Vitt belag
Postad 10 januari 2006 - 14:43

Postad 10 januari 2006 - 16:26

/Fredrik
Worldloppet Gold Master
Marathon de Bessans, Jizerska 50, Dolomitenlauf, Marcialonga, König Ludwig Lauf, Transjurassienne, Gatineauloppet, Tartu Maraton, Finlandiahiihto, Vasaloppet, Bieg Piastow, Engadin Ski Marathon, 7-Mila, Bothnialoppet, Dundret Runt, Malmstråket, Engelbrektsloppet, Wadköpingsloppet
Postad 10 januari 2006 - 18:34

Vilken borste är bäst?
Postad 10 januari 2006 - 21:50

Om man ska handborsta rekommenderar jag "Red Creek´s" finaste stålborste till att slutborsta med. Tidigare har jag jobbat som "f´n" med finstråiga nylon/tagelborstar, men nu är det ju ett rent nöje att slutborsta. 400 kr är kanske dyrt, men den är klart värt det!Vilken borste är bäst?
Postad 10 januari 2006 - 23:11

Postad 10 januari 2006 - 23:45

Jag har också funderat på att slutborsta med "fin fin stål" eftersom det blir ett sånt otroligt resultat, men jag har undvikit detta eftersom jag uppfattat det som av tillverkare m.fl att man sliter bort sin vallning på detta sätt. Har någon hört något annat?Om man ska handborsta rekommenderar jag "Red Creek´s" finaste stålborste till att slutborsta med. Tidigare har jag jobbat som "f´n" med finstråiga nylon/tagelborstar, men nu är det ju ett rent nöje att slutborsta. 400 kr är kanske dyrt, men den är klart värt det!
Postad 11 januari 2006 - 00:02

Det är ju Red Creek's rekomendation.
Själv så använder jag en fin mässing borste och tycker det funkar bra...
Postad 11 januari 2006 - 09:23

Att man skulle ta bort "för mycket" av vallan med denna borste tycker jag inte. Men det klart att man ska ju vara klart "lätt" på handen jämfört med nylonslutborstning...
Postad 11 januari 2006 - 13:27

"Hej!
Du behöver brun, hård (efter sickling) och dessutom
en nylonborste, grå eller vit, som du alltid avslutar med.
För att öppna upp strukturen kan du dra några drag med
vår handborste (specialstål, fin/fin racing). Detta gör du
mellan brun, hård och nylonborsten.
Hälsningar,
RC"
Men det råder väl olika uppfattningar om detta...typ lika många som det finns skidåkare..

//
Tobbe
Postad 11 januari 2006 - 14:52

Mjo, litet grand åt det hållet är det nog...Men det råder väl olika uppfattningar om detta...typ lika många som det finns skidåkare..

Själv brukar jag köra tagel-mässing-nylon, i nämnd ordning. Sista 1-2 lagren brukar jag rotoborsta om jag har utrustningen till hands. Jag skulle rotoborsta fler (alla?) lager om jag varit smart och köpt dubbelhandtaget...

/Fredrik
Worldloppet Gold Master
Marathon de Bessans, Jizerska 50, Dolomitenlauf, Marcialonga, König Ludwig Lauf, Transjurassienne, Gatineauloppet, Tartu Maraton, Finlandiahiihto, Vasaloppet, Bieg Piastow, Engadin Ski Marathon, 7-Mila, Bothnialoppet, Dundret Runt, Malmstråket, Engelbrektsloppet, Wadköpingsloppet
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar