Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Längd på skidor


Bergslagsbjörn

Recommended Posts

Det är inte längden som är intressant utan spannet (som i och för sig påverkas av skidans längd). Val av spann beror på din vikt och hur duktig skidåkare du är. Ju starkare ben du har desto hårdare spann kan du åka med. En gubbe som jag kan alltså inte åka med Dunderklumpens eller andras skidor som åker betydligt fortare, då står jag bara och slirar i uppförsbackarna. Gå in till en riktig skidaffär så hjälper de dig.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Klas(annandator)]En gubbe som jag kan alltså inte åka med Dunderklumpens eller andras skidor som åker betydligt fortare, då står jag bara och slirar i uppförsbackarna.[/quote]
Håller med dig i din analys av svaret på längd av skidor Klas, men hur kom jag in i bilden??? Förvisso har jag ett hårt spann på mina nyaste RCS, men vadå åka fort??? Jag?
Link to comment
Share on other sites

Tja, Dunderklumpen, du kom väl in i bliden pga att jag ville ge exempel på att de som är duktiga skidåkare och dessutom är mer kompakta kan gå på hårdare spann. Jag antar att Fredrikssons skidor ser annorlunda ut än Elofssons (gamla) eller Anders S. Om jag inte minns fel från tidigare inlägg åker du betydligt fortare än jag och har oxå en annan kroppsbyggnad.
Link to comment
Share on other sites

OK, jag är ganska kort och kompakt... 171cm och ca 80kg. I klassisk åkning åker jag på 202cm hårda Fischer RCS (förfjolsmodellen). Dessa ger för mig ett långt 0-spann och garanterar mig ett bra glid...
I skate åker jag på 178cm, men regält hårda spann...

Om någon undrar vad jag menar med 0-spann - se sidan
[url]http://www.vasaloparen.se/training_article.jsp?d_id=83[/url]
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Bergslagsbjörn]Jo jag är medveten om att spannet är det som har betydelse. Är det kanske så att de duktigare åkarna har längsta skidorna beroende på att spannet är hårdare på dem.[/quote]
Spannets hårdhet har ingenting med längden att göra.

I forntiden (på träskidornas tid) har jag fått för mig att det var lite mer inne att det skulle vara långa skidor. Själv blev jag pålurad ett par 210 cm Sundins tror jag det var (tre bockar längst fram...). De var inte så kul att åka med så långa skidor!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Figge35],,,då kan du fixa ett par klassiska till mig i 180cm,,,73kg....kanon[/quote]
Ja du Figge - vilken lustigkurre du verkar vara... Men då du gör både citeringsfel och syftningsfel så vad vill du att jag ska svara? Att jag gillar att åka på lättare skidor än 73kg? Vilka längder klassiska skidor görs i, tror jag du är lika medveten om som jag. Eftersom jag inbillar mig att du passerat juniorstadiet så får du nog gå upp ett antal cm i längd på skidvalet. Annars görs väl Peltonen i 181cm...
Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att du fattar att mitt inlägg inte på något sätt var ett påhopp på dig Dunderklumpen.
Figge, vi vet väl alla att ländgen på skidan är en förutsättning för spannet, men att det inte är längden på skidan i sig som är intressant.
Jag vill gärna höra din åsikt Figge (för att du åker skidor så f-banat fort) om hårt och mjukt spann. Vad är det för nackdel med Madshus som sägs ha ett mjukare spann än ex Atomic?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Klas]Jag hoppas att du fattar att mitt inlägg inte på något sätt var ett påhopp på dig Dunderklumpen.
Figge, vi vet väl alla att ländgen på skidan är en förutsättning för spannet, men att det inte är längden på skidan i sig som är intressant.
Jag vill gärna höra din åsikt Figge (för att du åker skidor så f-banat fort) om hårt och mjukt spann. Vad är det för nackdel med Madshus som sägs ha ett mjukare spann än ex Atomic?[/quote]
Nejdå, jag är inte känslig.

Då du inte fått något svar av Finn, skriver jag mitt lilla svar. (Även om jag säkert åker långsammare än Finn…)

Det behöver inte vara en ”nackdel” med ”mjukt” spann. Det beror på vilken typ av åkare du är. OBS att det jag menar med ”mjukt” är då spannet har ett kort eller inget 0-spann (se vasalöparlänkning i mitt tidigare svar ovan), dvs när slutspannet är mjukare. En ”mjukare” spannkurva rekommenderas ofta till tjejer (damer) då de är lite lättare att trycka ner och därmed få fäste. Tittar du på juniorskidor så får du nog leta länge om du ska hitta ett par med hårt slutspann, så samma sak gäller alltså för dessa. Jag tycker nog även att åkare som är mer åt nybörjarhållet har nytta av en mjuk spannkurva. Det är alltså lättare att trycka ner skidan och därigenom få fäste.

Ju duktigare tränad du är och ju duktigare teknik du har ju hårdare skidor tycker jag du kan åka på. Om du är bra tränad orkar du trycka ner ett hårt spann och om du har bra teknik trycker du ner spannet lättare genom rätt tyngdöverföring. Fördelen med ett hårdare spann är att fästvallan bättre ligger ovanför snön vid glidfaserna, dvs du får lite bättre glid. Vid långlopp får du också fästvallan att sitta längre då den inte slits lika mycket. Nackdelen med mjukare spannkurva blir då motsatsen. Fästvallan kan slitas fortare. Vallan dras också lättare med kan hamna på gliddelen bak på skidan med ett sämre glid som följd.

Så frågan är väl om du har benstyrka kvar vid backarna före Oxberg och därmed kan ha lite hårdare skidor eller om du vill ha ett lite ”snällare” spann just då? Å andra sidan kanske vallan i så fall har nötts bort så att du får stanna och valla om…??? (Men så´nt brukar jag bara skylla på att det blivit varmare… inte att jag börjar bli trött…)

(Själv är mina tävlingsskidor hårda, därmed inte sagt att jag vare sig är vältränad eller har bra teknik. Men jag har ett gäng skidor med lite mjukare spann, från de dagar då magen inte var så tung. Dessa fungerar bra som träningsskidor…)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...