Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidtävlingar 2009


Winfast

Recommended Posts

Bovallstrand SK anordnar motionslopp rullskidor sista söndagen i oktober.

Klassisk stil.

Banan är 34km på landsväg med ringa trafik. 1 varv på slingan

Relativt okuperad bana. Endast en lång uppförsbacke, ca 1400 m.

Eventuellt kör vi en kortare bana också.

Kom och utmana Sandra Hanssons och Kent Tigerbergs tider.

Bra prisbord.

e-post: b.s.k@live.se

webb: http://www4.idrottonline.se/default.aspx?id=185759

Ser väldigt bra ut och definitivt en intressant tävling eftersom den är lite längre än de flesta andra tävlingar men tyvärr ett av de lopp jag missat helt 2008 trots letande på skidforumet, tävlingskalender mm. På ngt sätt måste rullskidstävlingarna ut i en officiell/inofficiell kalender annars vet man ju inte vilka tävlingar som finns och då blir det ju inga anmälda?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 163
  • Created
  • Last Reply
Bovallstrand SK anordnar motionslopp rullskidor sista söndagen i oktober.

Klassisk stil.

Banan är 34km på landsväg med ringa trafik. 1 varv på slingan

Relativt okuperad bana. Endast en lång uppförsbacke' date=' ca 1400 m.

Eventuellt kör vi en kortare bana också.

Kom och utmana Sandra Hanssons och Kent Tigerbergs tider.

Bra prisbord.

e-post: b.s.k@live.se

webb: http://www4.idrottonline.se/default.aspx?id=185759[/quote']

Ser väldigt bra ut och definitivt en intressant tävling eftersom den är lite längre än de flesta andra tävlingar men tyvärr ett av de lopp jag missat helt 2008 trots letande på skidforumet, tävlingskalender mm. På ngt sätt måste rullskidstävlingarna ut i en officiell/inofficiell kalender annars vet man ju inte vilka tävlingar som finns och då blir det ju inga anmälda?

Men nog är tävlingen kortare än ÖFK-spåret som vi har kört samma helg dom sista 4 åren. ÖFK-spåret är 42 km och går i kuperad fin terräng och är också en envarvs-bana.

Det är också en officell tävling som i flera år stått på förbundets sida och som snart kommer finnas på klubben-online som alla andra officella tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Bovallstrand SK anordnar motionslopp rullskidor sista söndagen i oktober.

Klassisk stil.

Banan är 34km på landsväg med ringa trafik. 1 varv på slingan

Relativt okuperad bana. Endast en lång uppförsbacke, ca 1400 m.

Eventuellt kör vi en kortare bana också.

Kom och utmana Sandra Hanssons och Kent Tigerbergs tider.

Bra prisbord.

e-post: b.s.k@live.se

webb: http://www4.idrottonline.se/default.aspx?id=185759

Det erbjuds även en 14 km slinga för de som vill.

 

Glöm inte Anders Sörenssons tider, en utmaning det också!

Vi skickar inbjudan till klubbar inom ca 10 mils radiet tex Stern och Lidköping, kanske hamnar den på skrivbordet ibland?

Link to comment
Share on other sites

När jag var ny på det här forumet kunde jag inte förstå att det fanns klubbar som nöjde sig med ett lokalt arrangemang för närområdet och därför inte anmälde arrangemanget till SSF. Men jag har förstått sen att alla vill inte dra igång en stor apparat med polistillstånd osv och de kostnader det för med sig för att satsa stort. Därför tror jag att det alltid kommer att finnas ett antal små rullskidlopp på olika platser i Sverige, som inte är så kända för den stora massan.

 

I mitt närområde har jag hört talas om en asfalterad vägstump på ca 2 km, som är bilfri på helgerna. Jag har en idé om att det skulle gå att anordna en rullskidtävling där, men skall undersöka det innan jag går vidare. Går det anordna sprint i rullskidor - i så fall borde denna bana passa.

Link to comment
Share on other sites

Bovallstrand SK anordnar motionslopp rullskidor sista söndagen i oktober.

Klassisk stil.

Banan är 34km på landsväg med ringa trafik. 1 varv på slingan

Relativt okuperad bana. Endast en lång uppförsbacke' date=' ca 1400 m.

Eventuellt kör vi en kortare bana också.

Kom och utmana Sandra Hanssons och Kent Tigerbergs tider.

Bra prisbord.

e-post: b.s.k@live.se

webb: http://www4.idrottonline.se/default.aspx?id=185759[/quote']

Ser väldigt bra ut och definitivt en intressant tävling eftersom den är lite längre än de flesta andra tävlingar men tyvärr ett av de lopp jag missat helt 2008 trots letande på skidforumet, tävlingskalender mm. På ngt sätt måste rullskidstävlingarna ut i en officiell/inofficiell kalender annars vet man ju inte vilka tävlingar som finns och då blir det ju inga anmälda?

Men nog är tävlingen kortare än ÖFK-spåret som vi har kört samma helg dom sista 4 åren. ÖFK-spåret är 42 km och går i kuperad fin terräng och är också en envarvs-bana.

Det är också en officell tävling som i flera år stått på förbundets sida och som snart kommer finnas på klubben-online som alla andra officella tävlingar.

Jo den bästa guiden till rullskidstävlingar finns ju på Björnstorps IF hemsida. Ni är helt fantastiska! Denna tävling (ÖFK-spåret) har ju också varit rätt så väl annonserad men tyvärr har jag inte kunnat deltaga de sista två åren när jag själv tävlat lite grann på rullskidor.

 

Har planer på att försöka anordna en tävling på minst 40 km i mina hemtrakter men det är inte så enkelt att hitta en bra vägar för det. Min tilltänkta bana har nyligen delvis belagts med ett nytt knaggligt belag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag och en kompis ska köra rullskidklassen, har en tredje åkare tillfrågad men troligtvis blir vi bara vi två i laget. Vi är båda ca 6 timmarsåkare på vasan och kommer alltså få hålla på lika länge per man denna gång. Vi kommer köra på träningshjul och kommer ta det relativt lugnt.
Link to comment
Share on other sites

Jag kör ihop med en kompis på rullskidor.

Synd att Ni inte har tävlingshjul Peja då hade det kunnat bli jämnt.

 

Hoppas bara att Tobias hinner leverera i år, det gick inte så bra förra året, jag vill väldigt gärna åka på Eagle detta årets tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Vore roligt om ni ville lägga upp de Tävlingar ni känner till här. Inte så lätt att hitta och känna till de tävlingar som finns. Börjar med den jag känner till.

 

Landsjön runt.

Olika klasser klassiskt/fristil

http://www3.idrottonline.se/default.aspx?id=120281

Ni har väl inte glömmt denna tävling? Jag tänker åka loppet med klassiska skidor, hoppas på många motståndare.

Hur många av er kommer?

Link to comment
Share on other sites

Vore roligt om ni ville lägga upp de Tävlingar ni känner till här. Inte så lätt att hitta och känna till de tävlingar som finns. Börjar med den jag känner till.

 

Landsjön runt.

Olika klasser klassiskt/fristil

http://www3.idrottonline.se/default.aspx?id=120281

Ni har väl inte glömmt denna tävling? Jag tänker åka loppet med klassiska skidor' date=' hoppas på många motståndare.

Hur många av er kommer?[/quote']

Hade tänkt vara med men ett dop har kommit emellan samma dag. Skulle iof kunna hinna ändå om jag åker hem direkt efter målgång. Nackdelen med tävlingen är ju annars att den är lite väl kort för min smak 12,5 km. De borde kört 2 eller tre varv men det ligger ju en löpartävlingar precis efter så det blir väl svårt.

Blir det många Skåningar?

Link to comment
Share on other sites

Här är en skåning till från Lund som ska åka, kör också klassiskt. antar att tävlingshjulen är på och full smetade med symaskins olja skåningen?

Everest tror inte det blir så många tyvärr. Domflesta säger dom inte är i form nu. Men vem är det, själv har jag bara 3 pass dom sista 2 mån på rullskidorna. Men eftersom det är så kort kan man väl staka sig fram en haltimme i hyfsat tempo ändå.

Lagom uppladdning inför 12-timmars.

 

Och någon symaskinsolja finns inte i mina hjul, däremot rikligt med fett.

Link to comment
Share on other sites

Är i valet och kvalet :/ om jag skall åka dit, i så fall mest i studiesyfte, då rullskidtävlingar inte varit min kulör. I så fall blir det nog inlinesklassen, då jag ställt in rullskidorna fram till hösten. Frågan är om det är värt en 5-hundring, speciellt som jag inte fått nån rull på mina inlines i vår, rullar en bit över 3 min/km, lär väl få svårt att hänga med rullskidåkarna. Men det skulle i så fall vara för att uppleva stämningen vid en rullskidtävling, i morgon går anm.tiden ut med 150:- sen 200 vid efteranmälan.
Link to comment
Share on other sites

Här är en skåning till från Lund som ska åka' date=' kör också klassiskt. antar att tävlingshjulen är på och full smetade med symaskins olja skåningen?[/quote']

Everest tror inte det blir så många tyvärr. Domflesta säger dom inte är i form nu. Men vem är det, själv har jag bara 3 pass dom sista 2 mån på rullskidorna. Men eftersom det är så kort kan man väl staka sig fram en haltimme i hyfsat tempo ändå.

Lagom uppladdning inför 12-timmars.

 

Och någon symaskinsolja finns inte i mina hjul, däremot rikligt med fett.

Har åkt 9 pass (30 mil) rullskidor + en del cykel sedan VL och formen är inget vidare alls, skulle nog behöva symaskinsolja både i artärer och kullager.

 

På Varbergs RSK hemsida kan man nu när anmälan gått ut se att det är hyfsat med lag anmälda till 12H. Summa 38 st "lag" varav 23 st inlines (20 lag + 3 solo) och rullskidor 15 st (14 lag + en solo).

Link to comment
Share on other sites

Vårt/våra lag är inte med på listan ännu, några av oss har fått lite längre tid på sig att anmäla sig så det kommer några lag till. Det är ju bra.

 

30 mil Everest, då är du ju bra form, själv har jag kanske 60 kmpå samma tid:)

Mitt inlägg kanske är lite "offpist" men jag kör ändå:

** Grattis Såningen till att nu till att ha avancerat till nummer 5 på listan med mest inlägg på skidforum (i stark konkurrens med GundeG som har si så där ett inlägg mindre)

För att något ansluta till spåret igen:

Jag har ALDRIG deltagit i en rullkidtävling men efter allt jag läst på skidforum skulle jag nu kunna tänka mig det men som novis (i DETTA sammanhang) vill jag veta följande:

* Finns det några lämpliga rullskidtävlingar nära Luleå eler nära Uppsala som passar en motionär av min kaliber (ni på skidforum vet ju bättre än de flesta vad jag kan tänkas klara av). Kan tänka mig att till att börja med åk si så där 5-10 mil, kanske längre så småningom.

* Hittills har jag bara åkt på 2:or och 3:or men betyder detta att jag även borde komplettera med att åka på 1:or ?

Alla tips mottages tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

Finns ju en mycket fin tävlingen i Östervåla som ligger bara några mil ifrån Uppsala. Vålarullen går i år den 24 maj om jag minns rätt. Men Joo som är tävlingsledare kan säkert berätta mer om den tävlingen.

På alla tävlingar är det alltid åkare som åker med vanliga 2 hjul också.

 

På våra tävlingar i Skånecupen finns alltid tävlingsklass och motionsklass, där det i motionskalss inte är tillåtet med tävlingshjul. Detta bara för att man skall kunna testa detta med tävlingar utan att köpa nya tävlingskidor.

 

Annars är det nog så att dom flesta tävlingar går i södra Sverige med undantag för nämda Vålarullen samt Sthlms tävlingar.

 

Men Lars-Erik du får satsa på SM som även detta år kommer avgöras i samband med Alliansloppet den 22 aug. Är ju SM för alla åldersklasser. Sen är det ett rikigt trevligt lopp med en trevlig bankett på kvällen på åkar-hotellet.

Link to comment
Share on other sites

Det är stor skillnad på 1:or och 2:or, det är inte särsklit kul att åka en tävling och se de andra rulla ifrån en.

 

Förra året hade de ett par tävlingar på Åland. Var själv där och åkte Riddarklintsloppet, det var en fin tävling.

Hösten 2006 åkte jag mina första rullskidstävlingar på ett par lånade tvåor som jag tyckte rullade ofantligt mkt bättre än mina treor som var de skidor jag använt hittills. Första tävlingen var dessutom bara uppför Söderåsen så jag fattade inte mkt när de andra åkte ifrån. Nästa tävling i Fjäras var det rejäla nedförsbackar där de andra som jag åkt förbi uppåt bara försvann. Då insåg jag fakta: ettor eller inte tävla alls!

Link to comment
Share on other sites

Vårt/våra lag är inte med på listan ännu, några av oss har fått lite längre tid på sig att anmäla sig så det kommer några lag till. Det är ju bra.

OK bra, trodde att Björnhults IF var ert lag som var felstavat, men ser att det finns 21 st Björnhult i Sverige. Då blir det några lag till men inget Solo?

 

Anmälningstiden är dessutom förlängd till 3 maj.

Link to comment
Share on other sites

Vårt/våra lag är inte med på listan ännu' date=' några av oss har fått lite längre tid på sig att anmäla sig så det kommer några lag till. Det är ju bra.[/quote']

OK bra, trodde att Björnhults IF var ert lag som var felstavat, men ser att det finns 21 st Björnhult i Sverige. Då blir det några lag till men inget Solo?

 

Anmälningstiden är dessutom förlängd till 3 maj.

kan vara vårt lag felstavat eftersom dom vet att vi kommer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...