Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Orsa Grönklitt Ski Maraton


Joo

Recommended Posts

Jag såg på Skidsport.com att arrangörerna av Orsa Grönklitt tänker dra sträckningen över de nya området så att det blir betydligt mer kuperat än tidigare, såg också att det var ca 400 föranmälda till loppet. Så nu lär inte det som står i deras PM, lättåkt bana, stämma.
Link to comment
Share on other sites

Där står också

[i]Banan för Orsa Grönklitt Ski Marathon är en lätt kuperad bana med mycket stakåkning, finns två-tre backar som kan vara lite tyngre än övriga. Se banprofil på [url=http://www.orsaskidklubb.com]www.orsaskidklubb.com[/url] stämmer inte till 100 %, tillägget är två, tre åkbackar. Inte tyngre än Vasaloppsterängen.[/i]

Perfekt både för Vasalöpare och för oss som gillar litet variation med andra ord! Två-tre åkbackar extra är väl bara kul?
Link to comment
Share on other sites

Nivåskillnad 60 m! Kom igen...Ska ni inte leta efter nedförsbackar? Det kallas utförsåkning.
Hassis har väl dragit banan delvis ute på milslingan, vilket ju är den tänkta originalslingan. Tävlingen har gått där förut. Mycket trevlig, småkuperad och teknisk. De sk långa backarna (stigning 43m)brukar ju vara med varje år.
Link to comment
Share on other sites

Toppendag I Orsa igår.
Det "Tuffa" som jag tyckte var på slutet av varvet i slingan på Hälleberget.
Men som sagt, jag är nybörjare. Det var en väldigt trevlig bana.
Enda smolket i bägaren var att det blev väldigt trångt i tre fyra små korta springbackar på milspåret på första varvet. Inte kul att stå still och bara glo. Arrangörerna kommenterade efteråt att de förstått problemet och skulle fixa det till nästa år.
Flera gubbar med högra ambitioner än mig fick ju panik ocgh började lufsa ut i skogen för att komma runt.
Det gick inte så bra för dem kan jag säga, men det gjorde ju väntetiden lite roligare att se dem klanta runt i djupsnön.
Link to comment
Share on other sites

Sån där trängsel hör väl till att det blir i motionslopp på skidor och det är bara att ta det med jämnmod. Bättre än att göra som vissa som försöker gena ute i terrängen - det såg verkligen komiskt ut!

Sen funderar man alltid på hur folk disponerar sina lopp. Pang och iväg i ett toktempo från början, som om det var ett sprintlopp. Så kroknar de sedan en efter en, precis som om de blivit överraskade av att loppet var så långt.

Angående banan så tyckte jag den var riktigt bra - men hade jag känt till hur tuffa de sista fem km var hade jag nog hållt igen litet där på första varvet...

Så här kommenterade vinnaren Niklas Karlsson banan i [url=http://www.moratidning.se]www.moratidning.se[/url]

[i]- Det var en bra dag i dag, konstaterar Niklas, som var förtjust över bansträckningen. Det var mer kuperat än vad det normalt brukar vara i långlopp och det var bra.[/i]
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...