Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kraftstaven


brynjan

Recommended Posts

Hörde att någon använde "Kraftsstaven" under Öppet Spår och under Vasaloppet. Är det någon av er som brukar vara inne på detta forum som testat den ?

Beskriv gärna era erfarenheter av den.

Som jag förstått det så tjänar man mycket tid i ett lopp med mycket stakning.

Är det någon som vet hur man får tag i en uppsättning och till vilket pris ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om jag förstått saken rätt så är poängen med Kraftstaven att den ger mer kraft i stakningen eftersom man använder längre stavar än idag.

 

Med Kraftstaven ska man med långa stavar använda mer vinklade armar än med rak stav och därmed använda mer lats än triceps. (Varför man inte kan vinkla armbågarna med raka stavar framgår dock inte.)

Link to comment
Share on other sites

Med Kraftstaven ska man med långa stavar använda mer vinklade armar än med rak stav och därmed använda mer lats än triceps. (Varför man inte kan vinkla armbågarna med raka stavar framgår dock inte.)

Med raka långa stavar måste du fälla ut armbågarna och/eller vinkla handlederna på att konstigt sätt i översta läget. Med kroken kan man hålla in armbågarna mot kroppen, ha rakare handleder, och skicka energin neråt på ett effktivare sätt. (?) Så tolkar i alla fall jag det efter att i stolen ha kört lite övningar med armarna framför mig.

Link to comment
Share on other sites

Med raka långa stavar måste du fälla ut armbågarna och/eller vinkla handlederna på att konstigt sätt i översta läget. Med kroken kan man hålla in armbågarna mot kroppen, ha rakare handleder, och skicka energin neråt på ett effktivare sätt. (?) Så tolkar i alla fall jag det efter att i stolen ha kört lite övningar med armarna framför mig.

Ja, det är argumentet. Men jag har aldrig känt att kraften i handleden eller underarmen skulle vara begränsande vid stakning. Kraftstaven verkar bygga på att man "drar" i handtaget när man stakar, men i verkligheten så "hänger" man ju i princip bara i remmen under dragfasen.

Link to comment
Share on other sites

När jag provat har jag känt det som Boljohan - i praktiken hänger jag i remmen så vinkeln på stavhandtaget spelar nästan ingen roll alls. Möjligen för att för att styra stavens pendel i framåtfasen.

 

Fast å andra sidan åker jag ju inte med särskilt långa stavar. Ni som åker med riktigt långa stavar, har ni samma frekvens med dem som med kortare? Kan man ha samma frekvens med en stav som är 90% av kroppslängden som med lite kortare, eller är det "gungor o karuseller"?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är argumentet. Men jag har aldrig känt att kraften i handleden eller underarmen skulle vara begränsande vid stakning. Kraftstaven verkar bygga på att man "drar" i handtaget när man stakar, men i verkligheten så "hänger" man ju i princip bara i remmen under dragfasen.

Det är skillnad mellan teori, luftstakning och praktiskt användande. Jag har bara tagit del av de två första vad gäller kraftstaven. Man kan ana en viss doft av jox men det visar sig. Är man ens så säker på att det lönar sig bättre med långa stavar vid stakning?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det går utmärkt att hålla samma frekvens som en åkare med kortare stavar, (man kan ju prova vid träning med sin kompis) det är alltså inga problem att hålla hög frekvens, men om man åker i rygg på den med kortare så blir det ju att man kör på denne vid samma stakfrekvens. Då blir det istället att man ligger kvar bakom med lägre frekvens, och oftast även lägre energiuttag. Jag har alltid haft stavar som är ca 90% av kroppslängd och stortrivs med det. De är ju inte mycket längre än idealet, om det nu finns något sådant?! Allt handlar väl om att ta sig framåt med fart och åkkänsla så snabbt som möjligt och med energivinnande teknik eller? :rolleyes:
Link to comment
Share on other sites

Är också numera uppe i 90% 180/162,5 ökat från 155 från förra året och märker egentligen ingen större skillnad (troligen beroende på min erbarmligt dåliga teknik). På VL gick det precis lika bra/dåligt trots väldigt lite träning med den längre staven. Med detta i åtanke hoppas jag dock att mer träning med längre stavar skall ge bättre effekt nästa år. En nackdel med längre stavar är dock att de blir lite svårare att köra rullskidor med utan att staven tappar greppet. Spetsen måste verligen vara vass och ev vinklas om?

Och rullskidor är den träningsform som oftast är möjlig på hemmplan med undantag av idag;-)

 

Om jag återgår till ursprunsgrfrågan så har jag dock väldigt svårt att se hur ett joxande med böjar skulle kunna ge ngn effekt förutom högre pris och vikt. Lägger heller 3500 på flera par skidor.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör 170/188 dvs ca 90% och det funkar utmärkt. Tyvärr blev en stav avtrampad i VL så jag tog med mina korta 160 cm till fjälls i förra veckan. Man slås av den stora skillnaden när man går ner i längd igen. Det känns som man står och viftar i luften och så tänker man "hur f-n kan eliten åka så fort med så korta stavar?". Naturligtvis är frekvensen viktig men frågan är om inte det faktum att första delen av draget saknar motstånd gör att accelerationen och därmed kraften blir större när staven väl kommer i backen? Ni fysiker kan väl fundera lite.

 

Isåfall skulle en längre stav ge ett längre kraftuttag med lägre maxkraft och lägre frekvens. Och då är det bara att jämföra arean under graferna och multiplicera med antalet stavtag under VL! Min slutsats är att stavlängden är en smaksak. Som att välja växel/kadens på cykeln och med tanke på VLs relativt lätta banprofil sannolikt en tyngre växel bra att ha med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Jag vill väcka denna tråd till liv igen pga att jag är lite intresserad utav att testa/köpa den. Är det någon som uppskattningsvis kan tala om hur mycket snabbare man skulle bli på vasaloppet med kraftstaven kontra vanliga stavar, självklart under samma förutsättningar vad gällande teknik och träning. Jag åkte på 6.21 2009.
Link to comment
Share on other sites

Jag vill väcka denna tråd till liv igen pga att jag är lite intresserad utav att testa/köpa den. Är det någon som uppskattningsvis kan tala om hur mycket snabbare man skulle bli på vasaloppet med kraftstaven kontra vanliga stavar, självklart under samma förutsättningar vad gällande teknik och träning. Jag åkte på 6.21 2009.

Not: Åkte på också på 6:21 med Swix CT2...

Link to comment
Share on other sites

Jag vill väcka denna tråd till liv igen pga att jag är lite intresserad utav att testa/köpa den. Är det någon som uppskattningsvis kan tala om hur mycket snabbare man skulle bli på vasaloppet med kraftstaven kontra vanliga stavar, självklart under samma förutsättningar vad gällande teknik och träning. Jag åkte på 6.21 2009.

Finns väl inget som säljer att just du skulle bli snabbare med Kraftstaven. Den passar ju inte alla åkare. Beror ju på hur man är skapt, om den tekniken passar eller inte. En del kan åka fortare en del gör det inte.

Det är som sagt induvidiellt du får helt enkelt prova. Finns inget facit som säger att du kommer åka 4.3 % snabbare med just den staven...kanske du istället åker 5.34 % långsammare...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag vill väcka denna tråd till liv igen pga att jag är lite intresserad utav att testa/köpa den. Är det någon som uppskattningsvis kan tala om hur mycket snabbare man skulle bli på vasaloppet med kraftstaven kontra vanliga stavar' date=' självklart under samma förutsättningar vad gällande teknik och träning. Jag åkte på 6.21 2009.[/quote']

Finns väl inget som säljer att just du skulle bli snabbare med Kraftstaven. Den passar ju inte alla åkare. Beror ju på hur man är skapt, om den tekniken passar eller inte. En del kan åka fortare en del gör det inte.

Det är som sagt induvidiellt du får helt enkelt prova. Finns inget facit som säger att du kommer åka 4.3 % snabbare med just den staven...kanske du istället åker 5.34 % långsammare...

Efter att ha testat Kraftstaven i en vecka kan jag hålla med Skåningen fullt ut. Jag gjorde lite tester med 4-minutersintervaller samt 10km, inte så vetenskapligt men ändå. Jag är ändå säker på att jag åker långsammare med Kraftstaven om det är normal kuperad terräng. (ca en minut sämre på 10 km) På helt platt underlag kändes den dock snabb. MEN, jag är inte lika säker att den är långsammare om jag får vänja mig helt med den, säg efter en säsong. Vissa åkare har redan en teknik som passar Kraftstaven och de kan säkert göra snabbare resultat med den. Men inte jag, jag blev ruskigt stum i mage och latsen.

 

Edit: Idag, en vecka efter Kraftstaventestet på 10 km, åkte jag första passet med gamla CT1:orna. Det gick exakt en minut fortare på samma 10 km.

Edited by mongomatte
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

De hade den för test på Mora skidstadium dagen innan vasaloppet. Tyvärr hade jag bråttom tillbaka till bussen men testade i alla fall 2 gånger 100 meter. Spontana känslan var att det mycket riktigt tog betydligt mer i ryggen än vanligt, men frågan om det är bättre kan jag inte svara på.

 

Sen fick staven också väldigt bra reklam under vasaloppet då jag diagonala upp för en av knickarna in mot Hökberg (kan ha varit efter också) och det kom en kille med kraftstav och staka upp hela backen och försvann i fjärran.

 

Tyvärr finns det inte i min värld att lägga över 3000 spänn på en kul grej som kanske är bättre och som egentligen inte behövs, så jag väntar några år tills den antingen slagit igenom och priserna blivit humana eller till jag kan få tag på en billig begagnad eller låna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...