Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trasig backspärr


ARF

Recommended Posts

Förra veckan råkade jag för första gången ut för att en backspärr gick sönder på mina Swenor fibreglass. Det började med en lätt känsla av lövhalka på ena skidan men efter ett litet tag försvann greppet helt. Har inte hittat någon tråd i forumet om haverier på backspärrar. Erfarenheter någon? Hur länge skall backspärren hålla?

 

När jag öppnade hjulet kunde jag inte se någon uppenbar skada och inte heller att det kommit in smuts. Det verkar helt enkelt vara så att backspärren slits med tiden (eller snarare antalet mil).

 

/ARF

Link to comment
Share on other sites

Jag hadde samma problem på mina Swenor fibreglass under ett par veckor förra hösten. Men plötsligt började backspärren fungera som vanligt igen och har fungerat sedan dess (håller tummarna)!?

 

Går det att byta backspärren eller måste man få en ny skida?

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte billiga beggade rullisar för ett antal år sen.

Ena bakhjulet var fastrostat, så jag tog isär, tvättade med 5-56 och andra lättflytande smörjor.

Testade - funkade klockrent.

Efter det körde jag in fett i lagret - Då blev det precis som du skrev, började med småsläpp,

som övergick i helsläpp och några gånger tvärstopp.

Gissningsvis var fettet för tjockt. Jag tvättade rent dem igen och använder motorolja numera.

Testa att smörja med tunn olja.

Link to comment
Share on other sites

När mina Marwe var nya hade jag problem med släpp på ena skidan. Jag kontaktade försäljaren, som sa att jag skulle dra åt muttern hårdare och då blev det bättre. Men problemet försvann inte helt förrän jag slutat med 5-56 och ersatt med cykelolja + fett i skarven på utsidan för att hindra vatten att tränga in i lagret.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
köp inte Pro-ski c2 jag har under ganska kort tid (ett per sesång) haft tre haveri på backspärren. Vad göra? De sitter som berg, det e lögn att få loss.

Enligt skidsport är det bara att köpa nytt ca 550 kr för ett hjul med backspärr.

Nu byter jag märke.

Jag anknyter till din förra tråd här med. Spärrlagret är inte trögt att trycka ut men det krävs att man har tillgång till ett skruvstäd. sen kan du sätta in ett spärrlager av annat märke om du vill det, jag tror att nästan alla märken har samma dimension på grejorna och ingenting är ömtåligt och är det ändå sönder så passa på och testa.

 

Jag har just monterat bort 2 gamla trasiga spärrlager och ska hämta nya på tisdag.

Link to comment
Share on other sites

Jag jag läste det men...

...spärrlagret på proski är ett antal slålrullar som sitter inne i hjulet, det är inget man lyfter ut och ersätter. Tyvärr.

Jag har undersökt detta på ett av de andra pajjade.

Men jag har redan gått och sucktat in mig på ett par nya elpex wasa 610 låter som att de bara rullar och rullar och rullar.

Fick idag gå 2 km med stavar och skidor i näven och pjäxor på fötterna inte roligt.

Link to comment
Share on other sites

Mången åkare har negativa omdömen om Pro-ski, allmänt i klubben refererade till som Pro-skit.

Distansbrickan mellan gaffel och lager är utformad på ett sätt (platt insida istf distans)som gör att fukt och smuts lättare når in till lagret.

Ska du köra på höst och vinter så köp ngt annat.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Var sitter backspärren? Är det något i hjulets konstruktion eller lagrets?

Backspärren sitter mitt i hjulet. På det hjulet är axeln bredare innuti hjulet och backspärren sitter mot denna som ett antal "rullar". Du måste plocka bort lagren och ta ut axeln för att se backspärren. (Men för att komma åt backspärr måste du nog kränga av gummihjulet, men det har jag aldrig gjort... Jag tror den är uppbyggd med lite fjädrar och annat också, och inte bara "rullarna".)

Link to comment
Share on other sites

Var sitter backspärren? Är det något i hjulets konstruktion eller lagrets?

Backspärren sitter mitt i hjulet. På det hjulet är axeln bredare innuti hjulet och backspärren sitter mot denna som ett antal "rullar". Du måste plocka bort lagren och ta ut axeln för att se backspärren. (Men för att komma åt backspärr måste du nog kränga av gummihjulet' date=' men det har jag aldrig gjort... Jag tror den är uppbyggd med lite fjädrar och annat också, och inte bara "rullarna".)[/quote']

Nä då! Det går bra att pressa ut backlagret också och byta det om man vill. Inte behöver man kränga av gummit inte. Bra utrustning bara så går det bra.

Har själv tagit bort det på slitna bakhjul och monterat in det i framhjul som inte vart likna slitna. Fungerar bra. Men man måste ju placera det precis i mitten igen när man pressar tillbaka det. Så bra utrustning krävs. När jag har gjort det har jag kyllt lagret och värmt hjulen.

Inget för den vanliga användaren kanske. Men det går!

Link to comment
Share on other sites

Du slog mig på mållinjen med ditt svar, Skåningen.

Har själv bytt spärrlager med hjälp av ett skruvstäd, det gick bra!

 

Har ett par gamla Proski som krånglat mycket genom åren med kul- och spärrlager. Nu för tiden kör jag med Swenor, -får hoppas att dom funkar mättre.

Link to comment
Share on other sites

Var sitter backspärren? Är det något i hjulets konstruktion eller lagrets?

Backspärren sitter mitt i hjulet. På det hjulet är axeln bredare innuti hjulet och backspärren sitter mot denna som ett antal "rullar". Du måste plocka bort lagren och ta ut axeln för att se backspärren. (Men för att komma åt backspärr måste du nog kränga av gummihjulet' date=' men det har jag aldrig gjort... Jag tror den är uppbyggd med lite fjädrar och annat också, och inte bara "rullarna".)[/quote']

Aha, det förklarar varför mitt nya hjul ser konstigt ut. Bad en webbshop att skicka mig ett färdigt monterat hjul med backspärr, men jag fick ett omonterat (och det dröjde två veckor innan det kom). Här sitter jag nu utan skruvstäd och kan fortfarande inte träna... Märkte att mitt ena framhjul (med spärr) var sönder när jag skulle börja träna i vår, och jag är helt ny i rullskidbranschen.

 

Jag skall dock köpa ett skruvstäd. Har sett filmer på tuben om hur man byter lager så det skall väl nog gå. Jag skall emellertid också sätta nya lager i det gamla trasiga hjulet. Det är väl ingen skillnad på lagerbytestekniken mellan fram- och bakhjul? Bör jag smörja det nya hjulet och lagren med motorolja innan monteringen?

Link to comment
Share on other sites

Jag skall dock köpa ett skruvstäd. Har sett filmer på tuben om hur man byter lager så det skall väl nog gå. Jag skall emellertid också sätta nya lager i det gamla trasiga hjulet. Det är väl ingen skillnad på lagerbytestekniken mellan fram- och bakhjul? Bör jag smörja det nya hjulet och lagren med motorolja innan monteringen?

Lite skillnad är det beroende på vilket märke du har på hjulet. Jag är i stort sett bara van vid swenor och elpex vilka är likartade. Pro-ski är anorlunda och mer som filmen du syftar på. Det är även lite skillnad mellan fram och bakhjul, men svara först vilket märke du har. Är det swenor eller elpex lovar jag en förklaring hur jag brukar byta lager. Alltså inte som på "tuben".

 

Kan du inte få ett färdigmonterat hjul istället om du bad om detta? Det skulle jag föredragit.

 

Sen bör du använda fett och inte olja. I alla fall om det är träningshjul. På tävlingshjul kan du väl använda olja. Då kan du lässa det jag skrev ihop på vår hemsida om du vill...

 

http://www.nvskidor.se/artikel/142/

Link to comment
Share on other sites

Jag skall dock köpa ett skruvstäd. Har sett filmer på tuben om hur man byter lager så det skall väl nog gå. Jag skall emellertid också sätta nya lager i det gamla trasiga hjulet. Det är väl ingen skillnad på lagerbytestekniken mellan fram- och bakhjul? Bör jag smörja det nya hjulet och lagren med motorolja innan monteringen?

Lite skillnad är det beroende på vilket märke du har på hjulet. Jag är i stort sett bara van vid swenor och elpex vilka är likartade. Pro-ski är anorlunda och mer som filmen du syftar på. Det är även lite skillnad mellan fram och bakhjul' date=' men svara först vilket märke du har. Är det swenor eller elpex lovar jag en förklaring hur jag brukar byta lager. Alltså inte som på "tuben".

 

Kan du inte få ett färdigmonterat hjul istället om du bad om detta? Det skulle jag föredragit.

 

Sen bör du använda fett och inte olja. I alla fall om det är träningshjul. På tävlingshjul kan du väl använda olja. Då kan du lässa det jag skrev ihop på vår hemsida om du vill...

 

http://www.nvskidor.se/artikel/142/[/quote']

Jag har Marwe combi, pappas gamla som donerades i fjol. Körde ca 1000 km förra sommaren och hösten och de fungerade bra.

 

Jag har nu faktiskt knackat upp hela det söndriga hjulet med skruvstädet, några hylsor, ett par brädbitar och en hel del svordomar, och nu förstår jag också vad som menas med backspärr. Det är alltså ett lager till inne i hjulet, som jag dock inte fick till det nya hjulet. I princip blev jag lurad. Jag bad om ett monterat hjul med "fäste", och fick ett hjul, två vanliga lager och en axel - omonterade. Den hjulkrämaren skall allt få sig en omgång vid passligt tillfälle.

 

Jag läste för övrigt din artikel med stort intresse. Som jag förstår saken borde jag nu:

 

1. Putsa bort så mycket fett som möjligt från hjulets insida och axeln.

2. Behandla samma delar ev. med rostlösare.

3. Behandla samma delar med bromsrengöring.

4. Smörja in samma delar med fett. (Mycket eller litet?)

5. Montera ihop hjulet.

 

Är det ungerfär korrekt uppfattat?

Link to comment
Share on other sites

Har nu gjort ovanstående och inget blev bättre med de nya lagren - hjulet satt fast när jag spände muttern. Prövade därför med att byta ut lagerhylsan/axeln, dvs. den som ligger mot backspärren, och då fungerade det. Det rullade inte lika bra, antagligen borde även backspärren bytas ut, men det fungerade som det skulle i alla fall. Det som hade hänt under vintern var alltså att backspärren och hylsan hade rostat ihop.
Link to comment
Share on other sites

Byt ut axeln mot en bult, alternativt slipa ner den så kan backspärren krångla bäst f-n den vill. Jag fick nog av mina skidor och slipade ner axeln på våren 2007, inte förrän i slutet av 2008 tröttnade jag på att stå och staka och köpte ett par nya skidor.
Link to comment
Share on other sites

Det kanske inte är en dum idé. Jag märkte idag att båda backspärrarna släppte lite, så det blev att staka hela vägen. Det var ärligt talat både tungt, långsamt och småtråkigt. Å andra sidan är det väl utmärkt träning att enbart staka, och det går väl bättre när man blivit van med det.
Link to comment
Share on other sites

Det kanske inte är en dum idé. Jag märkte idag att båda backspärrarna släppte lite, så det blev att staka hela vägen. Det var ärligt talat både tungt, långsamt och småtråkigt. Å andra sidan är det väl utmärkt träning att enbart staka, och det går väl bättre när man blivit van med det.

Ja, framförallt kommer du ju bli fantastiskt bra på diagonalåkning av den träning! :/

Link to comment
Share on other sites

Om man tränar med ÖS/VL som mål är det stakträning som gäller. Prova och köra ett tag utan backspärr. Att vara helt utlämnad och beroende av sina armar upplevde jag som nyttigt både fysiskt som mentalt. Att staka sig upp för backar där man tidigare diagonalat sig upp gör gott för självförtroendet.
Link to comment
Share on other sites

Om man tränar med ÖS/VL som mål är det stakträning som gäller. Prova och köra ett tag utan backspärr. Att vara helt utlämnad och beroende av sina armar upplevde jag som nyttigt både fysiskt som mentalt. Att staka sig upp för backar där man tidigare diagonalat sig upp gör gott för självförtroendet.

Visst är det bra att köra rena stakpass, men då lär det ju vara ännu bättre att staka 2 pass och köra vart tredje utan stavar! eller med mycket diagonal iaf. (även för VL)

Link to comment
Share on other sites

Jag har den stora förmånen av att ha en skidtunnel på 25 km:s avstånd och det brukar vara 50 % rabatt där under sommaren. Jag tror att min plan blir att staka två 10 km:s pass i veckan på rullskidor, och köra ett långpass i veckan i tunneln, som även inkluderar specifik diagonalträning. Jag brukar tyvärr få problem med fotknölarna om jag trycker ner skidorna med mycket kraft, vilket man ju gör när man diagonalar utan stavar. Å andra sidan får jag snabbt problem med armbågarna om jag stakar för mycket. :)

 

Mitt primära sommarträningsmål är helt klart att hålla mig skadefri för att kunna träna kontinuerligt, på bekostnad av både kvalitet och kvantitet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...