Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Arrangera rullskidtävling vad gäller?


joakim.j

Recommended Posts

Vad krävs för att få arrangera en rullskidtävling på allmänna vägar?

Polistillstånd, flaggvakter vid alla vägar eller bara vid korsningar där åkarna har väjningsplikt, godkännande av skidsportförbundet eller liknande?

 

Vi har lite planer för ett lopp nästa år men jag behöver veta grundförutsättningarna först.

I år åkte vi som motionslopp men en riktig tävling är roligare och lockar förhoppningsvis mera åkare!

 

Joakim.

Link to comment
Share on other sites

Tillstånd från länsstyrelsen krävs för tävling på väg, se bifogade länkar nedan.

För V.a Götaland gäller följande:

http://www.o.lst.se/o/amnen/Trafik/Tavling_med_fordon_pa_vag.htm

 

http://www.o.lst.se/NR/rdonlyres/59540E53-D8BE-48D7-A3E4-84460A7B4610/97759/Folder_tavling_pa_vag_08.pdf

 

Något som är mkt viktigt att notera vilket jag inte tror att så många är medvetna om är följande: Om man inte fått tillstånd att spärra av väg (vilket kräver specialtillstånd vilket är mkt svårt iaf för mindre tävlingar) så gäller ordinarie trafikregler även för tävlingsdeltagarna. Flaggvakt/funktionär får enligt laget inte stoppa trafiken utan endast varna och uppmärksamma bilisterna för "faran". I 99procent av fallen är det inget problem men det finns ju ett och annat rötägg på vägarna. Endast polisman får stoppa trafiken.

 

Man kan däremot försöka få polisen att komma ut med en patrull och dirigera trafik vid eventuellt kritiska platser, de är dem skyldiga att göra om resurser finns.

 

 

Sedan åker du väl alltid på en egen risk, det enda tillståndet gör att du har formellt tillstånd att genomföra tävlingen, tillstånd krävs för att SSF:s sanktion ska gälla, är inte tävlingen sanktionerad gäller inte försäkringen via skidlicensen.

 

I V.a Götaland kostar tillståndet 2000:-

 

SSF tar en sanktionsavgift på 20:-/deltagare.

 

Kanske ska ni vara med i rullskidscupen?

Edited by kustlöparen
Link to comment
Share on other sites

Det krävs tillstånd ifrån länsstyrelsen, prova att googla på "tävling på väg" så ser du att rullskidor likställs med bil och cykeltävlingar. Det kostar 2000 kr för att dom skall behandla ärendet. Sen kontaktar länsstyrelsen berörda kommuner, vägvärket och polisen. Men det kan vara god idé att prata med polisen också. Det rekomenderade iallafall länstyrelsen här i skåne när jag gjorde ansökan till vår tävling som vi har imorgon.

 

Ansökan som du skickar in skall innehålla beskrivning av banan, vem som ansvarar för tävlingen, vilka kommuners om berörs. Var man planerare ev flaggvakter....samt om man ev vill stoppa bilar måste man beskriva hur länge? vilken tid osv.

I vår ansökan inför BIF-rullen fick vi t.ex. göra om banan efter en del synpunkter från Vägverket, vi fick också reda på att max tid vi fick stoppa en buss var 1 min, annars skulle deras tidtabell bli helt fel. Så det är en hel del att tänka på.

 

Och föresten så är det ingen skillnad om ni gör motionslopp eller tävlingslopp så länge ni påverkar trafiken med flaggvakter eller ritar i marken o.s.v

 

Sen skall ju tävlingen i sig registreras i IdrottenOnline som ju ersätter klubbenonline vid årskiftet. Sen skall du få godkännande ifrån distriktet eller Svenska skidförbundet att din tävling är sanktionerad.

 

ungefär så......plus massor massor av arbete.

Link to comment
Share on other sites

Kustlöparen...nogfår enflaggvakt stoppa trafiken. Det är ju det man ansöker om att få göra. Det kommer vi göra imorgon lördag iallfall. Vi har diskuterat det hela med polisen och polisen gav klartecken till Länsstyrelsen. Länstyrelsen skrev ut tillsåtndet där det står vad vi får göra och inte göra.

Man kan ju alltid ansöka om olika saker som ev spärra av väg eller tillstånd att stoppa trafiken eller så kan man ansöka om att få till tillfällig sänkt hastighet på vissa vägsträckor. Det kommer vi i min klubb t.ex. göra nästa år på en av våra större löpartävlingar.

Har för mig att hastighets säkning hade man fått tillstånd till i samband med Stockholms rullskidcup t.ex. Men det vet andra på detta forum bättre än mig.

Link to comment
Share on other sites

Kustlöparen...nogfår enflaggvakt stoppa trafiken. Det är ju det man ansöker om att få göra. Det kommer vi göra imorgon lördag iallfall. Vi har diskuterat det hela med polisen och polisen gav klartecken till Länsstyrelsen. Länstyrelsen skrev ut tillsåtndet där det står vad vi får göra och inte göra.

Man kan ju alltid ansöka om olika saker som ev spärra av väg eller tillstånd att stoppa trafiken eller så kan man ansöka om att få till tillfällig sänkt hastighet på vissa vägsträckor. Det kommer vi i min klubb t.ex. göra nästa år på en av våra större löpartävlingar.

Har för mig att hastighets säkning hade man fått tillstånd till i samband med Stockholms rullskidcup t.ex. Men det vet andra på detta forum bättre än mig.

Ja det har vi också trott men enligt lagens bokstav är det tydligen inte så, så länge vi inte har ansökt om och fått tillstånd att sänka hastigheten eller spärra av trafiken så gäller vanliga trafikregler och stannar inte bilist på flaggvakts uppmaning ska han backa undan.

Så har jag fått det förklarat av Polismyndigheten efter en incident där en irriterad bilist ville försökte polisanmäla klubben efter att vi stannat honom, möjligt att Polisen kan förordna genom tillstånd att i det här fallet flaggvakt kan få rätt att stoppa trafiken. Har för mig att det står nåt liknande i tillståndet också, där står också att ordinarie trafikregler gäller.

 

Å andra sidan får man aldrig köra på någon även om han står mitt i körvägen.

 

I praktiken är det dock inget större problem eftersom de allra flesta bilister också är förnuftiga människor och stannar ändå. Det gäller ju även att anpassa banor och tidpunkter efter trafikmängden så undviker man det mesta trasslet.

 

 

På Rollsborundan i år kommer förmodligen Polisen ställa upp med en patrull vilket ju är det allra bästa.

 

Det skulle vara intressant att se vad det står i ert tillstånd om det skiljer beroende på hur samarbetsvilliga myndigheterna är i olika delar av landet.

Edited by kustlöparen
Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Om man vill köra ett träningsrace. Stockholms Rullskidklubb brukar väl göra det och så går det någon kyrkserie i Uppsala.

För att inte behöva söka tillstånd och ändå göra det lagligt. Är det något att tänka på? Ska man kalla det något speciellt om man gör en inbjudan på Facebook. "Träningsrace" "Rullskidor på tid" typ. Kan man köra masstart eller kanske bäst med intervallstart.

Fyll på med era erfarenheter.

Tyvärr är det inte alla som tar sig till rullskidbanan som vi har i vår kommun, den ligger nämligen i Norge till största delen inklusive arenan.  :( Ifjol passade vi på när gränsen var öppen ett litet tag.

Link to comment
Share on other sites

Lite sidsteg men vilken rullskidbana är detta?

Delvis i Norge?

 

En dedikerad rullskidbana eller allmänna vägar?

Det är Kjölen Sportcenter som har stadion på norsk sida men största delen av banan ligger i Sverige. I vintras preparerade man två separata slingor. Den asfalterade delen är mest i Norge. Åker man rullskidor passerar man gränsen fyra gånger per varv.

Link to comment
Share on other sites

Vi har haft öppet klubbmästerskap på cykelbana och då det inte går på trafikerad väg har vi inte sökt tillstånd. Funderar på att anordna en öppen träningstävling på en cykelbana runt en sjö, där vi hade det senaste klubbmästerskapet. Frågan är vad man får kalla tävlingen för att det inte skall räknas som officiell rullskidtävling ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...