Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Oskar Svärd istället för Daniel Rickardsson i OS-stafetten?

• Vänligen logga in för att kunna svara
22 svar till detta ämne

Hattefnatt

Hattefnatt

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg
Ja jag verkar få äta upp mitt försök till ett nytt och starkare stafettlag... Kanske var det denna tråden som behövdes för att Rickardsson skulle tända till!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 656 inlägg
Här fick jag också en höger av Richardsson för jag ifrågasatte honom - bara att buga och lyfta på hatten för ett strongt lopp !

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Sprintåkare verkar annars inte vara något för stafetter, jag tycker vi sett ett par gånger där man plockat in sprintåkare på 10 km sträckor och det bär sig inte i slutändan. De verkar ju gå bra på Vasaloppet dock! Har det att göra med att ett 10 km lopp i VC bygger lika mycket på bra teknik som på uthålligheten medan man i Vasan och även i sprint kan klara sig ganska långt även utan bländande teknik i tuffa stigningar?

Det har med syreupptag i ml/kg(vilket är avgörande hur snabbt du kan åka i långa tuffa backar) att göra. Sprinters är ofta lite tyngre och eller har sämre max syreupptag i liter vilket gör att dom inte hänger med i tufft kuperade lopp men riktigt snabba på kortare är dom ju då det går att gå mer anaerobt utan att stumna.
Vasaloppet är ju tämligen platt och där har man inte samma nackdel av att vara större och sprintrarna har ofta bra krut i överkroppen, kanske inte uthållighet att vinna däremot

Detta är en intressant "ny" teori som även en reporter i TV lanserade. Dvs att Sprintåkning och "platta" långlopp typ VL är likartade. Kan nog ligga en hel del sanning i det!
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar