Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Favorit vallor


Lejonet

Recommended Posts

[quote name=orvarino][quote=Glidarn]orvarino tycker du man får bättre glid om man korkar in Racevax glidvallor?
Brukar själv värma in dom.[/quote]
Näe, troligen inte men jag fick dem på posten och hade bråttom.

Brukar korka in och värma sedan genom ett teflonark.

/O.[/quote]
hur många olika korkar har du då?
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply
Till COP, Om ett tag har du nog ordning i vallaboxen.

Angående dina burkar, Gul Special ger bra bett i finkornig snö skiftande runt noll men tar sjukt mkt av glidet. Den är ändå bra om man prioriterar fästet men tipset är att blanda den med en hårdareburk eller en burk som ska ge bättre glid/släpp typ Starts Black Magic.
Toko burkar brukar ge bra fäste men är farliga i ny/finkornigsnö då de suger nå enormt. På halvgrov/konstsnö kan dom dock vara bra som du skriver.

Några tips: Runt noll i fin/nysnö ger Rode Violett bra bett och släpp i grövre snö är Swix VR60 fin. När VR60 inte räcker går du på KR50 som är mkt bra när grov och lite finare snö är blandat (också bra på grov snö).

Utöka gärna med Swix KR30 blått klister när det är isigt på minussidan och som grundklister. Swix KR70 klister är min favorit i genomblöt snö.

Sedan måste jag slå ett slag för Swix VR40 burken bra bett i fin och grov snö från några minus och nedåt.
Link to comment
Share on other sites

Leffeny

Du ska nog inte jämföra Racewaxvallorna med Ski-go då de inte har samma koncept.
Men om jag räknat rätt så kostar Racewax MFH 296 kr omräknat på 50 gr så viss är det skillnad. Något motsvarande Racewax MFX har inte Ski.go vad jag vet.
Tycker också att Racewax MFH är är bättre då du täcker från +1 till -20 för 640 kr. Skigo kostar 2000 kr !!för att täcka samma område.
Jämför man hela vallningskostnaden med toppning som Racewaxtoppning med ex Microfiber (170 kr) och jämför med vad du får lägga ut för Ski-go fliuder/pulver och klossar för att få likvärdigt glid så pratar vi stora prisskillnader, eller hur?

Enligt säljaren ska Racewax Superiorvallor jämföras med Swixkonceptet.
MFH serien jämförs mot Swix HF serie och MFX mot Swix HFBD . Swix HF kostar hos Pölders 480 kr för 40 gram vilket skall jämföras med Racewax MFH 40 gram a´237 kr Swix HFBD kostar hos Pölders 550 kr för 40 gram vilket skall jämföras med Racewax MFX a´297 kr för 40 gram. Racewax Superiorvax håller alltså halva priset mot Swix.

Nu har jag inte provat Advancedserien men säljaren säger att den konkurrerar väl mot andra HF vallor typ Toko och Holmenkol. MFT kostar 167 kr för 50 gram.
Har provat att köra på enbart Basicvaxen MF Reg varm/kall och de kan gå fantastiskt bra .
Finns enligt uppgift dom som tävlar på enbart det vaxet med bra resultat.

Racewax MFH och MFX serien är det bästa jag haft under mina skidor. Dessutom det billigaste.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2][quote=orvarino][quote=Glidarn]orvarino tycker du man får bättre glid om man korkar in Racevax glidvallor?
Brukar själv värma in dom.[/quote]
Näe, troligen inte men jag fick dem på posten och hade bråttom.

Brukar korka in och värma sedan genom ett teflonark.

/O.[/quote]
hur många olika korkar har du då?[/quote]
En som jag anv., rotorulle fr redcreek. Rengöres genom att köra över en fin stålborste.

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino][quote=finn2][quote=orvarino]
Näe, troligen inte men jag fick dem på posten och hade bråttom.

Brukar korka in och värma sedan genom ett teflonark.

/O.[/quote]
hur många olika korkar har du då?[/quote]
En som jag anv., rotorulle fr redcreek. Rengöres genom att köra över en fin stålborste.

/O.[/quote]
okej, hmm tycker man får bättre effekt om man har en kork för varje klots. för då är den "mättad" med vallan. Så gjorde jag innan jag börja värma in all valla med vallajärn å fiberlene papper. Man får mycket bättre slitstyrka då.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]okej, hmm tycker man får bättre effekt om man har en kork för varje klots. för då är den "mättad" med vallan. Så gjorde jag innan jag börja värma in all valla med vallajärn å fiberlene papper. Man får mycket bättre slitstyrka då.[/quote]
Menar du att du gnuggar in vallan på belaget. Lägger ett fiberlene papper mellan vallajärnet och skidan och värmer på. Finns det någon fördel med fiberlene jämfört med att värma genom ett tefonfilm (typ ugnsplåtsteflon som tål 250c)?

Det känns lite "torrt" att värma med järnet "rent" om man bara gnuggat in vallan.

/O.
Link to comment
Share on other sites

Funderat lite på det är med att ha teflon eller annat emellan när man värmer in valla. Varför har man det? Om en valla kräver en hög temperatur för att smälta så måste ju även teflonet värmas till den temperaturen för att för att vallan ska smälta, eller?
Link to comment
Share on other sites

Hade en klar favorit bland fästvallorna; -2 till -15 Skigo Racing Special, som funkar även för nysnö. Lätt att få fäste i många kallfören, och ingen ifrysning. Nice!

Men märkte att den inte var så slitstark när jag körde 45 km för några veckor sedan... Hmm. Kanske inte något för Vasan då?

Var förra veckoslutet uppe i Funäsdalen/Bruksvallarna och tränade. Passade på att kika in hos Lorentz och fick favvoskidorna stenslipade. Då passade han på att snacka om kompisen Magnars vallor och jag fick låna med mig ett antal och testade. Wow! Hade riktigt bra fäste, om möjligt ännu bättre efter 35-40 km. Så det blir Magnar-valla för mig i år. Dyrt men riktigt bra.

Någon annan som har liknande erfarenheter???
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino][quote=finn2]okej, hmm tycker man får bättre effekt om man har en kork för varje klots. för då är den "mättad" med vallan. Så gjorde jag innan jag börja värma in all valla med vallajärn å fiberlene papper. Man får mycket bättre slitstyrka då.[/quote]
Menar du att du gnuggar in vallan på belaget. Lägger ett fiberlene papper mellan vallajärnet och skidan och värmer på. Finns det någon fördel med fiberlene jämfört med att värma genom ett tefonfilm (typ ugnsplåtsteflon som tål 250c)?

Det känns lite "torrt" att värma med järnet "rent" om man bara gnuggat in vallan.

/O.[/quote]
teflonpapper funkar lika bra. har de hemma ibland men har ett papper för varje toppning.
fördelen med fiberlene är att du alltid har ett fräsht papper.

Det är bara toppning jag använder detta tillvägagångsätt med.

klotsa på som vanligt dra upp vallajärnet på max fiberlenepapper över järnet sen för man järnet över skidan ofta blir det vid pulverklotsar rökutveckling och stjärnor som vid vanlig pulvervallning. funkar skitbra på fluider som man korka eg!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]klotsa på som vanligt dra upp vallajärnet på max fiberlenepapper över järnet sen för man järnet över skidan ofta blir det vid pulverklotsar rökutveckling och stjärnor som vid vanlig pulvervallning. funkar skitbra på fluider som man korka eg![/quote]
Du menar att du lindar fiberlene runt valljärnet, dvs inte lägger fiberlene på skidan.

/O.
Link to comment
Share on other sites

Känns som inläggen på denna tråd har kommit lite ifrån ämnet. Racewax är säkert helt ok MEN har man hållit på med skidor ett tag har man sätt lite olika fabrikat som kommit och gått medans de "stora" etablerade består. Vallning är ju spännade eftersom det är så många faktorer som spelar in. (struktur, ovallat, fästvalla, skidans egenskaper mm). Mitt råd till alla är att testa lite olika MEN lär dig ditt fabrikat/val för att få ut så mycket som möjligt av varje vallning.
Jag skulle bli mycket förvånad den dag man hör en säljare som inte tycker att deras produkter är bäst. Bara för att säljaren säger att produkten skall jämföras med Swix, Ski-Go, Rex eller något annat är det inte helt säkert att det är så. När det gäller priser behöver man inte ha fått nobelpriset i ekonomi för att förstå varför Racewax är billigare än andra, eller hur!

Favoritvallor var det vi skulle prata om här:

Glid:
Blå Rex-ett måste i varje vallalåda
Grön Start-Klassiker i kallsnö
Lågfluor anväder jag Swix eller Rex, LF 7 och Rex "Pink"är favovallorna
Högfluor använder jag Swix eller Rex men Ski-go C242 är ett givet val hos mig.

Fäste:
Swix Blå Extra-Alla norrmän kan inte ha fel (ha,ha)
Rex Röd/silver-Problemföre runt noll
Rex Easy Grip (Lila, blå och grön)- Tejp
Rode Universial (Multigrade)
Rode Rossa Spec.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Tobbe L]"ugnsplåtsteflon"??? Vanligt ugnplåtspapper eller som morsan säger "bakplåtspapper"???[/quote]
nej det ungsplåtspapper av teflon som man kan återanvända å diska.

Rex säljer de dyrt å kallar de RExlon papper troa vahuti har det oxå.

[url]http://www.rex.fi/rex2004/index.php?id=products&grpId=5&subId=11[/url]


man lindar det över järnet för att få ett mellanrum mellan de varma järnet och skidan.
Link to comment
Share on other sites

Lite sent svar, men det mesta av vad som finns i min vallalåda. Utökas dock ibland när plånboken räcker till. Absoluta favoriten är kanske BWLF...

[b]Favoritvallor [/b]/ OK vallor / [i]Ej favoriter[/i]

[u]Glid:[/u]
Start:
[b]BWLF[/b]
SGG; SG2, SG4, SG6, [b]SG8
LF08
HF60, HF80
PHF400, PHF600, PHF800
PF550, PF750[/b]
Swix:
[b]FC7, FC8[/b]

[u]Burk:[/u]
Swix:
V20, V30, V40
[b]VR30 – VR75 [/b](Dock saknar jag några burkar som jag måste komplettera med.)
Ski-go:
[b]Gul special, silver special[/b]
[i]Fluor kicker röd, fluor kicker silver[/i]
Racing universal -1 / -20
Rode:
[b]Black base
Super
Multigrade[/b]
Start:
[b]Base wax extra[/b]
Syntet +2/-2, Syntet -1/-3
Universal minus 0/-20
[b]MFW +3/+1, MFW +2/-1, MFW 0/-3, MFW -3/-10[/b]
BM
(Funderar på att pröva tjärvallorna…)

[u]Klister:[/u]
[b]Rode chola[/b]
Start:
[b]Universal[/b]
Röd, blå
[b]MFW gul, MFW röd[/b]
BM
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen]Lite sent svar, men det mesta av vad som finns i min vallalåda. Utökas dock ibland när plånboken räcker till. Absoluta favoriten är kanske BWLF...

[b]Favoritvallor [/b]/ OK vallor / [i]Ej favoriter[/i]

[u]Glid:[/u]
Start:
[b]BWLF[/b]
SGG; SG2, SG4, SG6, [b]SG8
LF08
HF60, HF80
PHF400, PHF600, PHF800
PF550, PF750[/b]
Swix:
[b]FC7, FC8[/b]

[u]Burk:[/u]
Swix:
V20, V30, V40
[b]VR30 – VR75 [/b](Dock saknar jag några burkar som jag måste komplettera med.)
Ski-go:
[b]Gul special, silver special[/b]
[i]Fluor kicker röd, fluor kicker silver[/i]
Racing universal -1 / -20
Rode:
[b]Black base
Super
Multigrade[/b]
Start:
[b]Base wax extra[/b]
Syntet +2/-2, Syntet -1/-3
Universal minus 0/-20
[b]MFW +3/+1, MFW +2/-1, MFW 0/-3, MFW -3/-10[/b]
BM
(Funderar på att pröva tjärvallorna…)

[u]Klister:[/u]
[b]Rode chola[/b]
Start:
[b]Universal[/b]
Röd, blå
[b]MFW gul, MFW röd[/b]
BM[/quote]
Bra smak, det som är bra med START hf vallor är priset för motionärer 400kr för 60gr är ju gämfört med SWIX HF 480kr för 40gr.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen][i]Fluor kicker röd, fluor kicker silver[/i][/quote]
Vad är det du inte gillar med fluor kicker? (jag är inte nåt jättefan heller iofs)

Håller med om att MFW vallorna rockar fett. Grymt bett och bra att täcka klister med.

Vad gäller tjärvallorna så är nog Rode stråt vassare i nysnö.

/O.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...