Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skigo vid hög luftfuktighet


Tuben

Recommended Posts

Tycker faktorn luftfuktighet ofta saknas i snacket om fästvalla. För en kass vallare som jag är det svårt att få goda generella råd om man inte har nån vallagud att fråga. Det enda svar man får är "kör du på blå-extra". Vad är det för svar? Totalt värdelöst. Man vill ju veta varför.

Till frågorna... När är det störst risk för underfrysning/frusen burkvalla? När det är hög luftfuktighet, eller när det är låg luftfuktighet? Vid torr eller våt snö? Kan man anta att snöns fuktighet följer luftens (vid långsamma temperaturförändringar). Jag tror jag förstått att nysnö och finkorning snö ökar risken. Enbart Skigo gul special funkade inte i nysnö vid -3 i alla fall...

Hur bra funkar Skigos burkvallor gul special, flourkicker 0-3, fluorkicker 3-2, blå extra, röd extra (de jag har) i hög luftfuktighet? Är de totalt värdelösa då, eller är det mig det är fel på? På flourkickern står att den är avsedd för fuktig/våt snö, men ska man tro på det? Jag prövat en j-dra massa vallningsvarianter nu, hela tiden med ny eller nästan ny snö, relativt lösa spår och hög luftfuktighet. Antingen är fästet helkasst eller så fryser vallan omedelbart. Enda gången jag fått bra någorlunda bra fäste är med Skigos blå extra vid -10, men inte ens då var det riktigt bra. Luftfuktigheten låg då på ca 95 % (lite dimma) och spåren var ganska hårda.

Bör man resonera på något speciellt vis vid fästvallning i södra Sverige, där jag bor? Finns det vallafabrikat som är bättre än andra vid hög luftfuktighet? Är Skigo enbart en Norrlandsvalla?

Vilken utläggning... hoppas nån orkar läsa och har bra svar.
Link to comment
Share on other sites

Här kommer det säkert att skriva spaltmeter med olika sanningar så här kommer min. Ingen aning om luftfuktigheten spelar någon roll, men det är väl svårt att ha en våt snö i -3 grader?? Kanske att hög luftfuktighet ger isiga spår så att du behöver grunda med isklister. (klister i nysnö, njaa) Underfysning får du när det blir minus och du har en för mjukvalla, typ rödextra. En valla jag aldrig använder mer (dock min svärfars favoritvalla!!) Jag har aldrig haft problem med att vallor hådare än "blåextra" typ Swix VR45 fryser (kan de frysa??) Klister däremot, typ lila, men är väl knappast lämpligt i nysnö:) Nysnö/ny snö sliter hårt på vallan så värm in första lagret (ex grön) fästvalla. Detär oerhört sällan jag inte får bra fäste när jag använder Swix VR45 alt Toko gul special när det är nysnö och kallgrader. Om du aldrig har bra fäste låter det som du har ett för hårt spann på skidorna, två alternativ, köp nya skidor eller träna upp benen/tekniken:)
Link to comment
Share on other sites

Hade de förhållanden du skrev om igår i Gävle (inte nysnö dock). Fuktig snö, hög luftfuktighet, nydragna relativt hårda spår samt minus tre grader. Funkade bra med två lager Rode Lila multigrade toppt med ett tunt lager blått.

Samma kombination fungera i mellandagarna med fem minusgrader och nysnö. Tre tunna lager lila och toppade med ett tunnt lager blått för att det inte skulle frya i.
Link to comment
Share on other sites

Jag hade ett par skidor som jag hade svårt att få fäste med... För att slippa krångla med att mäta om spannet så la jag fästvallan lite eller mycket längre fram äm min markering ett par gånger. Då såg jag om valla satt kvar lika lång som jag hade lagt eller om den hade försvunnit... Efter ett tag fick jag ett hum om hur långt jag skulle lägga...
Men det enklaste är ju om du tar hjälp o mäter om det...

//
Tobbe
Link to comment
Share on other sites

Luftfuktigheten spelar stor roll vid valet av fästvalla. Vid mycket hög luftfuktighet (som det ofta är i södra sverige utan att vi tänker på det) så vallar jag ofta en burk mjukare valla för att få fäste. Sen är det generellt så att fluorvallorna ger bättre glid men något sämre fäste, Jag tycker ibland att jag har haft svårt att hitta bra fäste på skigos fluor-kicker (främst den röda) samt racingburkarna. "Majans" ord klingar ju fint i öronen när han lurat på mig någon ny 200:- burk, men vet i tusan om det varit värt priset? Funderar på att pröva starts molybdenburkar istället...

(Sen ha det varit lite knepigt med vallningen de senaste dagarna i Stockholm tycker jag. Bakhalt igår trots att jag slängt på en tillräckligt mjuk fluorburk tyckte jag. Tröttnade och slängde på gul skigo, men då blev det hugg så fort man saxade i lössnön. Men kanske hellre det än bakhalt om man kör på en kuperad diagonalbana???)
Link to comment
Share on other sites

Hej Tobbe L,

Då ska jag testa detta, nästa gång. Testade en spray och jag hade bättre fäste då. Detta skulle tyda på att skidan är ganska ok. Men jag hade burkvalla och en massa lager, och testade först med en valla, sedan en mjukare, ytterligare en mjukare osv utan större förändring, därför bliev jag lite förvånad när sprayvallan fungerade, Toko's, så himla fel kan jag väl ändå inte valla.

Jag ska definitvt lägga fästvalla lite längre fram för att testa.
Link to comment
Share on other sites

Klas, Mauritz >> Förstod att det där med spann, kass teknik osv skulle dyka upp... Får utveckla lite. Skidorna är Madshus ultra classic -04, utprovat spann som borde stämma skapligt, men jag garanterar inte de är rätt skidor för mig. Självklart har grubblat på om jag borde skaffa andra skidor. Som du antyder Mauritz, i vilken ända ska man börja nysta?

När det gäller teknik/styrka: Åkt skidor från tidig ålder (nu 35) men ett uppehåll på ca 10 år mellan 24-34. Är medveten om att det finns brister i tekniken men kör nog rätt hyggligt. Öppet spår 2005 gick på 6:27 med väldigt lite skidträning innan. Elitmotionär i mtb, orientering och rullskidor kan man kanske säga. Rätt starka armar.

Ironman >> Har provat lite olika allt från 1 lager (de kletigaste, gul, flourkicker 3-2) till 8 lager blå extra på Vasaloppet (då funkade det, å andra sidan torrt och rejält kallt). Hela tiden med tokos grundvax eller blått/kola-klister i botten. Har fått det att funka bra några gånger med klister täckt med flourkicker 0-3, fast då på isig konstsnö med lite nysnö ovanpå.

te95mne >> Vilken blå? (fabrikat)

Det här med att lägga vallan längre fram tycker jag verkar fel lösning. Fäste får man säkert, men glidet lär ju försämras. Bättre med rätt valla och spann, antar jag.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen]Funderar på att pröva starts molybdenburkar istället...[/quote]
När det är hög luftfuktighet och andra vallor släpper så har MFW-vallorna ofta varit en utmärkt lösning. Om man köper dem på Finlandia-Hiihto så blir det inte så förbenat dyrt... ;)

Generellt sett så är det väldigt ofta hög luftfuktighet i Sverige, iallafall så länge man håller sig nära kusterna eller om det är molnigt.

När det gäller nysnö i största allmänhet så funkar många av Rodes burkvallor kanonbra. Rode Blå Super funkar t.ex. bra i de flesta nysnöförhållanden om det är kallare än -2. Trots märkningen kan den vara kalas i -10.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Mauritz]Jag ska definitvt lägga fästvalla lite längre fram för att testa.[/quote]
[quote name=Tuben]Det här med att lägga vallan längre fram tycker jag verkar fel lösning. Fäste får man säkert, men glidet lär ju försämras. Bättre med rätt valla och spann, antar jag.[/quote]
Helt rätt Tuben!
Har ni inte möjlighet att göra en ordentlig mätning som beskrivs bra på

[url]http://www.vasaloparen.se/training_article.jsp?d_id=83[/url]

så mät på plan parkett med enkelt, vikt och dubbelvikt papper för att få de olika markeringarna. Ingen 100% metod, men betydligt bättre än att chansa.
Link to comment
Share on other sites

Idag ligger luftfuktigheten kring 93 %, -2 grader. Grundvaxet och glidet fixade jag igår kväll, nu återstår fästvallningen, får se vad det blir till dagens pass.

För mig låter det otroligt, men finns det någon som helst möjlighet att man får problem med fästet med för mjuka skidor?! (Förutsatt att vallar fortfarande är kvar och inte bortsliten)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Tuben]te95mne >> Vilken blå? (fabrikat)[/quote]
En gammal SWIX en sk vanligt 40 kronors. :-) Dock bara pålagd för att förhindra fyrsning. Antar att de flesta kallvallor skulle fungera för detta. Samma princip som med kallvalla på klister.
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips och kul att det går att få lite hjälp från mer insatta. Själv åker jag Vasan på 10 tim ochstartade i led 10 förra året, men ska försöka bättra mig i år. Idag var det minun 2-3 och spåren var rätt isiga. Jag lade på Toko's spray 0- -20 ovanpå de två lagren jag hade i förrgår då det var runt noll. Glidet blev helt kasst. Oj vilken skillnad. Jag kollade under skidorna och det verkade som om det frusit fast lite här och var. Kan det ha påverkat glidet så mycket?

Ska nästa gång testa med att valla lite mjukare och är luftfuktigheten viktigt att valla efter för att det inte ska släppa? ISF finns tips på någon trevlig apparat som man kan istallera hemma för att kolla?
Link to comment
Share on other sites

Fördydligande. I förgår hade jag Toko's Spray +2 till -1 två lager, idag lade jag på ett till lager men då av Sprayen 0 till - 20. Då verkar det som att det frös fast under på vissa ställen. Skulle jag tagit bort sprayklistret +2 till -2 först kankse?
Link to comment
Share on other sites

Stirra er inte blinda på luftfuktigheten. Kolla och känn på snön. Det är viktigare. Ju grovkorningare den blir ju mjukare valla får man köra på. Oftast får man köra på mjukare valla än vad temp/burk säger. Tag även hänsyn till hur kall natten har varit. Det är hur snön är som är viktigt.
Link to comment
Share on other sites

Jag hade i alla fall rätt med att det skulle komma lika många svar som löpare:)
Visst det kanske var lite lågt av mig att hoppa på tekniken, men när du "aldrig" får fäste så...
När temp börjar krypa upp mot -2 och ännu närmare nollan så är du inte ensam om att ha lite problem. Som du ser av svaren har var och en hittat sin lösning och tyvärr är nog enda vägen att ut och testa vilka vallor som passar dig. Om jag förstår dig rätt så håller du till i samma "gubbklass" som jag och då borde en handfull burkar räcka, det är bara att hitta sina favoriter. Tips finns det ju gott om ovan:)
En lite överflödig kommentar är kanske att det är snötemp och inte lufttemp som man skall valla efter, annars används nog (ofta)en för hård valla. Det där med att valla längre fram var nog bara ett tips om att hitta din vallningszon, inte att valla över den. Som Lars_P skrev så spelar det roll hur snön ser ut, ny, äldre, grov eller is.
Link to comment
Share on other sites

Ok Det var ingen överflödig kommentar, visste inte att det var snötemperaturen som var intressant. Har alltid kollat på vanliga termometern. Låt säga att det strå -5 då tar jag kanske blå extra eller motsvarande, -2 violett special, runt 0 violett, allt enligt burkarna.

Hur vet jag snötemperaturen? Stoppa ner en termometer där?

Ska jag fortfarnade använda en "för" varm valla i hög luftfuktighet som även då jag mäter temperatur efter snötemperaturen?

En sak till - vad är bra fäste egentligen? Jag har ju inget att jämföra med. Hur kan man ta reda på det? Vilken lutning är normalt att kunna diagonala?

Idag kändes det som att jag fick bättre fäste när jag skjöt fram benet framåt nästan så att det kändes onormalt långt. Jag fick då mer böjda knän. Jag lät skidan stryka i spåret och puffade fram foten så längt det gick och då fick jag bättre fäste, kröp liksom ihop lite i backen. (men det måste ha sett kul ut från sidan tror jag - tur att det var halvmörk så att ingen såg mig) När jag rätar på mig och försöker få ett rakt ben såsom jag fick lära mig en gång att ha benet som en "stolpe" ner i marken då fick det betydligt sämre uppför. Däremot går det bra på rakt underlag.
Link to comment
Share on other sites

Precis, ner med termometern i snön. alt gå på en mjukare valla mot vad du hade tänkt dig. Luftfuktigheten påverkar inte temperaturen, men där finns det tydligen de som kan betydligt mer än jag, men jag brukar göra som Lars_P kolla på snön, ju grövre snö desto mjukare valla.
Ett träningstips är att åka skidor utan stavar. Börja på plan mark så att du lär dig åka med benen, låtsas att du har stavar i händerna. Efter ett tag kan du även åka i relativt branta backar (åtminstone sluttande) Du skall nog göra tvärtom mot vad du beskriver, fram med höften. Bra fäste är när du kan skjuta ifrån (utan släpp) och du får med dig fart.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Mauritz]Idag kändes det som att jag fick bättre fäste när jag skjöt fram benet framåt nästan så att det kändes onormalt långt. Jag fick då mer böjda knän. Jag lät skidan stryka i spåret och puffade fram foten så längt det gick och då fick jag bättre fäste, kröp liksom ihop lite i backen. (men det måste ha sett kul ut från sidan tror jag - tur att det var halvmörk så att ingen såg mig) När jag rätar på mig och försöker få ett rakt ben såsom jag fick lära mig en gång att ha benet som en "stolpe" ner i marken då fick det betydligt sämre uppför. Däremot går det bra på rakt underlag.[/quote]
Koncentrera dig på att skjuta ifrån med främre trampdynan. Det kan bli rätt fysiskt ansträngande i spåret, men det ger bästa möjliga fäste.

Du söker fäste med att skjuta ifrån nedåt. För att få fart skall du skjuta på bakåt, det blir således en kompromiss, när du tappar fästet får du använda mer kraft rakt nedåt och mer studsa på skidorna (med främre trampdynan), när det sen blir mer flackt så skjuter du sakta mer bakåt igen. Du lär dig på detta vis att "söka fästet". Det liksom känns hur mycket kraft som skall riktas nedåt respektive framåt.

Återigen, koncentrera dig på främre tramdynan så kommer du känna fästet...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Klas]Jag hade i alla fall rätt med att det skulle komma lika många svar som löpare:)
Visst det kanske var lite lågt av mig att hoppa på tekniken, men när du "aldrig" får fäste så...[/quote]
Jag har förståelse för om det ligger när tillhands. Min teknik är ju inte heller perfekt. Men vad jag ursprungligen menade var att jag "aldrig" fått bra fäste med Skigovallorna. Hade inga egna vallor tidigare och köpte på mig några förra året. Det råkade bli mest Skigo. Det jag var mest intresserad av att få svar på i tråden var: Hur bra är Skigos burkvallor i de förhållanden som råder i södra Sverige, dvs ofta hög luftfuktighet.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Tuben][quote=Klas]Jag hade i alla fall rätt med att det skulle komma lika många svar som löpare:)
Visst det kanske var lite lågt av mig att hoppa på tekniken, men när du "aldrig" får fäste så...[/quote]
Jag har förståelse för om det ligger när tillhands. Min teknik är ju inte heller perfekt. Men vad jag ursprungligen menade var att jag "aldrig" fått bra fäste med Skigovallorna. Hade inga egna vallor tidigare och köpte på mig några förra året. Det råkade bli mest Skigo. Det jag var mest intresserad av att få svar på i tråden var: Hur bra är Skigos burkvallor i de förhållanden som råder i södra Sverige, dvs ofta hög luftfuktighet.[/quote]
hmm, mitt inlägg försvann.. orkar inte skivaom ska iväg å träna.. men ski.go vallorna ska väl inte va sämre än några andra, gul skigo är ju en klassiker.

Närman använder flourfästvalla ska man tänka på att vidhäfningsförmågan är sämre än utan flour så det är viktigt att man har en bra grund undan annnars så åker vallan bort direkt.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Tuben]... var mest intresserad av att få svar på i tråden var: Hur bra är Skigos burkvallor i de förhållanden som råder i södra Sverige, dvs ofta hög luftfuktighet.[/quote]
Kan inte låta bli. Det är en myt det där med att den relativa luftfuktigheten är högre i söder. Jag har samlat väderdata under ett par vintrar från olika orter i Sverige (Luleå, Vilhelmina, Karlstad och Göteborg). Resultaten är entydiga: Vid samma temperatur är den relativa luftfuktigheten densamma på de olika orterna. Under vintern är den ungefär 80%, då det snöar i princip 100%. Vad man dock klart kan utläsa ur statistiken är att det är kallare i norr... och inte speciellt många kalla dagar i Göteborg...

Så om snön skiljer beror det nog på att det är varmare i söder och därmed transformeras den snabbare om till gammal snö som är grovkornigare => mjukare valla behövs. Denna eventuellt generella skillnad är dock ointressant eftersom föret skiljer sig från dag till dag och måste bedömas därefter, inte vart man befinner sig.

Nåja, klimatfrågor kanske ligger utanför diskussionen, men jag kunde som sagt inte låta bli ...
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...