Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsvädervallanoja


Rotebrostakaren

Recommended Posts

  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply
nu är det kallt och snö som gäller hela söndag enligt yr.no.

fasen det ändrar sig varenda gång man är inne och kollar.

Vilken triller! Ny uppdatering klockan 16..., exakt när kommer lågtrycket in och hur mycket nederbörd kommer de ur det, det är den stora frågan. Man hoppas ju att det kommer lite, lite senare än vad yr gissar nu.

Link to comment
Share on other sites

Som Antti säger. Det är otroligt dålig säkerhet på prognoserna så här långt innan. Dessutom så kan de lokalt slå helt fel även dagen innan. Men lite roligt är det ju att följa och ge näring till sin noja.

Man brukar väl säga att 2 dygn innan kan man ge en prognos med vettig sannolikhet. Men den kan ha stora undantag lokalt.

Hur tusan skall man kunna förutse skillnaden mellan vädret Mångsbodarna och Evertsberg 7 dagar innan som yr.no gör. Det är knappt seriöst med den delvis kaosteori som ligger bakom väderdynamiken.

2 dagar innan kan vi se det relevanta - kommer en front passera med nederbörd och när sker detta? Hur stora mängder nederbörd kan komma och vilka temperaturförändringar kan ske?

Vad de än säger då så kan verkligheten vara en helt annan. Hade yr.no tex förutsett 2-3 dm nysnö i Hökberg ens dagen innan söndagen lopp?

Dä ä bar å åk!

Link to comment
Share on other sites

Kör mitt första VL på söndag och måste säga att det ska bli oerhört spännande! Dels ska man vara i form, dels ska man ha rätt valla, rätt kläder, äta och dricka rätt osv. Mycket att tänka på, men det är underbart. Jag är grymt sugen nu! Skit att det är så långt kvar till söndag...
Link to comment
Share on other sites

Lite lite snö i kalla fasta spår borde ni första tusen har kört undan innan jag kommer fram. Så länge det inte blir nära noll hela natten som förra året, tycker jag det ser lugnt ut.

Tråden döpte jag ju till noja, (kanske ska stavas med 2 jj, nojja), så det hinner nog ordna upp sig, tungt snöfall i starten och regn i mål :) :lol:.

 

Funderar just på hur jag ska lägga strukturen ikväll hos Mario som fick Primateriasicklar i 40-års present. Blir nog enligt Primaterias standardrecept..., kanske komplettera med lite riller...

Link to comment
Share on other sites

Det handlar dock om lite snö. 4 cm på hela dygnet.

 

För oss medaljjägare är det väl perfekt. Minusgrader innebär ju ändå pudersnö. Blir ju kanske lite plogning längst fram.

Det där låter ruggigt likt den prognosen som vi hade inför ÖS i söndags. Hoppas för er skull att denna prognosen slår fel åt andra hållet om den ska slå fel :-)

Link to comment
Share on other sites

Är också inne på Rode Super med den här prognosen, iofs funkar det mesta när det är så pass kallt, gäller mest och inte lägga för långt och för tjockt så jag tappar glidet, har bommat med det förr.

 

Är mer fundersam på glidet, grundplanen var toppning med FC8 men blir det kall nysnö så får beslutet dröja.

 

Känns som vi borde vara värda en Vasa utan nysnö nu efter några dåliga år.

Link to comment
Share on other sites

På yr.no finns flera træffar på sælen... Vilken højd ligger startområdet i Berga? Om man ser på kooordinaterna på mætpunkterna så ær det samma før några av træffarna men sen finns æven sælen væstra och sælen østra med andra mætpunkter.

 

Nån som vet vilken prognos som bæst gæller før vasaloppsstarten?

Link to comment
Share on other sites

ja att få fäste lär inte bli några problem. det handlar väl snarare om att hitta fästvallan som stjäl minst glid, Rode Blå Super är ju känd för att vara bra i nysnö.

 

Finns det nån annan burk som kan konkurrera i detta före? Swix Blå Extra (V40) funkar ju alltid i dessa temperaturer men misstänker att den stjäl en del glid i nysnö.

 

Hur är Ski-go i detta före?

Link to comment
Share on other sites

På yr.no finns flera træffar på sælen... Vilken højd ligger startområdet i Berga? Om man ser på kooordinaterna på mætpunkterna så ær det samma før några av træffarna men sen finns æven sælen væstra och sælen østra med andra mætpunkter.

 

Nån som vet vilken prognos som bæst gæller før vasaloppsstarten?

Sök på Transtrand (Dalarna). De 2 km som skiljer den orten från Vasaloppsstarten lär inte påverka prognosens träffsäkerhet. Samma höjd över havet också, ca 360m.

Link to comment
Share on other sites

Det borde inte vara några större problem med fästvalla om prognosen håller i sig, verkar ligga runt -5 grader hela loppet, någon grad kallare på morgonen i Berga. Kanske -7 i Berga och -4 i Mora med lite snöfall. Men vilken glidvalla bör man använda? Någon som har erfarenhet av någon superglidvalla i dessa förhållanden? /berra
Link to comment
Share on other sites

På yr.no finns flera træffar på sælen... Vilken højd ligger startområdet i Berga? Om man ser på kooordinaterna på mætpunkterna så ær det samma før några av træffarna men sen finns æven sælen væstra och sælen østra med andra mætpunkter.

 

Nån som vet vilken prognos som bæst gæller før vasaloppsstarten?

Sök på Transtrand (Dalarna). De 2 km som skiljer den orten från Vasaloppsstarten lär inte påverka prognosens träffsäkerhet. Samma höjd över havet också' date=' ca 360m.[/quote']

Tackar.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på att köra BWLF. Jag har även en Swix HF7 liggandes i vallalådan. Tänkte eventuellt toppa med HF7 på BWLF. Fungerar HF7 att köra ensam på (eller är den bara till underlag för pulver)? HF8 har jag kört med gott resultat men nu verkar det ju bli lite kallare.
Link to comment
Share on other sites

Starten tror jag kan bli -10 eftersom det ær ett klassiskt køldhål... Kan mycket væl bli -1/+1 vid 13-tiden i Mora æven om prognosen fortfarande visar på någon minus. Måndag och tisdag ser ut att bli varmare och det ær svårt att veta hur fort vinden trycker undan '"søndagens" væder. Ofta kan man valla glid såsom føret kommer att bli andra halvan av loppet - t ex HF8 just nu. Brukar inte slita så hårt på en lite "før mjuk" glider i kallare snø så jag tror just nu att det ær ett grænsfall mellan HF7 och HF8 om man ska snacka swix...
Link to comment
Share on other sites

ja att få fäste lär inte bli några problem. det handlar väl snarare om att hitta fästvallan som stjäl minst glid, Rode Blå Super är ju känd för att vara bra i nysnö.

 

Finns det nån annan burk som kan konkurrera i detta före? Swix Blå Extra (V40) funkar ju alltid i dessa temperaturer men misstänker att den stjäl en del glid i nysnö.

 

Hur är Ski-go i detta före?

Inte risk för att Rode Blå Super fryser om det blir uppåt 8-10 minus vid start?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...