Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rekordtid på vasaloppet?


Ståhl

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
Åkte första gången
1996 ÖS på 6 tim och 45 min. Då hade jag aldrig åkt mer än 2 mil på skidor före start. Hade sedan ett långt uppehåll och åkte 2004 med målsättningen att ta mig under 6 timmar. Åkte
2004 VL på 5:29 och
2005 VL på 5:15.

Tycker jag tappar mycket i förhållande till andra i samma startgrupp första milen. Hur kan man hålla farten uppe i trängseln och vilket spår är optimalt (höger eller vänster) inner eller ytter ?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=AndersP]Åkte första gången
1996 ÖS på 6 tim och 45 min. Då hade jag aldrig åkt mer än 2 mil på skidor före start. Hade sedan ett långt uppehåll och åkte 2004 med målsättningen att ta mig under 6 timmar. Åkte
2004 VL på 5:29 och
2005 VL på 5:15.

Tycker jag tappar mycket i förhållande till andra i samma startgrupp första milen. Hur kan man hålla farten uppe i trängseln och vilket spår är optimalt (höger eller vänster) inner eller ytter ?[/quote]
Nåja. Jag tycker du har gjort klara förbättringar från tidigare år i alla fall:
-96 6:45
...
-02 6:37
-03 6:11
-04 5:29
-05 5:15

Gjorde du något annorlunda mellan 2003-04?
Själv märkte jag att rullskidor gjorde minst en timmes förbättring.
Vilket startled startade du i?
(Det är ju rena rusningen fram till backen i startled under 4, så det kanske inte är konstigt att man tappar en och annan placering. Uppför är ju bara att hänga med...)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=ironman]undrar lite om i vilet startled man måste stå i för o undvika kö?
stod själv i tredje förra åre och där fick jag kö nästa hela backen upp....[/quote]
Jag tycker det är en klassskillnad mellan 2:a och tredje led. Nog går kön fort nog... Man klarar att åka fortare i led 2 än i 3:an, men detta beror helt och hållet på att man hamnar i gäng som åker fortare och därmed får draghjälp. Trängseln i backen är knappast nåt hinder. Skulle aldrig soloåka lika snabbt som i klunga. Se medåkarna som tillgångar istället för hinder!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...