Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tour de Ski


Mieto

Recommended Posts

Förstår inte hur uttagningarna till landslaget går till. Varför får Fredriksson som har varit sjuk och inte visat några resultat överhuvudtaget vara med? Prata om att leva på gamla meriter! Nej ge någon ung kille chansen att skaffa nödvändig rutin.

 

Det som förvånar ännu mer är varför inte Johan Olsson är med. Han har väl inte presterat så där överväldigande bra genom åren, när han sedan är bättre än någonsin så avstår han. "Ingår inte i planeringen", vilket skitsnack. Har man ingen skyldighet att vara med när man är med i landslaget. De får ju träningsbidrag från förbundet plus gratis läger m.m.

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte hur uttagningarna till landslaget går till. Varför får Fredriksson som har varit sjuk och inte visat några resultat överhuvudtaget vara med? Prata om att leva på gamla meriter! Nej ge någon ung kille chansen att skaffa nödvändig rutin.

 

Det som förvånar ännu mer är varför inte Johan Olsson är med. Han har väl inte presterat så där överväldigande bra genom åren, när han sedan är bättre än någonsin så avstår han. "Ingår inte i planeringen", vilket skitsnack. Har man ingen skyldighet att vara med när man är med i landslaget. De får ju träningsbidrag från förbundet plus gratis läger m.m.

Jag väntar med kritik mot Olsson tar han VM guld gjorde han rätt ,silver brons räcker inte ut me Fredriksson NU

Link to comment
Share on other sites

Alltid lätt att sitta hemma i TV-soffan och vara efterklok om vallning, laguttagning och annat. Kommer jag ihåg rätt från aftonbladet.se så var det Södergren och Haag som klagade på vallningen. Rickardsson och Hellner verkade rätt nöjda.

 

Men visst är det trist med vallamissar, förkylningar, fälda åkare och annat , det håller jag med om.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jag tycker att tour de ski borde bli flyttad över till Nordamerika (USA och Canada). Dels för att många skidåkare väljer att stå över världscupstävlingarna och för att det blir många reseturer fram och tillbaka över Atlanten. Därför anser jag att Touren borde bli flyttad över till Amerika.

 

Jag tror att de skulle gynna alla skidåkare i Världscupen.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Instämmer. Och börjar dessutom att tycka att TDS är riktigt spännande! Olika sträckor och olika stil. Det extremt tuffa schemat gör att man får stora omkastningar. Vem orkar bäst idag? imorgon? hur hårt ska jag gå? Ska jag spara mig lite, lite idag för att orka mer imorgon?
Link to comment
Share on other sites

Fantastisk prestation och spännande tävlingar. Det enda som är lite synd är väl att så många avstår eller hoppar av touren.

Ja det är synd att inte alla svenska stjärnor ställer upp, när det gäller avhopp tycker jag man ska gå tillbaka till att man måste genomföra hela touren för att få med sig några poäng

tycker även det ska gälla prispengarna

Link to comment
Share on other sites

Verkligen inte bra att åkare hoppar av, men det är nästan lika illa enligt mig när åkare känner sig tvungna att starta med förkylningar i kroppen för att hela världscupen står på spel. Men de lär komma på någon bättre lösning än årets i alla fall.
Link to comment
Share on other sites

Jag har full förståelse för att Emil hoppar av, det hade vart jättekul att se hur långt han räckt över hela touren men förmodligen hade han inte kunnat bli bättre än topp 10.

inte heller är totalcupen något han siktar på utan det är givetvis OS-sprinten som är det stora målet. att då efter 4 tuffa tvälingsdagar riskera att dra på sig nån skit de sista dagarna så tyckedr jag det är fullt förståeligt att han hoppar av.

 

Tycker Touren är intressant men förmodligen bara för att det är svenskar med i toppen annars mindre intressant ett OS-år. Ideen är bra men konceptet är inte klockrent ännu.

 

Tror också det är lite individuellt huruvida det är bra eller inte att köra Touren eller inte jämfört med att träna inför OS...det återstår väl att se om 5 veckor.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk prestation och spännande tävlingar. Det enda som är lite synd är väl att så många avstår eller hoppar av touren.

Ja det är synd att inte alla svenska stjärnor ställer upp' date=' när det gäller avhopp tycker jag man ska gå tillbaka till att man måste genomföra hela touren för att få med sig några poäng

tycker även det ska gälla prispengarna[/quote']

Tycker jag låter som en bra idé, det skulle sporra toppåkarna att genomföra alla tävlingar. Men som påtalats, det skulle medföra att en del tävlar fast dom inte är sjuka. Men detsamma kan i så fall sägas om alla större tävlingar, väldigt få avstår sina inplanerade OS-starter för lättare förkylningar.

 

Vid sidan av det tycker jag egentligen att Tour de Ski är en rätt löjlig föreställning med den utformning det har nu, mycket sprint och många korta distanser. Förebilden torde väl vara Tour de France och den tävlingen går ju ut på att man faktiskt gör en tour i landet, vilket per definition medför många längre distanser. Själv skulle jag gärna se att dom körde 5-milar, både klassiska och skate, en om dagen i 10-15 dagar, det vore nåt :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har full förståelse för att Emil hoppar av, det hade vart jättekul att se hur långt han räckt över hela touren men förmodligen hade han inte kunnat bli bättre än topp 10.

 

Tror också det är lite individuellt huruvida det är bra eller inte att köra Touren eller inte jämfört med att träna inför OS...det återstår väl att se om 5 veckor.

Tycker däremot han gjorde fel, har man chansen till en framskjuten placering på touren så bör man gå för det. Han är vältränad och i form och bättre reklamplats än att få gå ut med 40 sek ledning i en jaktstart i touren är svårt att hitta för en längdåkare i dagens läge.

 

Jag är ganska övertygad över att en seger i touren kommer värderas högre ju längre touren får hålla på och tävlingsformen sätta sig. Se bara hur värdefull Kallas prestation 2008 ter sig jämfört med ett ev sprintguld i OS/VM.

 

Nu kanske han inte hade räckt till ändå, men det tragiska är att varken vi eller han kommer få veta ifall han egentligen kunnat greja det.

 

Vid sidan av det tycker jag egentligen att Tour de Ski är en rätt löjlig föreställning med den utformning det har nu, mycket sprint och många korta distanser. Förebilden torde väl vara Tour de France och den tävlingen går ju ut på att man faktiskt gör en tour i landet, vilket per definition medför många längre distanser. Själv skulle jag gärna se att dom körde 5-milar, både klassiska och skate, en om dagen i 10-15 dagar, det vore nåt :)

Tour de Ski känns väl ganska ok trots allt. Kanske något lite övervikt för sprintarna hittills men de sista tävlingarna är ju mer upplagt för distansåkarna. Det bästa är nog att hålla relativt fast på formen och tidpunkten men göra små förändringar från år till år, gärna i den riktning som du föreslår. Att Tour de France - vasaloppet m.fl. är prestigefyllda har att göra med tradition också. Om VL hade uppfunnits idag hade nog intresset varit noll och som form sågats på alla sätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har full förståelse för att Emil hoppar av' date=' det hade vart jättekul att se hur långt han räckt över hela touren men förmodligen hade han inte kunnat bli bättre än topp 10.

 

Tror också det är lite individuellt huruvida det är bra eller inte att köra Touren eller inte jämfört med att träna inför OS...det återstår väl att se om 5 veckor.[/quote']

Tycker däremot han gjorde fel, har man chansen till en framskjuten placering på touren så bör man gå för det. Han är vältränad och i form och bättre reklamplats än att få gå ut med 40 sek ledning i en jaktstart i touren är svårt att hitta för en längdåkare i dagens läge.

 

Jag är ganska övertygad över att en seger i touren kommer värderas högre ju längre touren får hålla på och tävlingsformen sätta sig. Se bara hur värdefull Kallas prestation 2008 ter sig jämfört med ett ev sprintguld i OS/VM.

 

Nu kanske han inte hade räckt till ändå, men det tragiska är att varken vi eller han kommer få veta ifall han egentligen kunnat greja det.

 

Vid sidan av det tycker jag egentligen att Tour de Ski är en rätt löjlig föreställning med den utformning det har nu, mycket sprint och många korta distanser. Förebilden torde väl vara Tour de France och den tävlingen går ju ut på att man faktiskt gör en tour i landet, vilket per definition medför många längre distanser. Själv skulle jag gärna se att dom körde 5-milar, både klassiska och skate, en om dagen i 10-15 dagar, det vore nåt :)

Tour de Ski känns väl ganska ok trots allt. Kanske något lite övervikt för sprintarna hittills men de sista tävlingarna är ju mer upplagt för distansåkarna. Det bästa är nog att hålla relativt fast på formen och tidpunkten men göra små förändringar från år till år, gärna i den riktning som du föreslår. Att Tour de France - vasaloppet m.fl. är prestigefyllda har att göra med tradition också. Om VL hade uppfunnits idag hade nog intresset varit noll och som form sågats på alla sätt.

Personligen håller jag OS-guld som det finaste och mest prestigefyllda man kan vinna. Då är alla de bästa på plats och bästa form i respektive i disciplin.

Kom ihåg att det inte var nåt mästerskapsår det året Kalla van touren, då var det stora för säsongen.

 

Jag värderar stafett som den mest prestigefyllda disciplinen därefter kommer nog 50km men jag tycker den tappat sedan masstarternas införande. Sedan kommer indivuell sprint, skiathlon och individuella distansen likvärdigt. Ska man se det ur underhållningsvärde så är det bara stafetten som slår sprinten. Sprint är definitivt en etablerad disciplin med hög status.

 

Bättre reklamsplats än att stå överst på en olympisk prispall finns inte för en skidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Japp håller med. Visst smäller ett OS guld mer än att vinna touren.

Men då det varken finns garantier att vinna vare sig det ena eller andra och när nu Emil faktiskt hade en reell chans att vinna på touren så tycker jag han gjorde fel. Jag hoppas dock innerligt att det blir rätt i slutänden: att han vinner OS sprinten och sen spurtar ifrån Petter på stafetten :D

Link to comment
Share on other sites

Va inte Emils plan att hoppa av efter 4 tävlingar pga skadan han har haft?

Tycker han gjorde helt rätt... Jag skulle ha gjort samma sak.

Hans mål är OS och att vinna där...

Det var hans plan, men då hade han nog inte räknat med att ligga i ledning. Det är detta jag tycker saknas: Att man tar chansen när den finns och visar lite mer gå på anda. Det finns en försiktighet i sv landslaget som gör att många hellre tränar än tävlar sig i form.

 

Som situationen var, Emil med 40 sek ledning och en relativ flack skate sträcka hade kunnat ge många intressanta utvecklingar. Mycket till gagn för både Emil och Hellner. Att inte ledningen på något sätt utnyttjade detta är för mig en gåta.

Link to comment
Share on other sites

Va inte Emils plan att hoppa av efter 4 tävlingar pga skadan han har haft?

Tycker han gjorde helt rätt... Jag skulle ha gjort samma sak.

Hans mål är OS och att vinna där...

Det var hans plan' date=' men då hade han nog inte räknat med att ligga i ledning. Det är detta jag tycker saknas: Att man tar chansen när den finns och visar lite mer gå på anda. Det finns en försiktighet i sv landslaget som gör att många hellre tränar än tävlar sig i form.

 

Som situationen var, Emil med 40 sek ledning och en relativ flack skate sträcka hade kunnat ge många intressanta utvecklingar. Mycket till gagn för både Emil och Hellner. Att inte ledningen på något sätt utnyttjade detta är för mig en gåta.[/quote']

Precis, de måste lära sig av cykel. Tänk er att Hellner i samma klunga som nu men med Jönsson 44s framför. Nu är det inte snack om att Northug kan ligga och lotsasdra några meter ibland medans Hellner gör mycket av grovjobbet utan han kan lugnt lägga sig sist i klungan och låta de andra ta in Jönsson.

Link to comment
Share on other sites

Säg nu att han fullföljt touren...och slagit upp skadan... Vad hade han haft för det???

Dom ligger redan på gränsen och utmana ödet ett mästerskaps år är bara dumt...

Kan nästan gissa på att hade Emil fullföljt med skada eller uteblivna resultat på OS som följd...hade ni häng honom för det...

Link to comment
Share on other sites

Säg nu att han fullföljt touren...och slagit upp skadan... Vad hade han haft för det???

Dom ligger redan på gränsen och utmana ödet ett mästerskaps år är bara dumt...

Kan nästan gissa på att hade Emil fullföljt med skada eller uteblivna resultat på OS som följd...hade ni häng honom för det...

Det är ju svårt att argumentera mot dessa profitior. Om och utifall att...

Det är säkerhetstänkandet i sig som jag tycker är fel (och då tror jag det är ledningen i förbundet som kanske står för mycket av synsättet). Utifrån det man känner till: -bra prestation på TDS så långt + kluven i att själv vilja fortsätta på touren tyder på att skadan inte kan vara ett större fråga. Risker finns i allt. Nu måste han träna i -25gr och får svårt att kanske köra den träning som är optimalt i alla fall.

 

Varför inte ge touren en chans när utgångsläget var så bra? Visst finns det risker i att fullföljande av touren kan ge sämre resultat på OS men i andra vågskålen tycker jag det fanns så mycket mer att vinna på att fortsätta. Exponeringen under några lopp, taktik tillsammans med Hellner osv. Har ingen önskan att hänga Emil för det beslut som han tagit, som det är nu så måste han ju själv bara intala sig att det är det rätta och jag hoppas som sagt att det blir bra i slutänden så att han slipper fundera på hur långt det kunde ha räckt på TDS.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...