Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Tour de Ski

• Vänligen logga in för att kunna svara
33 svar till detta ämne

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Va inte Emils plan att hoppa av efter 4 tävlingar pga skadan han har haft?
Tycker han gjorde helt rätt... Jag skulle ha gjort samma sak.
Hans mål är OS och att vinna där...
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

jengan

jengan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Det var hans plan, men då hade han nog inte räknat med att ligga i ledning. Det är detta jag tycker saknas: Att man tar chansen när den finns och visar lite mer gå på anda. Det finns en försiktighet i sv landslaget som gör att många hellre tränar än tävlar sig i form.

Som situationen var, Emil med 40 sek ledning och en relativ flack skate sträcka hade kunnat ge många intressanta utvecklingar. Mycket till gagn för både Emil och Hellner. Att inte ledningen på något sätt utnyttjade detta är för mig en gåta.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 432 inlägg

Det var hans plan, men då hade han nog inte räknat med att ligga i ledning. Det är detta jag tycker saknas: Att man tar chansen när den finns och visar lite mer gå på anda. Det finns en försiktighet i sv landslaget som gör att många hellre tränar än tävlar sig i form.

Som situationen var, Emil med 40 sek ledning och en relativ flack skate sträcka hade kunnat ge många intressanta utvecklingar. Mycket till gagn för både Emil och Hellner. Att inte ledningen på något sätt utnyttjade detta är för mig en gåta.

Precis, de måste lära sig av cykel. Tänk er att Hellner i samma klunga som nu men med Jönsson 44s framför. Nu är det inte snack om att Northug kan ligga och lotsasdra några meter ibland medans Hellner gör mycket av grovjobbet utan han kan lugnt lägga sig sist i klungan och låta de andra ta in Jönsson.

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Säg nu att han fullföljt touren...och slagit upp skadan... Vad hade han haft för det???
Dom ligger redan på gränsen och utmana ödet ett mästerskaps år är bara dumt...
Kan nästan gissa på att hade Emil fullföljt med skada eller uteblivna resultat på OS som följd...hade ni häng honom för det...
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

jengan

jengan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Säg nu att han fullföljt touren...och slagit upp skadan... Vad hade han haft för det???
Dom ligger redan på gränsen och utmana ödet ett mästerskaps år är bara dumt...
Kan nästan gissa på att hade Emil fullföljt med skada eller uteblivna resultat på OS som följd...hade ni häng honom för det...

Det är ju svårt att argumentera mot dessa profitior. Om och utifall att...
Det är säkerhetstänkandet i sig som jag tycker är fel (och då tror jag det är ledningen i förbundet som kanske står för mycket av synsättet). Utifrån det man känner till: -bra prestation på TDS så långt + kluven i att själv vilja fortsätta på touren tyder på att skadan inte kan vara ett större fråga. Risker finns i allt. Nu måste han träna i -25gr och får svårt att kanske köra den träning som är optimalt i alla fall.

Varför inte ge touren en chans när utgångsläget var så bra? Visst finns det risker i att fullföljande av touren kan ge sämre resultat på OS men i andra vågskålen tycker jag det fanns så mycket mer att vinna på att fortsätta. Exponeringen under några lopp, taktik tillsammans med Hellner osv. Har ingen önskan att hänga Emil för det beslut som han tagit, som det är nu så måste han ju själv bara intala sig att det är det rätta och jag hoppas som sagt att det blir bra i slutänden så att han slipper fundera på hur långt det kunde ha räckt på TDS.

jengan

jengan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg
Imponerande masstart, den roligaste jag sett. Redan nu är touren större än världscupen och det är bara gratulera de som drog igång denna tävling.

lappkast

lappkast

Medlem

• Members
  • Pip
  • 207 inlägg

Precis, de måste lära sig av cykel. Tänk er att Hellner i samma klunga som nu men med Jönsson 44s framför. Nu är det inte snack om att Northug kan ligga och lotsasdra några meter ibland medans Hellner gör mycket av grovjobbet utan han kan lugnt lägga sig sist i klungan och låta de andra ta in Jönsson.

Håller fullständigt med om att landslaget prioriterar träning framför tävling allt för mycket.
Ibland nämns Norges större budget, ok så är det men att träna på hemmaplan är knappast marknadsföring

Redigerat av lappkast, 09 januari 2010 - 17:11 .

Jim N

Jim N

Medlem

• Members
  • Pip
  • 269 inlägg
Svårt att inte imponeras av en viss norrman, även om han inte orkade hela vägen. Han framstår som en mer och mer komplett åkare. Jag imponeras speciellt av den självkännedom, den förmåga att beräkna sin kapacitet och hur den bäst ska utnyttjas i varje lopp, som han verkar besitta trots sin relativa ungdom.

Kul också att Rickardsson visar att han förmodligen kommer att vara en kraft att räkna med framöver :)

lappkast

lappkast

Medlem

• Members
  • Pip
  • 207 inlägg
Underbart att se Lucas krossa Petter

Ironman78

Ironman78

Medlem

• Members
  • Pip
  • 108 inlägg
Tycker jag med. Nu vet jag inte exakt hur deras kroppskonstitution är men tror att det är fördel att vara liten och lätt vid den typen av klättring. Så är det i alla fall i klättringar på cykel där dom lättaste tjänar en del. Vid spurt är det oftast fördel att vara lite muskulösare och därmed ofta nåt kilo tyngre.
-------------------------------------------------------------------------
Lagen om AlltingsJävlighets Första Huvudsats:"Du har alltid startfältets sämsta skidor och om inte är de ännu sämre"!

Ironman78

Ironman78

Medlem

• Members
  • Pip
  • 108 inlägg
Mittresonemang håller i alla fall i detta fall om uppgifterna stämmer:

Lukas Bauer 181 cm 70 kg
Petter Northug 185 cm 82 kg
-------------------------------------------------------------------------
Lagen om AlltingsJävlighets Första Huvudsats:"Du har alltid startfältets sämsta skidor och om inte är de ännu sämre"!

nick

nick

Medlem

• Members
  • Pip
  • 369 inlägg

Lukas Bauer 181 cm 70 kg

uppför branta långa bakckar är det den med högst ml/kg syreupptag som kör fortast, och det har ofta lättviktarna.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Lukas Bauer 181 cm 70 kg

uppför branta långa bakckar är det den med högst ml/kg syreupptag som kör fortast, och det har ofta lättviktarna.

Tänk om det vore så enkelt, då skulle de kunna kört tävlingen på labbet istället ;)
Men i stort har du rätt.

Fluid

Fluid

Medlem

• Members
  • Pip
  • 100 inlägg
Det är nog halva sanningen. Håller med Emelie Örhstig att psyket har nog en stor inverkan också. Sedan har dom ju haft ett grymt hårt tävligsschema, så alla är nog inte på topp.

Tyckte dock att Northug såg sleten ut redan igår i uppförsbackarna, när Bauer såg riktig pigg ut.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar