Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Startordningen i Vasaloppet


Tjodleik

Recommended Posts

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Finns det någon "regel" om vilken sida man ska stå på i starten? Första gången jag åkte i år och ställde mig till vänster i led tre...inte bra!! Läser att flera från både led fem och sex är i Smågan på 50-55 minuter. Tog mig dit på 57! Tvärstopp hela vägen upp i backen. Är det skidåkning? Pratade med flera som stod till höger i starten och de hade kommit upp till Smågan runt plac 1400-1600. Är helnöjd med att komma dit som typ 3000 :)

Slog iaf personligt i antal omkörningar!!

Link to comment
Share on other sites

Även jag som ålderman lägger mig i denna intressanta debatt. Jag har ju åkt båda öppna spår och Vasalopp många år så jag tror mig ha viss erfarenhet av detta. Öppet spår, inklusive dess startprocedur, fungerar mycket bra och starten i Vasaloppet skulle kunna lära sig en del av detta Jag anser att arrangörerna är mycket rädda för att ändra på den tradition som gäller (jämför med det kuriosa faktum att det tog så lång tid att bestämma sig för att damer faktiskt fick åka Vasaloppet !). Jag delar alltså synpunkterna med er många ovan och efter att ha räknat (!) lite på det hela så borde följande förslag fungera:

Starttid 7.30: elitled, Led 1, Led 2

Kommentar: Här avgörs garanterat de 100 första viktiga placeringarna i alla fall så att det blir en riktig tävling

Starttid 7.40:Led 3, Led 4

Kommentar: Här avgörs i stort sett medaljfördelningen

Starttid 7.50: Led 5, led 6

Starttid 8.00: Led 7, Led 8

Starttid 8.10: Led 9 +1200 löpare från led 10

Starttid 8.20: Resten av led 10

 

Jag tror INTE detta ledertill några ändra spärrtider eller annat. Tvärtom kommer detta att medföra att fler löpere kan fullfölja och fler få möjlighet att åka skidor på ett mer likartat och naturligt sätt som i öppet spår.

Mycket klokt och bra förslag Lars-Erik,

Vore det ändå inte bättre att ha längre tid mellan stargrupperna? just för att ge arrangörerna möjlighet att vid behov kunna bättra på spåren under resan till Mora?

 

Om man man jämför med hur det fungerar inom utförsåkningen så har man där flera personer vid varje port som hela tiden jämnar till och försöker fixa så att alla får så likvärdiga förhållanden.

 

En variant kan vara att på VL dela in personer i grupper med ansvar för de olika delsträckorna. De ska ansvara för spårkvaliten för just sin delsträcka. De ska ha tillgång till de hjälpmedel som behövs tex skoter, spårutsrutning mm mm.

Detta vore en service jag tror de allra flesta åkare skulle ha stor glädje av.

 

Jag skulle gladeligen betala extra i anm.avg för denna service.

Link to comment
Share on other sites

Mycket klokt och bra förslag Lars-Erik,

Vore det ändå inte bättre att ha längre tid mellan stargrupperna? just för att ge arrangörerna möjlighet att vid behov kunna bättra på spåren under resan till Mora?

 

Om man man jämför med hur det fungerar inom utförsåkningen så har man där flera personer vid varje port som hela tiden jämnar till och försöker fixa så att alla får så likvärdiga förhållanden.

 

En variant kan vara att på VL dela in personer i grupper med ansvar för de olika delsträckorna. De ska ansvara för spårkvaliten för just sin delsträcka. De ska ha tillgång till de hjälpmedel som behövs tex skoter, spårutsrutning mm mm.

Detta vore en service jag tror de allra flesta åkare skulle ha stor glädje av.

 

Jag skulle gladeligen betala extra i anm.avg för denna service.

Jag håller med om att Lars-Erik's förslag är klockrent. Borde även införas i öppet spår för att det ska flyta på ännu bättre och att man inte nödvändigtvis ska behöva köa kl 4 på morgonen för att få åka i sitt eget tempo de första 3 milen. Å andra sidan var det nysnö och ett led linje som gällde även för söndagens öppet spår så ett år utan nysnö så funkar det nog mycket bättre än riktigt vasan.

 

När det gäller spårdragning under loppet tycker jag det är i princip meningslöst och tom farligt. Slaskvasan 2004 försökte de dra nya spår efter Evertsberg och Oxberg med bandvagn men det höll för kanske 20 åkare och sedan var det bara sladder. De gånger man måste dra nya spår är de gånger de inte går. Bättre då att satsa på rejäl förpatrull som sladdar bort nysnön så alla spår är åkbara. Då flyter det på bra på myrarna.

Sedan är det ju så att oavsett hur hårda spåren är så blir det bara kex om ingen har fäste.

Bort med nysnön när de är sånt före och bara konstsnö de gånger de är slask. Då skulle det funka bra!

Link to comment
Share on other sites

Storleken på startgrupperna får dock inte bli så stora att det blir för mkt tendens till proppbildning. Det skulle isåfall vara bättre att stå långt fram i startgruppen efter än långt bak i framförvarande grupp och det blir det lite fel.

Annars är jag med, gör inget om eliten får starta en halvtimme tidigare tror dock det är omöjligt att få igenom med tanke på TV-sändningar och dyl.

 

Tror inte heller att spårdragning mellan grupperna blir så bra, är det sånt före att spåren inte håller så spelar det ingen roll att spåra om. Dessutom kommer det ganska snart vara ihopgrötat med åkare från olika led.

Link to comment
Share on other sites

Vasan är så tungt traditionsfylld att det blir svårt med ändring. Men inom fem år blir det intervallstart!

 

Annars är det ett hån mot alla åkare som lägger ner så mycket tid och pengar på VL. OCh VL har inget att förlora på det, de får in samma pengar, och folk blir nöjdare. Det enda som förloras är den obrutna kaostraditionen. Att sen TV-tittarna kan gnöla vid TV:n om att de vill ha masstarten, det får de vänja sig av med. Är loppet till för åkarna eller för TV-tittarna?

Link to comment
Share on other sites

Och mina starkaste intryck är:

 

- Precis som norrmannen ovan skrev: varför ända in i helsefyr kör man masstart? Lidingöloppet' date=' Göteborgsvarvet, alla andra stora lopp i Sverige delar ju upp starten. Urbota dum tradition som förstör så mycket.

 

- Varför får man inte medalj? Bara om du åker +50% av vinnartiden så är du värd medalj?! Jag är löpare och t.om i små lopp där du pröjsar 100-200 spänn så får man ju en medalj efter loppet som blir ett roligt minne. Här pröjsar man 1500 spänn och får ingenting. Vilket skämt!

 

Vasaloppet var verkligen ingen höjdare.[/quote']

Du kan få tre skokartonger med medaljer av mig. Fattar inte vitsen med alla tävlingar som ska dela ut sånt där metallskrot.

Vasaloppsmedaljen är ju den enda medaljen som betyder något utöver deltagande. Både lidingöloppet och vansbrosimmet borde inför medaljtid. VR kanske blir svårt då det inte finns någon vinnartid.

 

Bättre att göra som Stråkenloppet förra året, dela ut en plastsickel istället för en värdelös medalj om man nu promt måste dela ut något.

Link to comment
Share on other sites

Och mina starkaste intryck är:

 

- Precis som norrmannen ovan skrev: varför ända in i helsefyr kör man masstart? Lidingöloppet' date=' Göteborgsvarvet, alla andra stora lopp i Sverige delar ju upp starten. Urbota dum tradition som förstör så mycket.

 

- Varför får man inte medalj? Bara om du åker +50% av vinnartiden så är du värd medalj?! Jag är löpare och t.om i små lopp där du pröjsar 100-200 spänn så får man ju en medalj efter loppet som blir ett roligt minne. Här pröjsar man 1500 spänn och får ingenting. Vilket skämt!

 

Vasaloppet var verkligen ingen höjdare.[/quote']

Du kan få tre skokartonger med medaljer av mig. Fattar inte vitsen med alla tävlingar som ska dela ut sånt där metallskrot.

Vasaloppsmedaljen är ju den enda medaljen som betyder något utöver deltagande. Både lidingöloppet och vansbrosimmet borde inför medaljtid. VR kanske blir svårt då det inte finns någon vinnartid.

 

Bättre att göra som Stråkenloppet förra året, dela ut en plastsickel istället för en värdelös medalj om man nu promt måste dela ut något.

Lidingöloppet kör med medaljtid som är 2.15 för män och så tror jag att det är 2.38 för kvinnor. Och så får man en 10-års medalj då man genomfört loppet 10 ggr men det är det väl flera arrangemang som kör med!?

På Vansbro så kör de med älvarnas Blå Band då man genomfört arrangemanget 7 ggr.

På VR så borde de spärra av och köra lite mer tävlingsmässigt med en tävlingsklass, det tycker iaf jag. Det skulle nog flera uppskatta. Och varför inte då köra med en "medaljtid" även där?

Link to comment
Share on other sites

Hrrm, har förståelse för att många känner frustration över att säsongens skid-höjdpunkt kanske inte blev som de tänkt pga olika orsaker, dåliga spår, bakhalt, ont i tummen etc.

Men att skylla på arrangörerna tycker jag är att göra det enkelt för sig.

 

Det är trots allt en utomhussport vi håller på med där ingen arrangör i världen kan ändra på naturlagarna som krävs för att få spår att hålla för 16 000 skidåkare. Dvs varktigt minusgrader under natten så att de dragna spåren får en chans att frysa ihop samt att det sedan är minusgrader under själva tävlingsdagen. Är det, som i år, plusgrader och fallande nysnö så är det helt enkelt hopp i h-e att få snökristallerna att hålla ihop! Spelar ingen roll att arrangörerna försöker dra om spåren under loppet eftersom det aldrig hinner frysa ihop, räcker med att 10 åkare passerar i ett nydraget, men icke ihopfruset spår så är det sladdrigt och strösocker igen. Så om man nu inte skall skicka iväg deltagarna 10 och 10 åt gången med en skoter emellan och allmänt utfärdat omkörningsförbud så hjälper inte intervallstarter spårkvaliten när vädret är som i år.

 

I övrigt tycker jag att själva poängen med Vasaloppet är just det att det är det längsta loppet i världen samt det största till antalet deltagare samt att det är gemensam start. 16 000 på en gång och först i mål gäller, utan bedövning och siffersexercis! Gillar man inte den osäkerheten i spårval uppför första backen och tävlingshetsen som det medför så har ju arrangören skapat Öppet-spår. Dessutom finns det femtielva andra långlopp runt om i Sverige/Norden för de som vill ha en fin skiddag i lugnare omgivningar.

 

Som någon varit inne på så skapades en del av årets bröt i startbacken pga att väldigt många hade noll fäste, och oavsett om man har uselt vallat i startbacken eller i Hökberg så går det nog tyvärr inte att skylla på arrangören utan ansvaret faller nog på den som är förankrad mellan bindning och stavrem.

 

Rent allmänt så är det, de flesta år i vart fall, en ganska obekväm och jobbig sysselsättning att åka 9 mil skidor som dessutom kräver en del förberedelser för att det skall vara genomförbart.....och väldigt mycket förberedelser för att det skall bli någorlunda bekvämt. Skador och smärtor tidigt i loppet beror väl antingen på ren otur (vilket inte går att göra något åt) eller så är det ett utfall av bristande förberedelser. Tror det är få som överväger att riva av Stockholm maraton efter att ha tagit spridda promenader under våren.

 

För egen del startade jag årets VL från led 3, gjorde (som det visade sig efteråt) det mindre listiga valet att hålla till vänster på startfältet. Tog fullständigt tvärnit i backen, trots att jag hade bra skidor, och kom till första kontrollen som 2900!! Ridå med andra ord eftersom, inte helt oväntat, de allra flesta valde att åka i det sladdriga och obefintliga spår som gled och ratade de övriga fina och oåkta spåren som arrangören dragit upp. Lyckades knoga om ca 1500 pers, men fick en i övrigt långsam och behaglig färd till Mora.

 

Å nästa år, då jäklar kommer solen lysa, spåren vara hårda och jag kanske till och med någorlunda vältränad :-)

Link to comment
Share on other sites

Som någon varit inne på så skapades en del av årets bröt i startbacken pga att väldigt många hade noll fäste, och oavsett om man har uselt vallat i startbacken eller i Hökberg så går det nog tyvärr inte att skylla på arrangören utan ansvaret faller nog på den som är förankrad mellan bindning och stavrem.

Spelar ju inte nån roll vem som "är förankrad mellan bindningen och stavrem" när man står helt ihopklämda utan möjlighet att röra vare sig skida eller stav.

 

Tycker man har all rätt att ställa krav på arrangören, finns det rimliga, sportsliga möjligheter att förbättra loppet skall det ju självklart göras.

 

Vad skulle nackdelen vara med nån form av intervallstart tycker du?

Link to comment
Share on other sites

and-ärsp: Håller helt med på alla punkter! :-)

 

Jag förstår att det är bittert att något man satsat hårt på går dåligt. Men inget är tvingad att åka Vasaloppet och alla vet förutsättningarna om att det blir trångt innan. Vill man slippa trängseln så finns öppet spår så jag ser ingen anlednigen att göra ett till öppet spår fast samma dag som eliten tävlar (vilket intervallstarter skulle innebära).

Link to comment
Share on other sites

Om man gör som Lars-Erik skriver så blir ju seednings loppen än viktigare. För att kunna åka fort krävs det att man står i led 1,2 alt 3. Även om 100 åkare längre bak startar i startgrupp 5 kan dom komma före tidigare grupp om dom kör tillsammans och jobbar hårt. Då tiden tas från deras start tid.

Öppetspår kom väl till för att det inte fanns plats för fler deltagare i VL och för dom som inte villa stressa och ha tävlingsmomentet. Tyvärr är det väl så att TV styr mycket. Men i detta fall är det ju inte som i fotboll att reklamen bestämmer avspark. Och i år så hade man två kanaler som sände VL. SVT1 o 2 sände eliten och SVT24 sände motionärer. Och hur mycket visar man ifrån väg övergången där det är trängsel. 2 minuter sen är det elitbilder ändå. Roligast bilderna är väl ändå när man får se dom åkande elit-rapportörena. Man vågar ju väl inte skriva och klaga på VL, då blir jag väl portad hela siljansregionen. ;)

Link to comment
Share on other sites

För egen del startade jag årets VL från led 3, gjorde (som det visade sig efteråt) det mindre listiga valet att hålla till vänster på startfältet. Tog fullständigt tvärnit i backen, trots att jag hade bra skidor, och kom till första kontrollen som 2900!! Ridå med andra ord eftersom, inte helt oväntat, de allra flesta valde att åka i det sladdriga och obefintliga spår som gled och ratade de övriga fina och oåkta spåren som arrangören dragit upp. Lyckades knoga om ca 1500 pers, men fick en i övrigt långsam och behaglig färd till Mora.

 

Å nästa år, då jäklar kommer solen lysa, spåren vara hårda och jag kanske till och med någorlunda vältränad :-)

Håller med om mycket du skriver men tycker ändå att en relativt enkel åtgärd för att få bättre flyt i spåren är att utöka spårpatrullerna enligt mitt inlägg tidigare i denna tråd.

Link to comment
Share on other sites

Som någon varit inne på så skapades en del av årets bröt i startbacken pga att väldigt många hade noll fäste' date=' och oavsett om man har uselt vallat i startbacken eller i Hökberg så går det nog tyvärr inte att skylla på arrangören utan ansvaret faller nog på den som är förankrad mellan bindning och stavrem.[/quote']

Spelar ju inte nån roll vem som "är förankrad mellan bindningen och stavrem" när man står helt ihopklämda utan möjlighet att röra vare sig skida eller stav.

 

Tycker man har all rätt att ställa krav på arrangören, finns det rimliga, sportsliga möjligheter att förbättra loppet skall det ju självklart göras.

 

Vad skulle nackdelen vara med nån form av intervallstart tycker du?

Ditt inlägg smög sig in mellan mitt och and-ärsp och jag vet att frågan är till honom men jag försöker mig på ett svar i alla fall :-). Ställ dig frågan varför vill folk åka Vasaloppet och inte öppet spår? (vilket anmälningsläget visar att de vill).

 

Jag tror att det handlar om att man "ska ha gjort det på riktigt". Och i begreppet på riktigt ingår grejer som att man kört samtidigt som eliten och att man klarade det trots massa folk ivägen och propp i första backen osv. Sträckan är ju samma så någon annan skillnad finns ju inte.

 

Idealbilden som folk folk som gnäller här verkar vilja ha är icke sönderkörda spår och inte massa folk i vägen. I så fall är det ju bara att köra öppet spår på måndagen eller hur?

 

Eller finns det någon annan anledning till att folk åker vasan och inte öppet spår som jag missat?

Link to comment
Share on other sites

and-ärsp: Håller helt med på alla punkter! :-)

 

Jag förstår att det är bittert att något man satsat hårt på går dåligt. Men inget är tvingad att åka Vasaloppet och alla vet förutsättningarna om att det blir trångt innan. Vill man slippa trängseln så finns öppet spår så jag ser ingen anlednigen att göra ett till öppet spår fast samma dag som eliten tävlar (vilket intervallstarter skulle innebära).

Hehe du verkar vara tolerant Thorrez. Såg att du även tyckte årets Engelbrekt var underbart trots bussförseningar och naturrillning.

 

Önskar jag kunde se lika positivt på tillvaron. :)

 

Det tråkiga är nog att du har delvis rätt, många kommer nog inte längre betala för att köra riktiga vasan och istället köra öppet spår, eller kanske inte åka alls vilket ju vore trist.

Link to comment
Share on other sites

Som någon varit inne på så skapades en del av årets bröt i startbacken pga att väldigt många hade noll fäste' date=' och oavsett om man har uselt vallat i startbacken eller i Hökberg så går det nog tyvärr inte att skylla på arrangören utan ansvaret faller nog på den som är förankrad mellan bindning och stavrem.[/quote']

Spelar ju inte nån roll vem som "är förankrad mellan bindningen och stavrem" när man står helt ihopklämda utan möjlighet att röra vare sig skida eller stav.

 

Tycker man har all rätt att ställa krav på arrangören, finns det rimliga, sportsliga möjligheter att förbättra loppet skall det ju självklart göras.

 

Vad skulle nackdelen vara med nån form av intervallstart tycker du?

Ditt inlägg smög sig in mellan mitt och and-ärsp och jag vet att frågan är till honom men jag försöker mig på ett svar i alla fall :-). Ställ dig frågan varför vill folk åka Vasaloppet och inte öppet spår? (vilket anmälningsläget visar att de vill).

 

Jag tror att det handlar om att man "ska ha gjort det på riktigt". Och i begreppet på riktigt ingår grejer som att man kört samtidigt som eliten och att man klarade det trots massa folk ivägen och propp i första backen osv. Sträckan är ju samma så någon annan skillnad finns ju inte.

 

Idealbilden som folk folk som gnäller här verkar vilja ha är icke sönderkörda spår och inte massa folk i vägen. I så fall är det ju bara att köra öppet spår på måndagen eller hur?

 

Eller finns det någon annan anledning till att folk åker vasan och inte öppet spår som jag missat?

Finns en liten nästan helt oviktig och oväsentlig skillnad, i Vasaloppet får du en placering i en resultatlista men den lilla detaljen intresserar väl knappast någon??

Link to comment
Share on other sites

Som någon varit inne på så skapades en del av årets bröt i startbacken pga att väldigt många hade noll fäste' date=' och oavsett om man har uselt vallat i startbacken eller i Hökberg så går det nog tyvärr inte att skylla på arrangören utan ansvaret faller nog på den som är förankrad mellan bindning och stavrem.[/quote']

Spelar ju inte nån roll vem som "är förankrad mellan bindningen och stavrem" när man står helt ihopklämda utan möjlighet att röra vare sig skida eller stav.

 

Tycker man har all rätt att ställa krav på arrangören, finns det rimliga, sportsliga möjligheter att förbättra loppet skall det ju självklart göras.

 

Vad skulle nackdelen vara med nån form av intervallstart tycker du?

Min åsikt är att när vädrets makter är emot, som det tyvärr varit nu 3 år i rad, så stjälper fysikens lagar alla möjligheter att få spåren att hålla för 16 000 åkare oavsett om man kör intervallstart eller ej, eftersom det inte finns tid för snön att sätta sig och frysa i hop om man drar upp spår under själva loppet. Dessutom blir det omöjligt att separera 16 000 åkare så att det förhindrar att folk åker ikapp och förbi varandra huller om buller över 9 mil vilket i alla fall gör det omöjligt att prepparera om spåren. Således tror jag inte att intervallstarter råder bot på årets "trängsel" längs spåret. Dessutom hade arrangörerna tolkande skidåkare i spåren precis innan startfältet även i år, men jämfört med hundratals elitmotionärer som valde att åka i samma spår så blir effekten relativt liten för oss i de bakre leden.

 

Och nackdelen med intervallstart, jaa, enligt mig så skulle det ta bort mycket av det speciella med Vasaloppet. För det är väl ingen hemlighet att, oavsett man är elit eller slö-motionär, så är det en lugn skidtur utan störning av andra och i perfekta spår man är ute efter så är oddsen antagligen mycket bättre att man finner det i något av landets tusentals skidpår jämfört med det som går mellan Sälen och Mora första söndagen i mars, detta alldeles oavsett start-princip.

Link to comment
Share on other sites

Som någon varit inne på så skapades en del av årets bröt i startbacken pga att väldigt många hade noll fäste' date=' och oavsett om man har uselt vallat i startbacken eller i Hökberg så går det nog tyvärr inte att skylla på arrangören utan ansvaret faller nog på den som är förankrad mellan bindning och stavrem.[/quote']

Spelar ju inte nån roll vem som "är förankrad mellan bindningen och stavrem" när man står helt ihopklämda utan möjlighet att röra vare sig skida eller stav.

 

Tycker man har all rätt att ställa krav på arrangören, finns det rimliga, sportsliga möjligheter att förbättra loppet skall det ju självklart göras.

 

Vad skulle nackdelen vara med nån form av intervallstart tycker du?

Min åsikt är att när vädrets makter är emot, som det tyvärr varit nu 3 år i rad, så stjälper fysikens lagar alla möjligheter att få spåren att hålla för 16 000 åkare oavsett om man kör intervallstart eller ej, eftersom det inte finns tid för snön att sätta sig och frysa i hop om man drar upp spår under själva loppet. Dessutom blir det omöjligt att separera 16 000 åkare så att det förhindrar att folk åker ikapp och förbi varandra huller om buller över 9 mil vilket i alla fall gör det omöjligt att prepparera om spåren. Således tror jag inte att intervallstarter råder bot på årets "trängsel" längs spåret. Dessutom hade arrangörerna tolkande skidåkare i spåren precis innan startfältet även i år, men jämfört med hundratals elitmotionärer som valde att åka i samma spår så blir effekten relativt liten för oss i de bakre leden.

 

Och nackdelen med intervallstart, jaa, enligt mig så skulle det ta bort mycket av det speciella med Vasaloppet. För det är väl ingen hemlighet att, oavsett man är elit eller slö-motionär, så är det en lugn skidtur utan störning av andra och i perfekta spår man är ute efter så är oddsen antagligen mycket bättre att man finner det i något av landets tusentals skidpår jämfört med det som går mellan Sälen och Mora första söndagen i mars, detta alldeles oavsett start-princip.

Håller med om att man inte råder bot på spårningsporblemen taskiga spår kommer vi Vasaloppsåkare alltid att leva med. Men huvudproblemet är väl ändå backen och proppen som bildas där?

Det är inte riktigt juste att en 10-ledsåkare ska behöva lägga bort 1,5-2 timmar första halvmilen för att sedan inte hinna till repet i Smågan? Det är ju dessa åkare som behöver tiden bäst..

För egen del mitt i startfältet kan jag leva med vilket som kan känna att det hör till samtidigt hade det vart kul att kunna åka skidor hela vägen och ändå vara med i tävlingen.

Backen är ju lite av ett lotteri där man kan vinna eller tappa ganska mkt tid.

Link to comment
Share on other sites

Spelar ju inte nån roll vem som "är förankrad mellan bindningen och stavrem" när man står helt ihopklämda utan möjlighet att röra vare sig skida eller stav.

 

Tycker man har all rätt att ställa krav på arrangören' date=' finns det rimliga, sportsliga möjligheter att förbättra loppet skall det ju självklart göras.

 

Vad skulle nackdelen vara med nån form av intervallstart tycker du?[/quote']

Ditt inlägg smög sig in mellan mitt och and-ärsp och jag vet att frågan är till honom men jag försöker mig på ett svar i alla fall :-). Ställ dig frågan varför vill folk åka Vasaloppet och inte öppet spår? (vilket anmälningsläget visar att de vill).

 

Jag tror att det handlar om att man "ska ha gjort det på riktigt". Och i begreppet på riktigt ingår grejer som att man kört samtidigt som eliten och att man klarade det trots massa folk ivägen och propp i första backen osv. Sträckan är ju samma så någon annan skillnad finns ju inte.

 

Idealbilden som folk folk som gnäller här verkar vilja ha är icke sönderkörda spår och inte massa folk i vägen. I så fall är det ju bara att köra öppet spår på måndagen eller hur?

 

Eller finns det någon annan anledning till att folk åker vasan och inte öppet spår som jag missat?

Finns en liten nästan helt oviktig och oväsentlig skillnad, i Vasaloppet får du en placering i en resultatlista men den lilla detaljen intresserar väl knappast någon??

Nä precis, inte vill man ju jämföra sig med de man har tävlat emot under seedningslopp och dylikt, känns helt sportsligt att hamna en timme efter de man brukar åka jämnt med trots samma placering i startled, och att hamna i kön efter de som startade några led efter.

Link to comment
Share on other sites

Om man gör som Lars-Erik skriver så blir ju seednings loppen än viktigare. För att kunna åka fort krävs det att man står i led 1,2 alt 3. Även om 100 åkare längre bak startar i startgrupp 5 kan dom komma före tidigare grupp om dom kör tillsammans och jobbar hårt. Då tiden tas från deras start tid.

Ja precis alltså blir startledet mindre viktigt alla har chansen att åka hyfsat fort eller hur menar du?

Link to comment
Share on other sites

Dela upp vasaloppet på två dagar.

 

Eftersom SVT ändå storsatsar med två sändningar och fokus på folkfesten kunde komma tillbaka (skriver det som första argumentet eftersom många vill synas i tv).

Eftersom endast då finns det en ev. chans att spårkvaliteten blir dräglig.

Eftersom det är det mest ärliga mot alla åkare som förväntar sig få en rättvis chans.

Eftersom det krävs om sporten skall kunna växa än mer, vilket ju sporthandlare, klubbar etc vill.

Eftersom det ändå skulle vara en tävling. De som inte seedar upp sig under året får nöja sig med att åka den ”långsammare” dagen, som ändå skulle vara snabbare än dagens lösning.

 

Det är bara att inse. Ambitionen att göra skidåkning och vasaloppet än mer populärt går inte ihop med dagens upplägg.

:)

Link to comment
Share on other sites

Ett "normalt" år då folk använder samtliga spår uppe på myrarna blir det ingen 2 timmars propp nere i backen, däremot blir det alltid en kö, vilket antagligen de allra flesta led 10-åkare skall skatta sig lyckliga över. Skulle de luras med i att gå max de första 4 km så tror jag att det skulle få rent ohälsosamma effekter för alltför många.

 

Som sagt, dansa sol och köld-dans till nästa år så kommer de flesta återigen att se Vasan som årets skid-höjdare.

Link to comment
Share on other sites

Ett "normalt" år då folk använder samtliga spår uppe på myrarna blir det ingen 2 timmars propp nere i backen, däremot blir det alltid en kö, vilket antagligen de allra flesta led 10-åkare skall skatta sig lyckliga över. Skulle de luras med i att gå max de första 4 km så tror jag att det skulle få rent ohälsosamma effekter för alltför många.

 

Som sagt, dansa sol och köld-dans till nästa år så kommer de flesta återigen att se Vasan som årets skid-höjdare.

konstigt att avsaknaden av propp i öppet spår inte är mer hälsovådlig än den är då?

nä ärligt talat det argumentet köper jag inte ritkigt dessutom blir det aldrig helt proppfritt så långt bak.

 

oavsett vad som händer så är och förblir Vasan årets höjdpunkt!!

Link to comment
Share on other sites

Vasan08 och Kustlöparen: Det har ni rätt i. Dock ger en enkel sökning på detta forum placeringen. Men jag håller med om att det är en bra en idé att föreslå för VL-arrangören att ge ut placeringar i ÖS också, så det är väl bara att göra?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...