Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidskytte


Volevodin

Recommended Posts

Tittade lite idag lördag 26/9-08 på rullskidskytte på Eurosport. Det var inte så många namn, som man kände igen men det var "skidskyttar" på pallen. En sak som slog mig var att skidtekniken i skate är nästan identisk på rullskidor som på snö. I det fallet är det större skillnad i klassisk skidåkning mellan snö och rullskidåkning.

En annan sak som slog mig var att i princip alla åkte på samma sorts rullskidor, vilket borde betyda att alla hade ung samma rull på skidorna och följdaktligen var det åkförmågan som avgjorde åktiden. Vid skidor på snö ser man ibland stor variation på glidet och ibland ger det stort utslag i resultatlistan.

Undrar vilket skidmärke de körde på, gissar på Marwe, Eagle eller Start. Är det någon som vet ?

Link to comment
Share on other sites

Då fortsätter jag på slutet av den tråden. Jag har en idé hur arrangören skulle kunna testa att dels inte tävlingshjul används (det ser man väl), dels att uppmixtrade 2:or inte används utan skidorna har ett normalrull för en 2:a.

Man konstruerar en ramp, varifrån åkaren rullar ner i fartställning på en horisontell väg. Sen finns det en linje markerad och åkaren får inte passera förbi denna linje för då är det för bra rull på skidorna. Vad tror ni om den idén ?

Link to comment
Share on other sites

Då fortsätter jag på slutet av den tråden. Jag har en idé hur arrangören skulle kunna testa att dels inte tävlingshjul används (det ser man väl), dels att uppmixtrade 2:or inte används utan skidorna har ett normalrull för en 2:a.

Man konstruerar en ramp, varifrån åkaren rullar ner i fartställning på en horisontell väg. Sen finns det en linje markerad och åkaren får inte passera förbi denna linje för då är det för bra rull på skidorna. Vad tror ni om den idén ?

ska man göra samma på vintern?

Link to comment
Share on other sites

Då fortsätter jag på slutet av den tråden. Jag har en idé hur arrangören skulle kunna testa att dels inte tävlingshjul används (det ser man väl), dels att uppmixtrade 2:or inte används utan skidorna har ett normalrull för en 2:a.

Man konstruerar en ramp, varifrån åkaren rullar ner i fartställning på en horisontell väg. Sen finns det en linje markerad och åkaren får inte passera förbi denna linje för då är det för bra rull på skidorna. Vad tror ni om den idén ?

Vad skulle man vinna på det? Utesluta några av åkarna så att det bli ännu mindre startande eller vadå?

Varför inte bara följa reglerna och köra med helt vanliga tävlingshjul. Så blir det ju enkelt

Link to comment
Share on other sites

Sa nog att det vore bra, men det fungerar ju inget bra, bara krångligt eller hur. Det är ju så enkelt att alla skaffar likvärdiga tävlingsskidor iallafall

!

 

Jag är helt för att använda rikigt tävlingshjul, kan inte se att det fungerar korrekt annars. Att förbjuda tävlingshjul i motionsklasser är däremot rätt, för det är ju ingen tävling, där deltar man ju bara. Så gör vi på alla tävlingarna i Skånes rullskidcup (som startar den 4 okt föresten) och så gjorde dom under Sthlms rullskidcup. Fungerar bra!

Fel ställe att diskutera detta i denna tråd kanske eftersom den handlade om små tävlingar typ uppvisningstävlingar där det delas ut tröga skidor, fungerar ju inte på "riktiga" tävlingar med många deltagare som dom flesta av oss här på forumet deltar i.

Link to comment
Share on other sites

Sa nog att det vore bra, men det fungerar ju inget bra, bara krångligt eller hur. Det är ju så enkelt att alla skaffar likvärdiga tävlingsskidor iallafall

!

 

Jag är helt för att använda rikigt tävlingshjul, kan inte se att det fungerar korrekt annars. Att förbjuda tävlingshjul i motionsklasser är däremot rätt, för det är ju ingen tävling, där deltar man ju bara. Så gör vi på alla tävlingarna i Skånes rullskidcup (som startar den 4 okt föresten) och så gjorde dom under Sthlms rullskidcup. Fungerar bra!

Fel ställe att diskutera detta i denna tråd kanske eftersom den handlade om små tävlingar typ uppvisningstävlingar där det delas ut tröga skidor, fungerar ju inte på "riktiga" tävlingar med många deltagare som dom flesta av oss här på forumet deltar i.

Det är antalet uppsättningar rullskidor som begränsar rättvisan.

men även på större arrangemang, tex rullskidskytte vm, IBU rollerskicup så har alla likadana skidor som dom blir tilldelade av arrangören. Men där har man ändå problemet att vissa par går lättare än andra. så är helt omöjligt att få de helt rättivist.

 

Att det går trögare när man har likadana skidor är för att de ska bli så skidlika resultat som möjligt.

 

Det känns ju synd att som motionär ska behöva köpa på sig ett par tävlingsrullskidor också för några tillfällen per år. inte många i eliten som har tävlingsrullskidor heller.

Link to comment
Share on other sites

Det känns ju synd att som motionär ska behöva köpa på sig ett par tävlingsrullskidor också för några tillfällen per år. inte många i eliten som har tävlingsrullskidor heller.

För det första håller jag med Skåningen i allt (vi är numera bröder ;) ) Vill man delta med vanliga standardhjul, eller t.o.m. 3-or eller everest, så tycker jag att man kan delta i motionsklass utanför tävling.

 

I och med de senaste två vintrarnas dåliga snötillgång i Götaland och Svealand, så tycker jag själv att tävlingar på rullskidor är mer och mer intressant. Vill man då tävla på lite mer lika villkor, så skaffar man sig 1-ans hjul. Kostar inte så mycket om man tycker det är kul. Själv köpte jag 4 st Swenorhjul i fjol, och visst är det så att det inte är ofta man använder dem, men jag tycker det är värt det ändå. Hade det varit idag så hade jag kanske istället köpt ett par Eagleskidor. Hade jag (som motionär) bott norr om Dalälven, kanske jag tyckt det var en onödig kostnad. Nu kan man ju ha några rullskidtävlingar som mål redan på sommaren/hösten. Så jag tycker inte det är så ”synd”.

 

Och då slipper vi allt krångel med kontrollera rull och hjul. Själv var jag med som arrangör till Stockholms Rullskidcup. Inte skulle jag vilja börja rulltesta folk där inte, trots ett begränsat antal deltagare. På Alliansloppet skulle det varit en mardröm utan dess like.

 

Om jag ställer upp i Södertälje, så blir det inte med samma tävlingsinstinkt. Trots att jag har nummerlapp på magen så kommer jag bara ta det som en träning för 100 kr. För mig känns det synd att, trots att jag är en otränad motionär, inte kunna känna något tävlingsmoment.

 

Nej – fram för mer tävlingshjul till alla motionärer!

 

(HI, hi. Inte ofta jag vill säga mot finn2! En gång i tiden larvade jag mig med att hävda att inlines var lika bra som skaterullskidor. Kan bara säga att mina 2 par inlines varit osysselsatta i flera år... ;) )

Link to comment
Share on other sites

Det känns ju synd att som motionär ska behöva köpa på sig ett par tävlingsrullskidor också för några tillfällen per år. inte många i eliten som har tävlingsrullskidor heller.

Några tillfällen per år?

I södra Sverige är nog ändå rullskidtävlingar vanligare än längdskidtävlingar. Själv har jag kört 5 tävlnar hittills i år, missade en för jag var förkyld, men har 6 tävlingar kvar i höst. Så 11 tävlingar blir det för mig i år på tävlinshjul. så många tävlinar på en säsong har jag aldrig kört på snö.

Link to comment
Share on other sites

Då tolkar jag det så att skall man tävla på rullskidor, så skaffar man tävlingshjul eller tävlingsrullskidor. Jag kan inte förstå varför man skall "asa runt" i motionsklassen, vad är det för nöje, då kan jag likaväl åka hemma. Behövs det någon motionsklass öht ?

Om jag nu skall köpa nya rullskidor, är det då inte bäst att köpa med tävlingshjul och ha dem att träna på också, så slipper man dubbla uppsättningar och ev hjulbyte. Träningseffekten bryr jag mig inte om, jag har "framtiden bakom mig", vad jag däremot oroar mig för är en ökad risk att köra omkull med skador som följd. Den risken borde väl öka med tävlingshjul speciellt om det är backigt och kurvigt (kört omkull 3 ggr på rullskidor på 30 år, 3 ggr på inlines på 10 år, där skadorna varit större på inlines pga högre fart).

Mina synpunkter kan vara intressanta då jag tillhör den kategorin rullskidåkare, som åker men inte tävlar på rullskidor (brukar börja i mitten av oktober), men kan tänka mig att göra ett test i höst.

Link to comment
Share on other sites

Då tolkar jag det så att skall man tävla på rullskidor, så skaffar man tävlingshjul eller tävlingsrullskidor. Jag kan inte förstå varför man skall "asa runt" i motionsklassen, vad är det för nöje, då kan jag likaväl åka hemma. Behövs det någon motionsklass öht ?

Om jag nu skall köpa nya rullskidor, är det då inte bäst att köpa med tävlingshjul och ha dem att träna på också, så slipper man dubbla uppsättningar och ev hjulbyte. Träningseffekten bryr jag mig inte om, jag har "framtiden bakom mig", vad jag däremot oroar mig för är en ökad risk att köra omkull med skador som följd. Den risken borde väl öka med tävlingshjul speciellt om det är backigt och kurvigt (kört omkull 3 ggr på rullskidor på 30 år, 3 ggr på inlines på 10 år, där skadorna varit större på inlines pga högre fart).

Mina synpunkter kan vara intressanta då jag tillhör den kategorin rullskidåkare, som åker men inte tävlar på rullskidor (brukar börja i mitten av oktober), men kan tänka mig att göra ett test i höst.

Jag åker på gamla dagar inte så mycket på mina tävlingsskaterullskidor. Brukar tänka på att jag har barn numera. Mina största skador har dock skett på cykel. Skaffa inlinesskydd för knä och ev. armbågar. Jag tycker själv armbågsskydd är lite ivägen, men faktiskt inte knäskydd. Men det går bra att köra med armbågsskydd också.

 

Det är lättast att köpa swenor-1-or. Om du redan har en swenorstomme så går det ju lätt att byta hjul och därmed bara köpa hjulen. Men kostnaden är inte så stor för att istället köpa hela skidan. Jag tycker dock inte man ska träna den vardagliga träningen på 1-or. Det går alldeles för lätt, men är OK som fartträning. Dvs man kan träna stakteknik i hög fart. Eagle-hjul sägs inte ha så lång livslängd, men är nog bra för de som vill vinna lopp.

Link to comment
Share on other sites

Träningseffekten bryr jag mig inte om, jag har "framtiden bakom mig", vad jag däremot oroar mig för är en ökad risk att köra omkull med skador som följd. Den risken borde väl öka med tävlingshjul speciellt om det är backigt och kurvigt.

Rullskideliten lär väl träna på snabba hjul för att få tävlingslika förhållanden.

Personligen tränar jag aldrig på annat än tröga hjul då de vägar jag åker på inte lämpar sig för de hastigheter man kommer upp i med tävlingshjul, det blir för farligt. Med tröga hjul blir det också naturligt att växla åkstil, som du ju har nytta av till vintern.

Med tävlingshjul är det i princip bara att staka.

 

Slutligen är tävlingshjulen mjuka och nöts mycket fortare, så det blir dyrt att träna på dem.

Eagles tävlingshjul påstås vara slut efter 50 mil.

Link to comment
Share on other sites

Jo fallrisken ökar ju givetvis ju fortare du kör även om det iof är roligare. Träningseffekten blir återigen inte sämre med snabba hjul men annorlunda, mkt mer stakning. Snabba hjul borde hålla kortare tid men så fruktansvärt stor skillnad verkar det trots allt inte vara. Återkommer om det när jag kört mer på dem.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...