Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SNS på NIS


Volevodin

Recommended Posts

Jag undrar över om känslan blir annorlunda om man monterar Salomonbindning på NIS-platta jämfört att montera direkt på skida utan platta. Kan även vara aktuellt att montera Rottefella RII med skruvar på NIS-platta - blir det annan känsla än direkt på skidan? Jag kan tänka mig att bindningen inte ligger lika nära skidans ovansida som vid direktmontering.
Link to comment
Share on other sites

Ja det var nästan den frågan jag ställde tidigare idag, fast min var mer om det överhuvudtaget gick att kombinera dessa två.

Det finns garanterat folk som kan svara på frågan just nu, jag själv får återkomma när jag har gjort det här och tala om hur det känns då eftersom jag med största sannolikhet kommer att göra det då jag läst att en känd skidförsäljare inte rekommenderar de

bindningar som egentligen kan följa med mina skidor i paketpris.

 

Den försäljaren säger att det är dålig kvalitet på de bindningarna (men de kostar ändå 400spänn) och därför ska man inte ha dem. Men vad jag undrar är: håller de mer än väl åt en sån som åker nån vecka per år?

Dessa bindningar kanske är totalt crap för den som ska åka vasalopp, men för en motionär då?

Jag har varit med om profilbindningar för 350kr som fungerar alldeles utmärkt så varför skulle en rottefella för 400 nu vara så dålig?

Men jag upplever att försäljare ofta vill pracka på folk det dyraste de har eller iaf nåt som ex. en nybörjare inte behöver ha. De lyssnar inte riktigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar över om känslan blir annorlunda om man monterar Salomonbindning på NIS-platta jämfört att montera direkt på skida utan platta. Kan även vara aktuellt att montera Rottefella RII med skruvar på NIS-platta - blir det annan känsla än direkt på skidan? Jag kan tänka mig att bindningen inte ligger lika nära skidans ovansida som vid direktmontering.

Det rör sig om ett par mm. Inget jag tänkt på på det paret jag har i alla fall. Men jag har inte hunnit köra så mycket på de skidorna...

Link to comment
Share on other sites

Jo jag är medveten om att jag måste välja bindning som passar skon jag ska ha, men nu har jag visst plötsligt börjat fundera på om jag också vill ha den fina madshus skon och rottefella exercise bindningen (och de passar ihop) som följer med i paket till skidorna jag ska ha istället för att börja mecka med profil bindningarna och därmed förstöra NIS-plattan på skidorna och sedan kanske inte kunna använda den senare.

 

Men som jag nämnde finns det en känd skidförsäljare som säger att dom bindningarna inte är bra, trots att de kostar 400kr. vad jag undrar är vad det är på dessa bindningar som är så himla dåligt?

 

Så vad jag menade var att jag eventuellt får återkomma i den här tråden senare OM jag skulle skruva fast profilbindningarna på NIS plattan för att berätta för trådstartaren hur det känns.

 

Jag vet att jag säkert varit pain in the ass på det här forumet de senaste veckorna, men man lär sig ju inget om man inget frågar...

Link to comment
Share on other sites

Jag ska fråga om det är de nya bindningarna, men jag är nästan tveksam till om jag kan lita på det svaret jag får. Är inte säker på hur bra koll dom har egentligen där.

 

Vad jag kan göra är att helt enkelt bara köpa skidorna sålänge och sen köpa tillbehören när jag hittar bra såna. Såg att pölder sport hade dom skorna jag gärna skulle vilja ha för endast 600...

Man kanske skulle köpa dem där o lägga dem på lager sålänge tills man hittar ett par hyfsade bindningar till dem. Då struntar jag i om det är en NIS bindning, sålänge den är bra. Går ju att köpa passande rottefella bindningar som jag kan skruva fast på skidorna också om nu NIS bindningar råkar vara snordyra.

 

För övrigt tråkigt då att exercise bindningen blev en sån flopp förra året.

Link to comment
Share on other sites

Ett köp hos Pölder är ett säkert köp! Där kan du be om en bra bindning oxå. Går den sönder, får du säkert en ny.

jag har en kompis som köpte nya Madshus skidor där. ena skidan gick sönder, han fick nya utan fråga efter orsak. Min granne köpte nya skidor med för hårt spann (han valde själv detta). Byte gick bra även här trots att skidorna använts. Detta var lite vid sidan om ämnet!

Du kan välja annan Rottefellatyp än exersice om det känns säkrare. Köper du hos Pölder,

Skulle jag låta honom bestämma i ditt fall. Vill klarlägga att jag inte jobbar eller har förankring dit, men har handlat mycket ock alltid fått kanongrejor och perfekt service!!!

Link to comment
Share on other sites

Frågan är hur länge man kan köpa "skruvbindningar" på Rottefella. Snart börjar kanske rullskidor utrustas med NIS och i så fall bör man nog ha någon extra skruvbindning i reserv. Lite förvånande att inte Salomon gjort om sina bindningar för fastsättning på NIS-plattan, tror de förlorade en del åkare i och med bytet av bindningssystem på Fischer.

Jag drömmer om att i en framtid så tas styrskenor på både Salomon och Rottefella bort och vi återfår den nära kontakten med skidan från förr. Ju tjockare sula och bindning, desto diffusare känsla av skidan.

Men som skrivs i ovanstående inlägg verkar inte några mm NIS-platta påverka åkkänslan i nämnvärd omfattning, så därför är skruvmontering ett alternativ, om man inte vill ha en NIS-anpassad bindning.

Link to comment
Share on other sites

Salomon passande NIS plattor kanske kommer, eller så är de för stolta. Lite jobbigt kan jag tycka att det är med de här olika systemen innan man begriper allt. Har ju själv bakgrund inom snowboard och där kan man kombinera det mesta med varann och det är faktiskt skönt och praktiskt.

Sålänge sko och bindning är av samma storlek så kan man oftast kombinera dem utan problem mellan olika märken.

Inom längd träffar man på lite mer "utrustningsmässiga återvändsgränder".

I en fantasivärld hade jag velat ha ett par madshus skor (som jag gillar mycket både till utseende och komfort) till mina profilbindningar...

 

I snowboard kan jag trixa o fixa mellan olika märken i princip hur mycket jag vill, det saknar jag.

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Nån som 13 år senare har nåt att tillägga? Hur blir känslan med snsbindning borrad över nisplatta?

Jag uppfattar ingen skillnad avseende pjäxa/bindning/skidkontakt mellan:

Madshus hyper med profil borrade på NIS

Salomon S-Lab med prolink

Rossi R-skin Race med Move för turnamic

Samma skomodell Salomon Equipe 8 SNS respektive prolink.

Inget sladdrigt eller styltigt med någondera.

Link to comment
Share on other sites

Lite kul att jag startade den här tråden och då kunde jag inte ana utvecklingen på bindningsfronten. Oavsett vilken bindning man har Turnamic eller Rottefella så är det mer sulans tjocklek på pjäxan än bindningen som påverkar känslan i kontakten med skidan. På skejt är väl skillnaden mindre, men på klassiskt speciellt vid diagonal  blir känslan sämre med tjockare sula.

 

Det som tilltalar mig är möjligheten att skruva fast monteringsplatta på skidor utan NIS eller Turnamic, då det borde gå att justera fotvinkeln i min högerfot på samma sätt jag gjort med skruvbindningen.

Link to comment
Share on other sites

Har upplevt att SNS täckbricka på NIS spricker så det är bättre att hoppa över den och välja den bredare styrplattan SNS RC2 tror jag den benämns. Om man nu ska hålla fast vid SNS...

Själv har jag kvar pilot på skate men är på väg över till NNN/Rottefella/Prolink/Turnamic. Tveksam till sista dock med tanke på vad man ser i världscup och långlopp. Liknar barnsjukdomarna med NIS.

Borrat är bäst? Om man inte ska ha skjutbart.

 

BTW, var det Belov som tappade skidan idag i Engadin? Han kör ju på Atomic så då undrar man om det var en Shift-variant som gjorde att det lossnade för honom?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...