Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Luleå (Ormberget)


rogge1

Recommended Posts

Jag kommer i alla fall att envist vägra göra skidåkningen till bilsport den kommande vintern, men skall i alla fall spara för bilinköp, så nästnästa vinter får vi väl se...? =)

 

Medan entusiasterna på Kronan sliter i tuff motvind så satsas det dock friskt på skidåkningen i Boden ser jag i lokala gratistidningen Extra: JSM till våren, elitsatsning på herrsidan (bland annat med Peter Lundbäck "överköpt" från Bergnäset, eller om han på egen begäran flyttat dit det satsas mer på hans sport?), två nya snökanoner (minst tredubbling av konstsnökapaciteten alltså) och ordförande Degselius räknar kallt med att ha snö i spåren redan i oktober. Och det av en klubb som omsätter en miljon kronor per säsong, eller ungefär vad en bra hockeyspelare kan tjäna på samma tid. Bara att applådera, nånting fungerar uppenbarligen väldigt annorlunda "over there". :)

 

Tillägg: När väl natursnön kommit så har vi dock fortfarande finfina spår i Ormbergsterrängen, men tycks ju vara stor risk att den perioden på sikt kommer att bli allt kortare för varje år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply

Lite nytt i dagens tidning om Kommunens planer samt åsikter från motionärshåll och från skidalliansen.

 

Vore ju toppen om kommunens planer på snökanon på Ormberget redan i vinter går i lås, och planerna på vattenledningar från Lulsundet för kallare snökanonvatten lät ju bra det med. Tankarna på att asfaltbelägga något av Ormbergsspåren är jag mer kluven till, för det är såpass fina spår med fint mjukt underlag att springa på sommartid, så personligen håller jag med kommunen om att det är bättre att lägga de små ekonomiska resurser som finns på att istället dra dit kallare snökanonvatten från Lulsundet. Blir det även asfalterad rullskidbana (och vintertid konstsnöspår) någon gång i en avlägsen framtid skulle jag nog själv spontant helst se en separat sån slinga t ex där skidpåren runt kronan går nu (om det inte är där de tänkt bygga hus?), men inser nu att med de ekonomiska ramar som finns är det kanske uteslutet att dra elbelysning till någon ny slinga, så att det i stället skulle handla om att asfalltbelägga något av de befintliga elljusspåren. Och det slipper jag helst, personligen. Skulle i så fall kännas klart bättre att komplettera Ormbergsspåren med en asfaltslinga för rullskidor/konstsnö än att "offra" något befintligt spår, eller att i alla fall ha kvar en "sträng" med mjukare underlag för de som vill springa på lite mjukare underlag (kanske trevligt för rullskidåkarna också att inte behöva åka slalom runt folk som går, joggar och springer eller rastar hunden på samma banor).

Link to comment
Share on other sites

Jo, det avr ju spännande. Dock ligger det en br abit fram i tiden.

 

Jag tror inte de tänkte asfaltslägga alla spår eller ta "de bästa", men det måste vi ju bevaka.

Sen funderade jag lite på konstsnön. Ibland när folk pratar om "skidåkning" menar de av någon anledning slalombacken, annars kallas de "längdåkning". Komemr konstsnön att användas i skidspåren?

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har också märkt att oftast om någon t ex säger att de "gillar skidåkning" så är det underförstått utförsåkning som menas, men slalombacken har ju täckts med konstsnö i jag-vet-inte-hur-många år, så jag förmodar att Luleå alpina har en egen snökanon sedan långt tillbaka, så Skidspårsansvariga borde ju irättvisans namn ha första tjing om kommunen skaffar egen snökanon. =) På fritidsförvaltningens uttalande "en sådan kanon skulle kanske kunna täcka de akuta behoven både för skidföreningarna och slalombacken på Ormberget" ingick ju ändå slalombacken, men då kan jag inte tänka mig annat än att "både för skidföreningarna och" syftar på längdskidklubbarna?

 

En eventuell asfaltering skulle väl gissningsvis vara på ca 2 km med anslutning till Ormbergs- och/eller Kronananläggningen, så det mesta borde ju få förbli oasfalterat även i ett sånt scenario. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vi får nog som vanligt förlita oss på Boden och Pagla i början av säsongen. Kul att det här någon här uppe som satsar på längdåkning i alla fall.

 

Är det någon som vet om de har börjat köra igång snökanonerna i Pagla? Borde finnas förutsättningar för det nu och väderprognoserna ser också hyggliga ut.

Link to comment
Share on other sites

Det lät dramatiskt, men jag hoppas ni reder ut det på något bra sätt.

 

Själv har jag hittat samåkning till Arvidsjaurspåren, så nu skall jag montera upp vallastället och värma på lite klister. Glidprepareringen från senaste VL-seedningsloppet i februari borde väl duga än, men nytt drag med rillern och några drag med mässingborsten kostar jag nog på mig. =)

Link to comment
Share on other sites

Åkte till Boden idag och kollade om det var ngn aktivitet på Paglaskidstadion, vilket det var. Snökanonerna var igång!! Verkade däremot som om det var första dagen de sprutade. Kanske ngn från Boden med inblick i arbetet har mer fakta.. tex när de förväntas kunna dra spår osv.

Förra helgen såg jag att en snökanon stod nere vid Luleå Gjutarens lokal på Kronan. Hoppades att även de hade börjat spruta idag.. åkte förbi även där men icke.. Verkar som om bodensarna är steget före som vanligt.. vilket bara känns sådär.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Nix. Ett minimalt snöfall alldeles nyss faktiskt, men bara precis så det blev lite vita fläckar på marken, och nu har det övergått i regn. Jag skulle bli klart förvånad om det finns någon snö att åka på i Luleå-Boden inom den närmaste veckan. (Vet inte hur nära 0 grader snökanonerna på Pagla kräver, men ser väl lite väl varmt ut i prognsen?)
Link to comment
Share on other sites

Åkte till Boden idag och kollade om det var ngn aktivitet på Paglaskidstadion, vilket det var. Snökanonerna var igång!! Verkade däremot som om det var första dagen de sprutade. Kanske ngn från Boden med inblick i arbetet har mer fakta.. tex när de förväntas kunna dra spår osv.

Enligt bemanningsschemat på http://www.bodensskidallians.com så går deras snökanoner dygnet runt nu. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hey!

 

Någon som har koll på om de hunnit dra några spår på Ormberget?

 

Mvh

www.skidspar .se står "-3gr Grattis alla skidåkare nu är ni välkomna till Ormberget.Ca 8 km spår är nu pistade skate o klassiskt,lite snö på vissa ställen med genomslag.Och för er som vill promenera med hunden så är Hagaviksvägen pistad"

 

Har ej kollat spårens skick själv men någon annan kanske har provåkt?

 

Att det legat en ishinna över hela spåret kan ju minska mängden snö som behövs för att åka på.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt på Ormberget i kväll. Jag åke bara kortaste spåret för att inte riskera att repa skidorna och åtminstone där högg det inte någonstans. Det var -3 grader när jag var där vid 9-10 tiden ikväll och det gled inte speciellt lätt i den finkorniga snön men bra träning blev det nog. Och inte behöver ni Luleåbor längre vara avundsjuka på era skidvänner i Uppsala-Stockholmstrakten. Spåret på Ormberget är minst lika bra, kanske bättre än de flesta söderöver OCH förmodligen smälter det inte bort heller....
Link to comment
Share on other sites

Jag anser att nu har ni Luleåbor perfekta förhållanden för skidåkning t.ex. på Ormberget och om detta nu håller i sig hela säsongen så måste det vara rekord i jämförelse med en relativt lång tid bakåt.

Vid gårdagens pass blev jag frånåkt av en åkare som stakade "dubbelt så fort som jag" (så upplevde jag det i alla fall). Han inväntade mig i varvningen och vi åkte en tid tillsammans, det visade sig att han kände igen mig från skidforum. Bland annat framkom det att denne åkare (Orsino) åker minst en timma fortare än jag på Vasaloppet så det var inte så konstigt att det bara blåste när han stakade förbi mig. Tack för mycket trevligt och uppmuntrande samtal, vi ses absolut fler gånger på Ormberget eftersom jag mest håller till där när jag åker i Luleå.

Link to comment
Share on other sites

Hey Lars-Erik och tack själv!

Stakningen går bra, måste lära mig o tackla uppförsbackarna bara, de sliter för mycket o då sjunker tempot efter ett par mil...

Fick aldrig på de klara om det va i år eller nästa år du tänkte köra på öppet spår o sen tillbaka över natten o köra igen? Hoppas det blir av nån gång i allafall, vore grymt!

Vi ses på igen hoppas ja...

Mvh /O

Link to comment
Share on other sites

Kanske, kanske, kanske hinner jag ut ikväll...

Jag spanade flitigt efter dig deas hela träningspasset (30 km) men inte såg jag till dig trots att du numera nästan bor vid spåret. Däremot kom den där vinthunden Orsino och svepte förbi som en oljad blixt. Vi hann ändå växla några ord, åtminstone så mycket att jag nu vet varför han flyttat till oss från Sundbyberg.

Håller du Orsino till på universitetsområdet ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...