Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidsrundor i Nackareservatet?


lindkvis

Recommended Posts

Funderar på rundor i Nackareservatet, eller något annat område som ligger i närheten av Hammarby Sjöstad. Jag har susat fram och tillbaks på Ältavägen en del, men känner att jag vill ha lite bra grusrundor också - mycket för att staktekniken inte ska bli helt åt pipsvängen inför snösäsongen.

 

Är det någon som har en god idé om sådana rundor? Finns det något bra som utgår från Hellasgården? Är dessutom utan bil, vilket begränsar möjligheterna.

 

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Funderar på rundor i Nackareservatet, eller något annat område som ligger i närheten av Hammarby Sjöstad. Jag har susat fram och tillbaks på Ältavägen en del, men känner att jag vill ha lite bra grusrundor också - mycket för att staktekniken inte ska bli helt åt pipsvängen inför snösäsongen.

 

Är det någon som har en god idé om sådana rundor? Finns det något bra som utgår från Hellasgården? Är dessutom utan bil, vilket begränsar möjligheterna.

 

Tacksam för svar!

??????????????

 

Off-road skidor är inte precis min kopp av kaffe, men jag föreslår istället ett medlemskap i den exelenta klubben som jag råkar tillhöra. Då har du tillgång till skidrelaterad träning 4 ggr per vecka, 2 ggr med utgångspunkt från Hammarbybacken. Lördagar är just distans i Nackareservatet. Då får du tillgång till råd i din skidåkning av en av Stockholms mest erfarna skidtränare. Länkar till vår kalender där du ser mer om vad träningarna går ut på.

http://www.nvskidor.se/kalender/

Link to comment
Share on other sites

Om inget gjorts på sistone så funkar grusvägen som förbinder Ältavägen (går in vid pistolskjutbanan) med Saltsjöbadsvägen. Halvvägs från Ältahållet kan man även välja att ta höger från nämnda grusväg in på Erstaviksvägen och komma till Älta. Kolla på eniro.

Har bara åkt rullskidor sporadiskt här (men springer ofta) då jag tycker Ältavägen i sig funkar förträffligt för rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag slutat med grusåka, men om ditt SL-kort kan ta dig även åt nordväst så har du ett fint grustips här:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=2196

 

Förresten varför tycker du att staktekniken blir åt pipsvängen av att åka på asfalt ? och på vilket sätt blir det bättre av att åka på grus??

Jag kan mycket väl ha fel och/eller ha sliten utrustning, men jag känner att jag inte får fullt grepp på asfalt i slutet av stavtaget när jag fäller överkroppen och skjuter ifrån det sista. Det blir således att mina stavtag blir för korta och att jag trycker ner stavarna i asfalten istället för att använda kraften för att ta mig framåt. På grus gräver man ned sig lite mer och kan istället använda kraften framåt. Kanske är detta botbart med ett par nya fräscha holkar?

Link to comment
Share on other sites

Tips är väl att slipa spetsarna efter varje träning. Det blir än viktigare nu när vi går mot kallare tider.

 

Tycker du resonerar lite konstigt. Har du riktigt vassa spetsar så sitter ju dessa kvar i den rörelse du behöver utföra. Det klart man slinter ibland, med det är ju undantag. Själv har jag en nervskada i högerarmen som gör att den domnar av om jag hugger för hårt, men jag har inte dina problem ändå.

Link to comment
Share on other sites

Tips är väl att slipa spetsarna efter varje träning. Det blir än viktigare nu när vi går mot kallare tider.

 

Tycker du resonerar lite konstigt. Har du riktigt vassa spetsar så sitter ju dessa kvar i den rörelse du behöver utföra. Det klart man slinter ibland, med det är ju undantag. Själv har jag en nervskada i högerarmen som gör att den domnar av om jag hugger för hårt, men jag har inte dina problem ändå.

Känslan på (fint) grus gör åkningen mjukare och det blir naturligare att träna diagonalåkning. På asfalt är det stakning som gäller även om man på bra grusunderlag med fördel kan köra maxstakning, typ köra 15 st explosiva stavtag med maximal kraft varje minut. (dvs styrketräning)

Link to comment
Share on other sites

Tips är väl att slipa spetsarna efter varje träning. Det blir än viktigare nu när vi går mot kallare tider.

 

Tycker du resonerar lite konstigt. Har du riktigt vassa spetsar så sitter ju dessa kvar i den rörelse du behöver utföra. Det klart man slinter ibland' date=' med det är ju undantag. Själv har jag en nervskada i högerarmen som gör att den domnar av om jag hugger för hårt, men jag har inte dina problem ändå.[/quote']

Känslan på (fint) grus gör åkningen mjukare och det blir naturligare att träna diagonalåkning. På asfalt är det stakning som gäller även om man på bra grusunderlag med fördel kan köra maxstakning, typ köra 15 st explosiva stavtag med maximal kraft varje minut. (dvs styrketräning)

Varför skulle man inte kunna köra diagonal och impulser på asfalt??

Link to comment
Share on other sites

Tips är väl att slipa spetsarna efter varje träning. Det blir än viktigare nu när vi går mot kallare tider.

 

Tycker du resonerar lite konstigt. Har du riktigt vassa spetsar så sitter ju dessa kvar i den rörelse du behöver utföra. Det klart man slinter ibland' date=' med det är ju undantag. Själv har jag en nervskada i högerarmen som gör att den domnar av om jag hugger för hårt, men jag har inte dina problem ändå.[/quote']

Känslan på (fint) grus gör åkningen mjukare och det blir naturligare att träna diagonalåkning. På asfalt är det stakning som gäller även om man på bra grusunderlag med fördel kan köra maxstakning, typ köra 15 st explosiva stavtag med maximal kraft varje minut. (dvs styrketräning)

Varför skulle man inte kunna köra diagonal och impulser på asfalt??

Klart man kan, men jag tycker att det går fär lätt att diagonala på asfalt. Känslan på grus är mer snölik.

Angående impulser skrev jag inte att man kan köra på asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Känslan på (fint) grus gör åkningen mjukare och det blir naturligare att träna diagonalåkning. På asfalt är det stakning som gäller även om man på bra grusunderlag med fördel kan köra maxstakning' date=' typ köra 15 st explosiva stavtag med maximal kraft varje minut. (dvs styrketräning)[/quote']

Varför skulle man inte kunna köra diagonal och impulser på asfalt??

Klart man kan, men jag tycker att det går fär lätt att diagonala på asfalt. Känslan på grus är mer snölik.

Angående impulser skrev jag inte att man kan köra på asfalt.

Kör med treor uppför Kungsberget så lovar jag dig att det inte går för lätt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...