Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidtunnel Göteborg


Jonas

Recommended Posts

Hej alla skidentusiaster i västsverige!

 

Jag är en student som tycker det går på tok för segt med planerna på en skidtunnel i Göteborg. Som en del av mina studier i samhällsbyggnad på chalmers kommer jag att från scratch, oberoende av tidigare gjorda projekteringar, göra en studie i möjligheterna för Göteborg att få en egen skidtunnel.

 

Mitt projekt kommer dra igång så smått nu i vår, men i full fart till hösten. Jag söker längdskidåkare i Göteborg som är intresserade av att medverka i en enkätundersökning. Jag är tidigt ute med detta eftersom detta forum inte är så välbesökt efter att säsongen snart är slut.

 

Så, om du är intresserad av att medverka i en enkätundersökning angående en skidtunnel i Göteborg skicka ett mail till: skidtunnel.goteborg@yahoo.se

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Kanonkul, man skulle va student igen...se bara till att få bort alla ord som innehåller GOLF i ditt exarbete. Tydligen skulle den planerade anläggningen i GBG vara i kombi med Golf.

Golf är stendött och på nedåtgående, längd är på g just nu, det finn mängder av folk som säger att "hade det funnits en tunnel hade jag definitivt åkt mer skidor".

Link to comment
Share on other sites

Hade vart gøtt att komma in i tunneln, læmna dottern i bollhavet vid entren och sen gå loss i spåret tillsammans med frun. Sen afterski på krogen runt hørnet :lol:

 

Seriøst, så skall givetvis både sthlm och gøteborg ha skidtunnlar.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer era synpunkter!

 

Kanske kommer min rapport att ge planerna lite nya infallsvinklar och jag ska ge mig på att hitta mängder av orsaker och underlag till att projektet ska kunna genomföras!

 

därför behöver jag er hjälp, var med i enkätundersökningen!

maila: skidtunnel.goteborg@yahoo.se

Link to comment
Share on other sites

Kanonkul, man skulle va student igen...se bara till att få bort alla ord som innehåller GOLF i ditt exarbete. Tydligen skulle den planerade anläggningen i GBG vara i kombi med Golf.

Golf är stendött och på nedåtgående, längd är på g just nu, det finn mängder av folk som säger att "hade det funnits en tunnel hade jag definitivt åkt mer skidor".

Jag är gärna med i enkätundersökningen men jag ser ingen anledning att försöka bråka med golfare. Spelar inte själv golf men golfbanor är ju det perfekta underlaget för skidspår. Varför kan det inte vara i kombination med golf, stavgång, mtb, cykling, knyppling eller vad som helst bara det blir en skidtunnel.

 

Titta tex på hur Varberg Rullskridskoklubb har lyckats samarbeta med en helt annan sport http://www.varbergsrsk.com/news_49.html.

 

Tror definitivt på mer samarbete mellan olika sporter kanske en skidtunnel som delvis utnyttjas för hundspann, stavgång, skidskytte, gocart, cykling, löpning, golflöpning, snöskomaraton, snöskoterrace, snötrav eller andra kända och nya sporter?

Link to comment
Share on other sites

En viktig fråga i det här sammanhanget är ev. planer på skidtunnlar på andra platser i södra Sverige. Jag har redan deltagit i en enkät om ev. skidtunnel i Eksjö. Om planerna i Eksjö skulle bli verklighet, hur kommer det att påverka ev. tunnel i Göteborg. Jag har 25 mil till Göteborg och det är för långt för att vara ett alternativ för mig medan halva sträckan dvs 12 mil till Eksjö inte alls är avskräckande. Jag tror att smärtgränsen går vid ca 15 mil enkel resa och i så fall skulle Eksjö inte utgöra ett "hot" mot en tunnel i Göteborg. Men det klart att de som bor i Jönköping skulle kanske åka till Göteborg, om det inte fanns tunnel i Eksjö, så upptagning från orter i ett mellanområde skulle givetvis påverkas av byggande på båda orterna.

Efter att enkäten gjordes har det varit helt tyst om skidtunneln i Eksjö, så jag vet inte om planerna lagts på is eller om det rör sig framåt.

Link to comment
Share on other sites

ang XYZ:as inlägg.

Detta är ingen nyhet dock. Inget nytt har hänt med detta projekt på länge. Och just därför tycker jag som student att det borde ifrågasättas och studeras varför detta inte realiseras!? Kanske finns det fler infallsvinklar än vad som tidigare identifierats.

 

Eller kanske är det så att det behövs en göteborgsk Percy Nilsson som tar tag i det hela!?

Link to comment
Share on other sites

ang XYZ:as inlägg.

Detta är ingen nyhet dock. Inget nytt har hänt med detta projekt på länge. Och just därför tycker jag som student att det borde ifrågasättas och studeras varför detta inte realiseras!? Kanske finns det fler infallsvinklar än vad som tidigare identifierats.

 

Eller kanske är det så att det behövs en göteborgsk Percy Nilsson som tar tag i det hela!?

Jo självklart behövs det en driven eldsjäl bakom detta projekt MEN det har varit en hel del överklagande och utredande i ärendet från kommunens sida innan man gjorde en detaljplan, vilket har förhalat det hela

 

Från kommunens hemsida / http://www.harryda.se/byggaochbo/planer/landvetter/detaljplanforlandvetterpark.4.7ce8341111d19a4cf6c800034887.html

 

 

"Detaljplanen var utställd för granskning under tiden 9 juli — 27 augusti 2008. Kommunfullmäktige antog detaljplanen 2008-10-20. Detaljplanen har överklagats till Länsstyrelsen"

Link to comment
Share on other sites

Vad ligger budgeten på för att bygga en skidtunnel i G-borg?

 

Jag tycker du i steg 1 ska åka till Finland och kolla hur man gjort där. Jag citerar kloka "Frazzi" på forumet:

 

"I skidtunnelföregångslandet Finland hann man bygga fem skidtunnlar innan man började bygga något i huvudstaden. Jag antar att man har utvärderat de olika betongrören runtom i landet och kommit fram till att de funkar och drar folk, men att det krävs lite mer stimulerande miljö än betongväggar för att det skall bli riktigt bra."

 

Vad gjorde man då ? jo man byggde en skidhall för 7.7milj Euro.... den ska vara klar i dagarna...bara att åka till Helsingfors...

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft en annan ide om hur man effektiviserar konstsnötillverkningen. Ett av problemen med konstsnö är ju att det måste vara kallt innan man kan börja spruta. När man väl har skapat snöbädden verkar den ju ligga ganska länge. Om man då skapar ett mindre fryshus som håller säg -10. Då skulle man ju kunna starta ganska tidigt att spruta snö och sedan är det bara fylla på ett lager. Låter man en kommun göra detta detta kommer de ju också ha tillgång till snö för pulkabackar etc. Skulle man skapa detta i Skatås i Göteborg borde man kunna ha snö från mitten av november och framåt.
Link to comment
Share on other sites

Jag har haft en annan ide om hur man effektiviserar konstsnötillverkningen. Ett av problemen med konstsnö är ju att det måste vara kallt innan man kan börja spruta. När man väl har skapat snöbädden verkar den ju ligga ganska länge. Om man då skapar ett mindre fryshus som håller säg -10. Då skulle man ju kunna starta ganska tidigt att spruta snö och sedan är det bara fylla på ett lager. Låter man en kommun göra detta detta kommer de ju också ha tillgång till snö för pulkabackar etc. Skulle man skapa detta i Skatås i Göteborg borde man kunna ha snö från mitten av november och framåt.

Funkar ju även med isskrap från ishallar och dyl. Man borde samordna mer med sådana anläggningar vilket görs med gott resultat på vissa ställen.

Link to comment
Share on other sites

Det som är synd med gbg-tunneln är att även om den blir av blir det inte i gbg utan utanför. Jag tror man tappar väldigt mycket potentiella besökare när man lägger den så att man måste ha bil. Jag förstår att det ofta måste bli så då mark i stan saknas men nu finns ju Skatås som man når med spårvagnen, varför inte utnyttja det?
Link to comment
Share on other sites

Tjuren: En kanonbra idé, att ingen tänkt på den tidigare. Jag tänker mig en hög byggnad typ silo, med plats för lastbil el dumper att köra under för lastning av snön. Tror att tornbyggnaden fick vara ganska hög för att vattnet skulle hinna frysa till snö innan botten. Ett problem kunde beläggning på väggarna bli så att utrymmet blev mindre och mindre, men det fick man lösa på något sätt.

Ett alternativ till byggnad kunde vara ett jättelikt tält, som kyldes ner med kalluftsfläktar under noll, så att snö bildades och slutligen att man fick ta över ett nedlagt fryshus för snötillverkning.

 

Lite brain-storming ibland skadar inte...... även de tokiga ideerna ska fram !

Link to comment
Share on other sites

Att kyla lite luft(eller materia) är inte direkt hjärnkirurgi. Lösningen är gas. Flytande koldioxid som håller -78 grader C eller flytande nitrogen som håller -195 grader är vanligast. Används t.ex när mat ska portionsfrysas eller färg ska separeras från returnerade färgburkar.

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Kanonkul' date=' man skulle va student igen...se bara till att få bort alla ord som innehåller GOLF i ditt exarbete. Tydligen skulle den planerade anläggningen i GBG vara i kombi med Golf.

Golf är stendött och på nedåtgående, längd är på g just nu, det finn mängder av folk som säger att "hade det funnits en tunnel hade jag definitivt åkt mer skidor".[/quote']

Jag är gärna med i enkätundersökningen men jag ser ingen anledning att försöka bråka med golfare. Spelar inte själv golf men golfbanor är ju det perfekta underlaget för skidspår. Varför kan det inte vara i kombination med golf, stavgång, mtb, cykling, knyppling eller vad som helst bara det blir en skidtunnel.

 

Titta tex på hur Varberg Rullskridskoklubb har lyckats samarbeta med en helt annan sport http://www.varbergsrsk.com/news_49.html.

 

Tror definitivt på mer samarbete mellan olika sporter kanske en skidtunnel som delvis utnyttjas för hundspann, stavgång, skidskytte, gocart, cykling, löpning, golflöpning, snöskomaraton, snöskoterrace, snötrav eller andra kända och nya sporter?

Håller med, samarbete med ANDRA sporter är bara positivt. Att få investerare till golf just nu 2009-10 är säkert riktigt svårt, hur vore det kombi med simbassäng, spa etc dvs på något sätt ta vara på energin, tror också på miljöprofilering, det är riktigt inne just nu, kanske skall tunneln inte vara en tunnel utan någon annan byggnad ? En byggnad för energiforskning, sol-vind-vatten-berg mm, låt säga "Vattenfall Ski & Sports Arena" fy fan va fräckt !

Link to comment
Share on other sites

Jonas: Är det inte av intresse om det byggs skidtunnel/lar på andra platser i periferin?

 

Stämmer verkligen siffran 12000-15000 i Göteborgsregionen som deltar i någon av VL-arrangemangen, tycker antalet är överskattat !

Tror man menar Västra Götalandsregionen, dvs Västergötland + bitar av Dalsland.

Link to comment
Share on other sites

Det som är synd med gbg-tunneln är att även om den blir av blir det inte i gbg utan utanför. Jag tror man tappar väldigt mycket potentiella besökare när man lägger den så att man måste ha bil. Jag förstår att det ofta måste bli så då mark i stan saknas men nu finns ju Skatås som man når med spårvagnen, varför inte utnyttja det?

Har för mig Skatås prövades, men bakslag. Där är riktigt hård konkurrens om ytan och många föreningar skall tycka till.

Men håller med dig om att det hade varit riktigt mysigt om man når anläggningen med spår och man hade definitivt fått in fler beginners. Men man står inte och faller med detta, det är viktigare att det blir en lyckad anläggning.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla skidentusiaster i västsverige!

 

Mitt projekt kommer dra igång så smått nu i vår, men i full fart till hösten. Jag söker längdskidåkare i Göteborg som är intresserade av att medverka i en enkätundersökning. Jag är tidigt ute med detta eftersom detta forum inte är så välbesökt efter att säsongen snart är slut.

 

Så, om du är intresserad av att medverka i en enkätundersökning angående en skidtunnel i Göteborg skicka ett mail till: skidtunnel.goteborg@yahoo.se

Jag tror att du skall undvika att rekrytera frivilliga deltagare till enkäten på det här sättet. Du kan tappa i trovärdighet när det gäller resultaten...

Link to comment
Share on other sites

När man gjorde enkäten om Eksjötunneln vill jag minnas att adresskällan var vasaloppet. Håller med Roller att resultatet kan bli missvisande om bara de mest intresserade svarar. Får man sig en enkät hemskickad, tror jag även man kan få en en del synpunkter från personer som inte aktivt skulle anmäla sig till enkät. Då kan man kanske även få in negativa synpunkter på tunneln, vilket är viktigt få att få ett realistiskt underlag att utgå ifrån.

 

En idé är att kontakta de ansvariga för Eksjötunneln och höra om du kan få ett ex av deras enkät.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Uppdatering om skidtunneln i Göteborg. Landvetter eller Skatås är historia. Kviberg står klart inom två år om allt går som det ska.

 

http://erikwickstrom.se/2011/10/18/goteborg-bygger-i-tva-etapper/

Tror på detta, precis som skidförbundet. Ola Serneke är riktigt entreprenör som brukar lyckas men det mesta OCH inte minst - det går spårvagn till Kviberg! Kanske skall flytta tillbaka till Göteborg igen!

Link to comment
Share on other sites

Inte för att vara negativ men ser man på "vår" tunnel här i Värmland så är det väldigt få motionärer som nyttjar tunneln i någon större utsträckning. Det stora flertalet besökare är från Norge och då handlar det främst om ungdomar och elitsatsande. Tror att många har svårt att tänka sig att åka skidor annat än vintertid och dessutom inte gärna i ett betongrör. I södra Sverige skulle det kanske bli mer besökare snöfattiga vintrar, men tillräckligt för att det ska gå ihop ekonomiskt? Tror jag knappast.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...