Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sugen på skateutrustning!


Skalman70

Recommended Posts

Hej!

Jag är sugen på att köpa skateprylar, dels för att det verkar kul men framförallt för enkelheten. Gott att slippa fixa fäste en sen vardagskväll för ett 45min pass. Jag har testat en del med mina klassiska skidor och det är jättekul. Hur stor skillnad är det med riktiga skatepjäxor och skidor?

/M
Link to comment
Share on other sites

Det är stor skillnad! Jag skulle tro att många aldrig börjar pga. att de tycker att det verkar för trögt när de kör med sina klassiska skidor...
Jag instämmer dock i att det är kanonskoj! :)

Jag tycker att det är trist att det knappt finns ett enda skatelopp i landet om man bortser från rena tävlingar typ DM och liknande. Tacka vet jag Finland!
Link to comment
Share on other sites

Det tråkiga är att det nästan inte finns ett skatespår söder om dalälven. Det verkar som om Götaland och Svealand (utom norra Dalarna och möjligen Värmland) inte har upptäckt att det finns skateskidor. Norrland, Finnland och länderna på kontinenten inget problem. Med tanke på hur det gick på 15 km fritt i Tjeckien så verkar ju även norrmännen vara på gång (vet ej själv hur det är där). När jag flyttade upp till Ume´ januari 1988 så fanns bara skatespår på Rödbäck (tävlingsbanan) och ett ställe till. Ett år senare var alla spår kombinerade skate/klassiska spår. I torsdags försökte jag hitta ett skatespår i stockholm utan att lyckas. Trodde att Rudan skulle ha, men icke...

Jag tänkte faktiskt ge mig på skatevasan i år då den är seedningsgrundande för vasaloppet, men utan att kunna träna många meter blir det väl tufft för en "sörlänning".

Blir lite avundsjuk på norrland. Var på träningsläger i Vemdalen och såg en hel del ungdomar från norrländska skidklubbar med mycket träning just på skate. Känns som en omöjlighet här...
Link to comment
Share on other sites

Bor man norr om Stockholm kan jag rekommendera att åka till skidstadion i Häverödal om man vill åka skejt. Är det snö är det nästan alltid uppkört för skejt. Även i Norrtälje (f.d. LV3-området) kör man upp skejtspår numera då vi äntligen lyckats övertala "spårgubbarna" att det faktiskt finns folk som vill skejta. Problemet är dock att allmänheten tror att skejtbädden är till för att gå i...

Riktiga skejtgrejor gör naturligtvis skejtingen mycket, mycket roligare, så det rekommenderar jag.

Hoppas att alla vi svenska skejtare möts på Skejtvasan, det är årets viktigaste svenska lopp för min del i alla fall. Plocka med så många kompisar som möjligt så att det kan bli lite skjuts på skejtingen bland oss motionärer också. Är rädd för att de lägger ned om inte deltagarantalet lyfter snart.

Sedan blir det Engadin i mars, tillsammans med 10 000 andra skejtare!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Skejtarn]Hoppas att alla vi svenska skejtare möts på Skejtvasan, det är årets viktigaste svenska lopp för min del i alla fall. Plocka med så många kompisar som möjligt så att det kan bli lite skjuts på skejtingen bland oss motionärer också. Är rädd för att de lägger ned om inte deltagarantalet lyfter snart.[/quote]
Problemet med Skejtvasan är ju att den går mitt i veckan! Om den hade gått på en helg istället så hade det varit mycket bättre. Nu kräver det ju att man tar ledigt en eller flera dagar för att kunna köra och det är ju inte så kul. :(
[quote]Sedan blir det Engadin i mars, tillsammans med 10 000 andra skejtare![/quote]
Jag ska nog också försöka ta mig dit. Jag hade egentligen inte tänkt köra i år men eftersom diverse förkylningar och annat har satt käppar i hjulet för en del andra lopp så är jag sugen. Jag ska bara lösa transporten till och från Mölndal på ett bra sätt... :)
Link to comment
Share on other sites

Jag har tänkt att åka skejtvasan! Jag känner mig inte motiverad för "riktiga" vasan i år utan vill uppleva den från TV-soffan, så då passar det bra med nåt nytt. Träningen hitintills har dock inte varit vad den borde, så vi får väl se hur snabbt det går. Åkte den för tre år sedan, kanonkul. OK, det blev lite off topic. Klart man skall ha riktiga grejor, och sen gäller det att fila på tekniken!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen]...I torsdags försökte jag hitta ett skatespår i stockholm utan att lyckas. Trodde att Rudan skulle ha, men icke...[/quote]
Lida (vid Tullinge Flygfält i Sthlm) har ett skejt-spår på röd motionsslinga. Det är ett 2,3km långt spår med elljus som släcks klockan 22. Omklädningsrum med bastu finns på Tisdagar och Torsdagar som öppnar 17.00, samt även helger på dagtid.

Jag körde några varv för några dagar sedan och det var helt ok, även om det används av vilsna själar till att utöva "promenad á la skating spår".

Hur det ser ut efter tö-vädret är osäkert, men de har en bra sida [url=http://www.lida.nu]www.lida.nu[/url], som uppdateras i stort sett dagligen.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Bergslagsbjörn]Såg att skatevasan fanns både som 45km och 30km. Vilket av loppen samlar flest startande?[/quote]
Gissningsvis 45km eftersom 30km väl bara är motionsklass. Jag tror att de flesta som åker är ganska seriösa och väljer att köra 45km i tävlingsklassen speciellt med tanke på bristen på skatelopp i Sverige...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=kayaker]Gissningsvis 45km eftersom 30km väl bara är motionsklass. Jag tror att de flesta som åker är ganska seriösa och väljer att köra 45km i tävlingsklassen speciellt med tanke på bristen på skatelopp i Sverige...[/quote]
30 km har tävlingsklass för 17-18 år. Jag tror att orsaken till att det finns två sträckor är att ungdomstävlingar inte får vara längre än 30 km.

Själv tänkte jag köra motionsklassen 30 km. Känns litet mer lockande att våga trycka på litet under halvannan timme. 45km tror jag bara skulle bli ett malande på fyran för min del...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Osquar]Lida (vid Tullinge Flygfält i Sthlm) har ett skejt-spår på röd motionsslinga.[/quote]
Rackarns också, jag som inte visste om det var Rudan eller Lida... Men då det är Rudan som ska ha skiatlontävlingen om drygt 1 vecka (om snön finns kvar) så chansade jag på det. Jag har dock 5 mil enkel väg till båda ungefär, så det blir inte precis till vardagsträningen... (För att inte tala om Häverödal som jag säkert har 14 mil till enkel väg.)

Det jag menade med mitt tidigare inlägg var självklart inte att det inte finns ett enda skatespår överhuvudtaget. Men man får verkligen leta efter dem om man inte har turen att ha ett i närheten. Det är inte som i Ume´där jag hade 6 olika spårområden inom gång eller kort bilfärd som hade skatemöjligheter. Att behöva åka 10 mil med bil för att nå ett litet skatespår känns inte lockande. Så länge det är så för många i S Sverige kommer det inte bli någon bredd på skateåkandet här. Och skatevasan kommer fortsätta föra en liten och tynande tillvaro. Vi får väl se om det blir fler på årets skatevasa. I så fall tror jag att det beror på att skatevan i år är seedningsgrundande inför vasaloppet. (Men jag tycker vasaloppsarrangörerna gått ut lite dåligt med detta med tanke på hur mycket folk seedningsloppen ändå brukar locka. Men det klart att det kanske är jobbigt för många att köra ett lopp 4 dagar innan.)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Skalman70]För att försöka hålla ner kostnaden för skateutrustning kan dessa vara ett alternativ?
/M[/quote]
Det beror på hur mycket du åker och vad du vill få ut. Dels har du inte pilotbindningens fördelar, sedan är skon inte lika stabil samt att sulan är mjukare så du kan åka klassiskt med den. Det senare gör att du inte får samma kraft ut i skidan. Har du redan en bra klassisk sko skulle jag inte rekommendera detta. I stort sett samma system som jag köpte för drygt 15 år sedan då skate var lite av en nyhet.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen][quote=Skalman70]För att försöka hålla ner kostnaden för skateutrustning kan dessa vara ett alternativ?
/M[/quote]
Det beror på hur mycket du åker och vad du vill få ut. Dels har du inte pilotbindningens fördelar, sedan är skon inte lika stabil samt att sulan är mjukare så du kan åka klassiskt med den. Det senare gör att du inte får samma kraft ut i skidan. Har du redan en bra klassisk sko skulle jag inte rekommendera detta. I stort sett samma system som jag köpte för drygt 15 år sedan då skate var lite av en nyhet.[/quote]
Det är väl "pilot infästning" på den skon...???
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Tobbe L][quote=Dunderklumpen][quote=Skalman70]För att försöka hålla ner kostnaden för skateutrustning kan dessa vara ett alternativ?
/M[/quote]
Det beror på hur mycket du åker och vad du vill få ut. Dels har du inte pilotbindningens fördelar, sedan är skon inte lika stabil samt att sulan är mjukare så du kan åka klassiskt med den. Det senare gör att du inte får samma kraft ut i skidan. Har du redan en bra klassisk sko skulle jag inte rekommendera detta. I stort sett samma system som jag köpte för drygt 15 år sedan då skate var lite av en nyhet.[/quote]
Det är väl "pilot infästning" på den skon...???[/quote]
hej du tänker på combli skon. den han länka till är racing skiathlon pjäxan..

skiathlonen tycker jag är en grym sko! finns elit folk som tävlar skate i skiathlon skon t.om.-
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Skalman70]Ok, den duger som skatesko, men duger den att åka Vasaloppet med?

Jag ställer frågorna eftersom jag också måste köpa nya klassiska pjäxor snart, kan jag köpa ett par som funkar bra till båda vore det jättebra.[/quote]
problemet är med skiathlonen är att manintekan ta bort skate manschetten. men de va väk nån av auklands bröderna som åkte me skiathlon pjäxan på vasan.
kankse är bra eg. den är ju mycket stabilare så man står väl bättre i den.
Link to comment
Share on other sites

Jag åker (och åkte Vasan plus ett antal andra lopp förra året) med en skiathlonsko från Alpina, dom hade två förra året - en mer åt klassiska hållet; den andra mer en skatesko. Min är den mer klassika, med mjuk sula men (låg) plastmanschett ovanför ankeln.

Bästa skon jag haft. Vad gäller rullskridskor är det 1000gr skönare att köra klassiskt i en skiathlonsko och (i Stockholmstrafiken) betydligt säkrare.

Enda "problemet" är att man "glider lite väl lätt i saxningsbackarna", vilket vän av ordning (typ den högljudda farbrodern som blev omåkt i Lundbäcksbacken...) kanske skulle klassa som skateteknik.

/O.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...