Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Angående borstning.


Joo

Recommended Posts

Alltid
Arbetsborste - metallborste - polerborste

(vill man kan man fuska och låta bli polerborste - framförallt när man grundpreparerar)

arbetsborste kan vara nylon eller tagel blandad med nylon.
metallborste kan vara stål eller mässing
polerborste helst fin nylon
Link to comment
Share on other sites

[quote name=ironman]vad e det för skillnad mellan en korthårig nylånborste och en långhåring?[/quote]
Det viktiga är inte längden på nylonstråna utan tjockleken. Nylonborste med tjocka strån (ofta relativt långa) = arbetsborste. Nylonborste med fina tunna strån (ofta relativt korta) = polerborste/pulverborste.

[quote name=Lars_P]...och är det nån skillnad mellan mässing och stål? Har själv bara mässing o brons.[/quote]
Stål är ett hårdare material. Detta gör att det går att göra stålborstar med finare strån. Dessa tränger ner bättre i strukturen och borstar ur bättre.

(Själv blev jag glatt förvånad då jag prövade Red Creeks finaste stålborste för ca ett år sedan. Köpte en direkt. Numera använder jag efter sickling oftast grov nylon, sedan finaste stål och sist finfin nylon som polering. Hoppar numera över min gamla bronsborste som jag inte längre använder vid slutvallning. Funkar OK för mig...)
Link to comment
Share on other sites

Myckert bra ilnägg om borstning!

Det enda jag vill komplettera med är:

När borsten går över skidan så lätt att det känns som det ar tvål eller såpa under, då är skidan bra borstad och du har troligen snabba skidor/belag. Detta gäller också fibertex och vallastrykjärn.

Ungefär vart 10e drag med metallborste (inte vid alldeles vid slutborstning) så borstar man i fel riktning, alltså fram emot skidspets. Anledningen för detta är att få ren strukturen även i framkant och inte bara i bakkant. Där blir det annars en vallaficka.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen][quote=ironman]vad e det för skillnad mellan en korthårig nylånborste och en långhåring?[/quote]
Det viktiga är inte längden på nylonstråna utan tjockleken. Nylonborste med tjocka strån (ofta relativt långa) = arbetsborste. Nylonborste med fina tunna strån (ofta relativt korta) = polerborste/pulverborste.

[quote name=Lars_P]...och är det nån skillnad mellan mässing och stål? Har själv bara mässing o brons.[/quote]
Stål är ett hårdare material. Detta gör att det går att göra stålborstar med finare strån. Dessa tränger ner bättre i strukturen och borstar ur bättre.

(Själv blev jag glatt förvånad då jag prövade Red Creeks finaste stålborste för ca ett år sedan. Köpte en direkt. Numera använder jag efter sickling oftast grov nylon, sedan finaste stål och sist finfin nylon som polering. Hoppar numera över min gamla bronsborste som jag inte längre använder vid slutvallning. Funkar OK för mig...)[/quote]
En fråga till till borstar gänget. Vad säger ni om i stället för Reed Creeks dyra stålborste, en stålborste som man kan köpa i biltillbehörsaffär för ca 10 kr.Sådan som man sätter på borrmaskin och skrapar rost med. En nackdel med dom är fårstås att de är lite för smala till skidbredden
men borststråna är till grovleken ner till 0,3 mm.
Link to comment
Share on other sites

Varför ska man borsta med nylon innan metallbortsen, dvs ha en mjukare borste som borstar sämre innan (nylon), innan man går på med en effektivare och hårdare borste?


[quote name=canyon]Alltid
Arbetsborste - metallborste - polerborste

(vill man kan man fuska och låta bli polerborste - framförallt när man grundpreparerar)

arbetsborste kan vara nylon eller tagel blandad med nylon.
metallborste kan vara stål eller mässing
polerborste helst fin nylon[/quote]
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Rotebrostakaren]Varför ska man borsta med nylon innan metallbortsen, dvs ha en mjukare borste som borstar sämre innan (nylon), innan man går på med en effektivare och hårdare borste?


[quote name=canyon]Alltid
Arbetsborste - metallborste - polerborste

(vill man kan man fuska och låta bli polerborste - framförallt när man grundpreparerar)

arbetsborste kan vara nylon eller tagel blandad med nylon.
metallborste kan vara stål eller mässing
polerborste helst fin nylon[/quote]
[/quote]
Arbetsborsten (Nylon eller nylon/tagel) Skall vara lite hårdare borste än polerborsten.

Funktionen med arbetsborsten är att få bort så mycket valla som möjligt.
Sedan går man på med metallen. Använder du metallen på en gång kommer det att bli väldigt kletigt och mycket valla inne i mettallborsthåren. Och då behöver du rengöra metallborsten i princip efter varje borstning.
Link to comment
Share on other sites

Hejsan,

Jag borstar med en "vanlig" nylonborste efter att ha sicklat. Sicklar gör jag tills det inte kommer "strängar av glidvalla" på sickeln längre. Ibland använder jag "kombiborsten" ser ut som mässing med en blå kant runt i något annat material (Swix). Jag håller på med den 10 ggr sedan tar jag nylonborsten 40 ggr. Problemet är att jag "håller på" men har egentligen ingen aning om vad jag gör och varför.

Nu börjar jag få lite grepp genom detta forum - men oj.....

Så till min fråga.....som ju kankse är riktigt grundläggande, men ändå...

Jag lägger på glidvalla för dagens före ... sicklar sedan MEN hur länge och varför?
Jag kör med "grov nylonborte" men hur länge och varför? När ska jag sluta?
Jag tar sedan en fin stålborste eller min egen Swix (som numera är nergeggad i vax på alla strån för jag vet inte hur jag bsät ska få bort dessa - vallaväck?)) MEN hur länge och varför?
Sedan tar jag "fin nylonborste" och filar tills belaget är som såpa. OK det förstår jag.

Efter detta tar jag sedan en riller för dagens före - MEN förstör inte detta den redan gjorda strukturen (från slipen) i skidan???

OK skulle vara glad för ett svar - stod 4 timmar i helgen och grundvallade men insåg efteråt att jag egentligen inte vat vad jag håller på med....

OK Utöver detta vore tacksam för en liten tanke om jag ska köpa roterande borstar till befintlig skruvdragare. Går det mycket snabbare och enklare än - handjagandet???

I så fall eller i så fall inte några konkreta förslag på utrustning?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Mauritz]Hejsan,

Jag borstar med en "vanlig" nylonborste efter att ha sicklat. Sicklar gör jag tills det inte kommer "strängar av glidvalla" på sickeln längre. Ibland använder jag "kombiborsten" ser ut som mässing med en blå kant runt i något annat material (Swix). Jag håller på med den 10 ggr sedan tar jag nylonborsten 40 ggr. Problemet är att jag "håller på" men har egentligen ingen aning om vad jag gör och varför.

Nu börjar jag få lite grepp genom detta forum - men oj.....

Så till min fråga.....som ju kankse är riktigt grundläggande, men ändå...

Jag lägger på glidvalla för dagens före ... sicklar sedan MEN hur länge och varför?
Jag kör med "grov nylonborte" men hur länge och varför? När ska jag sluta?
Jag tar sedan en fin stålborste eller min egen Swix (som numera är nergeggad i vax på alla strån för jag vet inte hur jag bsät ska få bort dessa - vallaväck?)) MEN hur länge och varför?
Sedan tar jag "fin nylonborste" och filar tills belaget är som såpa. OK det förstår jag.

Efter detta tar jag sedan en riller för dagens före - MEN förstör inte detta den redan gjorda strukturen (från slipen) i skidan???

OK skulle vara glad för ett svar - stod 4 timmar i helgen och grundvallade men insåg efteråt att jag egentligen inte vat vad jag håller på med....

OK Utöver detta vore tacksam för en liten tanke om jag ska köpa roterande borstar till befintlig skruvdragare. Går det mycket snabbare och enklare än - handjagandet???

I så fall eller i så fall inte några konkreta förslag på utrustning?[/quote]
Mycket och många frågor!
Som jag ser det har du 2 vägar att gå!

Antingen
köra ovallat = lär dig stålsickla och handrilla. tar ca 20 min att fixa glidzoner
köra vallat = fortsätta jobba enl. din tydligen redan ambitiösa och tidskrävande metodik.

Fortsätter du med vallning så tycker jag att du skall köpa roterande borstar. Och då tycker jag du köper Red Creek - köp Combiborsten Brun/vit = arbetsborste + poler / och korkrullen för pulver, fluid och fluorkloss och handtaget som passar för 140 mm. Kör med 2 handborstar en lite råare metall + Red Creeks finaste lilla stålborste.

OBS - Du skall ha en borrmaskin som har höga varv 3000 varv eller mer. Borstningen med maskinborstar kör du med fullt varvantal och inget tryck. Sparar massor av tid och slit.

Strukturering - när du lägger strukturen ovanpå maskinstrukturen så skall man se det som att handstrukturen kompletterar maskinstrukturen. Allt du gör är beroende på de förutsättningar som du har vilken struktur du har på skidorna - vilken snötyp o vilket vatteninnehåll i snön (lufttemperatur, luftfuktighet, snötemperatur).
Den rekommendation som jag vill ge är att på skidorna ha en mycket fin struktur - den finaste du kan få någon att slipa. Sedan lägger du handstruktur ovanpå denna för dagens före. Fördelen med detta är att du då får maskinstruktur som ligger mellan handstruktur. Det verkar som just denna metodik ger plus på plus. Dvs du får pluseffekt både av maskinstrukturen och handstrukturen = lika med snabbare skidor i nästan alla fören.

Själv har jag genom att börja arbeta mer med strukturer kunnat dra ner på tim-tiden i Vallaboden. Jag vet att jag genom att lägga struktur är säkrare på att få riktigt bra skidor i alla fören.
När jag körde värsta vallningsupplägget var man alltid nervös för att - det kanske finns någon annan valla från något annat vallamärke som går mycket bättre i dagens före. Och den vallan har jag inte. Suck. Känns därför skönt idag att slippa ödsla så mycket energi och kraft på vallningen, utan idag kan jag känna mig ganska trygg i att använda ett begränsat antal vallaprodukter som jag vet går bra + sedan lägga struktur för dagens före. Ser jag sedan att förhållandena där jag skall tävla är lite annorlunda - kan jag alltid snabbt lägga en ny struktur som passar dagens före.
Link to comment
Share on other sites

En grundläggande fråga: varför alls borsta med metallborste? Stål och mässing är ju hårdare än både belaget och paraffinet så rimligen kan enda effekten av detta bli att den valla man just lagt på slits bort? Kvar lär den bara bli i de mikroskopiska dalar/gropar i belaget dit stråna inte når.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Boljohan]En grundläggande fråga: varför alls borsta med metallborste? Stål och mässing är ju hårdare än både belaget och paraffinet så rimligen kan enda effekten av detta bli att den valla man just lagt på slits bort? Kvar lär den bara bli i de mikroskopiska dalar/gropar i belaget dit stråna inte når.[/quote]
Det metallborsten (måste vara en borste med mycket fina hår) gör bra, är just att den kan gå ner i strukturen och tar bort mer valla än borstar av typ nylon. Nylonhåren är så pass mjuka att de viker sig och förmår då inte ta bort vallan som ligger nere i strukturen.

Red Creek har en bra fin metallborste. Gillar också Skigo;s nya metallborste av stål. Ett lite billigare och nog så bra alt. som Red Creek-borsten.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon]Det metallborsten (måste vara en borste med mycket fina hår) gör bra, är just att den kan gå ner i strukturen och tar bort mer valla än borstar av typ nylon. Nylonhåren är så pass mjuka att de viker sig och förmår då inte ta bort vallan som ligger nere i strukturen.[/quote]
OK, men varför ska man ta bort vallan man just lagt på egentligen?
(Jag vet att man "ska" göra det, gör det själv, men vill gärna veta varför! :) )
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Boljohan][quote=canyon]Det metallborsten (måste vara en borste med mycket fina hår) gör bra, är just att den kan gå ner i strukturen och tar bort mer valla än borstar av typ nylon. Nylonhåren är så pass mjuka att de viker sig och förmår då inte ta bort vallan som ligger nere i strukturen.[/quote]
OK, men varför ska man ta bort vallan man just lagt på egentligen?
(Jag vet att man "ska" göra det, gör det själv, men vill gärna veta varför! :) )[/quote]
Siiter vallan kvar utan att sicklas bort, så kommer du att åka bort den. Skidorna kommer att gå trögt i början och dessutom kommer vallan som då slits bort också dra med sig vallan ut ur skidan. (?)

Den viktigaste anledningen är att du genom borstningen får fram strukturen som skidan har. Och som jag tror de flesta vet så har stukturen större betydelse än vallan.

Dessutom får man enl, min uppfattning en mikrostruktur av framförallt metallborstarna som också har en positiv effekt. Mycket borstning lägger ju också fiberhåren, så skidan blir renare och lenare och snabbare.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon]Siiter vallan kvar utan att sicklas bort, så kommer du att åka bort den. Skidorna kommer att gå trögt i början och dessutom kommer vallan som då slits bort också dra med sig vallan ut ur skidan. (?)

Den viktigaste anledningen är att du genom borstningen får fram strukturen som skidan har. Och som jag tror de flesta vet så har stukturen större betydelse än vallan.

Dessutom får man enl, min uppfattning en mikrostruktur av framförallt metallborstarna som också har en positiv effekt. Mycket borstning lägger ju också fiberhåren, så skidan blir renare och lenare och snabbare.[/quote]
Ledsen om jag blir tjatig, men... om vallan ska bort från ytan, varför ska den dit i första läget? Vilken funktion har den?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Boljohan][quote=canyon]Siiter vallan kvar utan att sicklas bort, så kommer du att åka bort den. Skidorna kommer att gå trögt i början och dessutom kommer vallan som då slits bort också dra med sig vallan ut ur skidan. (?)

Den viktigaste anledningen är att du genom borstningen får fram strukturen som skidan har. Och som jag tror de flesta vet så har stukturen större betydelse än vallan.

Dessutom får man enl, min uppfattning en mikrostruktur av framförallt metallborstarna som också har en positiv effekt. Mycket borstning lägger ju också fiberhåren, så skidan blir renare och lenare och snabbare.[/quote]
Ledsen om jag blir tjatig, men... om vallan ska bort från ytan, varför ska den dit i första läget? Vilken funktion har den?[/quote]
Intressant fråga.

Med risk för att komma med ett felaktigt svar så kommer här iallafall ett försök till svar. Jag hoppas att det är någon annan som kan ge dig ett bättre svar på denna fråga.

Vid vallning skall tydligen vallan tränga in i små porer i belaget. Den valla man skall åka på är den som då ligger inne i belagets porer. Någon av mina källor har sagt att det rör sig om ca 8 mg valla som ett skidbelag kan ta upp. Skulle vara intressant att få uppgift från någon som har en bra våg att få en sådan test utförd. Först väga den ovallade skidan och sedan en bra vallad skida.

Sedan skall vallan hjälpa till så att du får rätt vattentransporthastighet för skidans struktur, snötyp (vilken snökristall), vatteninnehåll i snön. (påverkas av snötemperaur, luftfuktighet, väder).

Har du gjort ett perfekt jobb med vallningen får du en skida som går snabbare än en ovallad. Iallafall en kortare distans. (min uppskattning 2 till 5 km)

Har du gjort ett dåligt jobb så får du en skida som kan kännas som sandpapper och går väldigt långsamt. Känns den som sandpapper har du troligtvis för hög vattentransporthastighet under skidan och belaget faller ner på snön. Då får du hög friktion

Vi diskuterar ibland om det kanske är själva vallningsprocessen med borstning som ger farten. Men jag vet ej. Det enda jag vet är att när jag vallar och gör en riktigt bra preparering så får jag skidor som går fort.
Håller också med många i deras synpunkt att om ovallat vore det snabbaste så skulle landslagsåkare och annan elit åka ovallat. Och det tror/vet jag att de inte gör.

MEN - ovallade glidytor verkar vara fortsatt intressant - läs gärna mer på trådarna "Ovallat igen" och "Äntligen slipper vi glidvalla"
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon][quote=Mauritz]Hejsan,

Jag borstar med en "vanlig" nylonborste efter att ha sicklat. Sicklar gör jag tills det inte kommer "strängar av glidvalla" på sickeln längre. Ibland använder jag "kombiborsten" ser ut som mässing med en blå kant runt i något annat material (Swix). Jag håller på med den 10 ggr sedan tar jag nylonborsten 40 ggr. Problemet är att jag "håller på" men har egentligen ingen aning om vad jag gör och varför.

Nu börjar jag få lite grepp genom detta forum - men oj.....

Så till min fråga.....som ju kankse är riktigt grundläggande, men ändå...

Jag lägger på glidvalla för dagens före ... sicklar sedan MEN hur länge och varför?
Jag kör med "grov nylonborte" men hur länge och varför? När ska jag sluta?
Jag tar sedan en fin stålborste eller min egen Swix (som numera är nergeggad i vax på alla strån för jag vet inte hur jag bsät ska få bort dessa - vallaväck?)) MEN hur länge och varför?
Sedan tar jag "fin nylonborste" och filar tills belaget är som såpa. OK det förstår jag.

Efter detta tar jag sedan en riller för dagens före - MEN förstör inte detta den redan gjorda strukturen (från slipen) i skidan???

OK skulle vara glad för ett svar - stod 4 timmar i helgen och grundvallade men insåg efteråt att jag egentligen inte vat vad jag håller på med....

OK Utöver detta vore tacksam för en liten tanke om jag ska köpa roterande borstar till befintlig skruvdragare. Går det mycket snabbare och enklare än - handjagandet???

I så fall eller i så fall inte några konkreta förslag på utrustning?[/quote]
Mycket och många frågor!
Som jag ser det har du 2 vägar att gå!

Antingen
köra ovallat = lär dig stålsickla och handrilla. tar ca 20 min att fixa glidzoner
köra vallat = fortsätta jobba enl. din tydligen redan ambitiösa och tidskrävande metodik.

Fortsätter du med vallning så tycker jag att du skall köpa roterande borstar. Och då tycker jag du köper Red Creek - köp Combiborsten Brun/vit = arbetsborste + poler / och korkrullen för pulver, fluid och fluorkloss och handtaget som passar för 140 mm. Kör med 2 handborstar en lite råare metall + Red Creeks finaste lilla stålborste.

OBS - Du skall ha en borrmaskin som har höga varv 3800 varv eller mer. Borstningen med maskinborstar kör du med fullt varvantal och inget tryck. Sparar massor av tid och slit.

Strukturering - när du lägger strukturen ovanpå maskinstrukturen så skall man se det som att handstrukturen kompletterar maskinstrukturen. Allt du gör är beroende på de förutsättningar som du har vilken struktur du har på skidorna - vilken snötyp o vilket vatteninnehåll i snön (lufttemperatur, luftfuktighet, snötemperatur).
Den rekommendation som jag vill ge är att på skidorna ha en mycket fin struktur - den finaste du kan få någon att slipa. Sedan lägger du handstruktur ovanpå denna för dagens före. Fördelen med detta är att du då får maskinstruktur som ligger mellan handstruktur. Det verkar som just denna metodik ger plus på plus. Dvs du får pluseffekt både av maskinstrukturen och handstrukturen = lika med snabbare skidor i nästan alla fören.

Själv har jag genom att börja arbeta mer med strukturer kunnat dra ner på tim-tiden i Vallaboden. Jag vet att jag genom att lägga struktur är säkrare på att få riktigt bra skidor i alla fören.
När jag körde värsta vallningsupplägget var man alltid nervös för att - det kanske finns någon annan valla från något annat vallamärke som går mycket bättre i dagens före. Och den vallan har jag inte. Suck. Känns därför skönt idag att slippa ödsla så mycket energi och kraft på vallningen, utan idag kan jag känna mig ganska trygg i att använda ett begränsat antal vallaprodukter som jag vet går bra + sedan lägga struktur för dagens före. Ser jag sedan att förhållandena där jag skall tävla är lite annorlunda - kan jag alltid snabbt lägga en ny struktur som passar dagens före.[/quote]
Jag har nu inhandlat RS- Rollern för strukturen.Och har ochså provat den, men jag tycker inte jag ser någon struktur alls efteråt. Trycker jag för dåligt på ? Skall skidan vara varm ?
Det borde ju gå enklare att trycka struktur då skidan är varm, för då borde belaget ochså vara mjukare.
Link to comment
Share on other sites

För att se vad som händer när du använder framförallt den finaste strukturen så måste man ha lupp. Men den erfarenhet jah har av RS RILLER;n är att det som inte syns är det bästa. Prova om du har möjlighet att åka på skidorna och sedan lägga på RAK 0,3, så får du nästan alltid en markant förbättring på farten på skidorna.


Vet att det är många som kör en mycket fin maskinstruktur på skidan och sedan just RAK 0,3 som standard för alla tävlingar.

Skidan bör inte vara varm. Strukturen går in bättre och blir mer markerad på en kall skida. Om du nu inte har någon ide om att lägga strukturen på varm skida och sedan när den kallnar så blir strukturen finare eftersom den varma skidan drar ihop sig lite.
Link to comment
Share on other sites

Boljohan har en mycket riktig iaktagelse. Alla som började valla i vuxen ålder har väl funderat varför man lägger på valla för att sedan göra allt som är möjligt (skrapar, borstar) för att få bort det. Varför undrar vi alla. Ett resonemang som jag för med mig själv dagligen låter ungefär:

- Vallan tränger in i belaget. Det är överflödet som ligger på belaget man vill få bort.
- Varför värmer man då inte vallan flera gånger (om nu mer valla tränger in när man värmer). Varför hålla på att sickla och borsta mellan vallningarna?
- För att vallan lyfter mikrohåren från belaget så att sickeln kan skära av dem, jämför att slippa en träbit med slippapper med och utan vatten.
- Jamen då spelar det ju ingen roll vilken valla man använder, viktigast är ju att använda hård valla som håller fibrerna vättre. Sen kan man avsluta med "dagens". Det förklarar fortfarande inte varför man borstar mellan vallningarna.
- Jo, borsten särskilt stålborsten kapar ju håren också
- Man varför kör man inte bara extra länge med stålborsten en gång, istället. Varför överhuvudtaget köra med Nylon?
- För att nästa gäng valla ska komma åt mikrohåren, nere i belag och struktur.
- Men .... osv.

Ja man kan fortsätta. Faktum är att jag tycker att forskningen har lite mer förklaringar att ge istället för alla dessa, "man ska...", det är bara att acceptera att mycket av vallning baserar sig på tro, konst och (till en viss del?) empirisk kunskap.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon]För att se vad som händer när du använder framförallt den finaste strukturen så måste man ha lupp. Men den erfarenhet jah har av RS RILLER;n är att det som inte syns är det bästa. Prova om du har möjlighet att åka på skidorna och sedan lägga på RAK 0,3, så får du nästan alltid en markant förbättring på farten på skidorna.


Vet att det är många som kör en mycket fin maskinstruktur på skidan och sedan just RAK 0,3 som standard för alla tävlingar.

Skidan bör inte vara varm. Strukturen går in bättre och blir mer markerad på en kall skida. Om du nu inte har någon ide om att lägga strukturen på varm skida och sedan när den kallnar så blir strukturen finare eftersom den varma skidan drar ihop sig lite.[/quote]
Tack för svaret, nu behöver jag inte mera fundera på värmandet.Fick för mig om värmandet från swix´s rilljärns beskrivning där dom rekomenderar värmning
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Joo]Alltså, när jag lagt på min HF-valla eller mitt pulver inför tävling ska jag nöta även med mässingsborsten då?[/quote]
Tycker inte du behöver nöta.
Har du mjukare vallor dra lätt med metallborsten.
Har du hårdare vallor kan du då kanske få dra lite fler gånger.
Metallborsten skall när det är bra borstat gå lätt över skidan utan något motstånd eller hugg. Och inget vitt pulverstofft skall komma upp från belaget.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...