Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Södergren... Södergren...


larsbern

Recommended Posts

Otroligt kul med dagens insats i Kanada, men, men man blir ju så trött på Södergrens val av taktik. Han gör alltid likadant, ett litet halvtamt ryck i nåt smålut innan målgång och sen har han ju tyvärr ingen spurt att kriga med. Om han nu vet med sig att det inte fallit väl vid något tillfälle så skulle han väl försöka grisköra järnet i nån längre uppförskörning och göra slut på spurtkanonernas chanser, bära eller brista. En sån satsning/chansning skulle öka hans aktning i mina ögon än mer. Södergren är värd mer än en sjundeplats 1,6 sek bakom täten.
Link to comment
Share on other sites

Men nuvarande teknik (går väldigt långt bak med foten innan han börjar skäret)

kommer han aldrig att få upp någon speed i en spurt.Tycker även jag att det är bättre

att han satsar absolut hundra på ett ryck och håller det så gör det

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med, synd att han är så vansinnigt seg i spurten.

Och alltid hamnar han i konstiga positioner, gör halvkonstiga ryck och när väl nån annan försöker något är han för långt ner i fältet. Han har inte riktigt vad man på fotbollsspråk kallar spelförståelse till skillnad från åkare som tex Di centa, Angerer, Northug eller Hellner för den delen. Dessa åkare har en förunderlig känsla för att vara på rätt ställe när det händer och ofta söka rätt position i klungan när det kostar som minst.

 

Hörde en intervju med Södergren i höstas där han var trött på snacket om hans dåliga finish och att det mest handlade om att vara pigg och ha rätt position....synd att han inte verkar ser det som alla andra ser och försöka träna mer på taktik och speed. Tyvärr för det är få åkare som är så sympatiska, tränar så hårt och har den kapaciteten som Anders.

Link to comment
Share on other sites

Håller definitivt med Kent att Södergrens avsaknad av den höga maxfart som krävs för att slå dom andra spurtkanonerna (mycket) beror på tekniken. Det ser ut som att han faller för djupt ner med överkroppen när det börjar gå fortare, tror det är en följd av att han låter foten gå väldigt långt bak vid varje skär...
Link to comment
Share on other sites

Vad som är svårbegripligt för mig är varför de aldrig blir utbrytningar på skidornas masstarter precis som på cykel. 3-5 åkare, framförallt dåliga spurtare, från olika länder borde kunna gå loss och växeldra. Men inte i skidåkning där skall alltid en person dra och då håller aldrig en utbrytning förutom möjligen den sista kilometern. Detta gör det tyvärr väldigt sömnigt att se på masstarter man får mest njuta av snötyngda granar eller vackra vyer av alper eller Klippiga bergen fram till spurten då Ryssen, Tysken eller Norrmannen vinner. Blande de sista svenskar som vann en masstart var väl Per Elofsson i VM året efter han enligt journalisterna blev knäckt av dopade åkare. Det om ngt visar Per Elofsson enorma kapacitet.

 

OK det finns stora skillnader mellan cykel och skidor. Farten är lite lägre på skidor villket gör att luftmotståndet på skidor blir lite lägre. Sen åker nog trots allt skidåkarna i genomsnitt på ca 90-95% av maxfart på sträckan medan cyklisterna ligger betydligt lägre vilket gör att "ofarliga" åkare kan göra en utbrytning och dessutom tillåts åka iväg. Skidloppen är också betydligt kortare. Men mest tror jag det handlar om tradition. Så min dröm som sannolikt aldrig kommer att gå i uppfyllelse är att Södergren tidigt i ett lopp gör en utbrytning med några andra åkare och att de hjälps åt. Är de max 4 i utbrytningen så blir han i alla fall betydligt bättre än 7:a. OM en utbrytargrupp väl har lyckats få minst 10 - 15 sekunder så kommer givetvis de bakom att göra allt för att köra ikapp MEN om de inte lyckas den första km så kommer de aldrig att lyckas om inte de också samarbetar vilket de verkar ha svårt att göra, så kanske ändå......

Link to comment
Share on other sites

Intressant frågeställning det här med utbrytningar. Jag tror nog att tillexempel Bauer kan vara intresserad av något sådant när han är med och åker igen. Södergren såklart, men vilka fler? Dom lär ju umgås över laggränserna en del så lite taktiksnack före loppen borde ju funka.
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med i stort, men när Södergren har dragit 50 % av sträckan själv och i sista backen ser ut att göra en "halvtamt" ryck, så tror i allafall jag att han ger järnet. Det gör han för att han vet att han är chanslös i spurten och därmed tycker jag han kör taktiskt rätt. Att han drar så mycket beror ju just på att han vill ha hög jämn fart för att skaka av sig de andra. Jag tycker inte han är en dålig taktiker, inte heller dålig skidåkare, men han skulle behöva Bauers överlägsenhet för att orka köra ifrån ALLA innan spurten.
Link to comment
Share on other sites

Intressant frågeställning det här med utbrytningar. Jag tror nog att tillexempel Bauer kan vara intresserad av något sådant när han är med och åker igen. Södergren såklart, men vilka fler? Dom lär ju umgås över laggränserna en del så lite taktiksnack före loppen borde ju funka.

Roliga utbrytningar har det ju ibland varit i Vasaloppet. Den i fjolårets vasalopp när Ahrlin och Svärd växeldrog ifrån Aukland var ju rikitgt vacker. Kan man se någon uppenbar skillnad mellan vinsterna att växeldra i långlopp jämfört med traditionell skidåkning?

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med i stort, men när Södergren har dragit 50 % av sträckan själv och i sista backen ser ut att göra en "halvtamt" ryck, så tror i allafall jag att han ger järnet. Det gör han för att han vet att han är chanslös i spurten och därmed tycker jag han kör taktiskt rätt. Att han drar så mycket beror ju just på att han vill ha hög jämn fart för att skaka av sig de andra. Jag tycker inte han är en dålig taktiker, inte heller dålig skidåkare, men han skulle behöva Bauers överlägsenhet för att orka köra ifrån ALLA innan spurten.

Det är att han håller en jämn fart förvisso hög som är problemet som jag ser det.

Det finns för många åkare i eliten som inte har problem att hänga i den farten.

Nej häng bara med i klungan till det tyngsta partiet sista varvet och satsa där

absolut hundra det är Södergrens chans så länge det är mass start

Link to comment
Share on other sites

Har alltså inte Södergren rätt mix av skidförmågor för att vinna en masstart? Det känns så.

Sen är det väl kanske så att en del andra länders långskidare satsar allt på OS/VM sådana år, och inte åker så många WC-lopp. Och det låter väl iofs som en ganska bra prioritering.

 

Eller har jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...