Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Man behöver inte en tunnel för att se ljuset


Dunderklumpen

Recommended Posts

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Har haft kontakt med Neveplast och fått en hel del info angående deras Np50.

 

Underlaget kan vara i princip vad som helst så länge det är kompakt. Man pratar om allt ifrån asfalt eller gräs eller t.o.m trä. En normalt uppbyggd väg i form av packat grusmaterial och toppat med stenmjöl fungerar med andra ord riktigt bra

 

För att montera "panelerna" behövs det 4 personer, 2 som sträcker och håller på plats samt 2 som skruvar.

 

Den klassiska varianten finns i 3 typer. En för uppförsåkning (ska då ge bättre fäste), en för "plattåkning" och den 3:e för utförsåkning (=halast). Det går att göra kurvor men minsta radie är 25m.

 

Tittar man på priset så har jag då kalkylerat på ett 2,5km långt spår bestående av en 3,3m bred skatingbana med 1 klassiskt spår i kanten. Inköpskostanden för själva Neveplasten stannar då på knappt 800,000:-.

 

Leker jag då med tanken att man bygger en seriöst uppackad yta, elljus med stolpar var 25:e m, ett "stadium" område som är 50*20m, allt belagt med Neveplast monterat och klart så får man ihop det spåret för i runda slängar 10 miljoner kronor. Lite investering i maskiner (tror ändå att banan måste sopas/damsugas mm), några byggnader i form av omklädning och tävlingskurer i start/målområde mm så säger vi 17,500,000:- för ett komplett projekt. Saknas gör då marken.

 

Lekar man sedan vidare med tanken att man bilder en klubb a la Golfklubb. Erbjuder säg 1250st åkrätter i form av en aktie till ett pris om 15,000:-/aktie samt en årsavgit på säg 1500:- så ska man snurra ett sådant projekt. Förutsatt att man löser markfrågan.

 

Är du beredd att betala en engångsvgift (som givetvis går att sälja) för 15,000:- och en årsavgift på 1500:- för att få tillgång till skidåkning året runt?

Link to comment
Share on other sites

Har haft kontakt med Neveplast och fått en hel del info angående deras Np50.

 

Underlaget kan vara i princip vad som helst så länge det är kompakt. Man pratar om allt ifrån asfalt eller gräs eller t.o.m trä. En normalt uppbyggd väg i form av packat grusmaterial och toppat med stenmjöl fungerar med andra ord riktigt bra

 

För att montera "panelerna" behövs det 4 personer, 2 som sträcker och håller på plats samt 2 som skruvar.

 

Den klassiska varianten finns i 3 typer. En för uppförsåkning (ska då ge bättre fäste), en för "plattåkning" och den 3:e för utförsåkning (=halast). Det går att göra kurvor men minsta radie är 25m.

 

Tittar man på priset så har jag då kalkylerat på ett 2,5km långt spår bestående av en 3,3m bred skatingbana med 1 klassiskt spår i kanten. Inköpskostanden för själva Neveplasten stannar då på knappt 800,000:-.

 

Leker jag då med tanken att man bygger en seriöst uppackad yta, elljus med stolpar var 25:e m, ett "stadium" område som är 50*20m, allt belagt med Neveplast monterat och klart så får man ihop det spåret för i runda slängar 10 miljoner kronor. Lite investering i maskiner (tror ändå att banan måste sopas/damsugas mm), några byggnader i form av omklädning och tävlingskurer i start/målområde mm så säger vi 17,500,000:- för ett komplett projekt. Saknas gör då marken.

 

Lekar man sedan vidare med tanken att man bilder en klubb a la Golfklubb. Erbjuder säg 1250st åkrätter i form av en aktie till ett pris om 15,000:-/aktie samt en årsavgit på säg 1500:- så ska man snurra ett sådant projekt. Förutsatt att man löser markfrågan.

 

Är du beredd att betala en engångsvgift (som givetvis går att sälja) för 15,000:- och en årsavgift på 1500:- för att få tillgång till skidåkning året runt?

har du verkligen räknat rätt? var också i kontakt med Neveplast och med de priser jag fick av dem skulle det kosta snarare 8.000.000:- med materialet enligt din spec ovan. Har inte prospektet här nu så jag kan inte dubbelkolla, men du kan alltid eposta mig skulle va intressant att se om vi fått samma uppgifter.

 

För övrigt tror jag "snölikheten" och bansträckning/terräng är helt avgörande för hur mkt man kan ta betalt och hur stort intresset blir. En bra bana med snölika förhållanden är det inte omöjligt med ditt koncept tror jag även om det kanske är i överkant vadd vi konservativa skidåkare kan tänkas punga ut med. Däremot skulle jag nog genast satsa på dubbelspår för klassiskt, det är ju där det stora kommersiella underlaget finns plus att man då kan göra tävlingar på banan.

Spännande utveckling är det iaf.

Link to comment
Share on other sites

har du verkligen räknat rätt? var också i kontakt med Neveplast och med de priser jag fick av dem skulle det kosta snarare 8.000.000:- med materialet enligt din spec ovan. Har inte prospektet här nu så jag kan inte dubbelkolla, men du kan alltid eposta mig skulle va intressant att se om vi fått samma uppgifter.

 

För övrigt tror jag "snölikheten" och bansträckning/terräng är helt avgörande för hur mkt man kan ta betalt och hur stort intresset blir. En bra bana med snölika förhållanden är det inte omöjligt med ditt koncept tror jag även om det kanske är i överkant vadd vi konservativa skidåkare kan tänkas punga ut med. Däremot skulle jag nog genast satsa på dubbelspår för klassiskt, det är ju där det stora kommersiella underlaget finns plus att man då kan göra tävlingar på banan.

Spännande utveckling är det iaf.

Vi har säkert fått samma pris, 70,20 euro / kvm för skatingbädden och 85,00 euro / lpm för klassisk banan.

Ser dock att jag glömde konvertera från euro till SEK........... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vill egentligen inte vara en skeptisk bakåtsträvare men dels är rullskidåkning både ett ypperligt komplement till skidåkning och en egen tävlingssport. En varm sommardag åker nog de flesta hellre ett par mil i det vackra landskapet än bil flera mil och sedan runt-runt på skidor.

 

När sedan vintern kommer så finns det än så länge ofta natursnö/konstsnö då och då i hela landet. Har själv åkt på en golfbana i två dar nu.

 

I mina hemtrakter i västra Sverige finns tex nu konstsnö-spår i Skövde (Billingen), Tranemo och 2 st Borås. Under helgen öppnar troligen även Falköping, Ulricehamn och ytterligare ett spår i Borås. De flesta iof bara en knapp km än så länge. Nu finns även färdiga spår i Halland i Åkulla och Ätran. Har säkert glömt flera spår också. Så skidkulturen/desperationen lever än!

Sedan finns Torsby-tunneln och kanske fler kommande anläggningar med riktig snö.

 

En riktigt stor plastsnö-anläggning kan ev bära sig i ett mkt stort befolknings- (turist) centra och helst i ett spektakulärt läge. Typ på Liseberg, Skansen eller kanske på Öresundsbron;-) Eller i Moraparken?

 

Tror dock fortfarande på MC Hammers spår i korta teknikträningsspår och framförallt som ett sätt att komma förbi snöfattiga partier på tränings- och tävlingspår.

Link to comment
Share on other sites

Vill egentligen inte vara en skeptisk bakåtsträvare men dels är rullskidåkning både ett ypperligt komplement till skidåkning och en egen tävlingssport. En varm sommardag åker nog de flesta hellre ett par mil i det vackra landskapet än bil flera mil och sedan runt-runt på skidor.

 

När sedan vintern kommer så finns det än så länge ofta natursnö/konstsnö då och då i hela landet. Har själv åkt på en golfbana i två dar nu.

 

I mina hemtrakter i västra Sverige finns tex nu konstsnö-spår i Skövde (Billingen), Tranemo och 2 st Borås. Under helgen öppnar troligen även Falköping, Ulricehamn och ytterligare ett spår i Borås. De flesta iof bara en knapp km än så länge. Nu finns även färdiga spår i Halland i Åkulla och Ätran. Har säkert glömt flera spår också. Så skidkulturen/desperationen lever än!

Sedan finns Torsby-tunneln och kanske fler kommande anläggningar med riktig snö.

 

En riktigt stor plastsnö-anläggning kan ev bära sig i ett mkt stort befolknings- (turist) centra och helst i ett spektakulärt läge. Typ på Liseberg, Skansen eller kanske på Öresundsbron;-) Eller i Moraparken?

 

Tror dock fortfarande på MC Hammers spår i korta teknikträningsspår och framförallt som ett sätt att komma förbi snöfattiga partier på tränings- och tävlingspår.

Är konceptet neveplast lika bra som det verkar så tror jag stenhårt på det istället för alla konstsnöanläggningar i södra sverige. Hur många åkdagar med bra förhållanden var det i Åkulla i Halland förra vintern? Det kan inte ha varit många.... Det krävs mycket arbete,kunnande och pengar även med en fungerande konstsnöanläggning, och man måste satsa ordentligt med resurser för att få det bra.. Att man kan åka skidor "då och då" i södra sverige duger ju inte riktigt om man ska planera tävlingar etc.. Och bättre lär det ju inte bli om klimatförsämringen fortsätter.. Hur bra förhållanden blir det i Borås om en vecka om det blir 9 plusgrader, ösregn och hård vind i flera dagar (vilket inte är helt orimligt)? Missförstå mig inte, konstsnöanläggningarna betyder enormt mycket och är räddningen för många klubbar/aktiva idag. En neveplast-anläggning skulle inte ersätta rullskidor och övrig barmarksträning fullt ut, men viktig teknikträning inte minst för ungdomar och vasaloppsamatörer skulle kunna bedrivas året runt, vilket skulle betyda enormt mycket för nyrekryteringen.. Men man måste nog testköra konceptet och bedöma om det verkligen är ett bra alternativ.. Jag anser att en anläggningar av typ neveplast/konstsnö/skidunnlar som är längre än 700-800 m är rent slöseri med pengar och resurser! En anläggning på 17 miljoner skulle vara klart overkill anser jag.

Ikväll har jag åkt i 1,5 timmar på Lugnets konstsnöspår som i dagsläget är 500 m. Tjock snöbädd, perfekt pistat och fantastiska spår på en varierande bana. Jag behöver inte en meter längre!! Långturer i skogen får det bli när natursnön räcker till.

Link to comment
Share on other sites

Vill egentligen inte vara en skeptisk bakåtsträvare men dels är rullskidåkning både ett ypperligt komplement till skidåkning och en egen tävlingssport. En varm sommardag åker nog de flesta hellre ett par mil i det vackra landskapet än bil flera mil och sedan runt-runt på skidor.

 

När sedan vintern kommer så finns det än så länge ofta natursnö/konstsnö då och då i hela landet. Har själv åkt på en golfbana i två dar nu.

 

I mina hemtrakter i västra Sverige finns tex nu konstsnö-spår i Skövde (Billingen)' date=' Tranemo och 2 st Borås. Under helgen öppnar troligen även Falköping, Ulricehamn och ytterligare ett spår i Borås. De flesta iof bara en knapp km än så länge. Nu finns även färdiga spår i Halland i Åkulla och Ätran. Har säkert glömt flera spår också. Så skidkulturen/desperationen lever än!

Sedan finns Torsby-tunneln och kanske fler kommande anläggningar med riktig snö.

 

En riktigt stor plastsnö-anläggning kan ev bära sig i ett mkt stort befolknings- (turist) centra och helst i ett spektakulärt läge. Typ på Liseberg, Skansen eller kanske på Öresundsbron;-) Eller i Moraparken?

 

Tror dock fortfarande på MC Hammers spår i korta teknikträningsspår och framförallt som ett sätt att komma förbi snöfattiga partier på tränings- och tävlingspår.[/quote']

Är konceptet neveplast lika bra som det verkar så tror jag stenhårt på det istället för alla konstsnöanläggningar i södra sverige. Hur många åkdagar med bra förhållanden var det i Åkulla i Halland förra vintern? Det kan inte ha varit många.... Det krävs mycket arbete,kunnande och pengar även med en fungerande konstsnöanläggning, och man måste satsa ordentligt med resurser för att få det bra.. Att man kan åka skidor "då och då" i södra sverige duger ju inte riktigt om man ska planera tävlingar etc.. Och bättre lär det ju inte bli om klimatförsämringen fortsätter.. Hur bra förhållanden blir det i Borås om en vecka om det blir 9 plusgrader, ösregn och hård vind i flera dagar (vilket inte är helt orimligt)? Missförstå mig inte, konstsnöanläggningarna betyder enormt mycket och är räddningen för många klubbar/aktiva idag. En neveplast-anläggning skulle inte ersätta rullskidor och övrig barmarksträning fullt ut, men viktig teknikträning inte minst för ungdomar och vasaloppsamatörer skulle kunna bedrivas året runt, vilket skulle betyda enormt mycket för nyrekryteringen.. Men man måste nog testköra konceptet och bedöma om det verkligen är ett bra alternativ.. Jag anser att en anläggningar av typ neveplast/konstsnö/skidunnlar som är längre än 700-800 m är rent slöseri med pengar och resurser! En anläggning på 17 miljoner skulle vara klart overkill anser jag.

Ikväll har jag åkt i 1,5 timmar på Lugnets konstsnöspår som i dagsläget är 500 m. Tjock snöbädd, perfekt pistat och fantastiska spår på en varierande bana. Jag behöver inte en meter längre!! Långturer i skogen får det bli när natursnön räcker till.

Kan absolut hålla med om att konstnö kräver mkt resurser och tid, framförallt en vinter med starkt varierande klimat. Men om det är kallt hela vintern krävs ju inte så mkt jobb "bara" initialt eller inte alls om natursnö finns. Är vintern som förra året krävs på vissa håll heller inget arbete - det går helt enkelt inte att göra snö. Men som Andreas T skrev så kräver nog plasten oxå en hel underhåll. Avgörande för om plasten blir lyckad är nog, förutom priset förstås, hur lika skidåkning den är. Och OK 500 m räcker ett tag, en friidrottsarena är 400 m och en simbassäng 50 m och där kan ju många träna i timmar. För att inte tala om roddmaskinen, löpbandet, crosstrainern och spinningcykeln där du kommer noll meter;-)

Link to comment
Share on other sites

Besökte Växjö i Småland i veckan och där anlägger man en skridskobana i plast på torget i Centrum. Fick veta att kostnaden var 1,4 milj. och att den skall finnas kvar tom mars -09.

Då slog mig tanken att kan man göra plastbana för skridskoåkning borde även en plastbana för skidåkning kunna byggas.

När jag sen gick in på skidsport.com och såg italienarnas skidbana (fö mycket inbjudande i rött o blått) var det lite som tankeöverföring. Det är bara att hoppas att någon ort vill bygga en sådan bana som åkattraktion för allmänheten.

Frågan är hur glidet är på plasten. Är det för trögt, inverkar det negativt på tekniken och ger värk i låren (ung som "snögräsåkningen" i tisdags) Om tillfälle ges skall jag testa skridskoåkning på plastis för att få en indikation om hur glidet är på plast.:/

Link to comment
Share on other sites

Besökte Växjö i Småland i veckan och där anlägger man en skridskobana i plast på torget i Centrum. Fick veta att kostnaden var 1,4 milj. och att den skall finnas kvar tom mars -09.

Då slog mig tanken att kan man göra plastbana för skridskoåkning borde även en plastbana för skidåkning kunna byggas.

När jag sen gick in på skidsport.com och såg italienarnas skidbana (fö mycket inbjudande i rött o blått) var det lite som tankeöverföring. Det är bara att hoppas att någon ort vill bygga en sådan bana som åkattraktion för allmänheten.

Frågan är hur glidet är på plasten. Är det för trögt, inverkar det negativt på tekniken och ger värk i låren (ung som "snögräsåkningen" i tisdags) Om tillfälle ges skall jag testa skridskoåkning på plastis för att få en indikation om hur glidet är på plast.:/

http://www.neveplast.com/eng/np50.html

De påstår att det är samma glid som på snö.

Link to comment
Share on other sites

Det prototypspår som ses i filmen i denna tråds första inlägg är liknande materialformulering som en av de ledande leverantörerna av plast-is. Men man ska komma ihåg att plastisar använder en massa olika polermedel och det som är lämpligt för glid mot stålskena är nödvändigtvis inte det bästa mot skidbelag. Vi har testat diverse prepareringar och tycker att lite såpvatten funkar utmärkt.

 

Första åkturen i det prototypspåret obehandlat var rejält trögt. Med såpvattan sedan som ett halvtungt nysnöföre kanske. Sedan dess har vi gjort förändringar för att vässa glidet både med formuleringen av plasten och strukturen i spårets glidyta.

Link to comment
Share on other sites

Det som talar för plastbanor är att när väl anläggningskostnaden är betald blir det till skillnad mot konstfrusna banor inne el ute ingen driftskostnad.

Frågan är hur ofta man måste ytpreparera med såpvatten för att behålla "glidet". Men i och för sig är det inte konstigare än att grusbanor för tennis får vattnas o sopas. Man kan tänka sig att en behållare med hål konstrueras och att den körs över banan före träning som en kompinerad tvättning och "vallning"av banan.

Link to comment
Share on other sites

Den italienska anläggningen för plastskidåkning hade både klassiskt och skatespår samt en "omkörningsfil" utan klassiskt spår. Om man inte kunde vänta tills den fick man stiga ut på skatespåret och staka förbi, dock kunde skatespåret varit lite bredare.

Men jag la märke till en detalj och det var att det klassiska spåret var räfflat i botten. Undrar om det hjälpte till att få fäste på skidorna?

Link to comment
Share on other sites

Intressanta och lärande synpunkter som förs fram!

 

Jag har tidigare gjort reflektioner gentemot golfbanor och haft en liten dröm om en riktigt fin anläggning för konditionsidrott där man likt "golfmanér" umgås i sin idrott. Jag tycker givetvis att en stor upplevelse med just konditionsidrott är att fritt vara ute i skog och mark och just ensamheten är många gånger en stor del i totalupplevelsen. Men jag skulle också tycka det var grymt kul att ha en fast punkt där man träffade andra under ordnade förhållanden. Visst, en klubb är en typ av fast punkt. Problemet (om man nu ska kalla det ett problem) är att så fort du drar dig till en klubb så slutar det i "ge dem lillfingret och hela din arm frösvann". Du hamnar i styrelse, du hamnar i sektioner, du ska arrangera och du ska, gud förbjude, sälja någon smörja för att dra in stålar. Det som då lockar med "golfupplägget" är just att allt serveras till dig. Inget är gratis och en stor stötesten med mitt "drömprojekt" är just att vi konditionsidrottare inte är vana att lägga pengar på ett "golfsätt".

 

För att få ett plasbaneprojekt på 20 milj att löna sig är det en hel del hinder som ska över. Det största är givetvis en attitydsförändring som ska till. Att få tillräckligt många att våga satsa pengar på sådant man anser sig kunna göra gratis runt knuten där hemma. För att komma dit kostar det pengar utöver själva grundinvesteringen i anläggningen. Det måste bli ett "Sportcenter" där fler än bara längdskidor kan hitta sin tillvaro. Orienterare, löpare, kanotister/roddare mm. Idrotter som idag inte är bortskämda med anläggningar. Idrottare som redan idagn lägger en hel del pengar på sin idrott men som kanske inte insett eller summerat detta för sig själv.

 

Givetvis måste upptagningsområdet vara väl befolkat för att detta överhuvudtaget ska vara intressant. Till detta måste ett antal investerare fram som är beredda att "hosta" upppengar. Slutligen ska ett stort antal idrottare öppna plånboken........... Som sagt, inte helt lätt!

 

Tittar man då på ett annat alternativ, en budget lösning, så undrar jag om det blir något bättre. Jag förutsätter då att det läggs upp genom att vi har en klubb som vill säkar sin verksamhet. De har redan idag tillgång till ett spårsystem där de kan tänka sig att installera ett Neveplast projekt. Man har ett 1km spår till sitt förfogande. Förutsatt att det finns elbelysning redan så har vi nog ändå en markplanering som måste göras. Säg då att det landar in på knappa 4 milj. Det finns ingen klubb som har de pengarna varför man i första hand vänder sig till kommunen. Min erfarenhet säger "lycka till!". Då kanske man kan finna någon sponsor men även här tror jag att det kan vara svårt. Möjligen att Vasaloppet skulle kunna gå in med pengar i ett projekt, kanske AXA. Svårigheten är att ska man få dessa intresserade måste det finnas ett proffesionellt upplagt förslag som långsiktigt ska finnas och skötas. Det går inte med en klubb utan det måste drivas som ett företag. Då är vi tillbaka till "pengar måste in" tänket om än i lite mindre skala. Mindre skala brukar också innebära mindre intresse.

 

Nåja, vi fortsätter att hålla tummarna för en vit vinter med äkta vara. På med Blå extra och ut i solskenet. Och nästan helt gratis. Inte helt fel det heller!

Link to comment
Share on other sites

Mina funderingar efter besöket i Växjö, där kommunen spenderat 1,4 milj till en skridskobana i plast, var att "jordmånen" för att driva en fråga om en plastbana för skidåkning kanske förbättras i och med denna investering. Kanske en annan kommun satsar på plastskidåkning som turistattraktion i stället. Sen kan man undra varför alltid skidåkare skall betala dryga avgifter när tex skridskoåkare får nyttja banan gratis.

Har hört på omvägar att en del tyckte plasten var trög, och att kommunen skulle olja in banan varannan vecka.

Link to comment
Share on other sites

En kul ide' det där med plastskidspår, men vad ska ni ha för underlag till stavarna? Efter ett tags åkande så kommer det att vara två diken vid sidan av spåret med jord, grus och sten, som kommer att följa med stavarna upp och hamna i spåret. Då är det inte så kul längre. Skulle också tro att men får byta trugor rätt ofta p.g.a. slitaget, har märkt det själv när jag kör med stavar i slalombacken, efter ett tag lossnar spetsen. Som sagt en kul ide', men jag tror att jag fortsätter med rullskidor.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Att jordmånen för att bygga en plastbana för skidåkning skulle vara bättre efter att en plastskridskobana anlagt vill jag härmed dementera. I Växjö har det varit mycket protester mot banan, många har tyckt den var för dyr, för lite utnyttjad (varit bra skridskoföre på naturisar sen nyår) ingen servering etc.

Nu hörde jag att den troligen monteras ner för gott i vår. Jag tror därför det skulle vara helt omöjligt att övertyga politiker om en plastskidbana med tanke på det motstånd denna skridskobana fått.

En plastskidbana får nog vara ett initiativ på privat eller klubbbasis.

Link to comment
Share on other sites

Om jag tar av mig skidåkarmössan och försöker sätta på mig en politikernattmössa ( ;-) ) så måste jag ändå fråga mig det kloka i att lägga skattepengar på en plastskidbana!

 

Om vi leker med den hemska tanken att vårt klimat framledes inte kommer att bjuda på snörika vintrar, t.o.m sämmre vintrar än de senaste 10 åren, vad ska man då med en plastskidbana till? Varför skulle man då lägga miljontals skattepengar på konstgjord andning till en dödsdömd idrott? Är det då inte klokare att använda dessa pengar till andra projekt som främjar innevånarnas hälsa?

 

Nej, det måste skötas med självfinansiering. Möjligen skulle en kommun kunna bidra med markanvisning och arrendera ut densamma till ett subventionerat pris.

Link to comment
Share on other sites

Kanske har du rätt Stefan, men de flesta ishallar och inomhushallar är ju bekostade va kommunen. om man inte kan åka skridskor utomhus, varför då ge konstgjord andning? Konstgräs? Är det ok?

Jag håller med i resonemanget, var drar man gränsen?

 

I fallet Hockey och Fotboll har man en massiv skara utövare, långt mer än vad skidorna kan stoltsera med. Kanske vi också skulle kunna ha stora skaror om förutsättningen fanns......som sagt, var går gränsen.

 

Jag kan tycka att kommunerna runt om i landet gör generalfel när man satsar skattepengar på investeringar som sedan utesluter stora delar av befolkningen i form av tillträde. Hur många ishallar, fotbollsplaner, friidrottsanläggningar mm är öppen för spontanidrott? Samtidigt så går just fotbollen och ishockeyn till att mer och mer likna företagsdrift. Ett exempel är Södertälje där kommunen säljer ishockeyarenan till klubben, garanterar ett bidrag om flera miljoner/år (för eftersatt underhåll ?!?) och tjänar inte en krona om anläggningen börjar ge vinster. I samma kommun stänger man elljusspår, ger fan i att klippa gärsytor för spontanfotboll mm. Men vi är kanske i ett regimskifte mellan det gamla idella systemet och ett nytt "marknadsekonomiskt" tänkande. Vi blir med stora "Sportcenter" där det är inträde, medlemskap och hård marknadsekonomi?

Link to comment
Share on other sites

Kanske har du rätt Stefan' date=' men de flesta ishallar och inomhushallar är ju bekostade va kommunen. om man inte kan åka skridskor utomhus, varför då ge konstgjord andning? Konstgräs? Är det ok?[/quote']

Jag håller med i resonemanget, var drar man gränsen?

 

I fallet Hockey och Fotboll har man en massiv skara utövare, långt mer än vad skidorna kan stoltsera med. Kanske vi också skulle kunna ha stora skaror om förutsättningen fanns......som sagt, var går gränsen.

 

Jag kan tycka att kommunerna runt om i landet gör generalfel när man satsar skattepengar på investeringar som sedan utesluter stora delar av befolkningen i form av tillträde. Hur många ishallar, fotbollsplaner, friidrottsanläggningar mm är öppen för spontanidrott? Samtidigt så går just fotbollen och ishockeyn till att mer och mer likna företagsdrift. Ett exempel är Södertälje där kommunen säljer ishockeyarenan till klubben, garanterar ett bidrag om flera miljoner/år (för eftersatt underhåll ?!?) och tjänar inte en krona om anläggningen börjar ge vinster. I samma kommun stänger man elljusspår, ger fan i att klippa gärsytor för spontanfotboll mm. Men vi är kanske i ett regimskifte mellan det gamla idella systemet och ett nytt "marknadsekonomiskt" tänkande. Vi blir med stora "Sportcenter" där det är inträde, medlemskap och hård marknadsekonomi?

Jag tror inte på för stora, dyra anläggningar för längdskidor. Väl fungerande konstsnöanläggningar där driftkostnaderna tas in med avgifter är ju ett väl fungerande koncept, men när det brakar iväg mot 20-30 miljonersprojekt så är jag skeptisk. Att skattebetalare ska betala är knappast rimligt. Jag tror inte det skulle bli någon jätterusning till ett plastbaneprojekt. Men skulle produkten vara bra och rolig att träna på så skulle det givetvis vara kanon för ungdomsverksamheten och vasaloppsmotionärer att träna teknik på. Men då får priset inte vara för högt!!! Uppemot 100000 kr för en bra åretruntanläggning skulle kanske vara rimligt. Därför tror jag stenhårt på MC Hammers projekt, med förutsättning att inga andra kostnader förutom själva spåren tillkommer... Vore intressant att pröva både MC Hammer-spåret och den norska varianten!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...