Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Luleå (Ormberget)


rogge1

Recommended Posts

Jag åkte både idag och igår. Och nu är både skatespår och klassiskt spår jättebra pistade överallt. Det går ändå rätt så trögt i kylan och nysnön. Det var minus 18 i starten när jag var där och troligen si så där - 20 ner mot sinksundet. Jag åkte både milspår' date=' femkilometersspåret och några varv på "invaliden" (1.9 km. spåret). Jag använder detta spår flitigt när det är för kallt, man har ju då alltid nära den sköna värmestugan i starten.

 

I jämförelse med de spår jag har tillgång till i Uppsala är detta rena Paradiset. Även om ,som Magnus säger, det är c:a 20-30 meter i början av slalombacken där det är bäst att hålla lite till höger i skatespåret (jag vet sedan tidigare att detta är en kritisk punkt och det kan hugga just där och det är säkert därför de rutinerade spårdragarna låtit bli all lägga spår dessa meter).

 

Kul att så många av er hejar på mig numera, det behövs lite uppmuntran eftersom jag tyvärr är betydlig sämre i år än så länge och det går ovanligt tungt i nysnön och kylan.

 

Tyvärr har jag heller inga nya skidor från Tony att pröva, men han har lovat skicka efter nyår. Tack för det Tony.[/quote']

Jag snurrade på kronanområdet i kväll och där var det riktigt fint. Enda stället det var löst i skatespåret var på de små vårtorna på stadion. Grymt kärvt var det också eller kan det vara formen? Brukar försöka spana efter dig Lars-Erik men ännu har jag inte sett dig. I alla fall inte känt igen dig. Vad brukar du ha för kläder?

Jag har nästan alltid min blågula Veterandräkt (det står Vasaloppet Veteran på den) och Luleå Hockey mössa och när det är kallt en Rånarluva så jag ser ut som en jultomte efter ett tag (det fanns tidigare en sådan bild på skidforum). Så jag är lätt att känna igen, speciellt i detta väder. Vi ses snart. Visst känner du även GundeG ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply

För de som börjar bli yra i huvudet på kronan så vill jag rekommendera att ge sig ut på de andra spåren. Har nu åkt 4 varv på 7.4 och inte sett fått några repor i belagen.

 

Verkar inte som att vasaloppspaniken har kommit igång heller då jag var praktiskt taget ensam i spåret runt 19.30. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte både idag och igår. Och nu är både skatespår och klassiskt spår jättebra pistade överallt. Det går ändå rätt så trögt i kylan och nysnön. Det var minus 18 i starten när jag var där och troligen si så där - 20 ner mot sinksundet. Jag åkte både milspår' date=' femkilometersspåret och några varv på "invaliden" (1.9 km. spåret). Jag använder detta spår flitigt när det är för kallt, man har ju då alltid nära den sköna värmestugan i starten.

 

I jämförelse med de spår jag har tillgång till i Uppsala är detta rena Paradiset. Även om ,som Magnus säger, det är c:a 20-30 meter i början av slalombacken där det är bäst att hålla lite till höger i skatespåret (jag vet sedan tidigare att detta är en kritisk punkt och det kan hugga just där och det är säkert därför de rutinerade spårdragarna låtit bli all lägga spår dessa meter).

 

Kul att så många av er hejar på mig numera, det behövs lite uppmuntran eftersom jag tyvärr är betydlig sämre i år än så länge och det går ovanligt tungt i nysnön och kylan.

 

Tyvärr har jag heller inga nya skidor från Tony att pröva, men han har lovat skicka efter nyår. Tack för det Tony.[/quote']

Jag snurrade på kronanområdet i kväll och där var det riktigt fint. Enda stället det var löst i skatespåret var på de små vårtorna på stadion. Grymt kärvt var det också eller kan det vara formen? Brukar försöka spana efter dig Lars-Erik men ännu har jag inte sett dig. I alla fall inte känt igen dig. Vad brukar du ha för kläder?

Jag har nästan alltid min blågula Veterandräkt (det står Vasaloppet Veteran på den) och Luleå Hockey mössa och när det är kallt en Rånarluva så jag ser ut som en jultomte efter ett tag (det fanns tidigare en sådan bild på skidforum). Så jag är lätt att känna igen, speciellt i detta väder. Vi ses snart. Visst känner du även GundeG ?

Ok, då vet jag vad jag skall hålla utkik efter. Japp, jag känner GundeG. Ev kommer han upp en sväng innan vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt fina spår. Skate delen är ganska så hård.

Något som jag upptäckte var dock att i backen som man antingen svänger av till vänster ner mot skytte stadion eller kör rakt fram till gamla skyttestadion är det nästan ingen snö på ett ställe. Man ser ner till backen och spåret är helt svart! Jag hann se det i tid men det såg ut som en väldigt ond fläck. Annars underbara spår.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att spåren är riktigt fina. Skatedelen är lite väl mjuk på högerkanten men om man håller sig nära det klassiska spåret så är det hårt och fint. Såå jäkla skönt att vintern äntligen kommit :)

 

En lite off topic fråga - men hur ska man glidvalla för skate i sådant här före? Nysnö och kallt runt -15 - -25.

 

Har inte lyckats få till nått speciellt bra glid. Köpte nått kall-pulver på Team Sportia som hjälpte men vad ska jag lägga som grund innan jag toppar med pulvret?

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att spåren är riktigt fina. Skatedelen är lite väl mjuk på högerkanten men om man håller sig nära det klassiska spåret så är det hårt och fint. Såå jäkla skönt att vintern äntligen kommit :)

 

En lite off topic fråga - men hur ska man glidvalla för skate i sådant här före? Nysnö och kallt runt -15 - -25.

 

Har inte lyckats få till nått speciellt bra glid. Köpte nått kall-pulver på Team Sportia som hjälpte men vad ska jag lägga som grund innan jag toppar med pulvret?

Testa Kuzmin :-)

Link to comment
Share on other sites

Grafit+ Ski-go C380 pulver

Jamen då var jag ju rätt ute, precis det som jag körde på nu sist. Funkade bra, men inte superbra. Såhär i början av säsongen vill jag gärna ha riktigt bra glid för att underlätta för tekniken och en otränad kropp. Ligger mest o pustar på 2:ans växel då man blir så snabbt trött.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att spåren är riktigt fina. Skatedelen är lite väl mjuk på högerkanten men om man håller sig nära det klassiska spåret så är det hårt och fint. Såå jäkla skönt att vintern äntligen kommit :)

 

En lite off topic fråga - men hur ska man glidvalla för skate i sådant här före? Nysnö och kallt runt -15 - -25.

 

Har inte lyckats få till nått speciellt bra glid. Köpte nått kall-pulver på Team Sportia som hjälpte men vad ska jag lägga som grund innan jag toppar med pulvret?

Testa Kuzmin :-)

Jag har haft den tanken men inte riktigt vågat ta det steget ännu. Nästa gång det inhandlas nya skidor blir det nog att stålsickla det gamla paret.

Link to comment
Share on other sites

Jag är långt ifrån expert i ämnet, men från det jag provade i fjol skulle jag för en enkel lösning satsa på väldigt fin struktur och putsa ordentligt så det finns så lite som möjligt för de vassa snökristallerna att tränga in i och gripa tag i. Sen finns de som skulle rekommendera att toppa med kallpulvret (ingen aning själv hur mycket till eller från det gör om man får till strukturen rätt, men vill du experimentera lite så kan du ju testa båda, eller bara helgardera med pulvret och sen borsta ordentligt).

 

I morgon blir det Ormbergspremiär för mig för den här säsongen. Hinner dock inte göra något åt skidorna så det blir antagligen aningen för grov struktur, men det får jag se som extraträning om det glider trögt. =)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag såg på lokalnyheterna att snötippen på Porsön börjar bli full och kommunen vet inte var de skall göra av all snö. Tidigare år har all snö inte brukat hinna smälta bort från snötippen före nästa vinter, så årets snö lär nog definitivt ligga kvar där till nästa vinter ifall någon blir i desperat behov av ett pass på grusskidor. ;)

 

Nåja , kanske skitig snö för skidspårsbruk, men vore väl inte så himla svårt att magasinera ett snölager på Kronan och skotta ut som grund för konstsnöspår till nästa vinter? Eller är kanske asfalt bättre grund än skitig snö? (Bara jag som tänker högt, har ingen klar åsikt.)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...