Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

En svensk klassiker.


K2

Recommended Posts

Nån här som har gjort "en svensk klassiker"? Vilken del upplevde du var jobbigast? Är själv lite sugen faktiskt, kommer antagligen bli riktigt tufft. Mitt första projekt får bli vasaloppet sen kan jag börja fundera på det andra =)
Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort den två gånger men jag har gjort 3 Vasalopp, 4 Lidingölopp och 4 Vätternrundor. De tre är jobbiga på olika sätt men Vätternrundan vinner ett jumbopris för urtråkig bansträckning...
Vansbrosimningen är väl det enda man kan genomföra helt otränad... :)
Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde min första klassiker i år och tycker nog att Vätternrundan var jobbigast, både fysiskt och psykiskt.
# Fysiskt för att det tar förhållandevis lång tid, vem sa förresten att det går att vila på en cykel!?
# Psykiskt pga att bansträckningen inte varierar nämnvärt, plus dock för avstickaren sista kilometrarna före mål.
Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde min klassiker 2002-2003. Vätternrundan var jobbigast och tråkigast. Vansbro var mest "Och nu då?..." Ligga och plaska nedströms i 2 km i våtdräkt och sen iofs rätt tuff sista kilometer, men att åka från Göteborg till Vansbro för det kändes lite konstigt.
Lidingöloppet var tuffast fysiskt, tycker jag. Vasaloppet klart roligast. Efteråt har jag gjort Lidingöloppet och Vasaloppet igen och det kommer jag att fortsätta med, de 2 passade alltså mig bäst.
Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde min första klassiker 2004

Lidingögloppet var klart mest smärtsamt! Men våldsamt kul.

Vansbrosimmet, var löjligast men trevligt. 20 min plaskande 2 veckor innan räckte utan problem (provade våtdräkten). Tänk om det funkade på något av de andra loppen...

Öppet spår var klart roligast, tätt följt av Vätternrundan (eller Vattenrundan som den även kallats 2004)

Vätternrundan var blötast och kallast (ja, blötare och kallare än Vansbrosimmet) men en otrolig upplevelse.

Siktar på Klassiker nr 2 nästa år
Link to comment
Share on other sites

Jag anser, och nu håller jag i hatten för att jag vet att det börjar blåsa.. En riktig klassiker ska utföras samma kalender år dvs. man börjar med Vasan!

Alla delar på Klassikern är en utmaning förutom Vansbro som är ett slöderi med pengar och energi, det skulle bhöva vara 10-15km simmning för att motsvara övriga lopp. Men det är ju Vansbro som arrangerar Klassikern så...
Link to comment
Share on other sites

Börjar min klassiker med vasan 2006. Påbörjade även förra året men då hindrade häl/hälseneproblem mig att genomföra Lidingö. (Surt som f-n!)

Håller med om att Vansbrosimmet är som en trevlig liten utflykt bara och jag har också funderat på hur det kan få vara så "enkelt" om man jämför med övriga lopp i klassikern.

Några teorier har jag:
1. Trots allt så utesluter man en hel del motionärer om man låter loppet vara 5+ km. Alltså färre deltagare, sämre ekonomi?
2. Riskhantering. Det är svårt nog som det är att garantera deltagarnas säkerhet på de 3 km som nu gäller?
3. Traditionen?

Bara spekulation, men vad tror ni?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Step-to-step]Jag anser, och nu håller jag i hatten för att jag vet att det börjar blåsa.. En riktig klassiker ska utföras samma kalender år dvs. man börjar med Vasan![/quote]
Jag trodde man var tvungen att göra det. Självklart ska man göra det samma år annars är det ju ingen utmaning.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att man borde ta bort vansbrosimmet. Kanske för att jag är en normaldålig simmare som jag tycker så, hade jag varit en duktig crawlare så hade jag kanske uppskattat det. Men jag tycker inte att det är vart 12 timmar i bil för att plaska runt i en timme. Den utmaningen är inte direkt likvärdig med någon annan gren man gör i en svensk klassiker.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...