Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Favorit vallor


Lejonet

Recommended Posts

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply
[quote name=One73]Star vallor är inte fy skam...

Måste slå ett slag för Bikos glidvallor. Kan vara svåra att få tag på men går grymt. I princip det enda jag tävlat på i vinter är Briko röd H7, violett H7 och orange H7.

Konkuranskraftiga priser 80g, 400 SEK.[/quote]
ja dom är bra. men fästvallorna är inte så mycket att hurra över, ligger i många rea lådor på sportbutikerna.. men har hört att det går dåligt för dem, därför de inte finns på så många ställen.dom som gör glasögonen och vallan är inte samma företag.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]ja dom är bra. men fästvallorna är inte så mycket att hurra över, ligger i många rea lådor på sportbutikerna.. men har hört att det går dåligt för dem, därför de inte finns på så många ställen.dom som gör glasögonen och vallan är inte samma företag.[/quote]
Inte samma företag? Marknadsförs via samma hemsida. Tyvärr är nog säljarna i Sverige lite trötta. Synd på bra glidvallor till bra priser.
Link to comment
Share on other sites

Briko är jäkligt bra i omvandlad och grov snö röda och violetta kan vara riktigt grymma. Har dom kvar dom vita glidvallorna? lite speciella för grovsnö från 0 ned till -6. Synd att dom är så bortslarvade i sverige, vissa generalagenter blir man inte riktigt klok på.

Som finn säger så är inte fästvallorna någon höjdare, den första serien av de dyra burkarna som vi testade var en ren katastrof. Tror dom fick till dom något sen, burkarna kan fungera på halvgrov snö.

Konstigt är att Briko är så pass "billiga" nu när dom var extremt dyra för en 5-10 år sedan. Jag misstänker att den senaste serien inte är lika bra som den föregående (B7)?
Link to comment
Share on other sites

Briko är jäkligt bra i omvandlad och grov snö röda och violetta kan vara riktigt grymma. Har dom kvar dom vita glidvallorna? lite speciella för grovsnö från 0 ned till -6. Synd att dom är så bortslarvade i sverige, vissa generalagenter blir man inte riktigt klok på.

Som finn säger så är inte fästvallorna någon höjdare, den första serien av de dyra burkarna som vi testade var en ren katastrof. Tror dom fick till dom något sen, burkarna kan fungera på halvgrov snö.

Konstigt är att Briko är så pass "billiga" nu när dom var extremt dyra för en 5-10 år sedan. Jag misstänker att den senaste serien inte är lika bra som den föregående (B7)?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino][quote=Dunderklumpen][i]Fluor kicker röd, fluor kicker silver[/i][/quote]
Vad är det du inte gillar med fluor kicker? (jag är inte nåt jättefan heller iofs)

Håller med om att MFW vallorna rockar fett. Grymt bett och bra att täcka klister med.

Vad gäller tjärvallorna så är nog Rode stråt vassare i nysnö.

/O.[/quote]
OK, då struntar jag nog i tjärvallorna. Har annars haft lite strul ibland vid nysnö.

Ska försöka förklara varför jag inte gillar Ski-go´s fluorkicker. Främst är det väl den röda som jag blivit mest galen på. Tycker aldrig jag fått till bra fäste och vet inte riktigt när den borde vara optimal. Vallan är ju ganska hård, men jag har länge trott att den borde ligga runt VR45. Men när jag har en gnutta dåligt fäste med VR45 så har jag noll fäste med röd fluorkicker. När ska jag då använda den??? Istället för VR40???
Det jag gillar med VR-serien är att man kan gå ett litet snäpp i taget för att få optimalt fäste och glid. Mellan fluorkicker röd och silver är det ett jättehopp. Eftersom jag ofta har åkt på gul special på träning, så vill man gå över på fluor på tävling för att få bättre "släpp". Å så får jag inte till något bra fäste istället...

Nej därför gillar jag hellre VR-serien eller MFW-serien där det är lättare att ta små steg mot bättre fäste utan att tappa glidet. Jag kan alltså hellre tävla på Ski-gos syntetburkar (gul och silver) trots att släppet blir något sämre och att det kanske hugger något i spåret...
Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen >> Jag använder Ski-go´s röda flourkicker som toppning på racing universal och special, vid temperaturer 0 till -6. Ett till två tunna lager brukar ge gott bett och len framföring. Ett lager STAR top violett brukar också ge len och fin framföring. Dessa vallor och kombinationer är i princip det enda jag tävlat/tränat på i vinter när det gäller burkvallning!
Min princip när det gäller vallning är lätt, enkelt och okomplicerat!
Link to comment
Share on other sites

Håller med om att Ski-go flourkicker är en toppningsvalla. För att få fäste på enbart den får jag lägga för tjocka lager. Men med annat under går den bra.
Har väl hattat hit och dit och köpt en burk av det ena och andra fabrikat som många andra rekommenderat. Men det blir så mycket att lära sig så jag har nu sanerat boxen .
Söker en bra toppningsvalla som gör skidorna lena vid -5 till - 15 grader.
Black magic?

Vad använder ni?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=glidaren]Håller med om att Ski-go flourkicker är en toppningsvalla. För att få fäste på enbart den får jag lägga för tjocka lager. Men med annat under går den bra.
Har väl hattat hit och dit och köpt en burk av det ena och andra fabrikat som många andra rekommenderat. Men det blir så mycket att lära sig så jag har nu sanerat boxen .
Söker en bra toppningsvalla som gör skidorna lena vid -5 till - 15 grader.
Black magic?

Vad använder ni?[/quote]
STAR S7 TOP BLUE du kommer inte bli besviken..
Link to comment
Share on other sites

[quote name=glidaren]Håller med om att Ski-go flourkicker är en toppningsvalla. För att få fäste på enbart den får jag lägga för tjocka lager. Men med annat under går den bra.
Har väl hattat hit och dit och köpt en burk av det ena och andra fabrikat som många andra rekommenderat. Men det blir så mycket att lära sig så jag har nu sanerat boxen .
Söker en bra toppningsvalla som gör skidorna lena vid -5 till - 15 grader.
Black magic?

Vad använder ni?[/quote]
Beror på luftfuktigheten och snö:

Hög luftfuktighet och fin snö/nysnö:
Racing Special (-2 - -15), mycket tunnt, kan bli väl lena

Torr, fin gnetsnö och torrhosta (Airtrim på):
Start Tjärvalla - grön el blå

Gammal snö, relativt hög luftfuktighet - "normalt före":
Start MFW Blå

Isiga spår, kall nysnö, motvind, hagel, björnsaxar i spåret (rena mardrömmen):
Skarklister/Voilett mixat med Black Magic klister - täck med Black Magic burk, stryk på tunnt med anti ice (Cerax, Zipp, Dope Wipe, C44 fluid eller liknande)

/O.
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips.
Vi får se vad det blir för före på Vasan. Såg nyss att det verkar bli nysnö och kallt på torsdag så det kanske finns risk för knirrföre? Är det någon som har längre prognos?

Powergrip har jag provat och det är kanon. Men tycker att det suger lite i nysnö. Kanske jag var dålig att täcka. Det är lite svårt att gnida ut kallvallan utan att få upp powergripen. Provade utomhus och till slut så lyckades jag (efter5-6 lager)

Någon som har liknande erfarenheter?

Provade också att rilla fästvallan men det greppade alltför bra med normal vallatjocklek.
Frågan är om man kan gå med hårdare valla än normalt och tunnare och ändå få fäste om man rillar?
Link to comment
Share on other sites

Som jag skrivit i mitt inlägg om ös så märkte jag att det är viktigt att "gripen" får kallna ordentligt innan man täcker den.

Men vilken trevlig valla som håller så bra. Har dock börja köpa "tejpvarianten" Easy grip istället, samma valla men väldigt enkel att lägga på.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=glidaren]STAR S7 TOP BLUE du kommer inte bli besviken..

Intressant. Vad kostar den och vart köper jag den?
Kan den finnas i Mora?[/quote]
den ligger väl runt 140kr tror ja vet inte om den finns i mora, den har gått jäkligt bra på öppetspår att täcka över klister nu och andra vasor i burkföre också.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen][quote=finn2]STAR S7 TOP BLUE du kommer inte bli besviken..[/quote]
OK, hade min 43:e födelsedag idag och köpte både S7 TOP BLUE och S5 TOP VIOLET (+ en hel del annat smått och gott...), så nu skyller jag på dig om jag inte blir nöjd![/quote]
okej, känner mig inte orolig :P va blev de mer för gott då?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]okej, känner mig inte orolig :P va blev de mer för gott då?[/quote]
Det andra var väl inte så spännande, jag kompletterade upp VR serien så den blev komplett och av någon konstig anledning så köpte jag Rode super-gialla för 45 kr. (Någonstans i bakhuvudet ringer en mening om bakhala skidor i oxbergsbackarna från en gammal pölderkatlaog...) Det som förhoppningsvis var det goda var väl i så fall en hink med Vitargo carboloader (även om den brukar vara svår att få ner lördagen före VL), lite påsar med electrolyte och ett antal påsar gel.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lejonet]Dunderklumpen: bra att du har Supergialla, då kan du kasta gul Skigo om den finns i din vallabox.[/quote]
OK, men jag slänger den nog inte så länge den får plats i vallalådan. Är nu kallgrader så det förslår och några cm nysnö, dags att ta ett f.m.-pass och pröva någon av mina nya STAR-top-burkar...
Link to comment
Share on other sites

Testade Power Grip blå igår. Blandning mellan isiga och hårda spår plus en del konstsnö. Lite nysnö flög omkring i luften, samt aningen med lös nysnö i spåret. -5 grader

Resultat:
Mycket bra grepp, otrolig slitstyrka, OK glid, mycket resistent mot nedisning.

Prövade senare att täcka med blå Start MFW och fick ett bättre släpp, lenare diagonalåkning med bibehållet (bättre) glid.

Flyttade NIS bindningen ett snäpp framför mitten och fick ruskigt glid (i kombo med Power Grip / MFW).

Skidorna var ett par 2006 Madshus Hyper Cold NIS med LJ20 och lite gammal 0,3mm rill kvar. Glidvalla: Racewax MFH2.

/O.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...