styrka, kadensval och andel stakning andra faktorer som påverkar längden.
Link to comment
Share on other sites

Nå, till slut kändes det befogat med ett inlägg i detta så kära ämne. Gustaf Vasa stakning i all ära men det går inte fort...Det blir helt sonika inte optimalt.

Självklart är den exakta längden något som måste sättas i relation till individens kroppsmått, inte så mycket till totala längden utan axelhöjden. Men poängen är åstakomma en hävstångseffekt. Det är inte bara en fråga om vilka muskler som aktiveras, hur och var under själva utförandet utan också att få tryck genom att få kroppen "över" stavarna. Plus att det är ganska självklart att kunna likna stakning med cykel. Frekvens = kadens.

- Önskat resultat är fart.
- Inte att hugga ved.

Bra läsning i ämnet är H-C Holmbergs studie som borde hittas på skidförbundets hemsida. Samt att kolla upp norska diskussionsforum. Vi svenskar i all ära, men våra kära västra grannar har en hel del kunskap att ta del av.
Link to comment
Share on other sites

Detta va en het tråd har jag sett:)

Jag tycker som många här att man ska prova sig fram... Men jag har tyckt att det har varit en väldig hysteri i att ha långa stavar...
Jag är 183 cm lång och kör med 155-156 i klassiskt och 165 när jag kör skate...
Jag byte från 167,5 till 165 i skate och det gjorde en jäkla skillnad på på teknik och fart...kändes som jag fick mer nytta av stavarna när jag kortade av dom...

HAr hört någon som dillade om att armlängden skulle spela roll..om den nu kan skifta så mycket från person till person...det vet jag inte...


//
Tobbe
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Andörjan]Bra läsning i ämnet är H-C Holmbergs studie som borde hittas på skidförbundets hemsida. Samt att kolla upp [b]norska[/b] diskussionsforum. Vi svenskar i all ära, men våra kära [b]östra[/b] grannar har en hel del kunskap att ta del av.[/quote]
Östra? Menar du finnarna? De har koll på den medicinska biten, inte stakningen...
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...