Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

snabba eller tröga hjul


Dunderklumpen

Recommended Posts

Det är ju inte helt uppenbart vad som egentligen går snabbast. Inom rullskidåkning går tex mjuka gummihjul betydligt fortare än hårda. Men PU-hjul som är hårdare än de mjuka gummihjulen går ännu fortare fast sämre på grov asfalt.

Jag startar en ny tråd trots att jag citerar lite, då tråden om mikroskop känns lite fel. Frågan verkar även uppe i mättning av belag! Det finns säkert gamla trådar att starta om, men jag orkar inte leta.

 

Jag vet att jag för evigheter sedan diskuterade denna fråga utan att veta varför ibland hårda hjul går fort och ibland mjuka. Snabba hjul till Inlines är ju ofta stenhårda, medan snabba hjul till klassiska rullskidor är mjuka. Jag har själv tyckt att teorier som att på klassiskt ska ett snabbt hjul "svälja ojämnheter", verkat lite ovetenskapliga utifrån mina gymnasiefysiklektioner.

 

Som jag har förstått det hela så är det viktiga för ett snabbt hjul att elasticiteten i gummit ska vara så "hög" som möjligt. Sen kan det alltså vara både mjukt eller hårt. Så ett enkelt test för ett snabbt hjul är att det studsar högre än ett trögt. Ju högre studs ju snabbare hjul. Ett riktigt trögt hjul borde med andra ord ha minimal studs.

Link to comment
Share on other sites

Exakt!

Testa studsen så får ni fram vilket som är snabbt resp långsamt.

Släpp hjulet från 1 m ner i golvet. Ett snabbt hjul bör studsa i stort sett hela vägen upp i handen igen. Mina snabba Eagle gör det iallafall. Jämför man med andra hjul jag har så ser man tydligt hur lite långsamma hjul studsar

Link to comment
Share on other sites

Som jag har förstått det hela så är det viktiga för ett snabbt hjul att elasticiteten i gummit ska vara så "hög" som möjligt. Sen kan det alltså vara både mjukt eller hårt. Så ett enkelt test för ett snabbt hjul är att det studsar högre än ett trögt. Ju högre studs ju snabbare hjul. Ett riktigt trögt hjul borde med andra ord ha minimal studs.

Foer att forsaetta spekulationerna saa skulle jag tra att foer hjul som studsar lika hoegt saa aer det haardare hjulet snabbare. Orsaken aer att det gaar aat lite arbete/energi naer man "trycker ihop" hjulet mot backen.

Link to comment
Share on other sites

Som jag har förstått det hela så är det viktiga för ett snabbt hjul att elasticiteten i gummit ska vara så "hög" som möjligt. Sen kan det alltså vara både mjukt eller hårt. Så ett enkelt test för ett snabbt hjul är att det studsar högre än ett trögt. Ju högre studs ju snabbare hjul. Ett riktigt trögt hjul borde med andra ord ha minimal studs.

Foer att forsaetta spekulationerna saa skulle jag tra att foer hjul som studsar lika hoegt saa aer det haardare hjulet snabbare. Orsaken aer att det gaar aat lite arbete/energi naer man "trycker ihop" hjulet mot backen.

Å andra sidan så är ett hårt brett klassiskt hjul kanske inte så bra när det studsar över grus och stenar, så jag är inte så säker på den saken. Du har säkert rätt i ett smalt skatehjul eller Inlineshjul, men jag vet inte om jag tror det stämmer på ett klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Det är mycket viktigt att bringa klarhet vilka egenskaper som gör ett hjul snabbt el mindre snabbt. Jag var tidigare inne på att ha ett rulltest för att sätta en gräns för hur snabbt hjul får rulla i en specifik tävling. Kanske man i stället skulle ha "studsprov", där man satte en övre gräns för hur högt ett hjul fick studsa. Målet skulle vara att alla som kommer till en tävling skall jag veta att superrullarna inte får ställa upp. Det skulle bli ett himla liv första gången, men snart skulle åkarna anpassa sina rullskidor efter tillåtet rullmotstånd. Fast i så fall borde man nog ha en tillförlitligare mätmetod än "studsprovet".

Kanske jag skulle förklara varför jag är så angelägen att deltagarna skall ha någorlunda samma rullmotstånd. I min första och enda rullskidtävling deltog jag med trehjuliga Silva och blev frånåkt så det sjöng om det, även av dem som jag lätt slagit på skidor. Efter den minnesbetan bestämde jag mig att skall det bli nån mer rullskidtävling så måste jag ha rullskidor med likvärdigt rull som mina konkurrenter, vilket jag nog inte är ensam om att tycka. Därför är det bra om det blir utrett vad det är som gör att vissa typer el märken rullar bättre än andra.

En liten fundering; står det egentligen något i tävlingsreglerna förutom mått, storlek och serieproduktion vad som gäller för rullskidor, hjul, rullmotstånd ?

Link to comment
Share on other sites

Som jag har förstått det hela så är det viktiga för ett snabbt hjul att elasticiteten i gummit ska vara så "hög" som möjligt. Sen kan det alltså vara både mjukt eller hårt. Så ett enkelt test för ett snabbt hjul är att det studsar högre än ett trögt. Ju högre studs ju snabbare hjul. Ett riktigt trögt hjul borde med andra ord ha minimal studs.

Foer att forsaetta spekulationerna saa skulle jag tra att foer hjul som studsar lika hoegt saa aer det haardare hjulet snabbare. Orsaken aer att det gaar aat lite arbete/energi naer man "trycker ihop" hjulet mot backen.

Å andra sidan så är ett brett klassiskt hjul kanske inte så bra när det studsar över grus och stenar' date=' så jag är inte så säker på den saken. Du har säkert rätt i ett smalt skatehjul eller Inlineshjul, men jag vet inte om jag tror det stämmer på ett klassiskt. De snabba klassiska Eagle-hjulen är ju i alla fall de mjukaste jag kännt på.[/quote']

Eagle XT-classic hjulen har mkt riktigt en fantastisk studs tom ngt bättre än gummiettor. Testade mina gummihjul ettor, tvåor och treor skillnaderna var verkligen markanta och sambandet är helt linjärt. Ju bättre studs ju snabbare hjul. Dock så är Eagle-hjulen hårdare än normala gummitreor det är sannolikt därför de går långsammare än gummi-ettor på riktigt grov asfalt som det iof ytterst sällan tävlas på. Inom cykel som jag iof inte heller kan så mkt om så lär det vara ungefär på samma sätt. Inom landsväg gäller i princip att pumpa så hårt som däcket tål dvs upp mot 15 kg - på bra/normal asfalt. Är asfalten riktigt dålig så skall trycket däremot minskas. Inom MTB "normala skogstigar/grusvägar" så har jag tidigare trott att det rullar bättre med högre tryck 3,5 - 4kg på ett relativt smalt däck 1,9'' dock på bekostnad av komfort och fäste. Enligt nogranna tyska undersökningar så lönar det sig istället med väldigt lågt tryck ca 2,5 kg och ett brett däck 2,3- 2,5'' eftersom vibrationer och studsar dämpas vilket leder ger högre fart.

Link to comment
Share on other sites

Några kompletterande funderingar...

 

Det borde finnas ett optimalt hjul som bestäms av underlagets hårdhet och höjden på ytojämnheterna. I princip gäller det att hitta ett hjul som är precis så mjukt att det "sväljer" ytojämnheterna men inte mer.

 

Om hjulet är för mjukt blir kontaktytan onödigt stor och deformationsarbetet onödigt högt. Ett för hårt hjul gör att man defomerar underlaget istället och då blir det verligen jobbigt!

 

Någonting som också spelar in är hur mycket inre dämpning det är i hjulmaterialet. I ett hjul med mycket dämpning får man inte tillbaka deformationsenergin när man rullar över kontaktpunkten. Studsprovet ger en fingervisning om hur mycket förluster det blir i överrullningen. Hög studs = små förluster, låg studs = höga förluster. I studsprovet spelar ju också styvheten och dämpningen hos underlaget in så det är ju lämpligt att studsa på det underlag man skall åka på.

 

Låter det vettigt? Har någon märkt att det börjar rulla sämre med för mjuka hjul?

 

/ARF

Link to comment
Share on other sites

[Dock så är Eagle-hjulen hårdare än normala gummitreor det är sannolikt därför de går långsammare än gummi-ettor på riktigt grov asfalt som det iof ytterst sällan tävlas på.

??????????????????

Menade du "...normala gummiettor,,," ?

Jag har inte båda att jämföra med - (jag får fråga klubbkompisarna Olle eller Andreas vid tillfälle som äntligen fått sina Eagle), men Eagle-hjulen har ju i alla fall sämre hållbarhet vad gäller slitstyrka. Jag vet att Andreas tyckte det gick lättare att hänga med Johan Myhr på viss typ av asfalt och svårare på annan, då han körde på Swenor-ettor och Myhr på Eagle. Jag ska ta och fråga Andreas (om han inte vill skriva här själv) vilken typ av asfalt som var vilken.

 

Om man köper Eagle gäller det nog att träna bra skidteknik och stå mjukt och jämnt på skidorna. Den enda i klubben som hade Eagle på vår sista deltävling i Stockholms Rullskidcup måste ha pronerat mycket med ena benet. Så ena bakhjulet rejält slitet efter bara 4,5 mil! Annars har jag hört en siffra på antal mil som de ska hålla - var det 50? Så även om man redan har Swenor-ettor, så kanske dessa är bra att ha vid viss asfalt (grov?). Eller åtminstone om man vill träna på tävlingshjul, för att vänja sig vid lite annan stakteknik i snabb fart.

Link to comment
Share on other sites

Det är mycket viktigt att bringa klarhet vilka egenskaper som gör ett hjul snabbt el mindre snabbt. Jag var tidigare inne på att ha ett rulltest för att sätta en gräns för hur snabbt hjul får rulla i en specifik tävling. Kanske man i stället skulle ha "studsprov", där man satte en övre gräns för hur högt ett hjul fick studsa. Målet skulle vara att alla som kommer till en tävling skall jag veta att superrullarna inte får ställa upp. Det skulle bli ett himla liv första gången, men snart skulle åkarna anpassa sina rullskidor efter tillåtet rullmotstånd. Fast i så fall borde man nog ha en tillförlitligare mätmetod än "studsprovet".

Kanske jag skulle förklara varför jag är så angelägen att deltagarna skall ha någorlunda samma rullmotstånd. I min första och enda rullskidtävling deltog jag med trehjuliga Silva och blev frånåkt så det sjöng om det, även av dem som jag lätt slagit på skidor. Efter den minnesbetan bestämde jag mig att skall det bli nån mer rullskidtävling så måste jag ha rullskidor med likvärdigt rull som mina konkurrenter, vilket jag nog inte är ensam om att tycka. Därför är det bra om det blir utrett vad det är som gör att vissa typer el märken rullar bättre än andra.

En liten fundering; står det egentligen något i tävlingsreglerna förutom mått, storlek och serieproduktion vad som gäller för rullskidor, hjul, rullmotstånd ?

Du har ju reglerna under

http://www.skidor.com/rullskidor/files/%7B16455242-2C53-448E-8750-0E3A80FD5A92%7D.pdf

men det finns nog inte det du frågar efter.

 

Jag förstår inte din frustration och din vilja till en begränsning av rullmotstånd. Varför i så fall inte gör motsvarande på VC-tävlingar där alla måste tävla på samma skida och alla måste göra glidtest innan loppen. Då skulle Kalla och Mattias Fredriksson ibland vara tvungna att springa och hämta ett "sämre" par skidor - allt för den viktiga rättvisans skull! Nej - lika tröga rullskidor kommer bara kunna fungera på tävlingar med utlåningsskidor, vilket aldrig kommer bli aktuellt i motionärssamanhang. (Se trådar som handlar om rullskidskytte mm.) Då måste det vara enklare att göra tvärt om, nämligen att alla får rulla så fort som möjligt. Om det för tillfället är Eagle-skidor som gäller, så får du väl skaffa detta och sluta vara förbittrad. Jag vet att kompisen Andreas hängde med i 1-a gruppen i Alliansloppet uppför backen, men sedan då det blev en utförslöpa så blev han bara frånrullad då de flesta hade Eagle-skidor. Han själv hade Swenor. Så har du ambition att vinna får du nog för tillfället skaffa Eagle, eller så får du väl strunta i att ställa upp.

 

Själv skulle jag vilja se en större utveckling av snabba tävlingsskidor. För mig är det rena stenåldern om man jämför med t ex cykelsporten. Nu förstår jag att det är marknadskrafter som styr, så det kanske aldrig blir så mycket pengar i detta. Därför hoppas jag snarare på att någon tar upp kampen mot Eagle, så utvecklingen går framåt. Allt självklart inom ramen för tävlingsreglerna.

 

Ta bara ett exempel som jag retat mig på. Varför inte göra den gängade axeln i bakhjulet lite längre. Då skulle gaffeln kunna vara lite bredare och man skulle kunna sätta en tunn "stoppmutter" på insidan av gaffeln. Då skulle man kunna sätta fast hjulet utan att nypa lagren. Som det är nu skruvar nog de flesta på bakhjulet lite löst, bara för att lagren inte ska nypa i onödan. Jag undrar hur många gafflar som av detta fått axelhålet runt, då den "rektangulära" axeln är av stål och gaffeln av aluminium. Att fixa detta skulle man klarat med 1800-tals teknologi. Så jag skulle mer än gärna välkomna att Swenor eller annan tillverkare (Marwe?) tar upp kampen om snabba tävlingsskidor!

Link to comment
Share on other sites

Ta bara ett exempel som jag retat mig på. Varför inte göra den gängade axeln i bakhjulet lite längre. Då skulle gaffeln kunna vara lite bredare och man skulle kunna sätta en tunn "stoppmutter" på insidan av gaffeln. Då skulle man kunna sätta fast hjulet utan att nypa lagren. Som det är nu skruvar nog de flesta på bakhjulet lite löst, bara för att lagren inte ska nypa i onödan. Jag undrar hur många gafflar som av detta fått axelhålet runt, då den "rektangulära" axeln är av stål och gaffeln av aluminium. Att fixa detta skulle man klarat med 1800-tals teknologi. Så jag skulle mer än gärna välkomna att Swenor eller annan tillverkare (Marwe?) tar upp kampen om snabba tävlingsskidor!

Håller med om att hjulkonstruktionen är lite väl primitiv. Det är säkert en hel del skurna lager tappade hjul och utslitna gafflar som beror på det här.

 

Jag blev själv medveten om det här problemet med låsning av lagren när jag höll på att mecka med standardhjulen inför Södertäljeloppet.

 

Om man knackar in båda lagren så långt det går i hjulen så går lagren trögt eftersom den inre ringen i respektive kullager pressas ut av "stoppkanten" på axeln.

 

Om man knackar in lagren så långt att axeln fortfarande glappar lite i sidledd så rullar hjulet bra när det är omonterat. När man sedan skruvar fast hjulet i gaffeln så nyper lagren om man drar åt för hårt. Anledningen är att muttrarna via gaffeln nu i stället trycker in den inre delen av kullagren så att dom nyper.

 

Den lösning jag kom fram till och som har fungerat dom gånger jag provat är som följer:

 

1. Knacka in båda lagren i botten så att lagren nyper och går trögt när hjulet är omonterat.

2. Knacka försiktigt på axeln tills hjulet kan rulla fritt igen. Kontrollera att axelns glapp i sidledd är knappt märkbart. Helst skall hjulet rulla fritt utan att du kan känna något glapp alls i sidledd. Känner du ett tydligt glapp i sidledd är det bara att knacka in lagret igen och sedan knacka på axeln ännu försiktigare tills hjulet snurrar fritt.

 

Om man lyckas få till punkt 1 och 2 bra så kan man dra åt hjulmuttrarna så hårt man vill utan att lagren nyper.

 

Jag måste reservera mig för att jag inte har en aning om hur man påverkar kullagrens livslängd när man knackar på dom i sidledd. Kanske också skall säga att ovanstående är gjort på Swenor hjul. Har ingen aning om det fungerar på andra fabrikat.

Link to comment
Share on other sites

[Om man lyckas få till punkt 1 och 2 bra så kan man dra åt hjulmuttrarna så hårt man vill utan att lagren nyper.

Tycker ändå att lagren nyper om man skruvar åt.

 

Jag har dock gjort samma upptäckt när man är glad åt att det rullar bra med lite "glapp", så blir det nyp när man sätter hjulet i gaffeln.

 

(Dock ingen tvekan om att du och jag kan starta klubbens Hajk-skola, som varit på tapeten på vårt eget forum... ;) )

Link to comment
Share on other sites

Det är mycket viktigt att bringa klarhet vilka egenskaper som gör ett hjul snabbt el mindre snabbt. Jag var tidigare inne på att ha ett rulltest för att sätta en gräns för hur snabbt hjul får rulla i en specifik tävling. Kanske man i stället skulle ha "studsprov"' date=' där man satte en övre gräns för hur högt ett hjul fick studsa. Målet skulle vara att alla som kommer till en tävling skall jag veta att superrullarna inte får ställa upp. Det skulle bli ett himla liv första gången, men snart skulle åkarna anpassa sina rullskidor efter tillåtet rullmotstånd. Fast i så fall borde man nog ha en tillförlitligare mätmetod än "studsprovet".

Kanske jag skulle förklara varför jag är så angelägen att deltagarna skall ha någorlunda samma rullmotstånd. I min första och enda rullskidtävling deltog jag med trehjuliga Silva och blev frånåkt så det sjöng om det, även av dem som jag lätt slagit på skidor. Efter den minnesbetan bestämde jag mig att skall det bli nån mer rullskidtävling så måste jag ha rullskidor med likvärdigt rull som mina konkurrenter, vilket jag nog inte är ensam om att tycka. Därför är det bra om det blir utrett vad det är som gör att vissa typer el märken rullar bättre än andra.

En liten fundering; står det egentligen något i tävlingsreglerna förutom mått, storlek och serieproduktion vad som gäller för rullskidor, hjul, rullmotstånd ?[/quote']

Du har ju reglerna under

http://www.skidor.com/rullskidor/files/%7B16455242-2C53-448E-8750-0E3A80FD5A92%7D.pdf

men det finns nog inte det du frågar efter.

 

Jag förstår inte din frustration och din vilja till en begränsning av rullmotstånd. Varför i så fall inte gör motsvarande på VC-tävlingar där alla måste tävla på samma skida och alla måste göra glidtest innan loppen. Då skulle Kalla och Mattias Fredriksson ibland vara tvungna att springa och hämta ett "sämre" par skidor - allt för den viktiga rättvisans skull! Nej - lika tröga rullskidor kommer bara kunna fungera på tävlingar med utlåningsskidor, vilket aldrig kommer bli aktuellt i motionärssamanhang. (Se trådar som handlar om rullskidskytte mm.) Då måste det vara enklare att göra tvärt om, nämligen att alla får rulla så fort som möjligt. Om det för tillfället är Eagle-skidor som gäller, så får du väl skaffa detta och sluta vara förbittrad. Jag vet att kompisen Andreas hängde med i 1-a gruppen i Alliansloppet uppför backen, men sedan då det blev en utförslöpa så blev han bara frånrullad då de flesta hade Eagle-skidor. Han själv hade Swenor. Så har du ambition att vinna får du nog för tillfället skaffa Eagle, eller så får du väl strunta i att ställa upp.

 

Själv skulle jag vilja se en större utveckling av snabba tävlingsskidor. För mig är det rena stenåldern om man jämför med t ex cykelsporten. Nu förstår jag att det är marknadskrafter som styr, så det kanske aldrig blir så mycket pengar i detta. Därför hoppas jag snarare på att någon tar upp kampen mot Eagle, så utvecklingen går framåt. Allt självklart inom ramen för tävlingsreglerna.

 

Ta bara ett exempel som jag retat mig på. Varför inte göra den gängade axeln i bakhjulet lite längre. Då skulle gaffeln kunna vara lite bredare och man skulle kunna sätta en tunn "stoppmutter" på insidan av gaffeln. Då skulle man kunna sätta fast hjulet utan att nypa lagren. Som det är nu skruvar nog de flesta på bakhjulet lite löst, bara för att lagren inte ska nypa i onödan. Jag undrar hur många gafflar som av detta fått axelhålet runt, då den "rektangulära" axeln är av stål och gaffeln av aluminium. Att fixa detta skulle man klarat med 1800-tals teknologi. Så jag skulle mer än gärna välkomna att Swenor eller annan tillverkare (Marwe?) tar upp kampen om snabba tävlingsskidor!

Jag håller med dig i princip men i praktiken hoppas jag att tävlingshjulen inte blir så mkt snabbare eftersom det till slut kommer att leda till att alla motionstvälingar kommer att köras på mer eller mindre helt platta banor vilket blir rätt tråkigt. Det är ju redan idag som tidigare varit uppe till diskussion svårt att få till säkra banor med lite kupering.

 

 

Angående nypande hjul så fick jag en gång lära mig att dra åt muttarna tills att de sitter åt utan att tokdra, det kan då nypa lite. Därefter knackar man lite i på muttrarna/axeln från sidan då brukar de rulla lätt sedan.

Link to comment
Share on other sites

[Om man lyckas få till punkt 1 och 2 bra så kan man dra åt hjulmuttrarna så hårt man vill utan att lagren nyper.

Tycker ändå att lagren nyper om man skruvar åt.

 

Jag har dock gjort samma upptäckt när man är glad åt att det rullar bra med lite "glapp"' date= så blir det nyp när man sätter hjulet i gaffeln.

 

(Dock ingen tvekan om att du och jag kan starta klubbens Hajk-skola, som varit på tapeten på vårt eget forum... ;) )[/quote]

Hajk-skola låter ju som en bra idé!

Själv har jag väl inte så lång erfarenhet av skidmeckande men mer eller mindre galna idéer och planer kan jag garanter att det inte råder någon brist på.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ungefär som i stavhopp där hopparen använder rörelseenergi för att deformera materialet och i idealfallet skulle han få tillbaks 100% av detta som nyttig rörelseenergi när staven rätar ut sig. Något sådant material finns inte för det blir alltid förluster som omvandlas värme, men den som utvecklar material till hoppstavar strävar såklart att komma så nära 100% (d.v.s. ett idealt elastiskt material) som möjligt.

Gummit i traditionella tävlingshjul har nog ganska hög halt av själva gummipolymeren, vilket är bra för elasticiteten. Träningshjul innehåller antagligen mer fyllmedel som (avsiktligen) inte är så positivt för elasticiten men som möjligen gör dem lite mer slitstarka och lite billigare också.

 

Polyuretaner är en grupp av material där den tekniska utvecklingen och diversifieringen av olika materialvarianter varit mycket stark på senare tid. Nån smart snubbe kom då på att välja rätt kvalitet att göra rullskidhjul av och då var det tydligen inte så svårt att bräcka det som ditintills funnits på marknaden.

Link to comment
Share on other sites

Hej Dunderklumpen. Kul att du fimpat din "Klump" och ersatt den med en representabel bild - du ser riktigt vältränad ut.:cool:

Nej jag är inte de minsta bitter, jag bara tänker i banor hur en del presumtiva rullskidstävlande skulle kunna resonera.

Med anledning av att man gjort ett rullskidtest i Glid - skall återkomma med kommentar om tidningen på den tråd där den är aktuell - så tänkte jag att tidningen borde 2 ggr/år göra en rankinglista på de snabbaste märkena i både klassiskt o skate. (Eagle var ej med i testet, trots att man fn verkar var nr 1) Då skulle de andra tillverkarna skärpa till sig och utveckla hjul likvärdiga med Eagle. Förhoppningsvis skulle det då leda till att alla de stora skidmärkena så småningom skulle ha ung samma rull. (och då kunde jag tänka mig att ställa upp) Det skulle väl du gilla också, Dk ?

Link to comment
Share on other sites

[Dock så är Eagle-hjulen hårdare än normala gummitreor det är sannolikt därför de går långsammare än gummi-ettor på riktigt grov asfalt som det iof ytterst sällan tävlas på.

??????????????????

Menade du "...normala gummiettor' date=,," ?

Jag har inte båda att jämföra med - (jag får fråga klubbkompisarna Olle eller Andreas vid tillfälle som äntligen fått sina Eagle), men Eagle-hjulen har ju i alla fall sämre hållbarhet vad gäller slitstyrka. Jag vet att Andreas tyckte det gick lättare att hänga med Johan Myhr på viss typ av asfalt och svårare på annan, då han körde på Swenor-ettor och Myhr på Eagle. Jag ska ta och fråga Andreas (om han inte vill skriva här själv) vilken typ av asfalt som var vilken.

 

Om man köper Eagle gäller det nog att träna bra skidteknik och stå mjukt och jämnt på skidorna. Den enda i klubben som hade Eagle på vår sista deltävling i Stockholms Rullskidcup måste ha pronerat mycket med ena benet. Så ena bakhjulet rejält slitet efter bara 4,5 mil! Annars har jag hört en siffra på antal mil som de ska hålla - var det 50? Så även om man redan har Swenor-ettor, så kanske dessa är bra att ha vid viss asfalt (grov?). Eller åtminstone om man vill träna på tävlingshjul, för att vänja sig vid lite annan stakteknik i snabb fart.[/quote]

Jag menar gummitreor. Eagle-hjulen är mkt hårdare än gummiettor. Men det är ju helt annat material. Studsen är som sagt en viktigare parameter. Varför det är så räcker inte min trepoängskurs i Polymera material för 20 år sedan till att utreda. MC Hammer kanske har ngn bra teori? Swenor-ettor går som sagt betydligt fortare på riktigt grov oljegrusasfalt.

Link to comment
Share on other sites

MC Hammer kanske har ngn bra teori? Swenor-ettor går som sagt betydligt fortare på riktigt grov oljegrusasfalt.

Tja.. det är väl som jag beskrev några inlägg upp i tråden att viktigaste parametern är materialets "verkningsgrad", d.v.s. att tillförd rörelseenergi som deformerar materialet ska återgå till rörelseenergi vid återfjädringen och så lite som möjligt ska bli värme. Detta har samband med hårdheten ifall man använder något hårdare än gummipolymeren för att försämra denna egenskap då man ska göra en gummiblandning till ett träningshjul. Det skulle också gå att tillföra mer av något mjukare i gummiblandningen, t.ex. olja, som skulle göra att sambandet mellan rull och mjukhet blev det omvända.

 

Sedan kan andra parametrar få större betydelse vid speciella förhållanden såsom det grova oljegruset. Då är det förmågan att "svälja ojämnheter" som får större betydelse än på slät asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Dunderklumpen. Kul att du fimpat din "Klump" och ersatt den med en representabel bild - du ser riktigt vältränad ut.:cool:

Tänkte jag skulle ersätta seriegubben med ett foto från Loch Ness (även om jag tror det är taget i Kerala i S Indien).

Skenet kan bedra, bilden har nog ca 15 år på nacken och jag motsvarande på magen. På den tiden kunde jag faktiskt åka skidor, numera kan jag mest åka skidor i minnet. Men jag ska göra ett försök att komma i form igen. Jag och frugan hade planerat en Ecuadorresa till sportlovet, och detta tog jag som världens bästa ursäkt att inte träna. I dagarna har planerna ändrats, så nu ligger 1:a söndagen i mars ledig - hmmmm. För jäkligt - hög tid att börja röra på sig igen! Även om jag på bilden är ungefär lika lätt att känna igen som Nessi, så är det väl så där jag tror att jag fortfarande ser ut... ;)

 

Nej jag är inte de minsta bitter, jag bara tänker i banor hur en del presumtiva rullskidstävlande skulle kunna resonera.

Med anledning av att man gjort ett rullskidtest i Glid - skall återkomma med kommentar om tidningen på den tråd där den är aktuell - så tänkte jag att tidningen borde 2 ggr/år göra en rankinglista på de snabbaste märkena i både klassiskt o skate. (Eagle var ej med i testet, trots att man fn verkar var nr 1) Då skulle de andra tillverkarna skärpa till sig och utveckla hjul likvärdiga med Eagle. Förhoppningsvis skulle det då leda till att alla de stora skidmärkena så småningom skulle ha ung samma rull. (och då kunde jag tänka mig att ställa upp) Det skulle väl du gilla också, Dk ?

Det är nog bra med lite upplysning, inte mig emot!

Link to comment
Share on other sites

Swenor-ettor går som sagt betydligt fortare på riktigt grov oljegrusasfalt.

Funderar på ett par av de snabba Eagle själv, men det är ju bra att man har nytta av sina Swenor-1-or i framtiden också! Men frågan är nog även om det inte är bra att välja bort Eagle på så grov asfalt för slitagets skull? Om jag köper ett par lär det nog vara till 100% för tävling, om de nu bara håller 50 mil. Å andra sidan beror det nog på åkteknik. Om man står mjukt på skidorna och inte pronerar samt stakar mesta tiden, så borde hållbarheten förlängas tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Slitage på Eagle?

Vet inte om det r så att vi alla har olika hjul

Det är ju inget slitage alls på dom gula eagle-hjul som jag har. Dom komme rju räcka hur länge som helst. Syns ju knappt att dom är använda, har ändå kört 4 tävlingar med dom nu.

Enligt Westman kommer dom hålla väldigt länge jämfört med gummihjul

Link to comment
Share on other sites

Slitage på Eagle?

Vet inte om det r så att vi alla har olika hjul

Det är ju inget slitage alls på dom gula eagle-hjul som jag har. Dom komme rju räcka hur länge som helst. Syns ju knappt att dom är använda, har ändå kört 4 tävlingar med dom nu.

Enligt Westman kommer dom hålla väldigt länge jämfört med gummihjul

Vad Olle, Andreas och jag hörde (av jag tror samme man) vid Alliansloppet, var en hållbarhet på ca 50 mil. (Men som jag skrev, det beror nog lite på åkteknik.)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...