Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skigo vid hög luftfuktighet


Tuben

Recommended Posts

Jag kan inte heller låta bli... Får köpa att den relativa luftfuktigheten på olika platser i landet inte skiljer sig åt så värst mycket. Men eftersom det oftast är kallare längre norrut (precis som du skriver) så är det absoluta luftfuktigheten lägre där, och det är väl den som är intressant för vallningen egentligen, eller har jag missat något?

Idag körde jag i alla fall på 2 lager Skigo flourkicker +3 - (2-2) + lite annan delvis bortskrapad burkvalla under. Det funkade kanon men nu är ju snö ca 1,5 vecka gammal. Rejäl luftfuktighet, -8 kl 00.00, -1 när jag startade kl. 10.00, snabbt stigande temp, fasta spår, antydan till blanka och isiga. På slutet när det nästan duggregnade och var +1, började det släppa lite. Ett lager till så hade det nog funkat en stund till. Fint glid.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Tuben]Jag kan inte heller låta bli... Får köpa att den relativa luftfuktigheten på olika platser i landet inte skiljer sig åt så värst mycket. Men eftersom det oftast är kallare längre norrut (precis som du skriver) så är det absoluta luftfuktigheten lägre där, och det är väl den som är intressant för vallningen egentligen, eller har jag missat något?[/quote]
Njae, det är den relativa luftfuktigheten man utgår ifrån när man anger vilken valla som är lämplig. Normalt sett så anger man (och anpassar) bara detta för glidvallor. För fästvallor handlar det mer om att ta hänsyn till snötemperaturen och snöns karaktär.
Link to comment
Share on other sites

Angående snötemperatur....snö kan inte bli varmare än 0 C. Vid lufttemperaturer över nollan är snöns vatteninnehåll och snökristallernas grovlek viktiga. Sedan är det också vanligt att man måste åka någon km innan man kan helt säga om fästet är bra eller dåligt. Efter ett tag brukar det bli bättre. Det är viktigt att inte åka på för mjuk valla då den slits bort ganska fort. Testa först med en hårdare valla. Lägga på fler lager kan ofta vara bättre än en mjukare valla, särskilt vid tävling över längre distanser.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...