Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin och blötsnö


OlleG

Recommended Posts

Hej

Några erfarenheter av Kuzminsicklat på blötsnö?

 

Själv, som fastnat för metoden, har jag börjat tvivla när det gäller relativt ny till finkorning blöt snö. Jag tycker det går tungt och det verkar som det finns de som glider bättre. Vilket jag aldrig upplevt när det är kallare än noll.

 

Lite speciellt är att en helt igenom Kuzminsicklad skida i stort sett ger tillräckligt fäste just i denna blötsnö, vilket förvånar mig och samtidigt misstänksam att något är fel.

 

Är tillbaka i sporten efter 30 år och ser därför Kuzmin som ett bra alternativ till att köpa med en massa glidvallor och lära sig något som (nästan?) inte behövs.

/OlleG

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply
Har upplevt samma sak själv ffa på förrförra årets vårskidåkning. Köpte därför då en riller. Testade i samma före som du nämde utan riller och då sög skidorna ordentligt. La sedan ett par grova strukturer och vips gled det bra. Dock ingen expert på området
Link to comment
Share on other sites

Åkte vasaloppet -07 med sicklade och grovt rillade (RS-riller) skidor och det sög ordentligt i det före som var. Experimenterade sedan lite med hur man skulle kunna få djupare rillstruktur då jag inbillade mig att vattentransorten var otillräcklig. Kom aldrig någon vart.

 

Hade tidigare under säsongen kört flera lopp på sicklat, men då i kallare före och tyckte det fungerade bra. Är nu tillbaka i lägret stenslipat + glidvallat.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej

Måste öppna denna tråd igen och hoppas på lite mer diskussion, egentligen inte Kuzmin kontra vallat utan hur ni som kör med Kuzmin gör när det är nära noll.

 

Jag körde Harsaloppet i helgen, där var det -1 till -2 grader, relativt ny snö i spåren, absolut inte fuktig snö.

 

Redan innan jag la på fästvalla testade jag glid och kollade hur alla andra gled i "testbacken". Tyvärr kunde bara konstatera att jag gled sämst. säkert 15 meter kanske mer kortare. Mycket deprimerande. Jag hade två skidor med mig, dels min nya Fischer RCS och dels ett par Fischer SCS från -91 med vit belag. Båda kuzmin sicklade och rillade relativt grovt. De gled ungefär lika bra dock gled de gamla 1-2 meter längre! Konstigt!

 

Även sedan i tävlingen i backarna utför efter ca 14 km gled jag sämre än de flesta...

 

Jag har tidigare varit mycket nöjd med Kuzmin, men då har de varit kallare eller grövre snö. Men har jag alltså några mindre bra erfaranheter runt 0 grader.

 

Vad säger ni inom Kuzminlägret, vad har jag gjort för fel? Några idéer?

Jag gissar att många är sugna på att skriva "valla!" men jag är inte riktigt där än utan vill förstå om jag kan förändra något först. Kuzmin är ju bekvämt!

 

/OlleG

Link to comment
Share on other sites

Hej

Måste öppna denna tråd igen och hoppas på lite mer diskussion, egentligen inte Kuzmin kontra vallat utan hur ni som kör med Kuzmin gör när det är nära noll.

 

Jag körde Harsaloppet i helgen, där var det -1 till -2 grader, relativt ny snö i spåren, absolut inte fuktig snö.

 

Redan innan jag la på fästvalla testade jag glid och kollade hur alla andra gled i "testbacken". Tyvärr kunde bara konstatera att jag gled sämst. säkert 15 meter kanske mer kortare. Mycket deprimerande. Jag hade två skidor med mig, dels min nya Fischer RCS och dels ett par Fischer SCS från -91 med vit belag. Båda kuzmin sicklade och rillade relativt grovt. De gled ungefär lika bra dock gled de gamla 1-2 meter längre! Konstigt!

 

Även sedan i tävlingen i backarna utför efter ca 14 km gled jag sämre än de flesta...

 

Jag har tidigare varit mycket nöjd med Kuzmin, men då har de varit kallare eller grövre snö. Men har jag alltså några mindre bra erfaranheter runt 0 grader.

 

Vad säger ni inom Kuzminlägret, vad har jag gjort för fel? Några idéer?

Jag gissar att många är sugna på att skriva "valla!" men jag är inte riktigt där än utan vill förstå om jag kan förändra något först. Kuzmin är ju bekvämt!

 

/OlleG

Lite snabba svar. Nu vet jag ju inte om du gjort några "fel" men här är lite tankar, om förhållanden runt nollan, som gör att det går att bolla (sorry danskar!) vidare:

 

* Tror att det är viktigt att man kör ganska korta drag med sickeln om man kör Originalsickeln.

 

* Men en grov riller så gäller det att trycka ganska hårt för att egentligen inte bara uppnå samma rillning som en mindre grov riller fast då förstås med färre spår vilket ju blir fel effekt.

 

* Tvätta gärna av skidan, med vallaväck och torka torrt, för att säkerhetsställa att man inte dragit ut ngt skit med antingen sickeln eller borsten.

 

* Alternativet är ju att köra med en Kuzmin plus men jag vet kunder som tycker att de haft kanonglid nedåt nollan med Originalen. Hittintills så har jag varit övertygad om att det bör gå att uppnå ett mycket bra resultat nedåt nollan med kortare drag med Originalsickeln och sen en grov riller. En Kuzmin plus kan ju dessutom vara bra att ha som en grundsicklare då den tar lite mer grovt och det går fortare. Så jobbar iaf jag. Behöver man lägga på lite högfluor så är det ju inget som hindrar att man har stålsicklat som grund.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Måste öppna denna tråd igen och hoppas på lite mer diskussion, egentligen inte Kuzmin kontra vallat utan hur ni som kör med Kuzmin gör när det är nära noll.

 

Jag körde Harsaloppet i helgen, där var det -1 till -2 grader, relativt ny snö i spåren, absolut inte fuktig snö.

 

Redan innan jag la på fästvalla testade jag glid och kollade hur alla andra gled i "testbacken". Tyvärr kunde bara konstatera att jag gled sämst. säkert 15 meter kanske mer kortare. Mycket deprimerande. Jag hade två skidor med mig, dels min nya Fischer RCS och dels ett par Fischer SCS från -91 med vit belag. Båda kuzmin sicklade och rillade relativt grovt. De gled ungefär lika bra dock gled de gamla 1-2 meter längre! Konstigt!

 

Även sedan i tävlingen i backarna utför efter ca 14 km gled jag sämre än de flesta...

 

Jag har tidigare varit mycket nöjd med Kuzmin, men då har de varit kallare eller grövre snö. Men har jag alltså några mindre bra erfaranheter runt 0 grader.

 

Vad säger ni inom Kuzminlägret, vad har jag gjort för fel? Några idéer?

Jag gissar att många är sugna på att skriva "valla!" men jag är inte riktigt där än utan vill förstå om jag kan förändra något först. Kuzmin är ju bekvämt!

 

/OlleG

Mina kommentarer är följande:

* I stort sett alla våra tester ifjol och även det Kuzmin redovisade i sin avhandling har resulterat i att vallat glider bättre i bättre viss sträcka (i våra tester typiskt 5-10km, se testtråden) men att sedan glider stålsicklat bättre (skillnaderna är dock inte stora). Så även vid kallföre borde man nog bli frångliden i testbacke direkt efter preparering i stort sett i alla fören.

* När det går ner mot noll är det nog viktigt att även kombinera med rillning. Vid fjolårets Vasalopp så rillade faktiskt även Kuzmin själv, och faktiskt mycket grovt och hårt. Det var säkert därför som vi som körde sicklat då och upplevde att vi hade bra skidor ( jag tyckte t.ex. att jag hade bättre skidor än de flesta, speciellt andra halvan av loppet), även hade rillat.

 

Det betyder att du kanske inte gjort något fel men kanske överskattat hur detta fungerar i början och att även denna metod kommer att leda till att vi utvecklar kompletterande tekniker som rillning.

Detta är ju så pass nytt (numera c:a 2 år, även om Kuzmin själv och typ Ronnie Löf experimenterat med detta även tdigare) att vi säkert inte sett vad som slutresultatet blir. Jag förväntar mig att skickliga utvecklare så småningom gör något lättanvänt hand- eller maskinredskap som klarar av det både sickling och rillning gör i samma verktyg.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag vill bara inflika att de där glidtesterna om "vem som glider längst" kan vara lite vanskliga. Skidor glider olika bra i olika hastighet. Helt klart. Att man kommer kort i glidtestet behöver inte betyda dåliga skidor (fast dom skall ju gå fort i rätt hstighet förståss,,)

 

Möjligen kan det vara så att vallan funkar likadant i alla hastigheter, men att strukturen är väldigt hastighetsberoende.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att jag har haft bra glid i blötsnö. I och för sig var spåren relativt hårda vid tillfället. Då hade jag lite naturlig rillning på belagen också..

 

Korta drag innebär att man delar in skidans längd i flera zoner (jag har fem zoner).

På varje zon sicklar jag först med vinkel (som en plog) åt ena hållet sedan rakt och sedan med vinkel åt andra hållet. Sedan förflyttar jag mig en bakåt på skidan och börjar sickla strax före där mina föregående sickeldrag slutade. När jag gjort fem sådana "överlappningar" har jag sicklat hela skidan.

 

Det har funkat för mig..

Link to comment
Share on other sites

Jag tror följande är viktigt att tänka på för att få bra glid:

 

1. Belaget måste vara helt plant så att inga ojämnheter skapar "tryckpunkter" där friktionen lätt blir för hög mot snön. Inga konkava eller konvexa ytor på belaget.

 

Kommentar: Tror att dom flesta skidor som ej glider bra brister på denna punkt. Har man markanta tryckpunkter under skidorna blir detta antagligen förödande i fören där det är svårt att få bra glid.

 

2. Efter glidbehandling av belaget ska det vara så slätt/blankt som möjligt för att ha så låg friktion mot snön som möjligt.

 

Kommentar: Jag stålsicklar själv med en så slät sickel som möjligt för att uppnå en så slät yta som möjligt utan struktur. Borstar givetvis lätt med stålborste + att jag har börjat efter polera med nylonstrumpa efter. Det känns att ytan blir glattare efter några drag. Finns det någon som hittat bättre metoder för att få belaget så blankt som möjligt utan parafin??

När man sedan lägger en struktur med riller så gäller samma sak där. Så släta ytor som möjligt. Jag har börjat polera dom strukturerade rullarna blanka med autosol just därför. Har också fått tips om att värma rullarna innan rillning för att få slät struktur som möjligt. Kör även med en helt blank (ostrukturerad) rulle för att ta bort ojämnheter.

 

3. Kontaktytan mot snön ska vara så liten som möjligt , regleras med strukturen, men får ej vara för liten så att den vatten film som skapas inte orkar "bära" skidan ovanpå snön. Liten kontaktyta = liten yta som skapar friktion mot snön.

 

Kommenter: Det finns många bra stenslipade strukturer medans rillverktygen är framtagna som komplement till stenslipningen. Tyvärr så är det väl lite dåligt med kunskapen hur man ska hand strukturera stålsicklade belag. Alla rekomendationer för hur man rillar bygger antagligen på att man har en redan hyffsat passande struktur för det aktuella föret. Här är det väl upp till oss "stålsicklare" att testa oss fram i struktur djungeln.

 

Utifrån dessa punkter är det bara att själv börja analysera hur man på bästa sätt kan uppnå optimalt glid. Detta är mina synpunkter efter mycket givande samtal med Stevens alias Canyon på RS-riller.

Link to comment
Share on other sites

Hur gör ni när ni "drar korta drag" med sickeln? STannar ni, lyfter upp och fortsätter på samma ställe? Blir det inte vågigt då?

För att vara övertydlig så börjar man ju med nada tryck för att inte få ngt jack i startögonblicket och sen drar man (vissa skjuter men eggen skall komma sist i draget) sickeln samtidigt som man ger tryck och vid kortare drag så kanske man bara kör ca. 15 cm och efter varje drag så förflyttar man sig 5 cm, bakåt på skidan, från den förra startpositionen. Och man skiftar hela tiden vinkeln sidlededes, gärna i flera positioner för att förhindra vågighet eller hack.

 

Bäst att poängtera att man gärna kan köra längre drag vid en eventuell grundsickling och bara avsluta med kortare drag om så föret tillåter men det brukar alltid vara bra att att korta av dragen mot slutet för att kunna utnyttja att man kör med en struktuerad sickel typ ca. 20-25 cm långa drag generellt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror följande är viktigt att tänka på för att få bra glid:

 

 

 

2. Efter glidbehandling av belaget ska det vara så slätt/blankt som möjligt för att ha så låg friktion mot snön som möjligt.

 

... + att jag har börjat efter polera med nylonstrumpa efter. Det känns att ytan blir glattare efter några drag. Finns det någon som hittat bättre metoder för att få belaget så blankt som möjligt utan parafin??

....

Bättre metod vet jag inte men jag körde med fibertexduk nu sist efter sicklingen, som ett experiment, det blev en tydlig skillnad mot det lenare hållet.

 

Som jag gjorde.

1. Rengjorde skidan med vallaväck och torkade torrt.

2. sicklade

3. Borstade

4. Körde med fibertex (fick ett infall)

5. Borstade

6. Tvättade rent med vallaväck och torkade torrt. Man vet aldrig om man smetat ut ngn fästvalla.

 

Resultatet blev riktigt bra. Givetvis kan man kanske ta bort den sista borstningen men eftersom jag ännu inte var helt säker på vilken inverkan poleringen gjorde så ville jag inte chansa alltför mycket.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror följande är viktigt att tänka på för att få bra glid:

 

 

 

2. Efter glidbehandling av belaget ska det vara så slätt/blankt som möjligt för att ha så låg friktion mot snön som möjligt.

 

... + att jag har börjat efter polera med nylonstrumpa efter. Det känns att ytan blir glattare efter några drag. Finns det någon som hittat bättre metoder för att få belaget så blankt som möjligt utan parafin??

....

Bättre metod vet jag inte men jag körde med fibertexduk nu sist efter sicklingen' date=' som ett experiment, det blev en tydlig skillnad mot det lenare hållet.

 

Som jag gjorde.

1. Rengjorde skidan med vallaväck och torkade torrt.

2. sicklade

3. Borstade

4. Körde med fibertex (fick ett infall)

5. Borstade

6. Tvättade rent med vallaväck och torkade torrt. Man vet aldrig om man smetat ut ngn fästvalla.

 

Resultatet blev riktigt bra. Givetvis kan man kanske ta bort den sista borstningen men eftersom jag ännu inte var helt säker på vilken inverkan poleringen gjorde så ville jag inte chansa alltför mycket.[/quote']

Gjorde precis likadant som du och körde med en fibertexduk. Hade fått några irriterande vita ränder längs belaget vilka till största delen försvann jag dragit fibertexduken ett ex. antal minuter. Var dock lite fundersam ifall det kunde få någon negativ inverkan på glidet. För vad är det som händer när man trycker ner stålborsten på belaget? Borde det inte bli någon liknande effekt om man använder fibertex? Eller sker det endast om man är hårdhänt med duken?

Link to comment
Share on other sites

När man borstar belaget efter K-sickling tar man bort s.k. microhår i belaget.

Det uppkommer alltid några få mickrohår vid sicklingen, dock inte lika mycket som vid en stenslipning. Om Ni nu har fibertexat belaget, skulle jag kört några drag med sickeln igen för att få en "ramdom stucture" på belaget igen. Vet inte hur en fibertexad yta påverkar glidet, men tycker Ni det verkar OK så är det bara att köra på!

Link to comment
Share on other sites

Ska man polera så vill man väl gå mot finare. Sicklar man, borstar, fibertexar och avslutar med lätt sickling igen så är väl risken att det som sicklingen ev. river upp är delvis tillbaks. Prova att polera med nylonstrumpa efter fibertexen. Det vore kul att höra vad ni tycker.

 

Efter detta rillar jag alltid någon lämplig struktur enligt:

 

Blanka rullen stenhårt

Den grövre strukturen

Den finare strukturen

Blanka rullen lättare

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår precis vad Du menar, men jag har svårt att förstå att fibertex polerar ytan?

Om man använder K-sickeln på ett bra sätt räcker det att borsta efteråt.

Att fibertexa verkar i mina ögan som att man lite överdrivet "ruggar upp" ytan igen?

Det var ju polering vi ville göra? Riller är helt OK, även nylonstrumpa.

Fibertex ger ju små sliprepor i belaget!??

 

Jag kanske har missuppfattat något?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Måste öppna denna tråd igen och hoppas på lite mer diskussion, egentligen inte Kuzmin kontra vallat utan hur ni som kör med Kuzmin gör när det är nära noll.

 

Jag körde Harsaloppet i helgen, där var det -1 till -2 grader, relativt ny snö i spåren, absolut inte fuktig snö.

 

Redan innan jag la på fästvalla testade jag glid och kollade hur alla andra gled i "testbacken". Tyvärr kunde bara konstatera att jag gled sämst. säkert 15 meter kanske mer kortare. Mycket deprimerande. Jag hade två skidor med mig, dels min nya Fischer RCS och dels ett par Fischer SCS från -91 med vit belag. Båda kuzmin sicklade och rillade relativt grovt. De gled ungefär lika bra dock gled de gamla 1-2 meter längre! Konstigt!

 

Även sedan i tävlingen i backarna utför efter ca 14 km gled jag sämre än de flesta...

 

Jag har tidigare varit mycket nöjd med Kuzmin, men då har de varit kallare eller grövre snö. Men har jag alltså några mindre bra erfaranheter runt 0 grader.

 

Vad säger ni inom Kuzminlägret, vad har jag gjort för fel? Några idéer?

Jag gissar att många är sugna på att skriva "valla!" men jag är inte riktigt där än utan vill förstå om jag kan förändra något först. Kuzmin är ju bekvämt!

 

/OlleG

Det enklaste sättet att få dåligt glid är ju att i nysnö ha för mycket struktur. Enda gången strukturen skall vara grov vid nysnö är ju om det är blötsnö. Kanske hade du rillat för grovt?

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår precis vad Du menar, men jag har svårt att förstå att fibertex polerar ytan?

Om man använder K-sickeln på ett bra sätt räcker det att borsta efteråt.

Att fibertexa verkar i mina ögan som att man lite överdrivet "ruggar upp" ytan igen?

Det var ju polering vi ville göra? Riller är helt OK, även nylonstrumpa.

Fibertex ger ju små sliprepor i belaget!??

 

Jag kanske har missuppfattat något?

Håller helt med dig. Det är därför jag inte använder fibertex. Pratade om fibertex för att tidigare inlägg tyckt att det funkar.

Link to comment
Share on other sites

+ att jag har börjat efter polera med nylonstrumpa efter. Det känns att ytan blir glattare efter några drag.

Hur utför du denna polering? Drag i längsriktningen? Har du strumpan på en kloss? Nån särskild maskstorlek?

 

Har också fått tips om att värma rullarna innan rillning för att få slät struktur som möjligt. Kör även med en helt blank (ostrukturerad) rulle för att ta bort ojämnheter.

Intressant det där med värmning av rullarna. Jag har umgåtts med funderinger kring att värma hela skidan innan (exempelvis i en bastu) innan man går på med slätrullen. Plasten borde då vara mjukare och mer deformerbar än i kallt tillstånd då mycket av deformationen blir rent elastisk (återfjädrande).

Link to comment
Share on other sites

+ att jag har börjat efter polera med nylonstrumpa efter. Det känns att ytan blir glattare efter några drag.

Hur utför du denna polering? Drag i längsriktningen? Har du strumpan på en kloss? Nån särskild maskstorlek?

 

Har också fått tips om att värma rullarna innan rillning för att få slät struktur som möjligt. Kör även med en helt blank (ostrukturerad) rulle för att ta bort ojämnheter.

Intressant det där med värmning av rullarna. Jag har umgåtts med funderinger kring att värma hela skidan innan (exempelvis i en bastu) innan man går på med slätrullen. Plasten borde då vara mjukare och mer deformerbar än i kallt tillstånd då mycket av deformationen blir rent elastisk (återfjädrande).

Jag tog vad som fanns i fruns byrålåda :) Drar i åkrikningen med kloss.

 

Det blir ju lättare att bara värma rullarna vid rillning.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår precis vad Du menar' date=' men jag har svårt att förstå att fibertex polerar ytan?

Om man använder K-sickeln på ett bra sätt räcker det att borsta efteråt.

Att fibertexa verkar i mina ögan som att man lite överdrivet "ruggar upp" ytan igen?

Det var ju polering vi ville göra? Riller är helt OK, även nylonstrumpa.

Fibertex ger ju små sliprepor i belaget!??

 

Jag kanske har missuppfattat något?[/quote']

Håller helt med dig. Det är därför jag inte använder fibertex. Pratade om fibertex för att tidigare inlägg tyckt att det funkar.

Tänkte mig att fibertexduken ytterligare skulle förfina, stålborsten i sig är ju inte sammet! :-) Men den vita duken som inte är lika grov kan man ju prova istället om inte enbart så efter den lite grövre duken. Det skiljer säkert lite på fabrikat och modeller. Skall givetvis prova med nylon också! :-)

Link to comment
Share on other sites

Så här brukar jag polera efter sicklingen å fina stålborsten å ev rillningen. Börjar med att föra ut skidorna för avkylning. Tar ut vallastället å borstar med höga varv utomhus, först med arbetsborsten sen nylon det funkar inte lika bra när skidorna är varma. Det blir en väldigt blank yta om man inte bränner eller fegar för mycket med borstningen, ju kallare skidorna är ju lättare är det att få ytan blank.

 

Tror att de blir nån slags smörjeffekt mellan borstarna å belaget när ytan är kall!?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...