Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidtävlingar 2009


Winfast

Recommended Posts

Vårt/våra lag är inte med på listan ännu' date=' några av oss har fått lite längre tid på sig att anmäla sig så det kommer några lag till. Det är ju bra.[/quote']

OK bra, trodde att Björnhults IF var ert lag som var felstavat, men ser att det finns 21 st Björnhult i Sverige. Då blir det några lag till men inget Solo?

 

Anmälningstiden är dessutom förlängd till 3 maj.

kan vara vårt lag felstavat eftersom dom vet att vi kommer.

OK, sannolikt är det nog tyvärr felstavat ändå. Googlade fram att Björnhults IF i Oskarshamn mest sysslar med fotboll:)

 

Men det kanske blir fler lag?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 163
  • Created
  • Last Reply

Blir nog inget Landsjön Runt för min del, då jag upptäckte att ena bakdäcket på bilen nästan var nedslitet till slitagevarnarna. Inte värt att riskera att fastna i en poliskontroll och få höga böter. Om det varit ett hjul på ett par rullskidor hade det varit mindre risk - för böter iaf!

 

Lite synd, då det varit intressant att uppleva en hjultävling i verkligheten även om starten var onödigt tidigt mtp långväga gäster.

 

Men det kanske går fler tåg....

Link to comment
Share on other sites

Vårt/våra lag är inte med på listan ännu' date=' några av oss har fått lite längre tid på sig att anmäla sig så det kommer några lag till. Det är ju bra.

 

30 mil Everest, då är du ju bra form, själv har jag kanske 60 kmpå samma tid:)[/quote']

Mitt inlägg kanske är lite "offpist" men jag kör ändå:

** Grattis Såningen till att nu till att ha avancerat till nummer 5 på listan med mest inlägg på skidforum (i stark konkurrens med GundeG som har si så där ett inlägg mindre)

För att något ansluta till spåret igen:

Jag har ALDRIG deltagit i en rullkidtävling men efter allt jag läst på skidforum skulle jag nu kunna tänka mig det men som novis (i DETTA sammanhang) vill jag veta följande:

* Finns det några lämpliga rullskidtävlingar nära Luleå eler nära Uppsala som passar en motionär av min kaliber (ni på skidforum vet ju bättre än de flesta vad jag kan tänkas klara av). Kan tänka mig att till att börja med åk si så där 5-10 mil, kanske längre så småningom.

* Hittills har jag bara åkt på 2:or och 3:or men betyder detta att jag även borde komplettera med att åka på 1:or ?

Alla tips mottages tacksamt.

Har heller aldrig ställt upp i rullskidtävling, men om du Lars-Erik ställer upp med 2:or i Östervålarullen 24 maj, lovar jag att också göra det!

Link to comment
Share on other sites

Det var en bra genomkörare inför kommande tävlingar. Märkte att man bör visst träna lite skidor och inte bra springa för att orka ordetligt. Tur det var ett kort lopp.Alltid roligt att tävla.

Tyvärr pajade backspärren för min del i första backen så jag tappade någon rygg att gå på, men det gör inget. Var ett bra lopp ändå. Rejält fort gick det nerför också. Var upp i bortåt 50 km/h i 2 backar.

Link to comment
Share on other sites

Jag deltog med skaterullisar. Detta var min första rullskidtävling (har åkt inlines med stavar tidigare).

 

Vädret var helt ok, lagom temperatur dock så blåste det duktig med motvind de sista 3km in mot mål.

 

Skåningen:

Har konstaterat i efterhand att jag pratade med dig. Vi snackade gps topphastighet vid "grinden" efter målgång.

 

 

Har sökt efter mer info om tävlingen den 31 maj "king of the hill" backracet i Partille men hittar inget. Någon som vet några detaljer?

 

 

Mitt nästa race blir 9maj och 12-timmars. Lag Gott&Blandat.

Link to comment
Share on other sites

Vårt/våra lag är inte med på listan ännu' date=' några av oss har fått lite längre tid på sig att anmäla sig så det kommer några lag till. Det är ju bra.

 

30 mil Everest, då är du ju bra form, själv har jag kanske 60 kmpå samma tid:)[/quote']

Mitt inlägg kanske är lite "offpist" men jag kör ändå:

** Grattis Såningen till att nu till att ha avancerat till nummer 5 på listan med mest inlägg på skidforum (i stark konkurrens med GundeG som har si så där ett inlägg mindre)

För att något ansluta till spåret igen:

Jag har ALDRIG deltagit i en rullkidtävling men efter allt jag läst på skidforum skulle jag nu kunna tänka mig det men som novis (i DETTA sammanhang) vill jag veta följande:

* Finns det några lämpliga rullskidtävlingar nära Luleå eler nära Uppsala som passar en motionär av min kaliber (ni på skidforum vet ju bättre än de flesta vad jag kan tänkas klara av). Kan tänka mig att till att börja med åk si så där 5-10 mil, kanske längre så småningom.

* Hittills har jag bara åkt på 2:or och 3:or men betyder detta att jag även borde komplettera med att åka på 1:or ?

Alla tips mottages tacksamt.

Har heller aldrig ställt upp i rullskidtävling, men om du Lars-Erik ställer upp med 2:or i Östervålarullen 24 maj, lovar jag att också göra det!

Ja, Lars-Erik, ställer du upp på utmaningen! Skulle bli ett bra träningspass! http://www1.idrottonline.se/ImageVault/Images/id_154617/ImageVaultHandler.aspx

Link to comment
Share on other sites

Mitt nästa race blir 9maj och 12-timmars. Lag Gott&Blandat.

Vid den här tiden om 3 dygn finns det stor chans att man är duktigt trött. =)

 

Nu är det så att vi har fått stort manfall i vårat lag inför 12-timmars.

Så jag tänkte kolla här på forumet om det finns några rullskidåkare som är sugna på att delta men inte anmält sig pga att ni inte har ett lag att vara med i?

Link to comment
Share on other sites

Mitt inlägg kanske är lite "offpist" men jag kör ändå:

** Grattis Såningen till att nu till att ha avancerat till nummer 5 på listan med mest inlägg på skidforum (i stark konkurrens med GundeG som har si så där ett inlägg mindre)

För att något ansluta till spåret igen:

Jag har ALDRIG deltagit i en rullkidtävling men efter allt jag läst på skidforum skulle jag nu kunna tänka mig det men som novis (i DETTA sammanhang) vill jag veta följande:

* Finns det några lämpliga rullskidtävlingar nära Luleå eler nära Uppsala som passar en motionär av min kaliber (ni på skidforum vet ju bättre än de flesta vad jag kan tänkas klara av). Kan tänka mig att till att börja med åk si så där 5-10 mil' date=' kanske längre så småningom.

* Hittills har jag bara åkt på 2:or och 3:or men betyder detta att jag även borde komplettera med att åka på 1:or ?

Alla tips mottages tacksamt.[/quote']

Har heller aldrig ställt upp i rullskidtävling, men om du Lars-Erik ställer upp med 2:or i Östervålarullen 24 maj, lovar jag att också göra det!

Ja, Lars-Erik, ställer du upp på utmaningen! Skulle bli ett bra träningspass! http://www1.idrottonline.se/ImageVault/Images/id_154617/ImageVaultHandler.aspx

Ps: Liten justering. Starttiden är ändrad till 10:10

Link to comment
Share on other sites

Några backar finns det inte på vålarullen. Jag kan fortfarande knappt förstå hur man kan åka 5 mil (eller vad det är exakt) och inte passera nån backe som stiger mer än typ 1,5höjdmeter. Ganska långtråkigt men bra stakträning onekligen.
Link to comment
Share on other sites

Inte många backar. Det är några småknix på halva vägen. Om det blåser stark vind kan det ändå bli jobbigt om man blir avhängd och får köra solo som jag fick förra året.
Några backar finns det inte på vålarullen. Jag kan fortfarande knappt förstå hur man kan åka 5 mil (eller vad det är exakt) och inte passera nån backe som stiger mer än typ 1,5höjdmeter. Ganska långtråkigt men bra stakträning onekligen.
Link to comment
Share on other sites

Några frågor:

* Är det du joo som håller i detta arrangemang ?

* Finns det några riktigt stora utförsbackar ?

* Finns det vätskestationer ?

* Hur länge orkar arrangörena vänta på siste deltagare i mål ?

Hej och ursäkta att svaret dröjde.

 

* Östervåla IF står bakom arrangemanget, jag drog igång det för ett par år sedan och är fortfarande med i arrangemanget.

 

* Mycket platt åkning, ingen backe att frukta.

 

* Fyra vätskestationer runt banan.

 

* Arrangörerna har bra ork. :)

 

Det här är ett lopp i första hand för motionärer. Vi vill få en bra bredd på loppet, ett bra sätt att hålla igång rullskidåkningen under våren även för motionärer. Det vore så klart jättetrevligt med en meriterad matematiker i spåret. Välkommen!

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående talare, på lördag smäller det. :P

Vad tyckte ni om 12-timmars då?

Pratade ju med dom flesta av er under dagen, men roligt att höra vad ni tycker efteråt?

Själv tyckte jag det var rikigt skoj, alltid kul med lagtävlingar. Men jag kan säga att jag var rejält sliten under söndagen, idag måndag känns det bättre så idag får det bli långpass löpning iallfall.

Men det tog hårt att köra typ Intervaller i timme efter timme. I början körde vi 3 varv var i vårt lag och då var det lång vila mellan passen eftersom vi var 5 i laget. Körde mina 3 varv på ca 13.30-14 varje gång på förmiddagen.

Sen gick vi upp på 5 varv var när vi skulle ta lunch, även om jag råkade köra 6 varv då eftersom min avbytare missade min passering.

På eftermiddagen bytte vi till att köra 1 varv var sen växling. Och det var mycket roligare, då körde man max 1 varv sen vila i ca 20 min innan maxkörning igen. Även om blåsten av tuffare då lyckades jag ändå sätta bättre tid då på eftermiddagen, var nere och körde varven runt 4.15-4.25 då.

 

Men jag är inte avensjuk på er som bara var 2 i laget. Ni slet hårt. Tror ni märkte att er fart var lite väl fort i början jämfört med eftermidagen.

Detsamma gäller väl Everest? Jag är otroligt imponerad av dig. Du segade dig fram hela dagen med i stort sätt inga pauser eller hur?

Att köra 22 mil själv där i blåsten är imponerande. Så jag har dig med på bild på hemsidan vår eftersom du gjorde en imponerande insatts.

 

Men som sagt roligt att höra vad ni andra tycker så här 2 dar efteråt!

 

En av dom roligaste grejorna inom rullskidor jag gjort, hoppas på minst dubbelt så många lag nästa år den 5 juni.

Link to comment
Share on other sites

Jag är grymt imponerad av er åxå. Alla som körde solo eller lag.

Jag skulle kört i lag GOTT&BLANDAT men har fått ryggproblem,(inte en timme träning nu på 4v :mad: ) en kille till avstod pga problem med en fot, en har jobbat utomlands i 3v och kom knappt hem i tid, vad säger man? ja vi kör väl på 2 man då.. Bra gjort Mekis o Jonas. Ni var ju faktiskt inte långt efter Björntorps IF då de var 5 man och ni bara 2 man.

Att ligga hemma och vara avund kan kvitta, jag kör nästa år för ni verkar tycka att det var en skitsköj grej även om blåsten var jobbigare än längden på dagen.

Bra kört alla.

Link to comment
Share on other sites

Skåningen: Jag antar att du syftar mest på mig när du skriver att farten i början var mycket högre än på e-m i 2 mannalagen. Och det stämmer till stor del fast jag skyller på magproblem ( min kära hustru låg nerbäddad i 3 dagar före och under loppet med mycket värre besvär) jag spred troligen ut lika mycket gaser som en STCC-bil per varv ;).

Sista timmen var jag OK igen och då var varvtiderna bara ca 15 sek långsammare än på morgonen.

 

Jag åkte 4 varv och min kompis 3 varv i stöten, lite längre pass vid lunchen och middagen (middagen skippade jag). Det blev 70 varv för min del, helt ok tycker jag.

 

Samantaget var det en kanonkul tävlingsform som jag gärna åker igen och arrangemanget funkade fint vi ställde upp våran husvagn 50 meter från banan så hade vi varit mer i laget så skulle vi kunnat sova gott mellan passen.

Link to comment
Share on other sites

Några frågor:

* Är det du joo som håller i detta arrangemang ?

* Finns det några riktigt stora utförsbackar ?

* Finns det vätskestationer ?

* Hur länge orkar arrangörena vänta på siste deltagare i mål ?

Hej och ursäkta att svaret dröjde.

 

* Östervåla IF står bakom arrangemanget' date=' jag drog igång det för ett par år sedan och är fortfarande med i arrangemanget.

 

* Mycket platt åkning, ingen backe att frukta.

 

* Fyra vätskestationer runt banan.

 

* Arrangörerna har bra ork. :)

 

Det här är ett lopp i första hand för motionärer. Vi vill få en bra bredd på loppet, ett bra sätt att hålla igång rullskidåkningen under våren även för motionärer. Det vore så klart jättetrevligt med en meriterad matematiker i spåret. Välkommen![/quote']

Hej Johan, funderar själv på att komma hem en sväng och delta i Vålarullen. Vore kul att testa på en gång till;)

Link to comment
Share on other sites

Några frågor:

* Är det du joo som håller i detta arrangemang ?

* Finns det några riktigt stora utförsbackar ?

* Finns det vätskestationer ?

* Hur länge orkar arrangörena vänta på siste deltagare i mål ?

Hej och ursäkta att svaret dröjde.

 

* Östervåla IF står bakom arrangemanget' date=' jag drog igång det för ett par år sedan och är fortfarande med i arrangemanget.

 

* Mycket platt åkning, ingen backe att frukta.

 

* Fyra vätskestationer runt banan.

 

* Arrangörerna har bra ork. :)

 

Det här är ett lopp i första hand för motionärer. Vi vill få en bra bredd på loppet, ett bra sätt att hålla igång rullskidåkningen under våren även för motionärer. Det vore så klart jättetrevligt med en meriterad matematiker i spåret. Välkommen![/quote']

Hej Johan, funderar själv på att komma hem en sväng och delta i Vålarullen. Vore kul att testa på en gång till;)

Jättekul med en junioretta på startlinjen. En äkta Vålabo som kan konkurera om tätplatsen vore ju nått. Välkommen hem!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...