Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Man behöver inte en tunnel för att se ljuset


Dunderklumpen

Recommended Posts

Jag tror inte på för stora, dyra anläggningar för längdskidor. Väl fungerande konstsnöanläggningar där driftkostnaderna tas in med avgifter är ju ett väl fungerande koncept, men när det brakar iväg mot 20-30 miljonersprojekt så är jag skeptisk. Att skattebetalare ska betala är knappast rimligt. Jag tror inte det skulle bli någon jätterusning till ett plastbaneprojekt. Men skulle produkten vara bra och rolig att träna på så skulle det givetvis vara kanon för ungdomsverksamheten och vasaloppsmotionärer att träna teknik på. Men då får priset inte vara för högt!!! Uppemot 100000 kr för en bra åretruntanläggning skulle kanske vara rimligt. Därför tror jag stenhårt på MC Hammers projekt, med förutsättning att inga andra kostnader förutom själva spåren tillkommer... Vore intressant att pröva både MC Hammer-spåret och den norska varianten!

Du har givetvis en poäng. "För dyrt" är iofs ett relativt begrepp och till syvens och sist handlar det om hur många som är villiga att betala för en tjänst på en given plats och tidpunkt. Är investeringen 20-30milj ställer det givetvis större krav på antalet än om vi pratar om en investering om 100´:-. Därmed inte sagt att 100´:- varianten alltid kommer att vara bästa alternativet!

Jag kan också tycka att vad är det för mening att "gnida" omkring på ett längspår sommartid. En del av tjusningen med längdåkning är ju att årstiden gör att träningen varieras. Konstsnö känns mer i linje med "årstidträningsformen" så att säga. Men ska jag betala för att åka duger inte 1km flackt spår, då vill jag ha minst 2,5km och varierad kuppering. Betalar jag har jag krav, lika enkelt som när man köper andra tjänster eller varor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Nu verkar en produktion vara inom räckhåll, kanske inom någon/några månader. Själv har jag haft äran att även prova den nya lite mer "isfärgade" varianten. Jag ser helt klart fram mot den dag vi i vår klubb kan erbjuda medlemmar möjligheten att träna på plast. En träningsform jag tror kan bli ett mycket bra komplement för skidklubbar, vad gäller teknikträning året runt. Skidlikt både för erfarna åkare och för nybörjare. Och en kul grej för barn och ungdomar, där risken att slå sig jämfört med rullskidor är minimal. Samt ett utmärkt teknikkomplement (till rullskidor) för erfarna åkare vad gäller främst diagonalåkning samt stakåkning med frånskjut. Ett spår man lägger ut inför varje träning, kanske runt 600m eller så.

 

http://www.nvskidor.se/artikel/262/

 

Link to comment
Share on other sites

Nu verkar en produktion vara inom räckhåll, kanske inom någon/några månader. Själv har jag haft äran att även prova den nya lite mer "isfärgade" varianten. Jag ser helt klart fram mot den dag vi i vår klubb kan erbjuda medlemmar möjligheten att träna på plast. En träningsform jag tror kan bli ett mycket bra komplement för skidklubbar, vad gäller teknikträning året runt. Skidlikt både för erfarna åkare och för nybörjare. Och en kul grej för barn och ungdomar, där risken att slå sig jämfört med rullskidor är minimal. Samt ett utmärkt teknikkomplement (till rullskidor) för erfarna åkare vad gäller främst diagonalåkning samt stakåkning med frånskjut. Ett spår man lägger ut inför varje träning, kanske runt 600m eller så.

 

http://www.nvskidor.se/artikel/262/

 

Kul projekt det där! Vilka är förbättringarna jämfört med prototypen?

Link to comment
Share on other sites

Nu verkar en produktion vara inom räckhåll' date=' kanske inom någon/några månader. Själv har jag haft äran att även prova den nya lite mer "isfärgade" varianten. Jag ser helt klart fram mot den dag vi i vår klubb kan erbjuda medlemmar möjligheten att träna på plast. En träningsform jag tror kan bli ett mycket bra komplement för skidklubbar, vad gäller teknikträning året runt. Skidlikt både för erfarna åkare och för nybörjare. Och en kul grej för barn och ungdomar, där risken att slå sig jämfört med rullskidor är minimal. Samt ett utmärkt teknikkomplement (till rullskidor) för erfarna åkare vad gäller främst diagonalåkning samt stakåkning med frånskjut. Ett spår man lägger ut inför varje träning, kanske runt 600m eller så.

 

http://www.nvskidor.se/artikel/262/

 

[/quote']

Kul projekt det där! Vilka är förbättringarna jämfört med prototypen?

Eftersom jag inte är involverad i själva "plast-bolaget" (folk har ju fått kritik förr på detta forum för egenreklam under pseudonym...), så har jag inte så bra koll. Jag vet att de var inne på en rullbar lösning i 50m sektioner, men att detta inte gick. Men förutom färgen, så tror jag att det här spåret är lite smalare. Sedan känns varje plastränna lite tunnare och lättare. Det är ju tänkt som ett mobilt system, så ska man lägga ut 500m spår så blir det ju 200 st enkelspår som ska fraktas på ett biltak eller liknande. Sen tror jag de ändrat kanterna lite. Men viktigast är att de försökt göra en enkel hopsättning rännorna kant i kant, så man inte upplever några "skarvar" när man åker. Detta samtidigt som man slipper ha "tältpinnar" att fästa rännorna mot underlaget.

Link to comment
Share on other sites

var ligger priset per 100 meter?

Detta kan jag inte svara på. Jag får hänvisa frågan vidare till annan/andra person/-er som brukar vara flitiga forumbesökare.

Det jag vet är att vår klubb (där 3 av 4 herrar plast är medlemmar) har lagt in en första offert. Jag vet dock inte antal meter eller exakt summa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
var ligger priset per 100 meter?

Pris för 100m spår: 6500:- +moms + ev fraktkostnad

 

I detta ingår:

8 st spårsektioner á 25m.

Skarvplattor som sätts var 25:e meter och då också fixerar avståndet mellan rännorna.

Några hekto ”fästvalla”, som är ett gummismältlim.

 

Spårsektionerna är vikbara var 5:e meter så att de ska gå att transportera exempelvis på ett takräcke på personbil.

 

Frakten blir tyvärr ganska dyrt pga det något otympliga formatet (5m) men det kommer säkert att kunna lösas på smidigt sätt för många, beroende på var man befinner sig. Spårbolaget finns representerat i Stockholm och Skåne. Kanske fler platser i nära framtid.

 

Systemet väger ca 45kg per 100m spår.

 

Behovet av fästvalla är lite oklart. Beror på åkkapacitet och ev lutning.

(som på snö.. bra åkare kan valla snålt)

Lägger man det på en flack gräsmatta klarar de flesta att skjuta ifrån med bara ruggad fästzon eller ”fiskfjäll”. Även barn, har det visat sig. Detta gör det hela såklart enklare om man ska ordna provapå-aktiviteter för barn/ungdom.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...