no_brakes Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 Hejsan! Försökte kapa mina stavar igår, staven kapades 1,5 cm, men blev konstigt nog inte kortare, tvärtom, den växte med ca 2 mm. Låter som Labero har varit framme och trollat. Men såhär var det. Jag kapade staven nere vid trugan, eftersom staven är lite tjockare "längre upp", fick jag inte ner staven lika långt ner i trugan, faktum är att den gick ner så kort att staven totalt sett blev längre. Kanske är snötrugan bredare än trugan man använder för asfalt. Det var asfaltstrugan jag provade på. Att kapa staven vid handtaget verkar minst sagt jobbigt. Man kan ju också slipa den sista biten på staven så att den blir smalare och går längre ner i trugan på det sättet. Frågan lyder: Hur kapar man staven?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars_P Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 Slipa => risk för försvagning. Att kapa nertill är väl OK om det rör sig om nån centimeter, men annars får man bita i det sura äpplet och värma lös handtaget. Hetvattenpanna eller varmluftspistol går bra, men var försiktig med varmluften. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 För att svara lite på frågan måste jag nog veta några saker. Bytte du truga eller har du samma som innan kapningen? Annars kan längden variera något beroende på truga och modell, men dina mått verkar i lite väl häftigaste laget - 1,7 cm längre verkar för mycket. Rulltrugor finns ju för olika diametrar så det kanske blir till att köpa bredare? Trugor brukar jag oftast byta i varmt vatten i en stor tekopp (går lite fortare än varmluftspistol...). Ett förslag är att du tar av ena trugan och ser om den kommit tillräckligt långt ner. Kolla med en penna var "stoppet" är och jämför stavarna. 1-2 cm brukar gå att kapa en stav nertill vid trugan utan att den blir för bred - men det klart att det beror på hur staven ser ut. Det andra jag skulle behöva veta är hr bra du värmde trugan och hur mycket smältlim som fanns sen tidigare. Du hade kanske behövt ta bort allt smältlim samt värmt trugan mer? Att slipa ner staven rekommenderar jag INTE. Då får du troligen en stav som riskerar att gå av nere vid trugan. Köp hellre trugor med större diameter. Att byta trugor är ganska lätt. Jag brukar göra som följer, men andra kanske har andra förslag: Koka upp vatten och häll i en regält stor kopp (tillbringare). Stoppa ner staven en stund och ta bort den gamla trugan och torka av staven. Stoppa ner nya trugan i varmvattnet en stund. Ta upp den och skaka ur den och torka snabbt ur den, sätt lite smältlim tunnt runtom nertill på staven och tryck fast nya trugan. Att kapa stavar gör man helst upptill och då tar man bort handtaget. Har man korkhandtag bör man använda varmluftspistol. Jag har någon gång misslyckats då jag ska sätta tillbaka samma korkhandtag. Det som skett är att gammalt lim tryckts upp och klibbat igen det smala utymmet mellan ytterkanten och den nerstickande lilla tunna "kanten". (Troligen har jag värmt lite för försiktigt vid tillbakasättningen...) Se annars tråden [url]http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=21[/url] Link to comment Share on other sites More sharing options...
no_brakes Posted December 19, 2005 Author Report Share Posted December 19, 2005 Dunderklumpen> Jag gjorde en liten miss när jag läser vad du skrev. Jag värmde inte trugorna innan jag satte tillbaka dom. Självklart hade det hjälpt, och med lite tur hade jag kanske fått på hela. Nu fick jag iofs på dom tillräckligt långt för att hålla för en stakning, men totala längden på staven blev jag inte nöjd med. Skall prova ikväll och värma trugorna. Tack för tipset. Och, nej jag bytte inte truga. Visste inte om att det fanns större trugor. PS! Nu snöar det utanför mitt fönster, mitt i Göteborg, HALLELUJA!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
no_brakes Posted December 20, 2005 Author Report Share Posted December 20, 2005 Prövade med att "koka" trugorna igår vid påsättning. Funkade utmärkt, stavarna är nu 1,5 cm kortare än förut. Tack för hjälpen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted January 16, 2006 Report Share Posted January 16, 2006 Jag fyndade ett par Swix CT4 för halva priset i förra veckan, men blev naturligtvis tvungen att kapa dem då de bara fanns i jättelängder som 165 och 170 cm. Lånade tjejens hårtork, satte den på maxvärme och 5 min senare kunde man kränga av handtagen. Filade (ta inte en fogsvans eller annan träsåg för då riskerar man att trasa sönder kolfibrerna) av 7 cm, värmde handtagen ordentligt och knödde på dem igen. Eventuellt kan man komplettera med lite extra lim när man sätter på handtagen igen, men det är inte ett måste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted January 16, 2006 Report Share Posted January 16, 2006 [quote name=larsbern]Filade (ta inte en fogsvans eller annan träsåg för då riskerar man att trasa sönder kolfibrerna) av 7 cm, ...[/quote] Bättre med en fin bågfilssåg (metallsåg) tycker jag. Om man vill kan man tejpa så inte kolfibrerna trasas sönder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
finn2 Posted January 16, 2006 Report Share Posted January 16, 2006 [quote name=Dunderklumpen][quote=larsbern]Filade (ta inte en fogsvans eller annan träsåg för då riskerar man att trasa sönder kolfibrerna) av 7 cm, ...[/quote] Bättre med en fin bågfilssåg (metallsåg) tycker jag. Om man vill kan man tejpa så inte kolfibrerna trasas sönder.[/quote] håller med, tejpar man kan de inte bli fel och gör de de så är de inte de mest allvarliga heller om man kapar längst upp i skaftet. de funkar att såga med en morakniv också men de tar tid:P Link to comment Share on other sites More sharing options...
orvarino Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 Kapa INTE nere vid trugan. Aldrig. Vad avser kapningen... Idealt är att sätta ett carbid grit-saw blad på en bågfil (samma som man kapar golfskaft med). Det ser ut som man "margarita frostat" ett bågfilsblad med karbidsmulor (inga tänder). [img]http://www.permagrit.com/pages/images/bandsawtqutrs.jpg[/img] /O. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe L Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 [quote name=orvarino]Kapa INTE nere vid trugan. Aldrig. Vad avser kapningen... Idealt är att sätta ett carbid grit-saw blad på en bågfil (samma som man kapar golfskaft med). Det ser ut som man "margarita frostat" ett bågfilsblad med karbidsmulor (inga tänder). [url]http://www.permagrit.com/pages/images/bandsawtqutrs.jpg[/url] /O.[/quote] Varför ska man inte det??? Har alltid gjort det... Alla jag har frågat har rekomenderat mig att göra det oxå... Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 [quote]Varför ska man inte det??? Har alltid gjort det... Alla jag har frågat har rekomenderat mig att göra det oxå...[/quote] Anledningen till att man bör undvika att kapa spetsarna är att de dels är extra förstärkta och dels att det kan bli svårare att få på trugorna igen då stavarna smalnar av ner mot spetsarna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe L Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 Jaha... Har jag aldrig märkt... Tycker det är svårare att få av och på handtagen än att få på och av trugorna... Har hört att man ska kunna kapa ca 2,5 vid trugorna och ska man ta mer får man kapa vid handtagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
myrstakaren Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 De som bygger egna fiskespön (jo, jag har byggt ett själv oxå), och behöver kapa klingan, brukar dra med fintandad metallblad typ bågfil, BAKLÄNGES tvärs kolfibrena, för att slippa fiber-spret vid kapning. Morakniven torde vara ännu bättre i detta avseende, dock mer tidsödande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.