Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lidmansloppet


bryntas

Recommended Posts

För mig ett riktigt skitlopp som jag åkte runt och var sur som en surströmming i 5 mil. Nå´t pucko byter spår 50 m efter start rakt över mina skidor och står sen och hoppar på dessa. Detta medförde att ena bindningen gick upp (så jag hamnade oerhört långt bak i starten) plus att jag fick ont i det muskelfästet vid jumsken. Gjorde åt h..e ont så fort jag skulle saxa (och lite vid diagonalåkningen). Körde mig stum redan på första varvet (8,3 km) för att jaga placeringar. Tänkte bryta med körde sedan runt som ett regält motionspass. USCH!
Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag vem du är dunderklumpen :)
Jag kom upp bredvid dig när du höll på att sätta fast skidan. Du svor så till och med Hin Håle såg blek ut :)
Loppet var ganska ok tycker jag. Det var rätt komiskt när man kom fram till den branta backen och folk stod i kö på första varvet.
Men enligt min Garmin Forerunner så var loppet på 48 km. Nu har jag inte kollat om jag hade full täckning mot satelliterna under hela varvet men det första varvet var ju kortare då första backen inte var med.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Sehlis]Nu vet jag vem du är dunderklumpen :)
Jag kom upp bredvid dig när du höll på att sätta fast skidan. Du svor så till och med Hin Håle såg blek ut :)
Loppet var ganska ok tycker jag. Det var rätt komiskt när man kom fram till den branta backen och folk stod i kö på första varvet.
Men enligt min Garmin Forerunner så var loppet på 48 km. Nu har jag inte kollat om jag hade full täckning mot satelliterna under hela varvet men det första varvet var ju kortare då första backen inte var med.[/quote]
Huga, har jag gjort bort mig nu igen...
Jag får väl träna på mitt humör eller börja käka zoloft eller nå´t liknande. Sen får jag väl träna på att sätta fast skidor i farten utan att vifta med stavarna så dom riskerar att knäckas... Bindningen gick inte upp, utan jag lyckades alltså vrida ur skon när jag blev fastklämd i farten. Det har jag aldrig lyckats med det förut. (Provade på ett par gamla skidor med en skruvmejsel och inser att det krävs regäl kraft att vrida ur en sko ur bindningen... Vanlig ny salomonbindning.)

Idag spelar väl inte loppet igår nå´n roll. Det som jag fortfarande retar mig på är att jag fortsatt har regält ont i jumskens muskelfäste. Trots iprensalva och liniment.
Link to comment
Share on other sites

Som det blåbär jag är tyckte jag det var ett rätt så trevligt lopp, bra stämning och goda bullar.

Läxor jag lärt mig:

- Gå ut i tid och testa skidorna, även om det är kallt och tar emot (5 mil bakhalt var iofs en bra genomkörare för armarna)

- Ställ dig inte längst bak i motionsklassen och dösnacka vid starten om du vill slippa 10 min köbildning i första stora saxbacken ;-)

- Folk i motionsklassen fattar då inte innebörden i att hålla höger spår om man håller lägre fart än omgivningen... :-( Jobbigt att rusa för att jaga ikapp förlorad tid...

- Fluorpulver är inte bara snack, men det ÄR svindyrt... Men vilket skönt glid! Oooiii!

- Ät en bulle eller två INNAN du blir matt och hungrig...

- F---n vad jag åker sakta!!! :-( Höll på att blåsa omkull när första elitkillen varvade mig redan på 4:e varvet... Man får se till att träna på helt enkelt...

- Det är underbart att åka skidor!!! Man vill bara ha mer :-)
Link to comment
Share on other sites

Det var grymt fint i går...men fastnade bakom en tapper motionär som vurpade 4 gånger i branta backen...kom dock i mål på 2.37.
Tänk om inte MEN fanns, då vore man ju bäst i världen :):):)

rekommenderar swix FC8 på glidet...den är bäst!!
Under kan ni lägga vilket paraffin ni vill (beroende på temp)...dyrt eller billigt spelar mindre roll enligt mig.

hej hopp!!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=byntas]Hade inte det bästa glidet men man ska inte klaga jag hade ju ändå under 2:30...[/quote]
Grattis till en pallplats (eller vinst i h40?)
[quote name=byntas]Själv körde jag på billig enkel valla grön start -10 till-30 på glidet och blå extra på fästet.[/quote]
Fluor ska väl inte göra så mycket nytta i kallföret som var på loppet. Hade säkert varit bättre med gammal starts SG8 än det jag la på (lila HF - hade ingen grön...) För kompisen (som är lite nybörjare men säkert redan bättre än mig) jag hjälpte valla, körde vi bara med BWLF. Han var väl ganska nöjd med 2,38. Men starts SG8 hade kanske varit bättre då det är en ännu hårdare valla...???

(Synd att jag inte tror det hjälpt mig om jag bytt skidor med honom - dags att börja träna lite mer i morgon...)
Link to comment
Share on other sites

Det var ruskigt kallt och själv fick jag nog en pyttefrysskada på halsen av metallspännet på dräkten (klumpigt?). Ett par av mina kompisar fick dock köldskador på hornhinnan, en ganska illa. Själv åkte jag med glasögon - vilket jag rekommenderar vid stark kyla. Köldeffekten blir ganska stark i utförsbackarna. Körde själv ett hundlopp en gång med partier med 27 minusgrader, då fick flera också ögonköldskador...
Link to comment
Share on other sites

Jag undrar lite, om inte arrangörerna borde göra om banan något, självklart en längre slinga för att undvika så många varvningar men främst ta bort den längsta saxbacken det var ju ett under att ingen knäckte en stav där i tätklungan, känns inte helt rätt mot de som åket mindre fort att dom ska få stanna mitt i backen för att bli omåkta. Som det var nu blev det allt för tätt speciellt på 3 och 4 varvet.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...