Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin och blötsnö


OlleG

Recommended Posts

Föret på söndagens tävling fallande nysnö svag vind -7 gr. Det kom ca: 1' date='5 dm under loppet.[/quote']

Tack för rapporteringen!

Fast 1,5 cm menade du väl? Om inte så måste det ha varit både oerhört tungåkt och ett snöfall som borde göra de flesta här gröna av avund. :P

Nej det ska vara dm. På fredagen kom det ca: 5 dm och ytterligare 3-4 dm under lördag och söndag. Det ligger en bra bit över en meter i terrängen. På fredagen var spårchefen helt uppgiven han trodde dom skulle behöva ställa in tävlingen p.g.a för mycket snö!! Som tur var körde dom upp en pistmaskin från Torsby så att dom fick ordning på spåren. Hade det inte börjat snöa en halvtimme innan start hade det varit helt underbara spår.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply
Hej

Eftersom det var jag som startade tråden en gång måste jag tacka alla för mycket givande information.

 

För mig var det nytt det här med polering efter stålborste. Vilken skillnad i blankhet det blir!

Nu saknas bara snö att prova i.

 

/OlleG

Bra! Vilken stålborste använder du/ni?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
1. Belaget måste vara helt plant så att inga ojämnheter skapar "tryckpunkter" där friktionen lätt blir för hög mot snön. Inga konkava eller konvexa ytor på belaget.

Det låter rimligt. Jag funderar på hur det är förenligt med manuell stålsickling. Det borde alltid uppstå ojämnheter.

Link to comment
Share on other sites

1. Belaget måste vara helt plant så att inga ojämnheter skapar "tryckpunkter" där friktionen lätt blir för hög mot snön. Inga konkava eller konvexa ytor på belaget.

Det låter rimligt. Jag funderar på hur det är förenligt med manuell stålsickling. Det borde alltid uppstå ojämnheter.

Jag sicklade mina tidigare stenslipade RCS igår och där kan man prata om ojämnheter. Hade områden fram och bak på båda skidorna som var starkt konkava. Jag fick nöta på flera minuter på dom områdena för att få rätsida på skidan.

Om jag nu drar en stållnjal längs skidan så är skidan plan hela vägen. Det är svårare att kolla om belaget "skruvar sig" i längsriktningen.

 

Min teori kring konkaviteterna på RCS är att stenslipen håller emot på ovansidan av skidan som har en ås ute i ändarna. Flexar skidan lite på bredden när stenslipen trycker på så blir det större kraft i mitten än på sidorna och därav konkavt slipat.

Det gick att sickla nere i svackorna om man tryckte hårt med sickeln. Med en lätt tryck på sickeln försvann konkaviteterna efter en stunds sicklande.

Link to comment
Share on other sites

1. Belaget måste vara helt plant så att inga ojämnheter skapar "tryckpunkter" där friktionen lätt blir för hög mot snön. Inga konkava eller konvexa ytor på belaget.

Det låter rimligt. Jag funderar på hur det är förenligt med manuell stålsickling. Det borde alltid uppstå ojämnheter.

Jag sicklade mina tidigare stenslipade RCS igår och där kan man prata om ojämnheter. Hade områden fram och bak på båda skidorna som var starkt konkava. Jag fick nöta på flera minuter på dom områdena för att få rätsida på skidan.

Om jag nu drar en stållnjal längs skidan så är skidan plan hela vägen. Det är svårare att kolla om belaget "skruvar sig" i längsriktningen.

 

Min teori kring konkaviteterna på RCS är att stenslipen håller emot på ovansidan av skidan som har en ås ute i ändarna. Flexar skidan lite på bredden när stenslipen trycker på så blir det större kraft i mitten än på sidorna och därav konkavt slipat.

Det gick att sickla nere i svackorna om man tryckte hårt med sickeln. Med en lätt tryck på sickeln försvann konkaviteterna efter en stunds sicklande.

Nog näst intill omöjligt.Sånt tryck har du ej från rullen om det nu är så du menar.O skulle skidan kunnat böja sig breddledes hade du ej haft ngn mittskåra kvar där..

Skulle däremot sätta en slant på att det varit för varmt vallajärn under vallning och belaget därför gett efter på mitten på de partier du nämner.

Link to comment
Share on other sites

...

Ja, ojämnheter på tvären kan nog stålsickeln fixa. Mina första skidor var konvexa och jag fick sickla bort mer belag i centrum av skidan än vid kanterna.

 

Men jag tänkte mest i längdled. En maskinell slipning ökar väl trycket när det stöter på en ojämnhet och jämnar därför ut? Manuell sickling borde inte kunna ge samma jämna resultat. Man trycker olika hårt beroende på hur långt från kroppen händerna är.

 

Det borde även finnas risk för att göra propeller av skidan. Det är svårt att hålla sickeln plant mot skidans belag, i synnerhet då belaget inte är plant från början.

 

Använder man nya skidor och drar med lätta, långa drag (30-40 cm) och tar bort ytterst lite material så borde det fungera. Man får se till att göra som när man manuellhyvlar brädor, se till att jobba med underkroppen i stället för med armarna.

 

Det kanske kommer en maskin för plansickling i framtiden, vem vet?

Link to comment
Share on other sites

Nog näst intill omöjligt.Sånt tryck har du ej från rullen om det nu är så du menar.O skulle skidan kunnat böja sig breddledes hade du ej haft ngn mittskåra kvar där..

Skulle däremot sätta en slant på att det varit för varmt vallajärn under vallning och belaget därför gett efter på mitten på de partier du nämner.

Jag kunde uppnå samma fenomen för hand med sickeln. Skidorna är rätt tunna i ändarna och jag kunde lätt trycka ner stållinjalen för att få skidan att se plan ut när jag kontrollerade.

 

Nu har inte jag en aning om vad trycket på en Tazzarislip ligger på för storleksordning. Det kanske är långt under handtryck?

Link to comment
Share on other sites

Försökte göra en bild som visar hur skidan ser ut i det aktuella snittet. Har inte riktigt koll på proportionerna men ändå.

 

http://img264.imageshack.us/img264/7420/skidsnittlz1.gif

 

Tänk en stödrulle under och en sliprulle ovanpå. Nog borde kraftfördelningen bli högre i mitten än ute i kanterna? Allt är ju dock relativt...

Link to comment
Share on other sites

Jag sätter min slant på att det är mindre tryck på en sickel gentemot en stenslipning som går mycket fortare. Är bara sickeln vass och fräsch så behövs det oftast inte så mycket tryck. Det är rätt ofta som det blir konkavt i slutet av skidor och även lite runt början på mittspåret. Sen skiljer det sig lite grand från skidpar till skidpar. Det gäller oavsett om det är nya eller gamla skidor. Att det blir konkavt i slutet av en skida är inte så konstigt då det fattas material på andra sidan sas.

 

Om det nu är värmningen eller stenslipningen som gör det kan ju de stålsicklare som vallar sina skidor definitivt svara på. Trende, Rosén?

Link to comment
Share on other sites

Jag sätter min slant på att det är mindre tryck på en sickel gentemot en stenslipning som går mycket fortare. Är bara sickeln vass och fräsch så behövs det oftast inte så mycket tryck. Det är rätt ofta som det blir konkavt i slutet av skidor och även lite runt början på mittspåret. Sen skiljer det sig lite grand från skidpar till skidpar. Det gäller oavsett om det är nya eller gamla skidor. Att det blir konkavt i slutet av en skida är inte så konstigt då det fattas material på andra sidan sas.

 

Om det nu är värmningen eller stenslipningen som gör det kan ju de stålsicklare som vallar sina skidor definitivt svara på. Trende, Rosén?

Link to comment
Share on other sites

Enklaresport kan Utveckla utan att lägga sina egna säljintressen i detta tack..

Det verkar du ju göra så bra åt mig ändå, tack! :-)

 

Du verkar ha bra information om hur hårt skidan trycks mot stenslipen, har du även information om hur hårt en kuzminsickel trycks mot belaget?

 

Sen skall det var enklaresport med lite e, tack! För framtida reklamkampanjer!

Link to comment
Share on other sites

Nog näst intill omöjligt.Sånt tryck har du ej från rullen om det nu är så du menar.O skulle skidan kunnat böja sig breddledes hade du ej haft ngn mittskåra kvar där..

Skulle däremot sätta en slant på att det varit för varmt vallajärn under vallning och belaget därför gett efter på mitten på de partier du nämner.

Teorin med för varmt vallajärn har jag också blivit beskyld för. Men det roliga är ju att mina skidor jag haft problem med aldrig har varit uppvärmda högre en till rumstemperatur. Tyvärr så tror jag att skidor inte är av bättre kvalitet än så. Problemet för mig var att dom slog sig under sommarförvaringen (sval, mörk källare).

Link to comment
Share on other sites

Enklaresport kan Utveckla utan att lägga sina egna säljintressen i detta tack..

Det verkar du ju göra så bra åt mig ändå' date=' tack! :-)

 

Du verkar ha bra information om hur hårt skidan trycks mot stenslipen, har du även information om hur hårt en kuzminsickel trycks mot belaget?

 

Sen skall det var enklaresport med lite e, tack! För framtida reklamkampanjer![/quote']

Du vinner återigen mr E..!!!Jag bockar mig för överheten o ber om ursäkt att jag smutskastat ditt sicklingsforum genom att råka säga ngt som du tolkade som postivt för stenslipning.Det ber jag om ursäkt för!!

 

Och ja jag kanske nu hade information om hur hårt skidan trycks mot slipen....Men det visste väl du redan förstår jag..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...