Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Tony Pölder ska slå hål på Kuzmin med rapport från Swix

• Vänligen logga in för att kunna svara
240 svar till detta ämne

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Hehe! Bra idé.

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Handsken är kastad!! :D Länk

”Kalleanka åkare” ?? Men nu jäävlar! :lol:

Den riktiga rapporten kommer snart enligt killen i vallahörnet.

Skr

Skr

Medlem

• Members
  • Pip
  • 249 inlägg
Var står det "Kalleanka åkare"? Har han redan redigerat i sitt inlägg?

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Ja han har redigerat sitt inlägg. Jag kopierade texten från sidan, och har kvar den i ett webbläsarfönster. Det stod följande (ni får själva jämföra med nuvarande fegisredigerad text):

------------------------
Plast glider bra---VISST—men belaget är ”belag” i alla temperaturområden dvs förändrar sig inte men det gör juuu snön vilket betyder oändliga variationer på glidet om du åker ovallat. Valla optimerar ytan mot snön, plast gör det inte!

Ingen har gjort en riktig vetenskaplig test på detta….inte förrän nu när SWIX har kommit med en.

För många ”kalleanka åkare” ute i swe har gjort egna tester mellan sina skidor och sin skrivit på någon blogg att det är ju kanon med stålsicklat o ovallat ( jag känner en kuf strax söder om Stockholm som kör hårt med detta ...ler) . MEN HALLÅ… det är väl inget vetenskapligt över det….om man skall göra det vetenskapligt så får det allt vara lite noggrannare….läs mitt nästa inlägg hur man gör en vetenskaplig test på skidor o valla.

Om en oberoende part…(kunnig dock) skulle läsa Kuzmins rapport och SWIX rapport så lovar jag att man skulle elda upp Kuzmins rapport…och låta SWIX:s rapport ligga kvar på bordet…that’s the fact.

Ni skulle bara se rapporten---ni skulle bli mörkrädda ni som stålsicklat.
------------------------------

Jag tycker ni ska gå in på bloggen och fråga vad han menade med "kalleanka åkare". Bortsett särskrivningen så borde väl han syfta på de som är så dumma i huvudet att de inte stenslipat och köpt vallor av professor Tony. :P

Redigerat av Boletus, 29 oktober 2008 - 14:04 .

nickeboo

nickeboo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 78 inlägg
Själv har jag enbart mitt andra par skateskidor stålsicklade men tycker ändå Pölder kan kommenteras:

"Kuszmins test är INTE vetenskapligt gjord !"
Att det fanns vissa brister i testerna räcker väl inte för att påstå det. Avhandlngen blev
ju godkänd. Det kan ju Lars-Erik utveckla mer. Sedn kan man ju ändå hävda att förra vinterns emperi säger en hel del även om den inte utförts vetenskapligt.
Dessutom verkar Pölder (och Swix) missat Sture Högmarks forskning i Uppsala.

"Swix test är vetenskapligt gjord och offentlig !"
Om den är offentlig, var finns den då? Inte på swix.no i alla fall.

"Universitetet som står bakom Kuzmin erkänner att det finns brister i Kuzmins framställan."
Säger ju ändå inget om metoden fungerar IRL eller inte. Alla rapporter om framgång här på forumet är ju inte tagna ur luften.

"Kuzmin sickeln är en myt, en dålig myt som är framtagen för att ”tjäna pengar på”-enbart det!"
Hur vet Pölder vilka motiv Kuzmin hade för sin avhandling?

""Kuzmins sickel är NOLL i Norge, det är bara i lilla SWE som ”det jollras” om den.
Vad säger ni o joller ni som verkligen anstängt er för att seriöst rapportera erfarenheter?

"Ingen i världseliten använder metoden, om det skulle vara så bra så skulle världscupvallarna stålsickla o köra utan valla- MEN INGEN GÖR DET!"
Nej, men det är ju inte heller det arguumentet som talar för stålsickling, utan enkelheten och kostnaden för vanligtt osponsat folk.

"Att stålsickla en skida förstör belaget som blir mindre och mindre efter varje sickling"
Stenslipning tar ju också på belaget, men i bägge fallen är det ju knappast ett reellt problem.
.
"Plast glider bra---VISST—men belaget är ”belag” i alla temperaturområden dvs förändrar sig inte men det gör juuu snön vilket betyder oändliga variationer på glidet om du åker ovallat. Valla optimerar ytan mot snön, plast gör det inte!"
Mend et är ju här olika strukturer kommer in, eller hur?

"Ingen har gjort en riktig vetenskaplig test på detta….inte förrän nu när SWIX har kommit med en."
Intressant att Pölder vet bäst vad riktig vetenskap är.

"För många skidåkare ute i swe har gjort egna tester mellan sina skidor och skrivit på någon blogg att det är ju kanon med stålsicklat o ovallat ( jag känner en kuf strax söder om Stockholm som kör hårt med detta ...ler) . MEN HALLÅ… det är väl inget vetenskapligt över det….om man skall göra det vetenskapligt så får det allt vara lite noggrannare….läs mitt nästa inlägg hur man gör en vetenskaplig test på skidor o valla."
Varför haka upp säg på vetenskap. Det är väl knappast så att alla proffsvallare i landslagen de heller utför rent vetenskapligt arbete, men dem angriper han inte.

"Om en oberoende part…(kunnig dock) skulle läsa Kuzmins rapport och SWIX rapport så lovar jag att man skulle elda upp Kuzmins rapport…och låta SWIX:s rapport ligga kvar på bordet…that’s the fact."
Är Sture Högmark tillräckligt oberoende och kunnig för Pölder?

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 329 inlägg
det känns på nåt sätt som han vill idiotförklara sin kunder, ingen annan begriper något but the KING!

Han skulle bara veta vilken samlad vetenskaplig kunskap det finns här med både professorer och materialexerter. SWIX lär få sina fiskar varma om de inte gjort rätt....

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Jag tar mig friheten och kopierar inläggen från Tonys blogg, ifall han får för sig att lite "redigera lite".

Timjan sa...
"Ni skulle bara se rapporten---ni skulle bli mörkrädda ni som stålsicklat."

Ja men sitt inte där och tryck ur dig en massa vätgas, lägg upp rapporten. Det finns en massa intresserade människor som efter eget huvud kan bedöma en vetenskaplig rapports kvaliteter. Vi behöver ingen Mulla som tolkar åt oss. Kom igen. Give us your best shot.

den 29 oktober 2008 13:45 Johan sa...
Ja det var ju kul att det händer i vallaleden, vi har väntat i ett par å rnu på att någon av de stora ska våga komma med något konkret motargumnet, så det var ju på tiden.

För övrigt har Kuzmin vid ett flertal tillfällen bjudit in vallafabrikanterna att debatera med honom med de har aldrig dykt upp.

Vad är det som gör SWIX mer trovärdiga och vetenskapliga än Kuzmin? De har ju givetvis inget egenintresse i detta(förutom att de säljer en massa valla då förstås).

För att överhuvudtaget kunna göra en bedömning av SWIX rapport måste den ju publiceras i sin helhet så att var och en kan ta del av den, det är ju en del i det vetenskaplig att ställa upp sina rön för att de ska kunna prövas.

Du kommer faktiskt inte med något enda vetenskapligt argument vad som är fel med Kuzmin och vad i SWIX-rapporten som motbevisar detta bara att det gör det. Det sättet att skriva på saknar all vetenskaplig argumentation vi får hoppas att SWIX-rapporten är skriven med mer subtans annars står har det inte framkommit något nytt.

För övrigt forskas det nu på flera ställen i Sverige om skidglid och belag bl a bedriver den framstående och erkände Sture Hogmark forskning på området. Att forskarna intresserat sig för området beror i mångt och mycket på Kuzmins rön. Vi ser idag bl a Primatera ett företag bestående av framstående svenska forskare har tagit fram en egen sickel utifrån sina studier.

Så min käre Pölder sicklingen är långt ifrån död.

Och det är ju kvalificerat skitsnack att påstå att sicklade skidor behöver slipas om de ska vallas igen. Sicklinge ger en mkt finare yta än vad slipen ger även för vallning.

Så för dig som vallar det är inte kört skidorna är inte förstörda det är bra att ta fram sickeln och dra ett par ggr så kommer de att gå fort igen.

Vi väntar fortfarande på att få tillgång till rapporten och inte sedvanlig Kalle-Anka argumenatation.

den 29 oktober 2008 13:55 sicklarn sa...
du år seriös du..not
att kalla SWIX för oberoende jo tjena.

sedan borde väl du som är så kunnig och insatt att det tvärtemot vad du skriver pågår oerhört seriös forskning på området utifrån Kuzmins teorier bla vid Uppsala univ.

tom belagstillverkarna ger ju Kuzmin rätt..

du har noll koll vill bara sälja en massa valla.

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Vad är Primatera stålsickel? Sökte på det, men hittade ingenting.

Skr

Skr

Medlem

• Members
  • Pip
  • 249 inlägg
Finns en tråd om den (med länk) i din närhet.

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Jag är inte bara en Kalle Anka-åkare tydligen, utan ett komplett blindstyre. Söker jag på fel ord? Primatera?

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 340 inlägg

Vad är Primatera stålsickel? Sökte på det, men hittade ingenting.

Läs på tråd "Primateria" några rader ner så får de reda på vad vi vet för tillfället och lämplig address. Jag tror mig veta lite mer även om detta men jag återkommer sedan jag är lite mer säker. Helt klart är dock att Ronnie Löf blev nr. 65 på fjolårets Vasalopp med skidorna sicklade på detta vis.

Om Sture Hogmark, Tony Pölder eller Lars K (SWIX) är mer vetenskaplig överlämnar jag till skidforums läsare att bedöma. JAG har min bestämda uppfattning.

Huvudfrågan för tillfället är följande: Tony, som jag vet läser vad vi skriver, visa upp den SWIX rapport du refererar till så att vi själva kan bedöma och värdera dess innehåll. Om inte förlorar du mycket i trovärdighet hos mig och jag tror även många andra skidforumläsare.

Lars-Erik Persson (Numera med 8 Vasalopp/öppna spår genomförda på samma stålsicklade skidor med utmärkt glid, se min tråd)

Anm: Den enda jag sett med formuleringen ".....ler" om stålsicklarna på skidforum är "berömde" Figge35 med likartad (osaklig) argumentering. En tillfällighet ?

Skr

Skr

Medlem

• Members
  • Pip
  • 249 inlägg
Nu har Pölder berättat hur ett vetenskapligt test skall genomföras! Med undantag av att man måste ha 12 par skidor, tycks det vara identiskt med ett typiskt "Kalle Anka-test", som vi väl alla har genomfört x antal gånger, dvs. man åker nerför en backe och kollar hur långt det glider...

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg

Jag är inte bara en Kalle Anka-åkare tydligen, utan ett komplett blindstyre. Söker jag på fel ord? Primatera?

Boletus klicka här!!!

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Sorry! Tänk att ett litet "i" kan göra sådan skillnad. Mycket intressant tråd. Vi får väl bjuda ut Primateria till Storvreta i Uppsala och köra ett test?

joakim.j

joakim.j

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
Men argumentet som alla har lagt fram att stålsicklat behöver några km för att komma igång förstör ju hela hans "och swix" resonemang!
Är testet gjort på så sätt som han skriver så är allt bara ett sätt att få vallade skidor att gå bättre än sicklade vilket knappast kan kallas oberoende test.

Men det nya kanske var att snön ändrar sig ;)
Och VAR ÄR RAPPORTEN!

Redigerat av joakim.j, 29 oktober 2008 - 14:56 .

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Jag tror Tony just nu fått ett upprört samtal från Swix marknadschef i Norden. Han håller på och gör bort sig kraftigt. Om (OM) swix hade gjort ett bra och vetenskapligt utfört test samt dokumentation av detta, skulle de därefter ha låtit Crazy Pölder lansera den till världen? Som att baka en underbar tårta och låta King Kong servera den.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 088 inlägg

"Swix test är vetenskapligt gjord och offentlig !"
Om den är offentlig, var finns den då? Inte på swix.no i alla fall.

Vaddå ser du suddigt eller ? ;)
Pölder har ju publicerat rapporten på Blogspot :D

http://4.bp.blogspot...-h/DSC00034.JPG

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 329 inlägg
Nu så gott folk här är den:

http://polder.lmdata...g_vs_waxing.doc

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Vilken fantastisk "vetenskaplig undersökning"! :lol: Är det en gymnasieuppsats? Nej, förlåt gymnasister.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 329 inlägg

Nu så gott folk här är den:

http://polder.lmdata...g_vs_waxing.doc

Läste igenom den väldigt snabbt så jag kan mkt väl ha missat något väsentligt.

3 par skidor användes (bara en sån sak)

Testen gjordes i backe under olika väderförhållanden men vid korta sessioner.

Skidorna rengjordes mellan.

De vallade gled givetvis fortare, men det konstaterade ju Kuzmin också under kortare sträckor.

Sammanfattning: SWIX har helt missat Kuzmins poäng med att valla samlar smuts under längre sträckor och detta verkar inte vara testat om jag inte missuppfattat något och således gör den här sk vetenskapliga rapporten varken från eller till.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar