Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kapa stavarna, knepigare än jag trodde.


no_brakes

Recommended Posts

Hejsan!
Försökte kapa mina stavar igår, staven kapades 1,5 cm, men blev konstigt nog inte kortare, tvärtom, den växte med ca 2 mm. Låter som Labero har varit framme och trollat. Men såhär var det. Jag kapade staven nere vid trugan, eftersom staven är lite tjockare "längre upp", fick jag inte ner staven lika långt ner i trugan, faktum är att den gick ner så kort att staven totalt sett blev längre. Kanske är snötrugan bredare än trugan man använder för asfalt. Det var asfaltstrugan jag provade på. Att kapa staven vid handtaget verkar minst sagt jobbigt. Man kan ju också slipa den sista biten på staven så att den blir smalare och går längre ner i trugan på det sättet.

Frågan lyder: Hur kapar man staven??
Link to comment
Share on other sites

För att svara lite på frågan måste jag nog veta några saker. Bytte du truga eller har du samma som innan kapningen? Annars kan längden variera något beroende på truga och modell, men dina mått verkar i lite väl häftigaste laget - 1,7 cm längre verkar för mycket. Rulltrugor finns ju för olika diametrar så det kanske blir till att köpa bredare? Trugor brukar jag oftast byta i varmt vatten i en stor tekopp (går lite fortare än varmluftspistol...). Ett förslag är att du tar av ena trugan och ser om den kommit tillräckligt långt ner. Kolla med en penna var "stoppet" är och jämför stavarna.

1-2 cm brukar gå att kapa en stav nertill vid trugan utan att den blir för bred - men det klart att det beror på hur staven ser ut.

Det andra jag skulle behöva veta är hr bra du värmde trugan och hur mycket smältlim som fanns sen tidigare. Du hade kanske behövt ta bort allt smältlim samt värmt trugan mer?

Att slipa ner staven rekommenderar jag INTE. Då får du troligen en stav som riskerar att gå av nere vid trugan. Köp hellre trugor med större diameter.

Att byta trugor är ganska lätt. Jag brukar göra som följer, men andra kanske har andra förslag:
Koka upp vatten och häll i en regält stor kopp (tillbringare). Stoppa ner staven en stund och ta bort den gamla trugan och torka av staven. Stoppa ner nya trugan i varmvattnet en stund. Ta upp den och skaka ur den och torka snabbt ur den, sätt lite smältlim tunnt runtom nertill på staven och tryck fast nya trugan.

Att kapa stavar gör man helst upptill och då tar man bort handtaget. Har man korkhandtag bör man använda varmluftspistol. Jag har någon gång misslyckats då jag ska sätta tillbaka samma korkhandtag. Det som skett är att gammalt lim tryckts upp och klibbat igen det smala utymmet mellan ytterkanten och den nerstickande lilla tunna "kanten". (Troligen har jag värmt lite för försiktigt vid tillbakasättningen...)
Se annars tråden
[url]http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=21[/url]
Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen> Jag gjorde en liten miss när jag läser vad du skrev. Jag värmde inte trugorna innan jag satte tillbaka dom. Självklart hade det hjälpt, och med lite tur hade jag kanske fått på hela. Nu fick jag iofs på dom tillräckligt långt för att hålla för en stakning, men totala längden på staven blev jag inte nöjd med. Skall prova ikväll och värma trugorna. Tack för tipset.

Och, nej jag bytte inte truga. Visste inte om att det fanns större trugor.

PS! Nu snöar det utanför mitt fönster, mitt i Göteborg, HALLELUJA!!!!
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jag fyndade ett par Swix CT4 för halva priset i förra veckan, men blev naturligtvis tvungen att kapa dem då de bara fanns i jättelängder som 165 och 170 cm. Lånade tjejens hårtork, satte den på maxvärme och 5 min senare kunde man kränga av handtagen. Filade (ta inte en fogsvans eller annan träsåg för då riskerar man att trasa sönder kolfibrerna) av 7 cm, värmde handtagen ordentligt och knödde på dem igen. Eventuellt kan man komplettera med lite extra lim när man sätter på handtagen igen, men det är inte ett måste.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen][quote=larsbern]Filade (ta inte en fogsvans eller annan träsåg för då riskerar man att trasa sönder kolfibrerna) av 7 cm, ...[/quote]
Bättre med en fin bågfilssåg (metallsåg) tycker jag. Om man vill kan man tejpa så inte kolfibrerna trasas sönder.[/quote]
håller med, tejpar man kan de inte bli fel och gör de de så är de inte de mest allvarliga heller om man kapar längst upp i skaftet. de funkar att såga med en morakniv också men de tar tid:P
Link to comment
Share on other sites

Kapa INTE nere vid trugan. Aldrig.


Vad avser kapningen...
Idealt är att sätta ett carbid grit-saw blad på en bågfil (samma som man kapar golfskaft med). Det ser ut som man "margarita frostat" ett bågfilsblad med karbidsmulor (inga tänder).

[img]http://www.permagrit.com/pages/images/bandsawtqutrs.jpg[/img]

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino]Kapa INTE nere vid trugan. Aldrig.


Vad avser kapningen...
Idealt är att sätta ett carbid grit-saw blad på en bågfil (samma som man kapar golfskaft med). Det ser ut som man "margarita frostat" ett bågfilsblad med karbidsmulor (inga tänder).

[url]http://www.permagrit.com/pages/images/bandsawtqutrs.jpg[/url]

/O.[/quote]
Varför ska man inte det???
Har alltid gjort det...
Alla jag har frågat har rekomenderat mig att göra det oxå...
Link to comment
Share on other sites

[quote]Varför ska man inte det???
Har alltid gjort det...
Alla jag har frågat har rekomenderat mig att göra det oxå...[/quote]
Anledningen till att man bör undvika att kapa spetsarna är att de dels är extra förstärkta och dels att det kan bli svårare att få på trugorna igen då stavarna smalnar av ner mot spetsarna.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...