Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Angående borstning.


Joo

Recommended Posts

[quote name=Osquar]Alla som började valla i vuxen ålder har väl funderat varför man lägger på valla för att sedan göra allt som är möjligt (skrapar, borstar) för att få bort det. Varför undrar vi alla.

...

Faktum är att jag tycker att forskningen har lite mer förklaringar att ge istället för alla dessa, "man ska...", det är bara att acceptera att mycket av vallning baserar sig på tro, konst och (till en viss del?) empirisk kunskap.[/quote]
Så: vi håller alla på med detta utan att egentligen veta varför vi gör det! Undrar varför det blivit så? Jag håller med dig om att detta är en mycket outvecklad "vetenskap". I sammanhanget är det intressant att notera med vilken skepsis en akademiker (Kuzmin) möts när han lägger sig i och ifrågasätter rådande "sanningar" inom branschen.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Boljohan][quote=Osquar]Alla som började valla i vuxen ålder har väl funderat varför man lägger på valla för att sedan göra allt som är möjligt (skrapar, borstar) för att få bort det. Varför undrar vi alla.

...

Faktum är att jag tycker att forskningen har lite mer förklaringar att ge istället för alla dessa, "man ska...", det är bara att acceptera att mycket av vallning baserar sig på tro, konst och (till en viss del?) empirisk kunskap.[/quote]
Så: vi håller alla på med detta utan att egentligen veta varför vi gör det! Undrar varför det blivit så? Jag håller med dig om att detta är en mycket outvecklad "vetenskap". I sammanhanget är det intressant att notera med vilken skepsis en akademiker (Kuzmin) möts när han lägger sig i och ifrågasätter rådande "sanningar" inom branschen.[/quote]
Jag vet inte om man skall tro att Kuzmin har forskat utifrån ett akademiskt intresse eller utifrån sin egen emperiska vallaerfarenhet.
Tror mer att Kuzmin har hittat ett område och ett ämnesområde som sammanfaller till stor del med hans tidigare proffesionella karriär och intresse.

Samtidigt så är väl det här det intressantaste som hänt skdipreparering på mycket länge!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Joo]Varför använder man arbetsborste (vad är arbetsborste?) före mässingsborsten? Är polerborste en borste med hästtagel eller?[/quote]
Arbetsborsten kan vara hård nylon eller allra bäst tagel/nylon. Tagel/nylon blir lite "råare" och tar bättre.

Idéen med att använda arbetsborsten före är att få bort valla så att du slipper få vallarester i metallborsten som är lite svårare att rengöra.

Polerborsten kan du dessutom strunta i mellanborstningarna.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
I Tokos kommentar till Kuzmins avhandling (http://www.skinnyski.com/gear/display.asp?Id=4430 , i övrigt kommenterad i Ovallat-tråden) skriver de angående borstning

[i]...then, unbelievably, the skis were brushed with a Red Creek Steel Roto Brush using 4000 rpms. (Why would you do this to a pair of Nordic skis?? You might as well just throw them out or better yet, give them to the poor). [/i]

Med andra ord förstör stålborstning belaget!?
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
[quote name=globe86]När ni borstar med metallborste typ mässing hur många drag ungefär och hur hårt trycker ni ?![/quote]
Jag brukar dra ca 30-40 hårda drag per skida med mässing, eller tills det slutar komma damm. Efter pulver ca 10 drag, inte lika hårt tryck. Till sist med en fin nylon så länge jag har tålamod.
Vet inte om jag borstar överdrivet mycket, men så gör jag.
Link to comment
Share on other sites

Är det ett bra alternativ av borste i länken för att få till den slutliga finishen på skidorna efter att man använt nylon/tagelborsten och rensat grovt?
Eller är nylondelen för hård och man skulle ha en mjukare poleringsdel?

[url]http://www.skistart.com/product/791/Red+Creek-+Handborste+Combi+ultrafint+stal-nylon.html[/url]
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Vilken av följande ska man använda som arbetsborste?

[url]http://www.swix.no/eway/imgstore/5800b033ad.jpg[/url]

[url]http://www.swix.no/eway/imgstore/bb4e7ccd5b.jpg[/url]

[url]http://www.swix.no/eway/imgstore/b8d3eb7803.jpg[/url] (hästhårsborste)

Hade tänkt mig en av ovan som arbetsborste, sedan en stålborste och sedan avsluta med en fin nylonborste.

Behöver man använda någon borste innan man lägger på parafinet, för att öppna upp belaget, isf vilken?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Rolv]Vilken av följande ska man använda som arbetsborste?

[url]http://www.swix.no/eway/imgstore/5800b033ad.jpg[/url]

[url]http://www.swix.no/eway/imgstore/bb4e7ccd5b.jpg[/url]

[url]http://www.swix.no/eway/imgstore/b8d3eb7803.jpg[/url] (hästhårsborste)

Hade tänkt mig en av ovan som arbetsborste, sedan en stålborste och sedan avsluta med en fin nylonborste.

Behöver man använda någon borste innan man lägger på parafinet, för att öppna upp belaget, isf vilken?[/quote]
Jag hade köpt den styva nylonborsten (sen första bilden ser det ut att vara), köra med den direkt efter sicklingen för att jobba bort det mesta. Jag har en tagelborste också men tycker den är lite mjuk, men den funkar bra att använda på slutet för att rensa det sista samt bra till pulver. Sedan stålborsten föra att komma ner i strukturen och avsluta med en fin nylonborste.

Ibland borstar jag genom belaget innan vallning med en swix stålborste innan vallning.
[url]http://www.swix.no/eway/imgstore/93f724dea6.jpg[/url]
Link to comment
Share on other sites

Tycker inte den är speciellt hård. Har sett att swix har en "styv borste" (svart) också. Har dessa 3 borstar sedan tidigare, nu har jag kompleterat med en stålborste samt en fin nylonborste (insåg att min vita nylonborste ej var lämpad till sista poleringen) då borde jag väl ändå kunna få ihop en bra borstkombo på 3 borstar som funkar?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Spaghettiarmen][quote=globe86]När ni borstar med metallborste typ mässing hur många drag ungefär och hur hårt trycker ni ?![/quote]
Jag brukar dra ca 30-40 hårda drag per skida med mässing, eller tills det slutar komma damm. Efter pulver ca 10 drag, inte lika hårt tryck. Till sist med en fin nylon så länge jag har tålamod.
Vet inte om jag borstar överdrivet mycket, men så gör jag.[/quote]
Intressant det där med antal drag med mässingborsten. Om jag använder hårt grundvax för träningsändamål (BWLF) är då tanken tanken att man ska använda mässingborsten så mycket att det slutar komma "vitt mjöl"?

Senast jag la på grunvalla för träning så gjorde jag enligt följande.
Värmde in vax, lät skidorna kallna i garaget, sicklade, nylonborste ett par drag, mässing många drag i åkriktningen, torka bort, sen avslutade jag med nylonborste.

Är det här rätt eller fel metod?

Ska man sluta använda mässingborsten tidigare och låta det vara kvar lite "vitt mjöl"?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Rolv]Tycker inte den är speciellt hård. Har sett att swix har en "styv borste" också. Har dessa 3 borstar sedan tidigare, nu har jag kompleterat med en stålborste samt en fin nylonborste (insåg att min vita nylonborste ej var lämpad till sista poleringen) då borde jag väl ändå kunna få ihop en bra borstkombo på 3 borstar som funkar?[/quote]
Japp, det borde funka utmärkt! Jag har en vit hård (enligt mig iaf) från swix som jag brukar rensa med!
Link to comment
Share on other sites

Kan man köra med stålborsten även innan man lägger på parafin, eller ska man föredra en mjukare borste?

Jag brukar dra något drag med stålborsten (medium) innan vallning, har även en bronsborste som jag ibland kör med. För mig är mässingsborsten inte riktigt lika effektiv som stålborsten, men möjligt lite snällare mot belaget.

Link to comment
Share on other sites

När ni borstar med metallborste typ mässing hur många drag ungefär och hur hårt trycker ni ?!

Jag brukar dra ca 30-40 hårda drag per skida med mässing' date=' eller tills det slutar komma damm. Efter pulver ca 10 drag, inte lika hårt tryck. Till sist med en fin nylon så länge jag har tålamod.

Vet inte om jag borstar överdrivet mycket, men så gör jag.[/quote']

Intressant det där med antal drag med mässingborsten. Om jag använder hårt grundvax för träningsändamål (BWLF) är då tanken tanken att man ska använda mässingborsten så mycket att det slutar komma "vitt mjöl"?

 

Senast jag la på grunvalla för träning så gjorde jag enligt följande.

Värmde in vax, lät skidorna kallna i garaget, sicklade, nylonborste ett par drag, mässing många drag i åkriktningen, torka bort, sen avslutade jag med nylonborste.

 

Är det här rätt eller fel metod?

 

Ska man sluta använda mässingborsten tidigare och låta det vara kvar lite "vitt mjöl"?

Jag borstar 3-5 drag med bronsborste efter sickling sedan nylon. Blir lite skitigt i bronsborsten men har ingen bra arbetsborste. Om man borstar många drag med stål/brons så finns det ingen valla kvar som kan blanka dina belag vilket jag tror är syftet med vallan från början!!

 

Tänk er att det är som fästvallning fast för glid. Flera jämna fina lager. skillnaden är at du vill ha fram en struktur på gliddelen.

Detta är bara mina antaganden men har inte hittat nåt som motbevisar det än iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jag själv är en person som lägger en hel del tid på vallning och har genom åren samlat på mig en del erfarenheter från elitvallning....

Jag är övertygad om att väldigt många av oss lägger ner massor av tid för att parfinera, sickla och borsta, parfinera, sickla och borsta, parfinera, sickla och borsta, parfinera, sickla och borsta och sedan valla vort glidet med fästvallan...

Testar skidorna med en fästvalla man tror på och den släpper lite och då väljs en mjukare och då får man fäste men också ett sug så att man tappar glid...istället för att lägga på 1-2-3 lager till av den första (kallare) vallan som inte påverkar glidet lika mycket!

Det jag menar är att det finns massor av glid att hämta med rätt fästvalla och då har du inte stått där och borstat timme ut och timme in i onödan :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...