Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Utmaning! Vätternrundan på rullskidor!

• Vänligen logga in för att kunna svara
91 svar till detta ämne

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 284 inlägg
Tävlingshjul klassiskt pratar jag iallfall. 20 km/h är inte så blodigt då inte ens för en man som mig. För Andreas_J som är lite bättre än mig så kanske 25 km/h är humant.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 226 inlägg

Tävlingshjul klassiskt pratar jag iallfall. 20 km/h är inte så blodigt då inte ens för en man som mig. För Andreas_J som är lite bättre än mig så kanske 25 km/h är humant.

Jag har två par rullskidor, ett par dä det står en tvåa på hjulen och ett par där det står en trea på hjulen. De är betydligt tyngre men ger klart bättre träning.
På mina tvåor åker jag gnska lätt 15 km/tim även långt. Hur fort bedömer du att jag då kan åka med de rktig Formula1 rullisar du tala om? Kan jag komma upp i 20 km/tim och ha en chans att haka på dig ?
Som du vet kan jag numera åka Vasalopp/öppet spår på si så där 6 tmmar i normalföre, hur förhåller det sig till dina tider ?

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 284 inlägg
åker väl lite fortare än dig på snö, men inte så mycket så nog kan du åka i min fart på 1:or. Men sen är ju den stora frågan om det är möjligt att åka så långt som 30 mil, har åkte tävling på rullskidor på 73 km, med snittfarter runt 21/22, men att bara sänka någon kilometer gör att det går lättare. I klungkörning går det ju alltid lättare också. Så är man runt 10 personer som drar 1-2 min var kanske till och med ligga 2 i bredd för bästa sug för dom bakom. Så tror jag man kan åka långt i runt 20 km/h.
17-18 km är ju väldigt skön åkning på 1:or.
Tror att 30 mil trots allt är lite väl långt. Men det låter spännande

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 738 inlägg
Promenadåkte lite i helgen, och tyckte det var väldigt behagligt att hålla samtalstempo (höll sällskap med min sambo som gjorde inlines-premiär). Och kom på att det låter ganska kul att köra VÄtrren på rullskidor. Har som lars-Erik aldrig åkt på ettans hjul, men med ett par riktigt sköna stavar skulle jag gärna prova 30 mil nästa år.

Förresten blir det Siljan runt på cykel på lördag. det är ju rikitga Vasaloppstrakter! Visserligen blir det på cykel för min del det här året, men kanske någon annan som vill prova 16 mil på rullisar på lördag?

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 738 inlägg
"VÄtrren" ... Är bättre på rullskidor än på stavning!

Andreas_J

Andreas_J

Medlem

• Members
  • Pip
  • 102 inlägg
25 km/h på 30 mil är nog svårt till och med för världseliten på skidor. Fredriksson och Tynell hade väl kring 28km/h på Alliansloppet förra året som "bara" är 55km. Men med klungkörning går det nog att ligga nära sin normala tävlingsfart väldigt länge även på riktigt långa distanser.
Det är roligt nästan jämt!

Andreas_J

Andreas_J

Medlem

• Members
  • Pip
  • 102 inlägg
Än en gång grattis MC Hammer! Jag blev väldigt inspirerad av din insats och har bestämt mig för att springa min första mara nästa år. Har på asfalt sprungit halvmara som längst men nu är det nog dags att ta steget!

joakim.j

joakim.j

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
Jag fick äntligen fart på mina 1:or i helgen "59,20 på 23km så det lockar nåt oerhört att prova på runt vättern i en klunga. Lite mer stakträning bara så ska det inte vara omöjligt.

Andreas_J

Andreas_J

Medlem

• Members
  • Pip
  • 102 inlägg
Nu börjar vi ju få ihop till en klunga till nästa år:-)!

PHIF

PHIF

Medlem

• Members
  • Pip
  • 425 inlägg
Jag undrar jag om man som motionsåkare med ca 6 timmar på vasan skulle orka dessa 30 mil rullisar? Mycket stakning blir det ju då jag tränar o jag tycker låååånga turer är roliga.
Frågan är ju om man platsar i denna ovan nämnda klunga?, men det hela verkar som ett intressant "stolleprov" o då funderar även jag på att göra ett försök. Har man följe slagare i form av service mm, så varför inte prova. tar man slut, tar man slut. och då har man hjälpen inte så avlägset. Får köra ett antal långtester under året.

Häls PHIF Ulricehamn

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 284 inlägg
stolleprov är verkligen var det handlar om. Men roligt tror jag. Verkar ju som att vi kanske skulle kunna bli ett gäng som gör det hela nästa år, självklart får man ordna med följebil och allt sånt för att det skall fungera. Kanske man första året gör det med ambitionen att köra hela rundan. När vi eller några i gänget verkligen tog sig runt. Kanske tankarna kommer upp att göra det på en viss tid också.

Kanske det är så att jag helt seriöst skall fixa till en sån här grej till nästa år.

Sputnik

Sputnik

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg

stolleprov är verkligen var det handlar om. Men roligt tror jag. Verkar ju som att vi kanske skulle kunna bli ett gäng som gör det hela nästa år, självklart får man ordna med följebil och allt sånt för att det skall fungera. Kanske man första året gör det med ambitionen att köra hela rundan. När vi eller några i gänget verkligen tog sig runt. Kanske tankarna kommer upp att göra det på en viss tid också.

Kanske det är så att jag helt seriöst skall fixa till en sån här grej till nästa år.

Absolut det kör vi på, jag är med:)!

Det vore lite roligt att prova halvvättern i år, bara så man får känna på lite;)!
Någon som tycker det skulle vara intressant?

Andreas T

Andreas T

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 644 inlägg
Sedan när ni är klara med Vättern, får ni skaffa sådana där Powerslide, som Enklaresport säljer, och staka runt Lidingöloppet. Klurigast blir väl att komma på något sätt att staka genom Vansbrosimmet... :)

Redigerat av Andreas T, 04 juni 2008 - 09:19 .

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 738 inlägg
Funderade på det ... man kan nog åka största delen av Lidingöloppet på vanliga rullisar, jag ska prova lite senare i sommar tänkte jag ... ett problem är nog rejäla nedförbackar med rötter, grus, och kala klippor. Vansbro har jag ingen lösning på ännu, men rullskidor på isen är ett klart alternativ i brist på fantasi.

Förresten, var köper man bäst rullskidhjul - t ex tävlingshjul att testa?

joakim.j

joakim.j

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg

Funderade på det ... man kan nog åka största delen av Lidingöloppet på vanliga rullisar, jag ska prova lite senare i sommar tänkte jag ... ett problem är nog rejäla nedförbackar med rötter, grus, och kala klippor. Vansbro har jag ingen lösning på ännu, men rullskidor på isen är ett klart alternativ i brist på fantasi.

Förresten, var köper man bäst rullskidhjul - t ex tävlingshjul att testa?

Lite njutning kan vi väl få ha. Så jag tycker vi åker vansbrosimningen på vattenskidor!

Redigerat av joakim.j, 05 juni 2008 - 21:27 .

mibo

mibo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg
Det finns en bild på NVSK där Martin tror jag det är, åker på flytpontoner på fötterna. Andreas kanske kan berätta mer om vad det är?

olle

olle

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg
Jag skall be att få svara, eftersom jag är ansvarig för den bilden.
Bilden föreställer en man (okänd) på ski-jak och är en illustration till artikeln "Skinnarloppet Inside" som du hittar under Nyheter, skrolla ned till 080218.
En känd medlem i NVSK var kringresande i ski-jakbranschen under 80-talet. Ski-jaken blev, får man väl säga, en flopp.

Ironman78

Ironman78

Medlem

• Members
  • Pip
  • 108 inlägg
Hej alla. Ni vet Kropp och Skinnarmo försökte åka till Nordpolen. Skinnarmo klarade det. Undrar om man kan nå Nordpolen på rullskidor?.......................:lol: Skämt åsido. Jag kan kanske vara med om det blir nästa år. Låter klart genomförbart med tanke på att relativt otränade pensionärer klarar Vasaloppet.
-------------------------------------------------------------------------
Lagen om AlltingsJävlighets Första Huvudsats:"Du har alltid startfältets sämsta skidor och om inte är de ännu sämre"!

Artur Häggblad

Artur Häggblad

Medlem

• Members
  • Pip
  • 135 inlägg
Dårar:)

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 738 inlägg
Cyklade Siljan runt i helgen. Såg inga rullskidåkare alls längs vägen. Loppet har tre olika sträckningar: Orsasjön runt - 7 mil, Siljan runt - 12 mil, bägge sjöarna - 16 mil. Samtliga borde vara fullt åkbara på rullskidor. Orsasjön runt är dessutom en väldigt flack bana, och i verkligt klassiska skidtrakter. Något att bita i för trådens långåkare!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar