Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Om man inte vill ha masstarter på 5-mil och 3-mil i mästerskap

• Vänligen logga in för att kunna svara
32 svar till detta ämne

Växjöskidare

Växjöskidare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 156 inlägg
Mass starterna är väl här för att stanna förmodar jag.
Till å med Gunde har ju gett upp,och inte ens norrmännen lär väl vara så sugna på att fortsätta motståndet så länge Northug kan tugga gröt.

Dax att ta tjuren vid hornen,och börja optimera sitt lags chanser till medalj och guld.

Det är väl ingen slump att Södergren har så många fyra till sjundeplaceringar?

Sverige kör ju inte som ett lag!

Visst kan det svida en del för åkare att bli hjälpryttare..men tävlingsformen förutsätter ju sådant upplägg,utifall man inte har den överlägset bäste spurtaren i världen..och den har inte vi.Den har Norge.

Vem glädjer en trettiondeplats på VM/OS såtillvida inte detta tillkommer via ett syfte som är worthwhile?

Till exempel får Mathias Fredriksson gärna bryta efter 2 mil,förutsatt att han gjort ett jobb med tänk.Som det nu är så slänger alla gubbar bort sina ansträngningar närmast helt utan någon förtjänst vid slutet av fem milen.

Så dax har ju Northug vunnit ÄNNU en spurt,och Södergren lär stå där som bäste svensk..troligen med ännu en femteplats i OS att lägga till meritlistan.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg

Sverige kör ju inte som ett lag!

Till exempel får Mathias Fredriksson gärna bryta efter 2 mil,förutsatt att han gjort ett jobb med tänk.Som det nu är så slänger alla gubbar bort sina ansträngningar närmast helt utan någon förtjänst vid slutet av fem milen.

Skulle vara intressant att se ett sådant upplägg, men kanske för mycket individualister i laget så att om Fredriksson orkar tokdra 2 mil så vill han hellre lägga sig i klungan och försöka vara med i spurten? (Mest vilda gissningar från min sida.)

Men visst är det kul att spekulera i med cykelsportsinspirerade taktiska upplägg för att bärga medaljer. Undrar t ex hur länge sprintåkarna orkar köra snabbt? Emil Jönsson sa ju t ex i nån intervu att han gärna åker längre distanser också. Ett alternattiv (om förbundskaptenen vågar peta någon som orkar hela vägen) vore kanske att t ex ta med någon som egentligen inte platsar på hela distansen men som har bra kapacitet att tokdra hårdare än södergren i en mil, t ex. Nu har jag ingen aning om vilken kapacitet de olika åkarna har på olika distanser, så kanske är jag helt ute och cyklar (sicklar ;) ), men tänkte mig att t ex vika en plats åt en åkare som Emil Jönsson, mot att han lovar att spurta förbi hela fältet direkt och dra sönder det så mycket som bara går med Södergren i släptåg. Till han inte orkar hålla Södergren bakom sig längre, och där släppa förbi Anders, helst i någon lite trångare passage, och växla till att göra sitt bästa för att vara i vägen och bromsa åkare bakom så mycket som möjligt för att ge Anders ytterligare lite lucka. Som nytt hemligt vapen noga inövat för premiäranvändning i OS, t ex. :P Gunde brukar ju prata om att våga vara ta risken att vara först ut men helt nya grepp, och jag tycker mig komma ihån någon jättegammal intervju där han frågade sig just varför inget landslag tagit upp taktiska drag från cykelsporten. Bättre chans att själv vara först ut med det än nu får han väl aldrig (förutsatt att det funkar, förstås, och med reservation för att han väl inte är envåldshärskare i landslaget och såna idéer kanske inte är helt lätta att förankra). :cool:
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

Växjöskidare

Växjöskidare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 156 inlägg
Fredriksson kanske inte är den åkare man borde exemplifiera med,då jag tror att kanske han skulle ha lite problem med att svälja ett lagupplägg.Svårt att lära gamla hundar sitta och allt det där.

Tror dock det är fullt genomförbart..särskilt om det är öppna kort från säsongsstart.
Fem milen är sista distansen på programmet dessutom..finns ingen bättre chans att vänta på för åkare som inte räcker till på distansen kapacitetsmässigt.

Alla svenska åkare..Södergren undantagen är chanslös på en OS fem mil i dagsläget.

Det finns väl någon sorts guldbonus som kan splittas fyra vägar om upplägget skulle gå vägen?

Dessutom måste väl även svenska åkare tröttna på att se Northug spurta till sig gull etter gull via ideal löp efter ideal löp?

Jag hoppas på att Gunde och övriga i skidledning tycker någorlunda samma,och åtminstone FÖRSÖKER sig på ett upplägg som kan vara vinnande i OS.

NÅGOT måste ju göras i alla fall.Om inte vinner Northug igen.Glöm att försöka spurtbesegra honom,eller försöka hänga av honom sista två-tre kilometerna.

Det går inte...ens om han har kass stav.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 603 inlägg
Glöm inte att det finns fler länder inblandade inte minst Norge. Det är långt ifrån säkert att Sverige ostört kunde få köra sitt race,så därför måste det finnas improvisationer i upplägget. Om det skall fungera att hänga av Northug måste fler än Sverige vara med i "planen" med risken att det kommer med en el flera spurtare i utbrytningen.

Men det troliga är att vi får se Södergren ligga och dra i täten som vanligt i OS nästa år och sen kommer ett gäng som ilskna bålgetingar och sveper förbi i spurten.

Vid en ev. utbrytning måste flera stycken se till att Northug är instängd i klungan (hjälp av italienarna ?) så han inte kan haka på och sen när han kommer loss får han jobba ordentligt för att ev. komma ikapp utbrytarna och därmed bränt mycket krut inför spurten.

Redigerat av Volevodin, 11 mars 2009 - 00:20 .

Jim N

Jim N

Medlem

• Members
  • Pip
  • 269 inlägg
Fanns många kända och halvkända namn i den listan...behövde inte scrolla långt för att hitta Maria Gräfnings, Per Elofsson, Jesper Modin, Gunde Svan, Björn Dählie och Frode Estil...är nog en hel familj ugglor i den mossen :)

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Hur kan masstart vara så hatat i ett land där allt kretsar gring ett enda lopp...som i alla kategorier är världensstörsta masstartslopp...;)
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg

Hur kan masstart vara så hatat i ett land där allt kretsar gring ett enda lopp...som i alla kategorier är världensstörsta masstartslopp...;)

Största orsaken är nog Anders Södergren...

Jim N

Jim N

Medlem

• Members
  • Pip
  • 269 inlägg

Största orsaken är nog Anders Södergren...

Ligger nog en hel del sanning i det ni skriver, alla står ju sig själv närmast.

Matte

Matte

Medlem

• Members
  • Pip
  • 297 inlägg
En till viktig anledning är att på 9 mil är det tillräckligt utslagsgivande och jobbigt att det ska vara den starkaste som vinner. Det är ju nästan dubbelt så långt som 5-milen. På 5 milen blir det en annan typ av lopp.

Är lite svårt också att ha intervallstart för 14000 skidåkare i VL. Men på ett vm med 100 startande funkar det utmärkt.

Anledningen att många mellaneuropeer skulle ha svårt med att hålla reda på tider spricker också då man idag fått igenom ett myller av regelländringar med spurtpriser, tidsdifferenser, omräkningar av tider, olika cuper i totalcupen etc där man knappt vet vem som fått mest vc poäng vid lopp som tex i Trondheim, Minitouren i Falun mm. Det känns helt klart knepigare än att jämföra tider vid intervallstarter.

Jag är å andra sidan definitivt inte helt emot masstarter i VM, OS. Men det skulle vara bra för att belöna skidåkares olika egenskaper med att ha en jämvikt mellan masstarter och intervallstarter. Idag är endast 1 lopp intervallstart och alla övriga lopp masstart för herrar och damer.
Jag tror egentligen inte att masstart är så hatat alls. Men jag tror många tycker att det har blivit så enkelspårigt.
Försöker leva i harmoni med de olika årstiderna.

Ingeglid

Ingeglid

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg
Kanske det skulle vara idé att ta efter bancyklingen och införa en massa spurter under ett lopp?
Sätt upp 10 st spurtpris i form av poäng, den som samlat mest poäng totalt vinner loppet.

Jim N

Jim N

Medlem

• Members
  • Pip
  • 269 inlägg

En till viktig anledning är att på 9 mil är det tillräckligt utslagsgivande och jobbigt att det ska vara den starkaste som vinner. Det är ju nästan dubbelt så långt som 5-milen. På 5 milen blir det en annan typ av lopp.

Är lite svårt också att ha intervallstart för 14000 skidåkare i VL. Men på ett vm med 100 startande funkar det utmärkt.

Anledningen att många mellaneuropeer skulle ha svårt med att hålla reda på tider spricker också då man idag fått igenom ett myller av regelländringar med spurtpriser, tidsdifferenser, omräkningar av tider, olika cuper i totalcupen etc där man knappt vet vem som fått mest vc poäng vid lopp som tex i Trondheim, Minitouren i Falun mm. Det känns helt klart knepigare än att jämföra tider vid intervallstarter.

Jag är å andra sidan definitivt inte helt emot masstarter i VM, OS. Men det skulle vara bra för att belöna skidåkares olika egenskaper med att ha en jämvikt mellan masstarter och intervallstarter. Idag är endast 1 lopp intervallstart och alla övriga lopp masstart för herrar och damer.
Jag tror egentligen inte att masstart är så hatat alls. Men jag tror många tycker att det har blivit så enkelspårigt.

Jag tror att många, mig själv inkluderad, upplever de allt fler masstarterna som en av många pågående förändringar, förändringar som vi till största delen upplever som negativa. Därför får masstarterna kanske oförtjänt mycket skit. Det jag sammantaget upplever som negativt är "jippofieringen" av skidsporten, det vill säga alla möjliga påhitt som dyker upp i var och varannan tävling...spurtpriser hit och dit, utdelningar av diverse prickiga och färglada ledartröjor, skidbyten, tilltagande materialfixering osv. Man frågar sig vad som ska uppfinnas härnäst för att göra sporten ännu mer rafflande och tilltalande för en bredare publik och fler sponsorer (och därmed handla mindre om den enskilde atletens kapacitet)...kanske klädbyten, regler om att stå på ett ben utför, frakt av föremål runt, runt å stadion...ja, det är ironiskt skrivet, men om behovet (läs: viljan) att tjäna pengar hos de som lever av skidsporten så vet nog fantasin inga gränser.

Vi har ju sett samma utveckling inom andra sporter, så man får nog vänja sig och vara beredd på än fler stolligheter.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg

Man frågar sig vad som ska uppfinnas härnäst för att göra sporten ännu mer rafflande och tilltalande för en bredare publik och fler sponsorer (och därmed handla mindre om den enskilde atletens kapacitet)...kanske klädbyten, regler om att stå på ett ben utför, frakt av föremål runt, runt å stadion...ja, det är ironiskt skrivet, men om behovet (läs: viljan) att tjäna pengar hos de som lever av skidsporten så vet nog fantasin inga gränser.

Kul med ironi. =)
Kanske lite utröstningsförfaranden mellan tävlingsdagarna också, där t ex topp 3 från senaste etappen är immuna och övriga får bilda pakter och rösta om vem som får lämna mästerskapet/touren/världscupen redan samma natt. Det vore ju bra TV med rafflande nagelbitarspänning om t ex huruvida Södergrens charm eller Northugs taktiska rävspel skall segra i utröstningen. ;)

Redigerat av Niklas, 31 mars 2009 - 20:47 .

Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg
Aldrig mer individuell start på 5 och 3 mil i mästerskap enligt http://forum.svt.se/...=33038&tstart=0. (För visst betyder väl "fast" alltid?) Rena julafron för Northug, mindre kul för många andra. =(

Men nåja, det är väl bara att slå av TVn och få mer tid till egen åkning då.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar