Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kraftstaven


brynjan

Recommended Posts

Glest mellan inläggen på denna tråd, verkar inte vara många som använder Kraftstaven.

 

Efter att ha fått ont i en handled vid förra söndagens seedningslopp bestämde jag mig för att testa ett par Kraftstavar och se ifall dessa är mer åkvänliga än vanliga stavar. Jag har åkt VL och/eller ÖS varje år sedan 2007 och mina noteringar från loppen visar att jag vid tre av dessa fyra år haft ont i armbåge eller handled under loppet.

Nu har jag köpt ett par av en kompis och tänker ge dem ett fullskaletest.

 

Synpunkter från första ”testet”:

-Kändes vingliga jämfört med vanliga stavar, (har till en viss del att göra med de medföljande kontrollremmarna).

-Den nya stavvinkeln gav lite träningsvärk, det verkar som om en del nya muskler tas i arbete.

-Stakade runt utan fästvalla på en kuperad bana och armbågarna kändes mindre belastade än vanligt.

-Det blåste en del i går och jag kände att kroken gör stavarna mer vindkänsliga än vanliga stavar.

-Har kört med överlånga stavar sen förra Vasaloppet och att byta till en Kraftstav av samma längd kändes inte som ett ytterligare krafttillskott då det gäller stakningen, får se om det märks någon skillnad framöver.

 

Det skall bli intressant att se om kraftutväxling, hastighet och problem med leder ändras något när man vant sig lite mer med de nya stavarna.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vilken modell är det?

Och var det komplett stav eller är det "vitingarna" du byggt om?

en kommentar ang trådens tidigare diskussion om stavens längd. när man är nere på 0,5cm nivå i jämförelse diskussionen kan det vara tänkvärt att själv kolla längden.

 

jag har tre stavpar märkta 1.55cm och inget av dom är exakt lika långa när det gäller det "effektiva" måttet. det skiljer ganska mycket på dom om jag mäter från trugans nersida (som ligger mot snön) och upp till där jag har handen.

 

f.ö är jag 1.87cm och tycker för långa stavar hämmar diagonalåkningen alldeles för mycket för att man ska kunna ta igen det vid ren (snabb) stakning.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att de har helt fel approch med att staven är så djävla dyr. 3800 spänn extra när man i allmänhet redan har hostat upp upp mot 2000 spänn för en stav för någonting som kan fungera men det är inte alls säkert att det gör det.

 

Nu har de visserligen sänkt priset till 2500 (tillfälligt, 2800 egentligen) men jag tror de skulle ha tjänat på att sälja de runt 1000-lappen för att få upp volymen/sälja in konceptet först. Runt 1000 hade jag övervägt att testa men för lika mycket som jag får ett par nya Atomic World Cup? Knappast.

 

Men jag är inte prylnisse utan prisvärdnisse (med Pölderdefinition) så jag kanske inte är i målgruppen...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att de har helt fel approch med att staven är så djävla dyr. 3800 spänn extra när man i allmänhet redan har hostat upp upp mot 2000 spänn för en stav för någonting som kan fungera men det är inte alls säkert att det gör det.

 

Nu har de visserligen sänkt priset till 2500 (tillfälligt, 2800 egentligen) men jag tror de skulle ha tjänat på att sälja de runt 1000-lappen för att få upp volymen/sälja in konceptet först. Runt 1000 hade jag övervägt att testa men för lika mycket som jag får ett par nya Atomic World Cup? Knappast.

 

Men jag är inte prylnisse utan prisvärdnisse (med Pölderdefinition) så jag kanske inte är i målgruppen...

dem är rätt frikostiga med lånestavar om du är intresserad.

 

frågan är vad som är prisvärt..det har ju helt att göra med hur mycket fortare man åker jämfört med annan produkt..hur mkt är en kvart på Vasan värd omsatt i kronor. Annars håller jag med tror de skulle tjäna på gå ner i pris för att få ut den bland oss blåbär sen kan de höja priset igen om den är så bra som utlovas.

 

 

har inte staven själv men prövat den en del och den är inte fel, vädigt bekväm att åka med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tänkte avlägga rapport nr.2 angående kraftstaven.

 

Årets andra rullskidpass idag och jag gjorde en jämförelse mellan mina ”gamla” stavar och kraftstaven.

Körde 2+2 varv i ett industriområde med ett par Everestskidor. Efter att ha haft ett par slitsamma första varv testade jag kraftstaven och kände direkt en rejäl skillnad. Det gick betydligt lättare och pulsen kom inte i närheten av de tidigare 2 varvens höga puls, trots att det tog samma tid.

De olika stavarna har samma längd så skillnaden beror inte på detta heller, (vilket jag själv har trott.)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det ser ut som om staven flexar en del, vid rejäla stavtag, vilket inte skulle förvåna med tanke på formen.

 

Stämmer det?

 

I så fall går det väl en del förluster där, liknande det man åstadkommer med vanliga stavar av banan-typ.

 

Eller är tanken att man ska kunna tillgodogöra sig stavens uppladdade kraft, när man använder "Kraftstaven"?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det ser ut som om staven flexar en del, vid rejäla stavtag, vilket inte skulle förvåna med tanke på formen.

 

Stämmer det?

 

I så fall går det väl en del förluster där, liknande det man åstadkommer med vanliga stavar av banan-typ.

 

Eller är tanken att man ska kunna tillgodogöra sig stavens uppladdade kraft, när man använder "Kraftstaven"?

Skulle nog säga att den är styvare än en vanlig stav, kroken är helt stum och sedan är det ganska kort bit med vanligt smalt stavrör.

Link to comment
Share on other sites

Eller är tanken att man ska kunna tillgodogöra sig stavens uppladdade kraft, när man använder "Kraftstaven"?

Nej, i så fall hade bambustavar fortfarande varit aktuella. Kraftstaven sitter fastlimmad på en styv ”värstingstav” och jag upplever dem väldigt styva.

 

Jag skall göra om gårdagens test igen och mäta skillnaden med en pulsklocka, skall bli intressant att få ett värde på skillnaden. Upplevelsemässigt på en Borgskala så gick det ifrån ”Ganska ansträngande” till ”Lätt” när jag bytte stavar.

Link to comment
Share on other sites

Eller är tanken att man ska kunna tillgodogöra sig stavens uppladdade kraft' date=' när man använder "Kraftstaven"?[/quote']

Nej, i så fall hade bambustavar fortfarande varit aktuella. Kraftstaven sitter fastlimmad på en styv ”värstingstav” och jag upplever dem väldigt styva.

 

Jag skall göra om gårdagens test igen och mäta skillnaden med en pulsklocka, skall bli intressant att få ett värde på skillnaden. Upplevelsemässigt på en Borgskala så gick det ifrån ”Ganska ansträngande” till ”Lätt” när jag bytte stavar.

Hur gick det med denna undersökning?

Link to comment
Share on other sites

Bra att du ligger på och påminner mig Vasa, nu blev jag inspirerad att ta tag i det igen.

 

Har packat in mina 1-:)r, 2-:/r och 3-:(r i bilen för ett test efter jobbet i morgon, händer inget oförutsett så lägger jag ut resultatet i morgon kväll.

Link to comment
Share on other sites

Bra att du ligger på och påminner mig Vasa, nu blev jag inspirerad att ta tag i det igen.

 

Har packat in mina 1-:)r, 2-:/r och 3-:(r i bilen för ett test efter jobbet i morgon, händer inget oförutsett så lägger jag ut resultatet i morgon kväll.

Bra det. :)

Annars har jag ett väldigt bra förslag och det är att du följer med på 17-milaturen och kör ena halvan med Kraftstavarna och den andra halvan med de vanliga. ;)

Link to comment
Share on other sites

Har nu testat om det är någon skillnad mellan Kraftstaven och en vanlig stav av märket KV+. Båda stavarna är lika långa och många skulle nog välja att betrakta dem som ”överlånga” då de är kroppslängdenx0,94.

Först värmde jag upp ett varv på den 3,5 kilometer långa rundan och därefter startade jag tidtagning och pulsmätning.

 

Varv 1: Tävlingsskidor, KV+

Varv 2: Tävlingsskidor, Kraftstaven

Resultatet gav en medelpuls på 170 och en maxpuls på 181, det skiljde 14 sekunder till KV+ stavens fördel.

 

Varv 3: Everest, KV+

Varv 4: Everest, Kraftstaven

Resultatet gav en medelpuls på 171 och en maxpuls på 178, det skiljde 17 sekunder till KV+ stavens fördel.

 

Det skiljer m.a.o ingenting om man endast ser tid och puls.

Då jag åkte på de tröga Everestskidorna var jag säker på att det skulle skilja betydligt både i tid och puls till Kraftstavens fördel då det kändes mycket lättare med dem.

 

Nästa test får bli stakning upp för målrakan i Rollsborundan!

Link to comment
Share on other sites

Läste i en annan tråd att Skåningen rekommenderade Kraft-staven till en som hade lite problem med ont i armbågarna.

Är det mindre belastning på kroppen när du kör med de, på något vis?

Rullskidmannen kör med kraftstavarna för att spara armbågarna, det är nog därifrån Skåningens rekommendation kommer. Sedan säger R-mannen att de är otroligt bra mm., jag tror han blivit återförsäljare av dom..., men jag tror oxå såsom R-mannen och Skåning att det kan vara en riktigt bra lösning om du har problem med armbågar eller axlar eller liknande. det R-mannen rekommenderar för rullskidor är varianten med mindre krok.

Link to comment
Share on other sites

Rent teoretiskt borde man inte kunna få ut mer kraft i ändan mot snön än den man tillför i toppändan oberoende hur du utformar staven och därfär borde inte kraftstaven ha några förutsättningar att fungera egentligen. Men det kan givetvis vara något i ergonomin som ger en positiv effekt även om jag inte riktigt kan se det.

* Åker någon i landslaget med kraftstaven ?

Link to comment
Share on other sites

Rent teoretiskt borde man inte kunna få ut mer kraft i ändan mot snön än den man tillför i toppändan oberoende hur du utformar staven och därfär borde inte kraftstaven ha några förutsättningar att fungera egentligen. Men det kan givetvis vara något i ergonomin som ger en positiv effekt även om jag inte riktigt kan se det.

* Åker någon i landslaget med kraftstaven ?

Ja, det bästa måste väl vara en helt styv och rak stav som tar kraften rakt ner i backen utan att "darra" eller böjas?

 

Rotebrostakaren, är nog för snål till att köpa en sådan där. :)

Link to comment
Share on other sites

Min åsikt kom efter en provkörning och diskutioner med mannen bakom kraftstaven. Man använder ju inte samma agresiva isätning med kraftstaven på rullskidor, därför tror jag det kan vara skonsammare om man ev har problem. Om det är snabbare är jag mer tveksam till, har säkert med åkstilen att göra. Tror dock personligen jag skulle vara bättre på att staka uppför med kraftstaven.
Link to comment
Share on other sites

Tittade runt på kraftstafens hemsida och tänkte samma sak som jag har gjort tidigare att nestan allt som handlar om stavar i Sverige handlar om vilka stavar som det är bäst att staka med. Tycker inte folk att det också är bra om stavarna fungerar bra också för diagonal åkning?

 

Om själva staven så är det ju möjligt att den endrade vinkeln på handtaget kan vara en fördel vid stakning (och också vid diagonal) men jag är skeptisk till långa stavar då jag inte tror de är bra för diagonal åkning. Så den med bara en liten vinkel kan nog vara bra. Men man kan ju fråga sig om det egentligen blir någon skillnad om man hänger i kontrol remmen under stavtaget.

Link to comment
Share on other sites

Tester och tester Mr T jag förstår hur och troligtvis varför du testat på det sättet. Med perfekt stavlängd på rak stav kunde du kanske åkt ännu fortare. Har du testat det? Har du testat olika längder på Kraftstaven för att se om du behöver längre eller kortare för att åka snabbare.

Hur jag tycker en test ska vara för att kunna säga vad som är bättre. På detta viset tycker jag

 

1. Vilken typ av bana ska man tävla/trän på och vilken utrustning man använder.

2. Åk med vanlig stav i olika längder och titta vilken längd är som är bäst just för dig. För lång stav rep. för kortstav går långsammare. Testa om och om igen. 0,5 cm gör skillnad

3. Ska du använda Kraftstaven testa vilken längd som är bäst just för dig. Samma visa här flera upprepande tester av längd resp ggr för att få ett tillräckligt bra medelvärde.

4. Testa vilken av stavarna du åker fortast med kraft eller vanlig obs det kommer ej troligt vis vara samma längd på kraft resp. vanlig stav.

5. använd den typ som du åker fortast med.

 

Så här gör jag när jag testar stavlängd Obs det tar flera träningspass upp till 3-10 pass för att få en någolunda tillförlitlig bild av vad som passar just dig bäst.

 

Desamma gäller andra tester om och om igen för att minimera felkällor.

 

Ps 12grader är bättre på rullskidor än 27grader. Armbågarna sparas pga annan vinkel och en mjukare överföring du behöver ej bryta dig över staven.

 

Olika åkstilar, kroppskonstruktion, styrk, frekvens, ger olik utrustning för vad som passar just dig bäst. Våga testa annat gå utanför ramarna lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Rent teoretiskt borde man inte kunna få ut mer kraft i ändan mot snön än den man tillför i toppändan oberoende hur du utformar staven och därfär borde inte kraftstaven ha några förutsättningar att fungera egentligen. Men det kan givetvis vara något i ergonomin som ger en positiv effekt även om jag inte riktigt kan se det.

* Åker någon i landslaget med kraftstaven ?

Gjorde några pilottester för något år sedan i syfte att jämföra kraftstaven med rak stav vid maximal stakning i uppförsbacke. Vid försöken noterades några mekaniska skillnader mellan rak stav och kraftstav. Vi fann en avsevärt större böjning av stavröret vid stakning med rak kort stav jämfört med den tio cm längre Kraftstaven. Det visade sig att vid ett drag med en given kraft i remmen i vertikal riktning uppstod en större böjning av staven när testet utförs med normallång rak stav i jämförelse med en tio cm längre Kraftstav. När testet utfördes med lika långa stavar ökade skillnaden betydligt.

 

Initial plan var att testa manliga åkare med vana av Kraftstaven. Detta omöjliggjordes av att aluminiumstavarna böj-deformerades kraftigt under stakning med rak stav för en av de manliga försökspersonerna. Vid stakning med Kraftstaven uppstod dock inte alls denna deformation, även om hastigheten och stakkraften var densamma. Vi spekulerade i att Kraftstavens design medför att kraften anbringas mer axiellt genom stavröret, vilket i så fall skulle kunna förklara varför staven inte böjs lika mycket vid en given kraft. En positiv effekt av detta skulle vara att kraften fortplantas snabbare genom staven då denna inte först deformeras.

Link to comment
Share on other sites

Tester och tester Mr T jag förstår hur och troligtvis varför du testat på det sättet. Med perfekt stavlängd på rak stav kunde du kanske åkt ännu fortare. Har du testat det? Har du testat olika längder på Kraftstaven för att se om du behöver längre eller kortare för att åka snabbare.

Hur jag tycker en test ska vara för att kunna säga vad som är bättre. På detta viset tycker jag

 

1. Vilken typ av bana ska man tävla/trän på och vilken utrustning man använder.

2. Åk med vanlig stav i olika längder och titta vilken längd är som är bäst just för dig. För lång stav rep. för kortstav går långsammare. Testa om och om igen. 0,5 cm gör skillnad

3. Ska du använda Kraftstaven testa vilken längd som är bäst just för dig. Samma visa här flera upprepande tester av längd resp ggr för att få ett tillräckligt bra medelvärde.

4. Testa vilken av stavarna du åker fortast med kraft eller vanlig obs det kommer ej troligt vis vara samma längd på kraft resp. vanlig stav.

5. använd den typ som du åker fortast med.

 

Så här gör jag när jag testar stavlängd Obs det tar flera träningspass upp till 3-10 pass för att få en någolunda tillförlitlig bild av vad som passar just dig bäst.

 

Desamma gäller andra tester om och om igen för att minimera felkällor.

 

Ps 12grader är bättre på rullskidor än 27grader. Armbågarna sparas pga annan vinkel och en mjukare överföring du behöver ej bryta dig över staven.

 

Olika åkstilar, kroppskonstruktion, styrk, frekvens, ger olik utrustning för vad som passar just dig bäst. Våga testa annat gå utanför ramarna lycka till.

Vill påpeka att mitt test inte har något som helst vetenskapligt värde och det finns säkert massvis med felkällor i det. Anledningen att jag gjorde det var att jag blev så övertygad om att pulsen skulle bli mycket lägre med Kraftstaven eftersom det känns mycket lättare att åka med dem, speciellt på tröga skidor.

Även om både puls och tid var den samma så är det betydligt lättare muskulärt att åka med Kraftstaven och jag tror att skillnaden skulle visa sig ifall jag åkte en längre sträcka än 3,5 km.

 

Sen undrar jag vad en perfekt stavlängd är? Mina stavar är kroppslängden x 0,94 och det känns bra för min del eftersom längre stavar gör mig starkare när jag stakar. Min kondition är så pass ”dålig” att jag hellre står och stakar än växlar ned till en lägre växel.

 

Jag skall göra ett ”test” till, denna gång i en rejäl uppförsbacke. Ett par Everestskidor, målrakan i Rollsborunda och maxhastighet, det får bli mitt nästa ovetenskapliga test.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...